2024-07-04, 18:53
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Har du någon känsla för hur lång tid processen kan ta?
Jag skulle säga början av 2025. Men det kan ske tidigare, beroende på hur många ärenden EU-domstolen behandlar och hur många yttranden som kommer in från olika länder i själva ärendet.
Citera
2024-07-04, 18:55
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasNkpg1983
Jag har begärt ut yttrandet från justitiedepartementet.
Tack
Citera
2024-07-04, 21:06
Medlem
GDPRWarriors avatar
När detta kaos har lagt sig och både jag och alla svenska medborgare äntligen har fått vår personliga integritet skyddad, kommer jag att träda fram offentligt. Jag kommer då att utmana alla ansvariga på en live debatt om vilket samhälle de har skapat.
Citera
2024-07-04, 22:29
Avstängd
Tror mest på min strategi (ni andra är för optimistiska) som är en kopia av diamantstrategin, skulle man kunna kalla den. Ett Diamantbolag byggde jättefabriker för konstgjorda diamanter, men inte för att tjäna pengar på den, utan översvämma marknaden och förstöra marknaden för dem, och därmed höja värdet på den äkta varan.
Citera
2024-07-04, 22:58
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Ni tolkar det allihop alldeles för optimistiskt. Mellan raderna säger han att Lexbase kan fortsätta som förut. Han menar att "journalistik" ska tolkas väldigt vitt, tydligare än så kan han inte vara i sitt ställningstagande för Lexbase och andra liknande tjänster med utgivningsbevis.

Det ser väldigt illa ut. Mycket talar nu för att EU-domstolen kommer att acceptera att Sverige får ha kvar sitt vidriga undantag från GDPR. Det finns numera bara ett alternativ kvar: emigrera för att få ett anständigt liv.
Exakt min tolkning också!

Skulle vilja se Justitieministerns insättningar på hans bank jag!
Nog många miljoner från Verifiera och company!
Citera
2024-07-05, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Håller med om att denna situationen är bland den största frågan vi har i Sverige som behöver lösas.

Folk i Sverige har väldigt liten sympati för folk som gjort bort sig och hamnat i dessa register.

Blir man själv drabbad svänger kappan med vinden dock rätt fort tror jag. Det är nästan som att få en inlevelse i en helt annan värld om man själv en dag förekommer I dessa register och blir nobbad när man söker jobb. Det är som att vara född rik och sedan behöva leva som en fattig. Det blir en totalchock.

Nu är det ju inte heller enbart dömda människor som lider, jag håller med att det är något man verkligen bör se över. Lexbase bidrar utan tvekan till att många mår dåligt och vad är syftet med rehabilitering om man blir straffad i all evighet efter?
Citera
2024-07-05, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Jag menar inte den här som något elakt, men har du någon form av autismdiagnos?

Den faktiska definitionen av dubbel bestraffning eller vad offentlighetsprincipen egentligen är tänkt för är liksom inte relevant när det kommer till om både de som utsätts UPPLEVER sig som dubbelt bestraffade samt utredningar i ämnet tar upp och likställer det med ytterligare skadliga följdverkningar. Det är effekten av en intervention som diskuteras - i det här fallet att personuppgifter i domar offentliggörs. Inte definitioner eller vad offentliggörandet från början är tänkt till.

Om någon kväver dig till döds genom trycka in 50 tandborstar i munnen på dig bör personen då frias för att tandborstar är till för att borsta tänderna och hör hemma i munnen? Enligt ditt resonemang så ja - men enligt någon som tänker icke-autistiskt så är det effekten kvävning som är relevant och personen fälls.

Offentlighetsprincipen var aldrig tänkt att användas för att sprida rykten om folk på en hemsida, som dessa söktjänster gör idag. Det var aldrig tänkt att privata företag skulle tjäna pengar på att sprida ut offentlig och i bland känslig information helt öppet på nätet. Principen var tänkt som en del av informationsrättigheten där envar kan hämta in information från myndighet för att själv sätta sig in i ett beslut. Det finns en anledning till varför svenska brottsregister är under lagstiftning, denna lagstiftning är nu helt åsidosatt av privata aktörer.

Tiden kommer då vi eventuellt sätter upp en hemsida som behandlar mer än domar, såsom ditt VAB-fuskande, dina barns skolbeslut och betyg, barnens LVU-beslut med tillhörande dom, Polisens HR-utdrag osv. Fast hemsidan skall bara innehålla politiker, journalister och folk som tror att de "har rent mjöl i påsen".
Citera
2024-07-05, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Tack

Regeringens yttrande i EU-domstolens mål C-199/24 Garrapatica
https://gofile.io/d/YrE1Il
Citera
2024-07-05, 13:30
Medlem
TommyTaos avatar
Citat:

Efter att ha skumläst igenom tycker jag att man på ett rigoröst sätt redogör för vikten av yttrandefrihet och nationens rätt till egen tolkning/lagstiftning gällande förhållandet mellan personlig integritet och yttrandefrihet.

Den personliga integriteten verkar helt klart underordnad yttrandefriheten i denna skrivelse. En ren lobbyprodukt?

Jag förstår inte motivet riktigt. Är yttrandefriheten verkligen hotad för att man inskränker möjligheten för personuppgiftsföretagen att publicera personuppgifter. Är det inte bara en ursäkt för att kunna fortsätta tjäna pengar på andras olycka samt att utöva kontroll av befolkningen så att rättadet i ledet maximeras? Helt klart främjar denna skrivelsen inte befolkningens frihet och därmed tycker jag de demokratiska motiven faller platt.
Citera
2024-07-05, 13:33
Medlem
Citat:

Fruktansvärt less på Sverige och dess regering.
Gunnar Strömmer påstår sig att de inte tar ställning till söktjänsterna, men man kan klart läsa hur de försvarar dessa söktjänster.
Citera
2024-07-05, 13:40
Medlem
TommyTaos avatar
Hur kan man organisera sig mot detta?
Finns det medborgarförslag, föreningar eller andra kanaler man kan ansluta sig till för att bekämpa företeelsen?
Citera
2024-07-05, 14:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTao
Hur kan man organisera sig mot detta?
Finns det medborgarförslag, föreningar eller andra kanaler man kan ansluta sig till för att bekämpa företeelsen?

Ja, kreativa förlag efterlyses verkligen. Har lekt med tanken på en anmälan till domstolen i Haag om att Sverige bryter mot de mänskliga rättigheterna. Tanken är att det skulle få den andra domstolen, den i EU; att fatta att Garrapatica-saken är allvarlig, att den inte kan reduceras till formalia om vilken domstol som ska vara behörig att döma. Jag är inte jurist så detta kanske är feltänkt.

Sen måste de politiska partierna bekänna färg. M har bekänt färg och alla deras stödpartier måste räknas till lag Lexbase. Men vad tycker de andra?

Regeringen backar in i framtiden. Integritetsfrågor är top of the agenda, inte bara för vanligt folk utan även för "the Big Five", Google, m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in