2024-07-05, 00:56
Medlem
Här brukar lantbruksjobb annonseras:

http://gronajobb.se/
https://www.atl.nu/jobb/alla-foretag
https://www.ja.se/sida/sv/tjanster/jobb
Citera
2024-07-05, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag kan tänka mig att jobba och bo på en bondgård, lönen består i att man får bo och äta gratis på gården och få några tusen kronor i månadslön. Jag har ingen utbildning eller erfarenhet av lantbruk/djurhållning men det kan inte vara så svårt att lära sig. Finns det människor som har gjort det i nutid eller är det 100 år gammalt?

Kan du inte istället söka en praktikplats genom kontakt med ams, få bidrag/stöd från dem och ev socialbidrag samt att bonden får en slant.
Citera
2024-07-05, 07:52
Medlem
Det låter faktiskt som en ganska sund resa för själen att leva så en period i livet och antagligen något som dom flesta människor skulle må rätt bra av. Kan man dessutom undvika internet helt under en sådan period så tror jag att det finns en möjlighet att du kommer att titta tillbaka på den den tiden som en av dom perioder i livet då du faktiskt mått som bäst. Jag kan tänka mig att många gårdar söker hjälp med trädgårdsskötsel och enklare underhåll på deltid till en överkomlig peng så du kanske ska sätta ut en annons om det? Säkert lite lägre krav på kompetens för att rensa rabatter, måla brädor och klippa gräs också i förhållande till att få jobb inom odling, skogsbruk och djurskötsel. Allt går väl att hitta på Face book idag?
Citera
2024-07-05, 08:49
Medlem
stolenChevys avatar
Fick ett sånt erbjudande (mat, boende och lön) för inte så längesen i ett annat land men jag bangade. Brukar tänka på erbjudandet och ångra mig eftersom det garanterat hade varit balsam för själen.

En kusin till mig jobbar med detta. Han har en normal kroppsbyggnad men karljäveln skulle kunna vända upp och ner på en bil. Hoppas att du hittar något.
Citera
2024-07-05, 09:07
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att jobba och bo på en bondgård, lönen består i att man får bo och äta gratis på gården och få några tusen kronor i månadslön. Jag har ingen utbildning eller erfarenhet av lantbruk/djurhållning men det kan inte vara så svårt att lära sig. Finns det människor som har gjort det i nutid eller är det 100 år gammalt?

Om du ska göra detta, gör det isåfall i Australien eller annat varmt land
Citera
2024-07-05, 09:35
Medlem
HBTKuks avatar
Det är bara att Wwoofa. Finns massor av anslutna bönder i Sverige. Även svenska motsvarigheter till den utländska sidan.
Citera
2024-07-05, 10:50
Medlem
Har du datavana så är det bra, allt är high-tec idag i maskinerna. Även bra om du kan skruva, det går sönder saker på maskiner, utfodringar, utgödslingar och torkanläggningar hela tiden.
Även bra om du kan el. Alltid nåt mystiskt elfel som uppstår nånstans och måste felsökas.

Sen går allt att lära sig bara man vill.

Har du några gårdar inärheten av där du bor?
Citera
2024-07-05, 10:56
Medlem
Citat:

Jag vet det fanns för inte så länge sedan exakt detta...
Ca 10 år sedan var jag inne på att ta ett sommarjobb på min semester och för jag var nyfiken på bönder levande... kommer inte ihåg var jag hittade men tror det var på AF då...

Lycka till
Citera
2024-07-05, 12:12
Medlem
Pungpuckels avatar
Det finns ju ett sådant nätverk över hela europa (kanske världen), det var någon förkortning.
Men googla så hittar du. "Bo gratis på bondgård"
Citera
2024-07-05, 12:35
Medlem
Citat:

Har du någon som helst erfarenhet av arbete på bondgård? Som exempel, kan du köra traktor?

Om inte så finns risken att du istället bara blir en belastning för bonden istället för en hjälp. Har djälv varit med om det på jobbet när man får en praktikant eller nyanställd som ska läras upp. Helt plötsligt tar allt dubbelt så lång tid som om man gjort jobbet själv. Sker detta under de mer arbetsintensiva delarna på året kommer du mest vara ivägen. Har du ingen erfarenhet blir det en lång startsträcka innan du blir självgående på gården.

Om du får en uppgift måste bonden kunna lita på att den blir ordentligt gjord och att jobbet inte behöver kontrolleras efteråt.
Citera
2024-07-05, 13:33
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Har du någon som helst erfarenhet av arbete på bondgård? Som exempel, kan du köra traktor?

Om inte så finns risken att du istället bara blir en belastning för bonden istället för en hjälp. Har djälv varit med om det på jobbet när man får en praktikant eller nyanställd som ska läras upp. Helt plötsligt tar allt dubbelt så lång tid som om man gjort jobbet själv. Sker detta under de mer arbetsintensiva delarna på året kommer du mest vara ivägen. Har du ingen erfarenhet blir det en lång startsträcka innan du blir självgående på gården.

Om du får en uppgift måste bonden kunna lita på att den blir ordentligt gjord och att jobbet inte behöver kontrolleras efteråt.
Stora moderna jordbruk är en industriverksamhet, inte att vara bonde på gammalt klassiskt vis.
Där handlar det inte om bonde kvaliteter utan tidseffektivisering och maskinkunskap.
Jag vet inte om det är det som TS söker?
Citera
2024-07-05, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Stora moderna jordbruk är en industriverksamhet, inte att vara bonde på gammalt klassiskt vis.
Där handlar det inte om bonde kvaliteter utan tidseffektivisering och maskinkunskap.
Jag vet inte om det är det som TS söker?

Som du skriver, en modern gård idag är nu mer en industri än hur det var på farfars tid. Bara en sån sak som en ny traktor av lite storlek, de kostar ju som en fabriksny Porsche 911. Definitivt inget man vill sätta en nybörjare bakom spakarna på och riskera haveri eller förstörd skörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in