2024-07-04, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fast AD säger aldrig att de står "precis" i korsningen. Han säger bara korsningen.

Dessutom säger han såhär.
"Mannen, som Delsborn något senare såg avlossa ett skott mot paret, stod vänd med ryggen mot husfasaden, medan paret stod vänd med ryggen mot Delsborn"

Det betyder väl inte att de nödvändigtvis måste ha ryggarna exakt mot delsborn, ska man tolka det bokstavligt så kan ju inte gm ha ryggen mot husfasaden då heller.

Och triangeln beskrivs ju av såhär av CW.
"F: Har du någon uppfattning om åt vilket håll dom här personerna är vända? Du har ju gjort en triangel. Står alla personerna så att säga med ansiktet in mot mitten av den här triangeln?
W: Jaa. Det är vad jag kommer ihåg så här i alla fall.
F: Och den här personen som sedan springande lämnar platsen, kan du beskriva var någonstans han har stått i den här triangeln?
W: Ja, att det är han som har stått närmast ....(ohörbart)
F: Närmast Tunnelgatan alltså?
W: Ja.
F: Och den person som faller ihop, vilken
W: Ja, att han står - ja, vad ska jag säga - bortåt Kungsgatan liksom."

GM är alltså inte söder om LOP utan norr. Om LOP då har ryggarna mot AD och pratar i en sydöstlig riktning så blir det en väldigt märklig social tillställning.

Och ska man då tolka det bokstavligt och att de har ryggarna rakt mot AD så måste de stå ungefär i höjd med bilen, och då står de innan korsningen.

Jag vet inte hur du har konsterat att AB är just där heller. Det säger han aldrig själv. Och CAs uppgifter om hur LOP gick talar emot det då hon ser dom komma just därifrån. Då har ju AB och LOP varit på i princip samma fläck.

Det är ju också bara ett antagande om en missuppfattning från AB. Det känns konstigt att anta att AB missuppfattar ett stående gäng som gående samtidigt som man hävdar att AD inte kan missta ett gående gäng för stående.

Du förklarade heller inte hur IM kunde missa ett minst 10 sek långt uppehåll mitt i korsningen.

Jag håller för övrigt med om att min fundering nog inte håller. Men jag tycker nog inte att ett så långt uppehåll mitt i korsningen funkar heller. Jag kan max se det röra sig om enstaka sekunder.

Skönt att kunna diskutera enbart sakfrågorna för övrigt. Det är vad ett diskussionsforum är till för ändå.

Svar i två delar följer här. Ledsen för det, men du tar upp flera olika saker som jag tycker man måste försöka bena ut i någorlunda detalj. Dessutom är det väl så, att allt du invänder mot har jag ju redan förklarat i många tidigare inlägg som du emellertid inte verkar ha läst. (Jag harklar mig lite här, i all vänskaplighet...)

Vad Delsborn beträffar så gör han två iakttagelser. Den ena är "mötet" medan han står vid rödljusen och väntar, och den andra är när han hör det första skottet och då vrider huvudet åt vänster och tittar snett bakåt över axeln. De tre personer han iakttar befinner sig ju inte på exakt samma ställe vid båda iakttagelser, vilket jag tycker att du får det att låta som. Men så är det inte, utan först står de stilla och sedan börjar de röra på sig. Men de hinner ju inte några 15 meter, utan på sin höjd fem meter, innan det smäller.

Vad gäller Delsborns uppfattning om hur de tre egentligen stod inbördes när skotten avlossades så har jag även skrivit utförligt om den frågan i ett antal tidigare inlägg. Där har jag framhållit, att det är från Delsborn som ambulansmännen får sin uppgift om "två skott rakt i bröstet". För att skotten ska ta i bröstet måste ju gärningsmannen och (paret) Palme stå vända mot varandra, och det är alltså så som Delsborn uppfattar skjutningen när han ser silhuetterna över axeln.

Det är precis samma missuppfattning som drabbar Delsborns passagerare Ann-Charlott Holmgren, men i hennes fall framgår det klart och tydligt i förhören. Delsborn undkommer så att säga med blotta förskräckelsen, för han lämnar inga direkta spår efter sig av felvändningen i förhören. Däremot framkommer det ju indirekt när man kollar materialet från mordplatsen som Windén sammanställde.

Senare vänder Delsborn naturligtvis på steken och börjar istället ställa mördaren norr om paret Palme med ryggen mot Dekorimas skyltfönster, och då talar vi om fönstret i avfasningen och inte något av de två fönster som vetter mot Sveavägen. Men det är en korrigering som han gör när han förstått att Palme blev skjuten i ryggen. Till en början tror han att Palme blivit skjuten rakt i bröstet, och att mördaren alltså står söder om paret Palme.

Så tolkar jag Delsborn vid själva skjutningen. Vid samtalet, som alltså sker minst tio sekunder innan skjutningen, så står de i just den triangel som jag beskrivit. Det stämmer nog som du säger att han använde ordet "husfasaden" snarare än "skyltfönstret" vid polisförhören, men eftersom inget annat än skyltfönster fanns där så är det sak samma. I kvällstidningarna ger han också intervjuer där han talar om var de står. I den ena av dem – om det är Aftonbladet eller Expressen kommer jag inte ihåg på rak arm – så spegelvänder han det hela, så att paret Palme istället står med ryggarna vända mot skyltfönstret. Men det tror jag kan vara ett missförstånd från reporterns sida.

Vid endera rättegången nämner Delsborn att de stod precis i korsningen – "om de samtalade eller vad de gjorde" säger han, eller något med den innebörden. Morelius är väldigt specifik om var mannen stod, och det är mycket riktigt vid det lilla skyltfönstret. Det är väl ganska klart, tycker jag, att det är samme man som de sett, bara det att Morelius missat "mötet" eller samtalet som Delsborn ser. Så sent som för någon timme sedan förklarade jag här i tråden, två gånger rentav, varför Morelius missar mötet. Det tycker jag att du kan kika på där.

Angående Björkman påstår du att jag skulle ha gripit ur luften att Björkman ställer sig ute vid sträckstenskanten när kamraterna gått in på banken, och att det är därifrån han sedan sneddar in på gångbanan. Bägge de här sakerna är i själva verket mycket väl underbyggda och jag betackar mig för sådana falska påståenden.

Det är först i det tredje förhöret som Björkman överhuvudtaget tillfrågas exakt vad han företar sig när de automatiska dörrarna stängts framför näsan på honom och han blir stående ensam på trottoaren.

"När nu Björkman blev ensam kvar ute på trottoaren började han fundera över vart det andra gänget - de tre eftersläntarna - hade tagit vägen. Efter en stund lämnade han dörrarna till banken. Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget." (se sid 9 i pdf:en)
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view?resourcekey=0-og0ieGYHTVYQZpgd3FzpDw

Att mot den bakgrunden påstå att han inget säger om saken, det tycker jag faktiskt är lite magstarkt. Frågan är ju inte vart Björkman tar vägen när dörrarna stängts, utan frågan är hur pass länge han egentligen blev stående därute innan han började knata hemåt igen.

I den frågan har jag – som du säkerligen redan känner till eftersom du själv blev ofrivillig upphovsman till den "radikala" modellen – tagit inställningen att Björkman ändå inte står där särskilt länge, utan det handlar kanske om en knapp minut innan han bestämmer sig för att börja gå söderut. Den radikala modellen innefattar alltså Boforsarna som Morelius' norrgående "ungdomsgäng" som passerar mordplatsen kort innan mordet, och att mordet sedan begås medan Boforsarna fortfarande är kvar inne på banken. När de sedan kommer ut är Palme redan död, men de märker inget utan fortsätter norrut som om inget hänt. Så ser den modellen ut, och då ser du att Björkmans väntan vid reklampelarens utsida inte blir så jättelång.

När Björkman sedan börjar knata hemåt så måste han snedda över snö- och issträngen för att komma in på gångbanan. Underlaget är då ojämnt och knaggligt, och då får han titta var han sätter fötterna under de första stegen. När han sedan tittar upp så finns trojkan mitt framför ögonen på honom, på kanske 6-7 meters avstånd, och då uppfattar han det som ett sällskap om tre. Inom några få sekunder smäller det.

Så ser jag förloppet vad Björkman beträffar. Att han sneddat in på gångbanan istället för att runda annonspelaren på norra sidan framgår av detaljerna i vad han ser vid skjutningen. Jag ska försöka förklara det i ganska god detalj i nästa delinlägg, i förhoppning om att det ska klargöra saken.

(fortsättning följer direkt nedan...)
Citera
2024-07-04, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
(...fortsättning på föregående inlägg, klicka bakåt för det...)

Lars Borgnäs som talat med Björkman personligen visade mig en skiss över hur de tre befunnit sig inbördes, och av den framgår att Björkman uppfattade det som att mördaren gick förvånansvärt långt ut till vänster, så att de tre "gick i bredd" vad silhuetterna beträffar. Det är den där "vänsterextrema" placeringen av mördaren som ligger bakom Borgnäs' idéer om omvänd skottföljd, för om mördaren ska skjuta Palme i ryggen så måste han ju in bakom, men enligt Björkmans silhuetter är han för långt ute till vänster.

Då menar jag, att det där med att de tre "går i bredd" bara är en optisk effekt som kommer sig av att Björkman sneddar in medan mördaren kommer in norrifrån. När Björkman får syn på dem så blir silhuetterna inbördes placerade på ett sådant sätt, att det för Björkman ter sig som om mördaren är ute till vänster medan hela sällskapet rör sig lite diagonalt in mot Tunnelgatan, vilket alltså är samma rörelseriktning som Björkman själv. Det Björkman missar, eller missuppfattar, är alltså att mördaren "kommer in snett från sidan" när han går in bakom Palme.

Så betraktar jag den saken. Borgnäs har sin egen uppfattning, och då tycker jag att jag nu har redogjort för den på ett så ärligt sätt jag kan. Jag delar inte hans uppfattning om omvänd skottordning men begriper naturligtvis, att om Björkmans silhuetter skulle motsvara den verkliga placeringen i sidled och inte bara en optisk silhuetteffekt, så skulle det vara omöjligt för mördaren att få in första skottet i ryggen på Palme. Men silhuetteffekten kommer sig just av sneddningen, och utan sneddning blir det ingen sådan effekt. Därför menar jag att Björkman sneddat in istället för att runda annonspelaren på norra sidan.

Om Christina Wallins triangel kan jag bara säga, att den är hennes och inte Delsborns. Vad det verkar har hon i alla fall uppfattat det hela ungefär rätt, och alltså placerat mördaren norr om Palme. I Delsborns fall är det inte alls så självklart, utan tvärtom menar jag att han till en början spegelvänt det hela på samma vis som hans passagerare Holmgren.

Det är ju inget ovanligt eller konstigt med sådana missuppfattningar. Ta Morelius till exempel. Han ser ju alltihop, säger han, men ändå är det fullt med konstigheter och missuppfattningar. Det gäller dels att han "gjort rockad" mellan Olof och Lisbeth Palme, och alltså låter Lisbeth gå närmast husväggen och Olof längst ut mot gatan.

När skotten sedan faller säger han att "Olof" vände sig åt vänster och sedan sjönk ihop. Men den enda som vänder sig åt vänster, det är Lisbeth, och när hon gjort det går hon omgående ner på knä över den fallne Palme. Jag skulle tippa att det är det som Morelius missuppfattar som "offret" som sjunker ihop till marken.

Vidare tillfrågas Morelius enkomt om skottriktningen, och då svarar han att skotten riktades in mot Tunnelgatan, åt södra sidan till. Även det är ju helt fel i förhållande till var kulorna sedan upphittades och vad obduktionen och ballistiken i övrigt säger.

Om Björkman har många olika uppfattningar torgförts, men de som man numera hör handlar väl mest om Jeremiah-teorin, dvs att Dekorimamannen i själva verket skulle vara Björkman. Det vilar något ganska komiskt över den teorin, med tanke på de adjektiv som Morelius tar till för att beskriva det hela. Han talar ju om en iskall slaktare som bara står där helt kallt och sedan går fram och gör sitt. Att det skulle vara en småberusad Björkman som står där och lallar för sig själv blir ju ganska kul. Tyvärr får vi inte ha så roligt, för teorin stämmer helt klart inte.

Men det som slår en med allas funderingar om Björkman, det är hela palmeriets resoluta vägran att läsa innantill om vart Björkman själv säger att han ställde sig för att spana efter de borttappade kamraterna. Nästan alla som talar Björkman ställer honom inne på gångbanan, vilket helt klart inte är riktigt. Om han stod därinne måste ju paret Palme ha passerat "framför tårna" på honom och då blir det inte lätt att förklara varför Lisbeth inte lagt märke till honom.

Inte heller blir det lätt att förklara varför Björkman själv missar "mötet" med samtalet som Delsborn ser, eller ens Dekorimamannen som står där enligt Morelius. Hur sjutton kan han missa det om han står inne på gångbanan med näsan pekande söderut? Det är naturligtvis totalt orimligt. Däremot missar han ju hela kalaset ifall han står där han säger att han stod, dvs ute vid sträckstenskanten direkt norr om reklampelaren.

Nu hoppas jag att jag fick med det mesta. Om ytterligare frågor och diskussionspunkter finns kvar så vore det fint att försöka snäva ner det hela lite till dem, och ta dem i tur och ordning – i den mån de nu går att särskilja.
Citera
2024-07-04, 19:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Svar i två delar följer här. Ledsen för det, men du tar upp flera olika saker som jag tycker man måste försöka bena ut i någorlunda detalj. Dessutom är det väl så, att allt du invänder mot har jag ju redan förklarat i många tidigare inlägg som du emellertid inte verkar ha läst. (Jag harklar mig lite här, i all vänskaplighet...)

Vad Delsborn beträffar så gör han två iakttagelser. Den ena är "mötet" medan han står vid rödljusen och väntar, och den andra är när han hör det första skottet och då vrider huvudet åt vänster och tittar snett bakåt över axeln. De tre personer han iakttar befinner sig ju inte på exakt samma ställe vid båda iakttagelser, vilket jag tycker att du får det att låta som. Men så är det inte, utan först står de stilla och sedan börjar de röra på sig. Men de hinner ju inte några 15 meter, utan på sin höjd fem meter, innan det smäller.

Vad gäller Delsborns uppfattning om hur de tre egentligen stod inbördes när skotten avlossades så har jag även skrivit utförligt om den frågan i ett antal tidigare inlägg. Där har jag framhållit, att det är från Delsborn som ambulansmännen får sin uppgift om "två skott rakt i bröstet". För att skotten ska ta i bröstet måste ju gärningsmannen och (paret) Palme stå vända mot varandra, och det är alltså så som Delsborn uppfattar skjutningen när han ser silhuetterna över axeln.

Det är precis samma missuppfattning som drabbar Delsborns passagerare Ann-Charlott Holmgren, men i hennes fall framgår det klart och tydligt i förhören. Delsborn undkommer så att säga med blotta förskräckelsen, för han lämnar inga direkta spår efter sig av felvändningen i förhören. Däremot framkommer det ju indirekt när man kollar materialet från mordplatsen som Windén sammanställde.

Senare vänder Delsborn naturligtvis på steken och börjar istället ställa mördaren norr om paret Palme med ryggen mot Dekorimas skyltfönster, och då talar vi om fönstret i avfasningen och inte något av de två fönster som vetter mot Sveavägen. Men det är en korrigering som han gör när han förstått att Palme blev skjuten i ryggen. Till en början tror han att Palme blivit skjuten rakt i bröstet, och att mördaren alltså står söder om paret Palme.

Så tolkar jag Delsborn vid själva skjutningen. Vid samtalet, som alltså sker minst tio sekunder innan skjutningen, så står de i just den triangel som jag beskrivit. Det stämmer nog som du säger att han använde ordet "husfasaden" snarare än "skyltfönstret" vid polisförhören, men eftersom inget annat än skyltfönster fanns där så är det sak samma. I kvällstidningarna ger han också intervjuer där han talar om var de står. I den ena av dem – om det är Aftonbladet eller Expressen kommer jag inte ihåg på rak arm – så spegelvänder han det hela, så att paret Palme istället står med ryggarna vända mot skyltfönstret. Men det tror jag kan vara ett missförstånd från reporterns sida.

Vid endera rättegången nämner Delsborn att de stod precis i korsningen – "om de samtalade eller vad de gjorde" säger han, eller något med den innebörden. Morelius är väldigt specifik om var mannen stod, och det är mycket riktigt vid det lilla skyltfönstret. Det är väl ganska klart, tycker jag, att det är samme man som de sett, bara det att Morelius missat "mötet" eller samtalet som Delsborn ser. Så sent som för någon timme sedan förklarade jag här i tråden, två gånger rentav, varför Morelius missar mötet. Det tycker jag att du kan kika på där.

Angående Björkman påstår du att jag skulle ha gripit ur luften att Björkman ställer sig ute vid sträckstenskanten när kamraterna gått in på banken, och att det är därifrån han sedan sneddar in på gångbanan. Bägge de här sakerna är i själva verket mycket väl underbyggda och jag betackar mig för sådana falska påståenden.

Det är först i det tredje förhöret som Björkman överhuvudtaget tillfrågas exakt vad han företar sig när de automatiska dörrarna stängts framför näsan på honom och han blir stående ensam på trottoaren.

"När nu Björkman blev ensam kvar ute på trottoaren började han fundera över vart det andra gänget - de tre eftersläntarna - hade tagit vägen. Efter en stund lämnade han dörrarna till banken. Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget." (se sid 9 i pdf:en)
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg/view?resourcekey=0-og0ieGYHTVYQZpgd3FzpDw

Att mot den bakgrunden påstå att han inget säger om saken, det tycker jag faktiskt är lite magstarkt. Frågan är ju inte vart Björkman tar vägen när dörrarna stängts, utan frågan är hur pass länge han egentligen blev stående därute innan han började knata hemåt igen.

I den frågan har jag – som du säkerligen redan känner till eftersom du själv blev ofrivillig upphovsman till den "radikala" modellen – tagit inställningen att Björkman ändå inte står där särskilt länge, utan det handlar kanske om en knapp minut innan han bestämmer sig för att börja gå söderut. Den radikala modellen innefattar alltså Boforsarna som Morelius' norrgående "ungdomsgäng" som passerar mordplatsen kort innan mordet, och att mordet sedan begås medan Boforsarna fortfarande är kvar inne på banken. När de sedan kommer ut är Palme redan död, men de märker inget utan fortsätter norrut som om inget hänt. Så ser den modellen ut, och då ser du att Björkmans väntan vid reklampelarens utsida inte blir så jättelång.

När Björkman sedan börjar knata hemåt så måste han snedda över snö- och issträngen för att komma in på gångbanan. Underlaget är då ojämnt och knaggligt, och då får han titta var han sätter fötterna under de första stegen. När han sedan tittar upp så finns trojkan mitt framför ögonen på honom, på kanske 6-7 meters avstånd, och då uppfattar han det som ett sällskap om tre. Inom några få sekunder smäller det.

Så ser jag förloppet vad Björkman beträffar. Att han sneddat in på gångbanan istället för att runda annonspelaren på norra sidan framgår av detaljerna i vad han ser vid skjutningen. Jag ska försöka förklara det i ganska god detalj i nästa delinlägg, i förhoppning om att det ska klargöra saken.

(fortsättning följer direkt nedan...)
Jag påstår inte att du griper saker ur luften, jag sa bara att jag inte hade förstått. Du är lite onödigt känslig mot invändningar känns det som. Jag vill bara förstå, och ifrågasätter det jag jag tycker verkar konstigt. men det kan ju bara vara jag som inte förstått. Och jag kan erkänna att jag inte läser allt du skriver, men det är för att jag skulle behöva läsa motsvarande en bok i veckan då. Du får ursäkta min mänsklighet där.

Och vad gäller AB så menade jag inte att han inte sagt något om position. Jag menade att han inte sagt något om att han stått exakt där. Jag fattade inte hur du fått fram att han stod exakt där. Men nu ser jag, det var jag som missat eller glömt den delen i förhöret där han säger att han går snett bakåt. Jag har nog kanske läst så mycket om Björkman inne på gångbanan att kag blivit påverkad.

Jag trodde faktiskt att du menade att ADs första observation var exakt där skottet sedan skedde. Vilket jag tyckte var väldigt märkligt, men det var ju inte vad du menade då? Då var det inte så konstigt längre. Men du menar alltså att han först ser dom, sedan går dom? För det var ju det jag föreslog.
Senast redigerad av Faderlig 2024-07-04 kl. 19:23.
Citera
2024-07-04, 19:40
Medlem
I have mentioned this before - it is NOT the revolver that is unique - IT IS THE AMMUNITION…

Take a good look at the Svanberg ammunition - it will match that which you are looking for.

My bet - Svanberg would test shoot and keep the handgun and ammunition down at the summer house.
Would not surprise me if there are remnants of ammunition still around - easy to find with a metal detector.
He was given the ammunition and revolver in late 1980 early 1981

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
https://gunnarwall.wordpress.com/2024/07/04/dansk-podcast-avslojar-nyheter-om-palmesparet-som-forsvann-os-beslagtagna-magnumpatron/#comment-50720

Dansk podcast avslöjar nyheter om Palmespåret som försvann: ”Ö”:s beslagtagna magnumpatron
Citera
2024-07-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag påstår inte att du griper saker ur luften, jag sa bara att jag inte hade förstått. Du är lite onödigt känslig mot invändningar känns det som. Jag vill bara förstå, och ifrågasätter det jag jag tycker verkar konstigt. men det kan ju bara vara jag som inte förstått. Och jag kan erkänna att jag inte läser allt du skriver, men det är för att jag skulle behöva läsa motsvarande en bok i veckan då. Du får ursäkta min mänsklighet där.

Och vad gäller AB så menade jag inte att han inte sagt något om position. Jag menade att han inte sagt något om att han stått exakt där. Jag fattade inte hur du fått fram att han stod exakt där. Men nu ser jag, det var jag som missat eller glömt den delen i förhöret där han säger att han går snett bakåt. Jag har nog kanske läst så mycket om Björkman inne på gångbanan att kag blivit påverkad.

Jag trodde faktiskt att du menade att ADs första observation var exakt där skottet sedan skedde. Vilket jag tyckte var väldigt märkligt, men det var ju inte vad du menade då? Då var det inte så konstigt längre. Men du menar alltså att han först ser dom, sedan går dom? För det var ju det jag föreslog.

Om Björkman så är det nog som du nu säger, att du utgått från att han varit inne på gångbanan. Det var i alla fall det intryck jag fick och som jag reagerade på, att du verkade ha tagit det för givet fastän han själv säger motsatsen. Men då är det utklarat nu.

Om Delsborn har jag aldrig någonsin påstått att hans första iakttagelse skulle vara på precis samma ställe där han sedan såg skotten. Utan det är en missuppfattning från din sida i så fall, som jag inte kan begripa hur kan ha uppstått när jag aldrig någonsin ens antytt något sådant. Men även det har vi alltså klarat ut nu.

Om det är något ytterligare som "verkar konstigt" och som du vill att jag ska förklara så ska jag gärna göra det, men då tar vi gärna en sak i taget för annars blir det för mycket på ett bräde.
Citera
2024-07-04, 23:19
Medlem
HAARPs avatar
Lite grann undrar jag ju hur vittnena kring mordplatsen i mörkret och motljuset från Dekorima kunde se allt berättat om.
https://i.imgur.com/dWAJe8R.jpeg
https://i.imgur.com/FoVyVES.jpeg

Morelius som kunde se att en väntande man vid Dekorima var en iskall mördare. Hur kunde han se att den väntade man var en iskall mördare redan innan han mördat någon?

Delsborn som sa sig sett en man med Sherlock Holmes-mössa och en gråaktig ulster med svarta stänk. Hur var det ens möjligt att urskilja några svarta stänk i mörkret och motljuset från Dekorima?

Fauzzi som två kvarter bort kunde identifiera en blå jacka som skymtade fram i en portgång som samma blå jacka som mannen han tidigare mött hade. Hade verkligen Fauzzi sådan exceptionell falksyn och mörkerseende?
Senast redigerad av HAARP 2024-07-04 kl. 23:24.
Citera
2024-07-04, 23:47
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Om Björkman så är det nog som du nu säger, att du utgått från att han varit inne på gångbanan. Det var i alla fall det intryck jag fick och som jag reagerade på, att du verkade ha tagit det för givet fastän han själv säger motsatsen. Men då är det utklarat nu.

Om Delsborn har jag aldrig någonsin påstått att hans första iakttagelse skulle vara på precis samma ställe där han sedan såg skotten. Utan det är en missuppfattning från din sida i så fall, som jag inte kan begripa hur kan ha uppstått när jag aldrig någonsin ens antytt något sådant. Men även det har vi alltså klarat ut nu.

Om det är något ytterligare som "verkar konstigt" och som du vill att jag ska förklara så ska jag gärna göra det, men då tar vi gärna en sak i taget för annars blir det för mycket på ett bräde.
Det är noterat. Tack för förklaringarna
Citera
2024-07-05, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Lite grann undrar jag ju hur vittnena kring mordplatsen i mörkret och motljuset från Dekorima kunde se allt berättat om.

Kameror överlag tar upp nyanser av mörker sämre än vårat öga.

Men poängen finns där, det blev en siluettverkan mot Dekorima i olika grad beroende på vilken vinkel vittnet var placerad när den gjorde observationen.

Avstånd är en faktor liksom flera andra.

Citat:
Morelius som kunde se att en väntande man vid Dekorima var en iskall mördare. Hur kunde han se att den väntade man var en iskall mördare redan innan han mördat någon?
Det är IM konstnärliga musiksjäl som målar situationen som han faktiskt ser den. Det är också ett sätt att fylla ut det luckor som uppstår pga av hinder för han blickfång och att han tittar åt andra riktningar.

Citat:
Delsborn som sa sig sett en man med Sherlock Holmes-mössa och en gråaktig ulster med svarta stänk. Hur var det ens möjligt att urskilja några svarta stänk i mörkret och motljuset från Dekorima?

Han är närmare än IM.

Har han plockat upp några bättre detaljer är förutsättningar bättre sekunderna innan mordet.

Citat:
Fauzzi som två kvarter bort kunde identifiera en blå jacka som skymtade fram i en portgång som samma blå jacka som mannen han tidigare mött hade. Hade verkligen Fauzzi sådan exceptionell falksyn och mörkerseende?

Större rimlighet att det bara var ett kvarter bort.

Att det är samma person han ser är ett antagande från hans sida.
Citera
2024-07-05, 09:41
Medlem
"Klas Gedda frågade Wikström om de skulle kolla personen som kom gående längs Regeringsgatan varpå Wikström svarade att det inte stämde.
Mannen hade en lång rock och gick på vänster sida av Regeringsgatan i riktning mot Birger Jarlsgatan.
"
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A14205-04-E

Här kunde mordet fått sin lösning om ej fel signalement sänts ut. Högst troligt är det Stig de möter efter att han stannat upp och samlat sig inför att lugnt gå tillbaka runt tillbaka till Skandiahuset. Alla tider stämmer. En éloge till Gedda som var så nära...
Citera
2024-07-05, 09:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
"Klas Gedda frågade Wikström om de skulle kolla personen som kom gående längs Regeringsgatan varpå Wikström svarade att det inte stämde.
Mannen hade en lång rock och gick på vänster sida av Regeringsgatan i riktning mot Birger Jarlsgatan.
"

Här kunde mordet fått sin lösning om ej fel signalement sänts ut. Högst troligt är det Stig de möter efter att han stannat upp och samlat sig inför att lugnt gå tillbaka runt tillbaka till Skandiahuset. Alla tider stämmer. En éloge till Gedda som var så nära...

Oavsett GM så ska han ha uppehållit sig där uppe på åsen i 5-10 minuter tills Gedda och Wikström hunnit i kapp menar du?
Och vidare är det enda signalementet är "lång rock", som här blev SE?

Jag ser det som rätt osäkert, men då personen aldrig kontrollerades så vet vi ju förstås inte.
Citera
2024-07-05, 10:41
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:

Det finns andra bilder som kanske ger ett lite annat perspektiv:

https://imgur.com/a/lusf-rh-llanden-mordplatsen-1-aVoD54O

https://imgur.com/a/eNUgghV

https://imgur.com/a/ljusf-rh-llanden-mordnatten-3-BzgRPJ8

https://imgur.com/a/synf-lt-tunnelgatan-inJ3eam

Förefaller som det faktiskt gick att urskilja exempelvis färger.

Från trappkrönet var situationen dock mer ofördelaktig:

https://efolket.eu/wp-content/uploads/2019/06/flyktv%C3%A4g.jpg
Citera
2024-07-05, 13:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
"

Stämmer alla tider? SE ska vara tillbaka på Skandia 23:40. Hur får du ihop det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in