2024-07-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Fast vi vet ju inte exakt vad som hänt så att skylla på sjukvårdspersonalen är inte rätt.
Det kan handla om inkompetent sjukvårdspersonal men det kan även handla om brister i kommunikationen från föräldrarnas sida - förmågan att förklara barnets symtom och hela händelseförloppet är viktigt. Tyvärr måste man, precis som du gjort, ha koll själv och ifrågasätta eftersom det finns föräldrar som söker vård så fort deras unge har lite feber - detta förstör för dem som bara söker när det är nödvändigt.
Och även om barnet verkade friskt från början kanske det funnits något annat i kroppen som spelat in för att hen avled - detta kanske kommer fram vid en obduktion. Det finns dock inget botemedel mot TBE och barnet fick ju sjukdomen trots vaccin så kanske var loppet kört oavsett vilka åtgärder man skulle kunnat sätta in från sjukvårdens sida. Fruktansvärt tragiskt oavsett.

Dåliga kunskaper om TBE inom sjukvården, stress eller nonchalans. Min son hade TBE när han var 7 år gammal. Vi har inte sett någon fästing däremot tog det för mig 10 minuter från att sonen vaknade sjuk tills jag misstänkte han hade hjärnhinneinflammation och ringde efter ambulans. Ingen skriver någonstans att förutom huvudvärk och feber är viktigaste symptomen stelheten i nacken. Inflammationen i hjärnan gör att hjärnan svullnar och skador kan uppstå. Man behöver ta ryggmärgsprov för att ställa diagnos (om det är virus eller bakterie). Det finns inget botemedel mot TBE men man kan i alla fall se till att minska hjärnsvullnad, vilket lindrar sjukdomsförloppet och minskar risken för komplikationer.

Har, tyvärr, haft i familjens historia tre dödsfall i hjärnhinneinflammation (bakteriell) därför är enormt beläst och uppmärksam, som tur var.
Citera
2024-07-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, det är inte där man hittar den informationen. Om du inte vet är det bättre att du säger "jag vet inte". Du har säkert redan insett att jag både vet var man hittar den informationen samt vad det betyder för ditt skitprat om att "TBE-vaccinet är ett välbeprövat vaccin och i stort sett helt utan biverkningar. Inte som de framstressade covid-vaccinen".

Du kanske vill pröva igen?
Vänta så ska jag hjälpa dig, här kommer ett utdrag från texten:
” Skyddseffekten av tidigare TBE-vaccin har bestämts i en uppföljningsstudie som utförts på den österrikiska befolkningen kontinuerligt sedan 1984. I denna uppföljning har en skyddseffekt på över 90% efter den andra vaccinationen, och över 97% efter fullföljande av grundvaccinationsschemat (3 doser) beräknats.
Baserat på en uppföljande studie som utfördes på hela den österrikiska befolkningen åren 2000 till 2006, beräknades en skyddseffekt på 99 % utan några statistiskt signifikanta skillnader mellan åldersgrupper hos regelbundet vaccinerade personer.”

Jag hävdar fortfarande att det är välbeprövat jämfört med covid-vaccinen.
Sen får ju du tycka vad du vill såklart.

Det är väl inte så mycket att argumentera om. Bor man i ett riskområde och vistas i skog och mark bör man överväga att vaccinera sig själv och sina barn mot TBE.

Jag vill också uppmana till att köra en fästingkoll på husdjuren, där kan vi snacka om fästingbärare. Speciellt om de får fästingmedel, då biter ju inte fästingen fast utan kryper bara runt i pälsen, redo att hoppa över till närmsta människa när det ska klappas/lekas/kelas/gosas.
Citera
2024-07-03, 23:50
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
” Skyddseffekten av tidigare TBE-vaccin har bestämts i en uppföljningsstudie som utförts på den österrikiska befolkningen kontinuerligt sedan 1984. I denna uppföljning har en skyddseffekt på över 90% efter den andra vaccinationen, och över 97% efter fullföljande av grundvaccinationsschemat (3 doser) beräknats.
Baserat på en uppföljande studie som utfördes på hela den österrikiska befolkningen åren 2000 till 2006, beräknades en skyddseffekt på 99 % utan några statistiskt signifikanta skillnader mellan åldersgrupper hos regelbundet vaccinerade personer.”

Det är väl inte så mycket att argumentera om. Bor man i ett riskområde och vistas i skog och mark bör man överväga att vaccinera sig själv och sina barn mot TBE.

Jag vill också uppmana till att köra en fästingkoll på husdjuren, där kan vi snacka om fästingbärare. Speciellt om de får fästingmedel, då biter ju inte fästingen fast utan kryper bara runt i pälsen, redo att hoppa över till närmsta människa när det ska klappas/lekas/kelas/gosas.
Det var väldigt vad svårt det var för vissa att erkänna att de inte vet, inte har en aning och bara pratar skit. Jag tar frågan igen:

Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Hur länge och på hur många personer testades TBE-vaccinet innan det godkändes för marknadsföring och användning för vem som helst?
Senast redigerad av korrektamund0 2024-07-04 kl. 00:05.
Citera
2024-07-04, 01:28
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordWaldemort
Jo då, helt samma princip fast i tablettform.

Fråga Magic Johnsson hur det gick med hiv preparaten och varför han slutade för 30 år sedan och mår prima.

Men något vaccin mot Aids finns väl inte, du menar bromsmedicin de tar efter hiv-smitta?
Citera
2024-07-04, 05:32
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Fast uträkningen är ju skräp. Man kan inte titta på en sjukdom GLOBALT. TBE är en regional sjukdom. Finns nästan inte alls i Norrland, men i Västra Götaland var det 121 fall år 2023 (https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/tick-borne-encephalitis-tbe/?year%5B%5D=2023&tab=tab-region), på en befolkning om c.a 1.8m

Motsvarande uträkning för Västra Götaland ger: 121 / 1800000 = 0.0000672, alltså 0.00672%. Jämför med den "globala" uträkningen 0.00015%.

Uträkningen är inte 2x fel, eller ens 10x fel. Den är fel med minst en faktor 45x om man tittar på förekomsten av TBE i Västra Götaland. Desto värre om man tittar på Södermanland eller Värmland.

Med detta sagt är det förstås farligare att sätta sig i bilen. I Västra Götaland dog 232 i trafiken 2023 (https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olycksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/). Tyvärr kan man inte vaccinera sig mot bilolyckor.

I vilket fall så är inlägget inte klokt eller bra uträknat. I bästa fall är det okunnigt och ignorant och i värsta fall är det avsiktligt vilseledande.

Spela roll det är fortfarande extremt liten chans och min autism är inte hög nog för att jag ska bli chockad över att uträkningen är några 000.% enheter fel. Jag säger varken bu eller bä om vaccinet, det jag ville ha fram är att det är extremt liten chans (både 0.00672%. chans och 0.00015%. är extremt liten chans i min värld) att drabbas samt att det är värre och oroa sönder sig över en sjukdom som drabbar väldig få.
Citera
2024-07-04, 09:03
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Spela roll det är fortfarande extremt liten chans och min autism är inte hög nog för att jag ska bli chockad över att uträkningen är några 000.% enheter fel. Jag säger varken bu eller bä om vaccinet, det jag ville ha fram är att det är extremt liten chans (både 0.00672%. chans och 0.00015%. är extremt liten chans i min värld) att drabbas samt att det är värre och oroa sönder sig över en sjukdom som drabbar väldig få.
Man är inte autistisk för att man påpekar 45x fel i uträkningar. 6.72 per 100.000 invånare är i paritet med. För jämförelse så är det något vanligare än inhemsk salmonella 5.6 (https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/statistik-om-anmalningspliktiga-smittsamma-sjukdomar/) och ungefär tre gånger som vanligt som skjutningar (https://polisen.se/siteassets/dokument/statistik/sprangningarskjutningar/2023-skjutningar.pdf/download/).

Skjutningar anses som bekant vara ett ganska stort problem.
Citera
2024-07-04, 09:19
Medlem
Citat:

Vad man vill se är lägre total dödlighet och invaliditet för de som fick vaccin vs. de som inte fick. Siffror som inte inkluderar eventuella biverkningarna är helt ointressanta.
Citera
2024-07-04, 09:56
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Jag har läst att 5% av alla som vaccinerar sig får svåra biverkningnar av själva vaccinet som kvarstår resten av livet. De har även fastslagit att vaccinet kan förvärra symptomen.

Frågar du mig verkar TBE-vaccin vara obeprövade läkemedel.

Citat:
(FB) Varför vaccin mot TBE

Källan: ex Rosdahl, Askling et al "Vaccinationsgenombrott av TBE" 2018

Citat:
För att rätta mig själv: 5% av de smittade var vaccinerade och inte konstaterat smittade av själva vaccinet.
Så de blir inte sjuka av vaccinet, men av de som får TBE trots vaccin så är det värre?

Om det är så är det självklart att det beror på vaccinet, eller kan det vara så att de skulle vara ännu värre, eller lika, drabbade om de inte tagit vaccin? Det kan ju t.ex. finnas genetiska orsaker.
Citera
2024-07-04, 10:14
Medlem
Kan de vaccinerade utsätta sig för större risk än ej vaccinerade?
Alternativt mer tid där fästingar finns?

"Nu när jag har vaccinerat mej mot TBE så kan jag springa omkring som jag vill i högt gräs"

Statistik kan därför vara helt missvisande.

TBE är väl relativt nytt som kommit från öster?
Borrelia talade man om på 80-talet.
Jag fick Borrelia av fästing som krossats av mina jeans strax under knät. Troligen när jag satte mej i bil på väg från skogen och svampplockning i september/oktober.

Såg den när jag duschade direkt vid hemkomst. En tumstort rött märke direkt, blev större efter några dagar.
Borrelia ganska så omgående alltså.
En fästing som bitit sig fast och krossats.
Citera
2024-07-04, 10:53
Medlem
Citat:

Färstingmedel med permethrin har en repellerande effekt och gör att fästingarna undviker djuret. Det finns andra fästingmedel som är sämre i det avseendet. T ex Bravecto dödar inte fästingen förrän den biter.

Fästingar kryper alltid omkring ett tag och letar efter ett bra ställe att bita på. Använder man man medel med fipronil får man ofta många fästingar med in, men inte fler än man får om hunden inte har något fästingmedel alls.
Senast redigerad av Leanderine 2024-07-04 kl. 11:01.
Citera
2024-07-04, 11:37
Medlem
shbous avatar
Kan det ha varit så att immunförsvaret inte reagerade på vaccinet och gjorde det verkningslöst.
Citera
2024-07-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Vad tycker du man ska göra ? ta ryggmärgsprov på alla med feber och huvudvärk?

Letade dom efter insektsbett?
Frågade dom om barnet vistats mycket utomhus? Och i sånafall vart i Sverige?
Man behöver bara ta ett blodprov för att se TBE ditt ägg.
Ryggmärgsprover är för att undersöka hjärnan.

Läs på innan du uttalar dig om saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in