Citat:
Ursprungligen postat av
Undringar
Barnet som dog var fullvaccinerat. Barnet dog pga sjukvårdspersonalens slarv och arrogans. De skyller på stress vilket möjligtvis kan vara sant men deras vanliga sätt att arbeta på är fortfarande arrogant.
Dåliga överrapporteringar och slarv har varit standard de ggr jag sökt vård för barn. Jag själv har fått ha sån koll och ifrågasatt och påmint vilket hjälpt kommunikationen.
Nej, det rör sig
inte om slarv och arrogans. Många har fått för sig att vården är felfri och aldrig får missa något. Så är inte fallet. Det sker naturligtvis, stress eller inte. Men stress förvärrar situationen.
Barnet hade huvudvärk. Trots detta utfördes både neurologisk undersökning och CT hjärna. Allt var utan anmärkning. Utan anamnes på fästingbett kan TBE givetvis missas, särskilt om läkaren frågat om fästingar och fått ett nej som svar. Om fästingbett uppgavs, så är jag däremot enig om fel som inte kan ursäktas lika lättvindigt.
Vården är en sannolikhetskalkyl som i stor utsträckning följer riktlinjer för att fördela begränsade resurser till där de gör mest nytta.