2024-06-12, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baguera
Hej! Har fått en hjärnskada tidigare och därefter utvecklat vissa symtom därefter som hjärntrötthet och depression. Började med voxra och tyckte att den både hjälpte med min hjärntrötthet och depression. Tyvärr så har jag börjat få kraftigt håravfall som biverkning och funderar om ni har förslag på någon medicin som har hjälpt er med energi och depression? Vill av uppenbara skäl inte tappa mitt hår.

Modafinil kanske?
Om modafinil inte hjälper mot depression kanske något annat i tillägg. Flashback i all ära men detta borde du diskutera med din läkare?
Citera
2024-06-13, 18:41
Medlem
Klabbrapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Vad har du för diagnos egentligen?

Du kan väl inte fått alla de läkemedlen för ätstörning?

Nej, jag har väl typ alla diagnoser man kan ha utom schizo, paranoia och psykos.

Nu tror jag inte längre att sömnlöshet beror på voxran utan på tvärt avslut av Imovane.
Citera
2024-06-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klabbrapparen
Nej, jag har väl typ alla diagnoser man kan ha utom schizo, paranoia och psykos.

Nu tror jag inte längre att sömnlöshet beror på voxran utan på tvärt avslut av Imovane.

Okej. Tänker att ätstörningen grundas i något och nog det som behövs bearbetas. Eller kan det vara en diagnos bakgrunden som är förklaringen.

Tex blev chockad över att bara kunna ta en kaka och vara nöjd. Det kom efter jag började ta metylfenidat mot mim adhd. Har ätit voxra ett litet tag och gav en viss effekt men gjorde inte så jätte mycket för min ätstörning.
Citera
2024-06-17, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klabbrapparen
Är det någon som känt att Voxra funkar bra mot hetsätningsstörning?

Det enda som har inverkan på mig är när jag tränar och äter rätt. Då blir jag i stort sett besvärsfri. Trots mina 5 miljarder diagnoser.

Läser detta igen.
Din sista mening är bäst.
Vägen ur en ätstörning är att sköta om din kropp bättre. Mat motion sömn mm

INGENTING blir bättre av enbart medicin.
Det krävs ett stort mod, beslutsamhet och kan komma att bli väldigt besvärligt.
Testat dagvård?
Behandlingshem?
Citera
2024-06-20, 23:20
Medlem
Klabbrapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepparkaka22
Läser detta igen.
Din sista mening är bäst.
Vägen ur en ätstörning är att sköta om din kropp bättre. Mat motion sömn mm

INGENTING blir bättre av enbart medicin.
Det krävs ett stort mod, beslutsamhet och kan komma att bli väldigt besvärligt.
Testat dagvård?
Behandlingshem?

Yes, testat allt. Men med mod och beslutsamhet kan man skapa dessa goda levnadsvanor och gå genom en del besvär och komma ut på andra sidan. Har gjort det förr, så jag vet att det går.
Citera
2024-07-03, 19:43
Medlem
Insatt på Voxra 150mg idag. Som tillägg till Brintellix 15mg som jag stått på i kanske två månader nu.

Funderar över kramprisken. Står även på Lergigan, Inderal och Ondansetron. Vid behov även Sumatriptan vid migränaura/migrän.

Enkel sökning visar ju att allt detta inte går heeelt perfekt ihop men ingen läkare på psyk har sagt något. Och jag är fortfarande lite för självdestruktiv för att nämna det för dom. Men ibland får jag en liten röst av sans o vett som funderar över om jag kanske borde ta upp det. Eller så vet dom redan men skiter i för det inte är så farligt som en själv kanske tror (janusmed och fass håller ju dock med om riskerna så är psyk bara dåliga på sitt jobb?)
Citera
2024-07-04, 20:24
Medlem
Vad är det för uppiggande effekt alla pratar om att de får i början på Voxra?! Är bara dag två idag men har varit trött som en klubbad säl, var nästan olidligt att ta mig igenom arbetsdagen, slog till 1-2h efter intag som en jävla käftsmäll. Inte ens kaffe fick igång mig, och då är jag normalt hyperkänslig för koffein. Jag ville ju bli pigg, inte tvärtom.
Citera
2024-07-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyhamstah
Vad är det för uppiggande effekt alla pratar om att de får i början på Voxra?! Är bara dag två idag men har varit trött som en klubbad säl, var nästan olidligt att ta mig igenom arbetsdagen, slog till 1-2h efter intag som en jävla käftsmäll. Inte ens kaffe fick igång mig, och då är jag normalt hyperkänslig för koffein. Jag ville ju bli pigg, inte tvärtom.

Kände precis så. Hade förhoppning att för en gångs skull vara pigg, men icke då, jag fick ta Voxra på kvällen för jag blev så trött av den. Det blev lite bättre efter nån vecka dock, men pigg blev jag aldrig.

På jobbet gick jag mest runt bland skrivborden och pratade och pratade och pratade tills de dog inombords, då bytte jag skrivbord och allt upprepade sig. Fick ingenting gjort på 2+ månader. När jag insåg det fick jag lite smått panik och slutade tvärt. Tog nån dag bara så satt jag och jobbade fokuserat igen.

Stor besvikelse.
Citera
2024-07-08, 00:45
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:

Det är en s.k. honeymoon-effekt. Den håller i sig i några veckor tills receptorerna i hjärnan vänjer in sig och klingar sedan av. Däremot kommer en viss aktiverande effekt att fortlöpa i.om. återupptagshämningen av noradrenergt transportprotein (NET).

När man medicinerat så kort tid som du gjort är det även så att medicinen inte riktigt hunnit vara i systemet tillräckligt länge för att ge en aktiverande effekt. Vissa som är känsliga kan känna effekt tidigt, men räkna med någon vecka. Det är också dosbenäget, gissningsvis står du på 150 mg nu initialt, och kommer öka dos till 300 mg om några veckor.
Citera
2024-07-08, 00:49
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Kände precis så. Hade förhoppning att för en gångs skull vara pigg, men icke då, jag fick ta Voxra på kvällen för jag blev så trött av den. Det blev lite bättre efter nån vecka dock, men pigg blev jag aldrig.

På jobbet gick jag mest runt bland skrivborden och pratade och pratade och pratade tills de dog inombords, då bytte jag skrivbord och allt upprepade sig. Fick ingenting gjort på 2+ månader. När jag insåg det fick jag lite smått panik och slutade tvärt. Tog nån dag bara så satt jag och jobbade fokuserat igen.

Stor besvikelse.

Det är vanligt med s.k. "brain fog". Detta beror delvis på att återupptagshämningen av dopaminergt transportprotein är så pass klen (ca 10 %) så att den dopaminerga transmissionen (som troligen innan fungerade bra) blir påverkad negativt.

Voxra har även antikolinergika biverkningar i sin aktion i att blockera muskarina receptorer, vilket kan generera viss trötthet och kognitiv sänkning. Dåligt fokus och sämre minne är en klassiker.
Citera
2024-07-08, 00:57
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Insatt på Voxra 150mg idag. Som tillägg till Brintellix 15mg som jag stått på i kanske två månader nu.

Funderar över kramprisken. Står även på Lergigan, Inderal och Ondansetron. Vid behov även Sumatriptan vid migränaura/migrän.

Enkel sökning visar ju att allt detta inte går heeelt perfekt ihop men ingen läkare på psyk har sagt något. Och jag är fortfarande lite för självdestruktiv för att nämna det för dom. Men ibland får jag en liten röst av sans o vett som funderar över om jag kanske borde ta upp det. Eller så vet dom redan men skiter i för det inte är så farligt som en själv kanske tror (janusmed och fass håller ju dock med om riskerna så är psyk bara dåliga på sitt jobb?)

Vilken dos står du på? Kramprisken är signifikant större vid doser på 450 mg (eller mer). 150 samt 300 mg är relativt säkert, särskilt då frisättningen är modifierad och sker gradvis. Inderal kan genera sänka i blodsockret vilket kan leda till hypoglykemi (som i sig kan trigga krampanfall). Kan vara värt att undvika sockerbomber och försöka basera sin kost på långsamma kolhydrater så gott det går. Viss kramprisk ökar i kombo med Lergigan (som fungerar milt antipsykotiskt) men är ganska säkert i normala doser.

Håll på terapeutiska doser och undvik definitivt att konsumera större mängder alkohol. Mediciner som metaboliseras via, och påverkar cytokrom CYP2B6, bör man även hålla koll på.
Citera
2024-07-08, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Det är vanligt med s.k. "brain fog". Detta beror delvis på att återupptagshämningen av dopaminergt transportprotein är så pass klen (ca 10 %) så att den dopaminerga transmissionen (som troligen innan fungerade bra) blir påverkad negativt.

Voxra har även antikolinergika biverkningar i sin aktion i att blockera muskarina receptorer, vilket kan generera viss trötthet och kognitiv sänkning. Dåligt fokus och sämre minne är en klassiker.

Är det en (bi)effekt då som kommer vara bestående under behandlingen, eller något som klingar av?

Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Vilken dos står du på? Kramprisken är signifikant större vid doser på 450 mg (eller mer). 150 samt 300 mg är relativt säkert, särskilt då frisättningen är modifierad och sker gradvis. Inderal kan genera sänka i blodsockret vilket kan leda till hypoglykemi (som i sig kan trigga krampanfall). Kan vara värt att undvika sockerbomber och försöka basera sin kost på långsamma kolhydrater så gott det går. Viss kramprisk ökar i kombo med Lergigan (som fungerar milt antipsykotiskt) men är ganska säkert i normala doser.

Håll på terapeutiska doser och undvik definitivt att konsumera större mängder alkohol. Mediciner som metaboliseras via, och påverkar cytokrom CYP2B6, bör man även hålla koll på.

Tack, väldigt hela och fina svar, just vad jag behövde!
Jag har på eget bevåg nu minskat Brintellix från 15 till 10 mg just för att den dubbleras i blodet av Voxra. Så blir väl att jag nu står på 20 ist för 30 mg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in