2024-07-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Hittills så har ingen besvarat huvudfrågan: vilken tid på dygnet är det senaste klockslaget då pengar trillat in från en överföring från annan bank för er (såklart räknas inte ett Swish).

Vore intressant att höra vilken bank som har "virtuellt öppet" allra längst. Jag tror att jag en gång fick pengar in på kontot typ kl 19 eller något, blev helt chockad för det hade aldrig någonsin hänt.

Strax efter 15 är senast jag fått betalt, med SEB.
Vet att en del andra banker bara har en bryttid per dag typ 13 då pengar kan komma in.
Citera
2024-07-02, 17:29
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Strax efter 15 är senast jag fått betalt, med SEB.
Vet att en del andra banker bara har en bryttid per dag typ 13 då pengar kan komma in.

Ja, det är ju otroligt dinosaurieaktigt egentligen. Reliker från en svunnen tid, att några få timmar på ett dygn som har 24 timmar är där all action händer. Jag hade inte klagat om det inte funnits Swish tror jag, då hade man varit van vid att det tar evigheter att skicka pengar. Nu känner jag mig som om att jag levde år 1947 när man loggar in på hembanken och det ekar tomt på kontot när det inte borde göra det...
Citera
2024-07-02, 17:51
Medlem
TheGretaResets avatar
När jag var ung levde jag från hand till mun. Jag vet att pengarna kom in tidigt som fan på morgonen efter kl 24. Men det är ju inte sent på kvällen utan tidigt på morgonen.
Citera
2024-07-02, 20:19
Medlem
Citat:
Man börjar ju tvivla...

Du har väl inte gått på den gamla bluffen med att någon som köpt något av dig visar dig att han gör en banköverföring och att du därefter överlämnar varan? Strax därefter stoppar köparen överföringen, men det vet du inte om.
Citera
2024-07-02, 20:26
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Du har väl inte gått på den gamla bluffen med att någon som köpt något av dig visar dig att han gör en banköverföring och att du därefter överlämnar varan? Strax därefter stoppar köparen överföringen, men det vet du inte om.

Nej, det här är en lön som ska skickas. Traditionellt så sätts ju nästan alla löner in exakt vid midnatt tolvslaget den 25e, detta är dock lite speciellt då det är ett säsongsbaserat jobb där man inte får betalt den 25e varje månad, man får betalt när hela arbetsuppgiften är klar och när ekonomiavdelningen har behandlat lönedokumenten. Fick höra att allt var klappat och klart igår (att de behandlat alla våra dokument), så döm min förvåning när varken jag eller mina kollegor fått in lönen idag - det är ju i princip omöjligt om de faktiskt skickade det igår att det inte är inne idag.
Citera
2024-07-03, 11:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Varför fick jag pengar så sent då? Några buggar i det där systemet finns det säkert.

Är det inom samma bank går betalningen på kontonummer direkt, oavsett tid på dygnet.
Citera
2024-07-03, 13:42
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Fortfarande inget. De måste ha gjort fel, jag har aldrig varit med om en banköverföring som tar två hela dygn - har någon varit med om att det tagit så lång tid?
Citera
2024-07-03, 21:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Har googlat efter detta och det verkar inte finnas något konkret svar för hur länge på ett dygn som det är värt det att "hänga på låset" när man inväntar en betalning. Det allra vanligaste för mig har varit att en betalning kommer in mellan kl 12-15. När klockan tickar över 15 så har det allt som oftast varit godnatt till förhoppningarna att det skulle komma in den dagen, dock så har det hänt men det har varit ytterst sällsynt.

Hittar inte något faktiskt svar kring när det är för sent på ett dygn att sluta hoppas - vad är er erfarenhet, vilket klockslag har varit det senaste ni sett att ni fått in pengar på kontot? Det är ganska intressant, för jag förstår verkligen inte hur lång en "bankdag" egentligen är. Det finns ju så kallade bryttider för alla Sveriges banker, men de motsvarar sällan verkligheten. Någon gång har man ju fått betalt typ kl 17.

En vanlig knegarlön från en offentlig arbetsgivare som förs över till ett vanligt lönekonto kommer i regel in på kontot klockan 00.00 på lönedagen.
Citera
2024-07-03, 21:50
Medlem
Citat:
Jag hade på känn att det skulle dyka upp en sådan här kommentar. Du har inte fel i din analys, men du kan ändå besvara min fråga istället för att döma.

Det verkar nämligen finnas ganska många komplicerade variabler för hur betalningar processas mellan banker. När Swish kom för 10 år sedan eller vad det var så tänkte jag att det skulle gå lika snabbt mellan banker också, men här har det inte hänt mycket. Försöker förstå varför och hur det hela fungerar.
Vid Swish tar ändå transaktionen minst till nästföljande bankdag. Skickar du en Swish fredag klockan 18 så dröjer det till måndag 09 innan pengarna verkligen har flyttats från konto hos bank 1 till konto hos bank 2. Som kund upplever man att betalningen sker blixtsnabbt men det är bara i den virtuella världen. Det är för närvarande helt omöjligt för två svenska banker att göra en transaktion utanför betalningssystemet RIX som Riksbanken hanterar på bankdagar (vardagar).

Det är dock på gång ett betalningssystem under hösten som ska avräknas lika snabbt som den virtuella Swish överföringen som du tror flyttar pengar mellan olika banker.

Med nya RIX-inst så kanske man kan betala räkningar på helgen och göra riktiga överföringar när man själv önskar.

https://www.riksbank.se/sv/betalning...ssystemet-rix/
Citera
2024-07-03, 21:52
Medlem
Masingas avatar
Jag är beredd 00.00 varje löning för att flytta runt cashen lite
Citera
2024-07-05, 14:17
Medlem
GregerMedeltids avatar
När jag jobbade på medelstora svenska företag så kom alltid lönen på precis utsatt tid, det var alltid på kontot på lönedagen vid midnatt vill jag minnas. Jag antar att nissen på löneavdelningen lagt in utbetalningarna väldigt precist. Nu jobbar jag för ett internationellt företag med ett litet kontor i Sverige, och lönehanteringen är utlagd på någon administrationskonsult. Nu är det väldigt stor spridning på när lönen kommer, oftast någon dag innan officiell löning men en gång en hel vecka innan. Som senast kom lönen sent på eftermiddagen den 25:e, någon gång runt 16 eller 17.
Citera
2024-07-09, 14:31
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
När jag jobbade på medelstora svenska företag så kom alltid lönen på precis utsatt tid, det var alltid på kontot på lönedagen vid midnatt vill jag minnas. Jag antar att nissen på löneavdelningen lagt in utbetalningarna väldigt precist. Nu jobbar jag för ett internationellt företag med ett litet kontor i Sverige, och lönehanteringen är utlagd på någon administrationskonsult. Nu är det väldigt stor spridning på när lönen kommer, oftast någon dag innan officiell löning men en gång en hel vecka innan. Som senast kom lönen sent på eftermiddagen den 25:e, någon gång runt 16 eller 17.

Intressant. Vilken bank har du? Jag har HB.

Vore kul om det fanns någon statistik på vilken av Sveriges storbanker som är snabbast och vilken som är segast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in