Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Jag hade på känn att det skulle dyka upp en sådan här kommentar. Du har inte fel i din analys, men du kan ändå besvara min fråga istället för att döma.
Det verkar nämligen finnas ganska många komplicerade variabler för hur betalningar processas mellan banker. När Swish kom för 10 år sedan eller vad det var så tänkte jag att det skulle gå lika snabbt mellan banker också, men här har det inte hänt mycket. Försöker förstå varför och hur det hela fungerar.
Vid Swish tar ändå transaktionen minst till nästföljande bankdag. Skickar du en Swish fredag klockan 18 så dröjer det till måndag 09 innan pengarna verkligen har flyttats från konto hos bank 1 till konto hos bank 2. Som kund upplever man att betalningen sker blixtsnabbt men det är bara i den virtuella världen. Det är för närvarande helt omöjligt för två svenska banker att göra en transaktion utanför betalningssystemet RIX som Riksbanken hanterar på bankdagar (vardagar).
Det är dock på gång ett betalningssystem under hösten som ska avräknas lika snabbt som den virtuella Swish överföringen som du tror flyttar pengar mellan olika banker.
Med nya RIX-inst så kanske man kan betala räkningar på helgen och göra riktiga överföringar när man själv önskar.
https://www.riksbank.se/sv/betalning...ssystemet-rix/