• 1
  • 2
2024-07-02, 15:57
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Har googlat efter detta och det verkar inte finnas något konkret svar för hur länge på ett dygn som det är värt det att "hänga på låset" när man inväntar en betalning. Det allra vanligaste för mig har varit att en betalning kommer in mellan kl 12-15. När klockan tickar över 15 så har det allt som oftast varit godnatt till förhoppningarna att det skulle komma in den dagen, dock så har det hänt men det har varit ytterst sällsynt.

Hittar inte något faktiskt svar kring när det är för sent på ett dygn att sluta hoppas - vad är er erfarenhet, vilket klockslag har varit det senaste ni sett att ni fått in pengar på kontot? Det är ganska intressant, för jag förstår verkligen inte hur lång en "bankdag" egentligen är. Det finns ju så kallade bryttider för alla Sveriges banker, men de motsvarar sällan verkligheten. Någon gång har man ju fått betalt typ kl 17.
Citera
2024-07-02, 15:59
Aldrig hållt koll, låter som ett fattigmans-beteende och att du är en som lever över dina tillgångar. Symptomen avslöjar alltid den bakomliggande sjukdomen.
Citera
2024-07-02, 16:04
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Aldrig hållt koll, låter som ett fattigmans-beteende och att du är en som lever över dina tillgångar. Symptomen avslöjar alltid den bakomliggande sjukdomen.

Jag hade på känn att det skulle dyka upp en sådan här kommentar. Du har inte fel i din analys, men du kan ändå besvara min fråga istället för att döma.

Det verkar nämligen finnas ganska många komplicerade variabler för hur betalningar processas mellan banker. När Swish kom för 10 år sedan eller vad det var så tänkte jag att det skulle gå lika snabbt mellan banker också, men här har det inte hänt mycket. Försöker förstå varför och hur det hela fungerar.
Citera
2024-07-02, 16:31
Medlem
ICA-muppens avatar
Borde komma kl 0:00 men var vaken en natt och såg den komma 01:30
Citera
2024-07-02, 16:32
Medlem
Insättning / överföring gjord en vardag Mottagaren tillhanda i andra banken senast kl.
före klockan 6 7:30
före klockan 9 10:30
före klockan 11:30 13:05
före klockan 13:35 15:20
efter klockan 13:35 och lördagar och helgdagar 7:30 nästa vardag
https://seb.se/privat/betalningar-ko...-och-bryttider

Tack google.....

Du skriver även lön, dessa körs med valutering, tror senast 3 dagar innan, om utbetalaren är sen så blir lönen sen.
Senast redigerad av tjanska 2024-07-02 kl. 16:34.
Citera
2024-07-02, 16:45
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Insättning / överföring gjord en vardag Mottagaren tillhanda i andra banken senast kl.
före klockan 6 7:30
före klockan 9 10:30
före klockan 11:30 13:05
före klockan 13:35 15:20
efter klockan 13:35 och lördagar och helgdagar 7:30 nästa vardag
https://seb.se/privat/betalningar-ko...-och-bryttider

Tack google.....

Du skriver även lön, dessa körs med valutering, tror senast 3 dagar innan, om utbetalaren är sen så blir lönen sen.

Jag väntar på något som skickades igår. Har Handelsbanken, det har fortfarande inte dykt upp. Dessa bryttider som bankerna skriver verkar inte stämma, det är mer high chaparall än så.
Citera
2024-07-02, 17:01
Medlem
Är du säker på att det skickades?
Citera
2024-07-02, 17:02
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuciusDecman
Är du säker på att det skickades?

Man börjar ju tvivla...
Citera
2024-07-02, 17:12
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Hittills så har ingen besvarat huvudfrågan: vilken tid på dygnet är det senaste klockslaget då pengar trillat in från en överföring från annan bank för er (såklart räknas inte ett Swish).

Vore intressant att höra vilken bank som har "virtuellt öppet" allra längst. Jag tror att jag en gång fick pengar in på kontot typ kl 19 eller något, blev helt chockad för det hade aldrig någonsin hänt.
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-07-02 kl. 17:14.
Citera
2024-07-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Hittills så har ingen besvarat huvudfrågan: vilken tid på dygnet är det senaste klockslaget då pengar trillat in från en överföring från annan bank för er (såklart räknas inte ett Swish).

Vore intressant att höra vilken bank som har "virtuellt öppet" allra längst. Jag tror att jag en gång fick pengar in på kontot typ kl 19 eller något, blev helt chockad för det hade aldrig någonsin hänt.
Det är igen bank som har "virtuellt öppet" alla clearingar går genom Riksbanken.
Citera
2024-07-02, 17:22
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är igen bank som har "virtuellt öppet" alla clearingar går genom Riksbanken.

Varför fick jag pengar så sent då? Några buggar i det där systemet finns det säkert.
Citera
2024-07-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Varför fick jag pengar så sent då? Några buggar i det där systemet finns det säkert.
Beror på vilken Riksbankskörning/clearing den gick med enligt tidigare nämnt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in