2024-07-02, 16:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tror inte det. Det är upprepade läsningar som gör att det hela klarnar: HO minns fel.

AK refererar till ett tidigare förhör där hon minns ett samtal med SE i 21-tiden.

Uppgiften i PH:s PM kommer sannolikt från detta förhör. Det var han och Skoglund som pratade med AK?

Inofficiellt, eftersom det inte finns något dokumenterat. Förutom i PH:s PM, vill säga.

Sedan ändrar hon sig av någon anledning och pratar om 23-tiden. Men hon har lämnat över till HO då.

Det är HO som åtgärdar det bortglömda larmet (gröna dörren) med AK:s signatur.

Så hon är troligen och byter om vid den tidpunkten.

ALG gick på rond strax efter kl. 21, så det samtal som hon och AK minns måste ha skett före det.

Två källor (AK och ALG) övertrumfar en (HO).

Anser att du drar fel slutsatser och att det är ytterst osäkert.

AK EDE 9980-A, från sida 7
FL: .... träffade du Engström tidigare under aftonen?
AK: Jag vet inte
FL: Du nämnde här nio
AK: Ja, nio, att jag sa, det var dumt sagt av mig, för jag vet inte......
...egentligen, det vet jag inte.

Hur säkert är detta?
(AK nämner att ALG går ut på sin rond runt 20:45-21:00)

Och lägg då till att ALG är konsekvent med sitt 20:10 i sina förhör.

Det är som sagt Häggström som i sina PM kommer med uppgiften 21:00 för SE's påstådda "middags-återkomst".
Citera
2024-07-02, 16:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du kanske har glömt bort att PH inte var någon polis?
PH:s PM (ALG): "Vid 21-tiden anlände SE utifrån till entrén S44."
Du räknar verkligen vilka "förhör" som helst?

Hypotetisk referensdialog:
Jo mamma, min trasdocka "Inga-vett" säger när jag 'förhör' henne att Dalulken är dumigast!"
Mamma: Inga-vett är ingen riktig polis Dalvulvan lilla! Inga-vett är bara en trasdocka.

Förhöret där AK säger "någonstans vid nio" är gjort av kriminalinspektör Petrell.

PH var polis i 17 år, och jobbade med samma metodik och noggrannhet som en polis?

Det var ju därför Irvell vände sig till honom, enligt en utsaga i Palmerummet.

Har du fastnat i förståelser som var etablerade innan allt material blev offentligt?

Det går tyvärr inte att foliehattslura folk längre, nu när de själva kan kolla upp fakta.
Citera
2024-07-02, 16:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Anser att du drar fel slutsatser och att det är ytterst osäkert.

AK EDE 9980-A, från sida 7
FL: .... träffade du Engström tidigare under aftonen?
AK: Jag vet inte
FL: Du nämnde här nio
AK: Ja, nio, att jag sa, det var dumt sagt av mig, för jag vet inte......
...egentligen, det vet jag inte.

Hur säkert är detta?
(AK nämner att ALG går ut på sin rond runt 20:45-21:00)

Och lägg då till att ALG är konsekvent med sitt 20:10 i sina förhör.

Det är som sagt Häggström som i sina PM kommer med uppgiften 21:00 för SE's påstådda "middags-återkomst".

Repeterar för tredje gången!

Förhör med AK:

"Jag minns bara att innan, vad kunde hon ha varit, ja, jag minns inte vad tiden var, undrar om det inte var någonstans vid nio. [...] han som hade den där axelremsväskan eller handledsväskan [...] han skulle ha semester veckan efter för vi önskade honom trevlig semester och allting."

Detta överensstämmer med det som står i PH:s PM, att ALG minns att SE kom förbi i 21-tiden.

Stoppar du huvudet i sanden, Mopp?
Citera
2024-07-02, 16:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Dalulven ljuger om att tiden 21 förekommer i förhören.
Samtalet med SE i 21-tiden bekräftas av två källor: AK och ALG.
Dalulven 'glömmer' också att AK och HO är två oberoende källor på att SE stannade och pratade med dem på vägen ut.

Dalulven verkar också ha svårt att skilja på samtal han har med andra och samtal andra berättar för honom om. Alla kunde som sagt var inte stå först i kön när vår skapare delade ut hjärnor, vilket även Dalulven kanske klarar av att inse.

Här är utdraget som Dalulven lämpligt nog utelämnade i sitt inlägg.
(FB) Skandiamannen

Slutsatserna kring tiden 21 baseras på andrahandskällor.
Förstahandskällorna, väktarna AK och ALG, ger som sagt inget vidare stöd för kl.21.
AK vet inte och ALG är konsekvent med 20:10 för tiden då SE ska ha återkommit.
Citera
2024-07-02, 16:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Repeterar för tredje gången!

Förhör med AK:

"Jag minns bara att innan, vad kunde hon ha varit, ja, jag minns inte vad tiden var, undrar om det inte var någonstans vid nio. [...] han som hade den där axelremsväskan eller handledsväskan [...] han skulle ha semester veckan efter för vi önskade honom trevlig semester och allting."

Detta överensstämmer med det som står i PH:s PM, att ALG minns att SE kom förbi i 21-tiden.

Stoppar du huvudet i sanden, Mopp?

Nej, men du trollar ju bort de rader jag precis klippte in. Nämligen att AK inte vet och vidare så bortser du helt ifrån ALGs förhör där hon är konsekvent med tiden 20:10!
(Vidare kan du utifrån dina rader se att AK nämner när de önskar SE trevlig semester... och det är 21 det heller!)

Det är du som stoppar huvudet i sanden.
Citera
2024-07-02, 16:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Förhöret där AK säger "någonstans vid nio" är gjort av kriminalinspektör Petrell.

PH var polis i 17 år, och jobbade med samma metodik och noggrannhet som en polis?

Det var ju därför Irvell vände sig till honom, enligt en utsaga i Palmerummet.

Har du fastnat i förståelser som var etablerade innan allt material blev offentligt?

Det går tyvärr inte att foliehattslura folk längre, nu när de själva kan kolla upp fakta.

Du brukar ibland låtsas förstå att det inte övertygar att rycka ut enstaka ord ur förhör, men tydligen begriper du det ändå inte.

K: Det minns inte jag... Jag minns bara att innan vad kunde hon varit,
K: ja, jag minns inte vad tiden var, undrar om det inte var någonstans vid nio. Nej, jag säger inget för jag minns inte.

Men jag kommer i alla fall ihåg han som hade den där axelremsväskan eller handledsväskan tror jag det var. Vad är det han heter, ja, han var i alla fall, han som jobbar där.

För han skulle ha semester veckan efter för vi önskade honom trevlig semester och allting.

Och det var han som tydligen hade sprungit efter han som han trodde hade skjutit. Han berättade att han var precis där vid Götabanken när skottet gick.

Nej, han måste ha gått då vid tolv, eller halv tolv, kvart över elva ..

F: Någon gång vid niotiden säger du, träffade du honom, gick han ut eller in i Skandia eller?

K: Det är sådana saker som inte jag kommer ihåg, för folk går alltid in och ut ..........

Då pratar man väl oftast med folk när de går ut och in men i och med att de inte har, hade jag vetat om att det varit ett mord, skett ett mord då hade man varit mer uppmärksam och kommit ihåg mer.

Men .......... flesta är så att saker och ting händer och så är det inget mer med det.

F: Nej. Det är Stig Engström du kanske syftar på?

K: Ja, just det.

F: Det är så han heter.

K: Ja.

F: Du säger här att någon gång vid 21:00 , menar du då att du träffade Stig Engström i receptionen?

K: . Varför jag sade nio kommer jag inte .. det vet jag inte. Men det är väl oftast då när folk går ut och in. Eller då också.

Tre gånger försöker förhörsledaren köra ned "21-tiden" i halsen på AK som varje gång artigt spottar ut, utan att nappa på kroken.

Dalulvens förståelse av texten: AK måste mena "vid 21-tiden".
Citera
2024-07-02, 16:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej, men du trollar ju bort de rader jag precis klippte in. Nämligen att AK inte vet och vidare så bortser du helt ifrån ALGs förhör där hon är konsekvent med tiden 20:10!
(Vidare kan du utifrån dina rader se att AK nämner när de önskar SE trevlig semester... och det är 21 det heller!)

Det är du som stoppar huvudet i sanden.

ALG minns ett samtal med SE, och det måste ha skett före det att hon gick ut på sin rond kl. 21:06 (ca).

AK minns ett samtal med SE, med samma innehåll, och i förstone nämner hon att det skedde "någonstans vid nio".

PH har luskat fram att SE var förbi i 21-tiden, och återger det i sitt PM.

HO är upptagen med åtgärder på (den bortvända?) skärmen kl. 23:19-23:23, enligt larmlistan.

Så det mesta pekar i den riktningen att samtalet med SE skedde innan ALG gick ut på sin rond.
Senast redigerad av Dalulven 2024-07-02 kl. 16:29.
Citera
2024-07-02, 16:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du brukar ibland låtsas förstå att det inte övertygar att rycka ut enstaka ord ur förhör, men tydligen begriper du det ändå inte.

K: Det minns inte jag... Jag minns bara att innan vad kunde hon varit,
K: ja, jag minns inte vad tiden var, undrar om det inte var någonstans vid nio. Nej, jag säger inget för jag minns inte.

Men jag kommer i alla fall ihåg han som hade den där axelremsväskan eller handledsväskan tror jag det var. Vad är det han heter, ja, han var i alla fall, han som jobbar där.

För han skulle ha semester veckan efter för vi önskade honom trevlig semester och allting.

Och det var han som tydligen hade sprungit efter han som han trodde hade skjutit. Han berättade att han var precis där vid Götabanken när skottet gick.

Nej, han måste ha gått då vid tolv, eller halv tolv, kvart över elva ..

F: Någon gång vid niotiden säger du, träffade du honom, gick han ut eller in i Skandia eller?

K: Det är sådana saker som inte jag kommer ihåg, för folk går alltid in och ut ..........

Då pratar man väl oftast med folk när de går ut och in men i och med att de inte har, hade jag vetat om att det varit ett mord, skett ett mord då hade man varit mer uppmärksam och kommit ihåg mer.

Men .......... flesta är så att saker och ting händer och så är det inget mer med det.

F: Nej. Det är Stig Engström du kanske syftar på?

K: Ja, just det.

F: Det är så han heter.

K: Ja.

F: Du säger här att någon gång vid 21:00 , menar du då att du träffade Stig Engström i receptionen?

K: . Varför jag sade nio kommer jag inte .. det vet jag inte. Men det är väl oftast då när folk går ut och in. Eller då också.

Tre gånger försöker förhörsledaren köra ned "21-tiden" i halsen på AK som varje gång artigt spottar ut, utan att nappa på kroken.

Dalulvens förståelse av texten: AK måste mena "vid 21-tiden".

Varför insisterar förhörsledaren på det då?

Det måste vara för att uppgiften kl. 21 förekommer i det okända förhör som det refereras till.
Citera
2024-07-02, 16:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Här är utdraget som Dalulven lämpligt nog utelämnade i sitt inlägg.
(FB) Skandiamannen

Slutsatserna kring tiden 21 baseras på andrahandskällor.
Förstahandskällorna, väktarna AK och ALG, ger som sagt inget vidare stöd för kl.21.
AK vet inte och ALG är konsekvent med 20:10 för tiden då SE ska ha återkommit.

Dalulven är nog den som fuskar mest med fakta för att "sätta dit den obeväpnade grafikern".

I det här fallet glömmer han att även andra läser tråden och bedömer hans intelligens efter hans inlägg.

Att fuska bort betydelsen av citat är väl annars mest sånt svaga uppsatsstudenter och dåligt programmerad AI håller på med?

Rent anekdotiskt: Även de långt bak i kön kan tydligen ha en felprogrammerad hjärna.
Citera
2024-07-02, 16:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Varför insisterar förhörsledaren på det då?

Det måste vara för att uppgiften kl. 21 förekommer i det okända förhör som det refereras till.

Du kanske inte riktigt förstår att "det hemliga förhöret" är PHs PM han skrev förblindad av belöningen. Om "21" passade in skrev PH in det i sitt PM. Om "hermafrodit" passade skrev PM in det.

Sedan blev det som det blev tyvärr.
Citera
2024-07-02, 16:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du kanske inte riktigt förstår att "det hemliga förhöret" är PHs PM han skrev förblindad av belöningen. Om "21" passade in skrev PH in det i sitt PM. Om "hermafrodit" passade skrev PM in det.

Sedan blev det som det blev tyvärr.

Det verkar i så fall inte ha varit PH allena, som förhörde AK:

"det har jag sagt till de övriga som har förhört mig också"

Det var förresten ALG som sa kl. 21 till PH, när denne gjorde sitt PM.

Du får se upp så du inte rör ihop detta på samma sätt som du har rört ihop vittnena på Bohemia.
Citera
2024-07-02, 16:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Om LP ramlar och går ner för kolla till OP, sedan kollar mot AB kan GM redan vara på väg bort. Jag säger inte att det gick till så. Men det är en möjlighet.

När det gäller ljuset så är allt relativt. LP är belyst med gatubelysning och Dekorimas armatur.

Drog upp en enkel 3d-bild. Det här enkla programmet i telefonen redovisar inte studsande ljus i nån exakthet. Inte heller ingångsvärden.

Men det illustrerar var ljuskäglan du pratar om slår ner.

https://imgur.com/a/B87RMA8

Kan du länka til bilden du refererar till och markera ljuset du pratar om.

Finns för mig inget i materialet som antyder Lisbet tittat ner och sen upp mot AB. Eller att hon överhuvudtaget sett AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in