2024-07-01, 23:53
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, det är väl rätt självklart då de fått dubbelbud av en stackare, andra budet halvvägs upp till acceptpris. Sveriges bostadsmarknad och bazaaren i Baghdad har ju lite samma stuk. Ska kanske trolla lite mecklare och ringa om "sista pris, kompis" "snabb affär - jag kommer med cash"

Ändå rätt fin lägenhet för en singel eller kanske ett ungt par, men det ser ju ut att vara en tvåbarnsfamilj som klämt in sig på 50kvm nu och ändå tar de inte 3.8m och stänger affären?

Intressant också att det verkar vara en ny flerbarnsfamilj som ska lockas att köpa den lilla skokartongen. För annars hade man väl åtminstone plockat bort vaggan när man tog bilder.
Citera
2024-07-02, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Märkligt. Boolis statistik pekar åt ett annat håll.

Att en säljare vill ha mer än utgångspriset är inte raketforskning, ge oss nåt bättre att bita i.

Problemet är väl att många börjar "få slut på pengar" vet några som måste sälja husbil och/eller sommarstuga om inte räntorna dyker till hösten.

Det är väl i september eller oktober vi ser detta.
Men det är inte folk som har ont om pengar, de behöver bara prioritera.

Hur är det för alla dem som INTE kan prioritera i September/Oktober, hur går det för dem..?
Citera
2024-07-02, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det säljs någonstans mellan 20-30% fler objekt jämfört med samma tid förra året. Det har varit bra fart sedan Riksbanken sänkte räntan.

Inte enligt husmask i Juni. 10 - 25 % mindre för alla kategorier.
Citera
2024-07-02, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad gör alla som bor i 1700/1800/1900 tals fastigheter med krypgrund, gamla fönster, äldre värmesystem?
Du har hus byggda på 00 talet med energiklass D och E.
Förslaget är direkt sinnesjukt.
Jag tror vi kommer se många fler sådana personer framöver då folk vill bo centralt istället pga lägre boendekostnad än vad deras föräldrar hade när huset byggdes runt 90-tal...
Citera
2024-07-02, 09:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Goran57
Jag tror vi kommer se många fler sådana personer framöver då folk vill bo centralt istället pga lägre boendekostnad än vad deras föräldrar hade när huset byggdes runt 90-tal...

Du måste vara någon form av bot. Jag förstår ingenting av vad du säger, det du skriver har ingen relevans med inlägget du citerat.
Citera
2024-07-02, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Pratat med en bankkontakt. Bostadsmarknaden har försämrats rejält på några få månader. Visserligen är det ju sommar. Men det har skett ett markant dropp i genomförda bostadsaffärer. Det ser man ju i och försig själv på att antalet objekt som dras bort eller ligger å harvar länge ökat. Fortfarande säger mäklare att säljare förväntar sig mer än utgångspriset

beror nog på vart i landet, där jag bor på Östermalm kommer lägenheter alltid gå för höga priser oavsett ränteläge. Folk som köper här lånar inte 70-80% av bostaden.
Citera
2024-07-02, 14:50
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Problemet är väl att många börjar "få slut på pengar" vet några som måste sälja husbil och/eller sommarstuga om inte räntorna dyker till hösten.

Hur är det för alla dem som INTE kan prioritera i September/Oktober, hur går det för dem..?
Det har låtit så där i ett par år nu "snart kommer folk behöva sälja för att de inte har råd längre".
Man lånar till 3.7% på 3-4 års bindningstid nu och så lite ränteavdrag på det.
Citera
2024-07-02, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111

Hur kan du känna flera som börjar få slut på pengar? Alla med arbete klarar väl 4% ränta? När banken beviljade lånet så räknade de med 7% och överdrivet höga drift och levnadskostnader.
Citera
2024-07-02, 18:20
Medlem
Här undrar jag om inte smärtgränsen är nådd för hyresrätter i Nacka.

https://www.wallenstam.se/sv/stadsutveckling/Nyproduktion/bostad/nackagrace/visning--lagenhetslista/

T.ex 17 305 för en tvåa på 66 kvm i markplan (!). Otrolig hyresnivå som Wallenstam lyckats förhandla sig till.

Förhoppningsvis så finns det lediga lägenheter i Nacka utan nämnvärd kö snart.
Citera
2024-07-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget

https://www.wallenstam.se/sv/stadsutveckling/Nyproduktion/bostad/nackagrace/visning--lagenhetslista/

T.ex 17 305 för en tvåa på 66 kvm i markplan (!). Otrolig hyresnivå som Wallenstam lyckats förhandla sig till.

Det där är ju i princip standardpriser på nybygges HR i Gröndal strand, norra djurgådsstan, hagastaden, Mörby c.
Citera
2024-07-02, 19:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Våningsplan ser inte ut att påverka hyresnivån.

Över 3k/kvm/år är kanske lite saftigt men vad kostar motsvarande BR i området?
Citera
2024-07-03, 00:50
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:

Det där är långt ifrån det enda exemplet i Stockholm; och Nacka är ju ändå ett "fint" område.
Snubblade över dessa häromdagen.

https://www.homeq.se/projekt/795?ht_source=project.795&ht_container=highlighted _search_results&ht_position=0&

2or för 10,5k och 3or på ynka 61 m2 för 13,7-13,8k. För den som inte känner till området: Det är Botkyrka kommun, mitt emellan Stockholm och Södertälje. Området Riksten ligger i utkanten av Tullinge i kommunens södra del, och denna nyproduktion ligger i utkanten av Riksten. Med andra ord: Läget är allt annat än centralt, du har närmare 4 km ner till Tullinge station, bussar går 2 ggr/h, och du kommer att vara helt bilberoende. Ändå kostar de flesta lägenheterna över 10k/mån att hyra!! Det är tokigt!! Vansinne!!
Och fine, de är fina, jag säger ingenting om det. De är dock rätt små tycker jag, även om de ska vara "yteffektiva". Framförallt ligger de dock så vansinnigt off. Säg 5-6 k för en 1a, 7-8 för en 2a och upp emot 10k för en 3a hade jag absolut kunnat begripa, men inte dessa priser för detta förvisso naturnära, men väldigt off läge. Svensk bostadsmarknad är trasig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in