Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Jag erkänner helt klart att jag jättelänge trodde att ryssarna var "som vi", i bemärkelsen vanliga européer men med annan kultur förstås. Jag trodde att skillnaden mellan skandinaver och ryssar var ungefär som skillnaden mellan svenskar och greker. Det trodde jag faktiskt ända in på detta millennium. Det är Putin som fått mig att inse att ryssar inte är som oss andra. Före Jeltsin trodde jag ryssarna "bara" var offer för hemska styrelseskick (tsardömet sedan sovjetsystemet). Under Jeltsin trodde jag fortfarande att ryssarna var som andra, men att århundraden av förtryck gjorde demokratiseringen svår (Jeltsin själv var ju gammal enparti-kommunist). Men Putin har visat ryssarnas sanna natur. På sätt och vis bra, men samtidigt fasansfullt att se.
Absolut, och jag får väl erkänna att jag var ganska inne på samma spår innan 2022? Men Putins desperata och ganska ömkliga Peter den Store 2.0-ambitioner, och hur hela hans land lydigt följer i dem i döden, har varit en verklig ögon-öppnare.
Och en som egentligen tyvärr inte skulle ha behövts: För många exil- och utflyttade ryssar har gång på gång under det senaste årtiondet+ försökt ge oss varningar om hur deras U-land faktiskt tänker och resonerar, men vi har tyvärr varit alldeles för naiva och vägrat att lyssna. Vi har istället inbillat oss
"men Ryssland kan väl inte vara fullt så efterblivna att de [startar krig/tar livet av sin egna ekonomi/invaderar och försöker annektera ett grannland/etc. etc.]
, kan de verkligen det?". Ledsamt nog så fungerar de fortfarande som grottmänniskor, blint lydiga sin hövding:
Putinist ideology is dualist. The dark force of "Nazism" fights against force of light, Russia.
Hence, anyone who objects Russia *now* is "Nazi". Finns, Poles and ofc Ukrainians. Having Ukrainian identity is itself a proof of your "Nazism". If you were not "Nazi", you'd just become Russian.
That's a paradoxical twist of Putinist ideology which is not well understood abroad. Any minority culture which is regarded as a threat to the homogeneity of Russian world will be declared:
Russia is the force of light, so those defying it are "Nazi"
Man ser tex. exakt vad han pratar om i uralmongolernas långvariga kampanjande här på Flashback:
"ukro-nazis",
"russofobisk",
"proxykrig mot Ryssland", osv. osv. Men då dessa narrativ, med all rätt, fallit helt platt på magen utanför deras Sovjet-reservat så har Kreml istället valt att byta taktik, i synnerhet inför hemmapubliken: För de har i snart två år i sin statliga television talat om något slags medeltida
"heligt krig" mot allt som inte är Ryssland (se
Русский мир för kontexten till detta; en värld som egentligen är rysk och ska lyda under rysk
"sann" auktoritet):
Russia's border doesn't end anywhere, Vladimir Putin says
Och ryssarna själva tänker aldrig sätta sig upp mot deras lågbudget-version av ett tredje rike: För bor man i ett U-land som
saknar rinnande vatten och överhuvudtaget
en framtid så finns det inte mycket att hoppas på (vilket är därför folk som kan i regel ofta flyr landet...). Istället så består det ryska självförverkligandet i att lydigt infinna sig i leden när den store och allsmäktige ledaren (se Nordkoreas resonemang kring 'Dear Leader') ska lägga världen, eller iaf. något fattigt grannland, under sina fötter:
Lack of Individualism - There will be no popular uprising in Russia.
An average Russian will only try to comply with the existing order of things. If the current topic of the day is the war against "Ukrainian Nazis" all would comply, some apathetically, some wholeheartedly.
This applies even to those who flee Russia. A Harvard study of Soviet defector interviews confirms that the Russians provided responses that they thought were expected from them. But most of them still sympathized with the Soviet regime.
There is no separation between the tsar and the nation - The tsar is the nation. Why so much love for the Russian leader? I think a quote from my relative living in Russia sums it up beautifully:
"Protesting against the authorities is to protest against the nation."
Jag skulle verkligen rekommendera att läsa den första och sista av dessa tre (inte alltför långa) artiklar, för att kunna förstå och till viss del inse att Ryssland inte liknar något vi haft att göra med i Europa under de senaste ~80 åren.
För att i decennier ha låtit Ryssland hållas har nämligen varit ett av våra historiskt sett
absolut största misstag! Ett på samma nivå som om vi efter WWII hade låtit nazisterna få behålla och fortsätta styra Tyskland och fullständigt blundat för när de började bygga upp styrkorna för nästa försök igen...
Den artificiellt konstruerade federationen Ryssland måste helt enkelt balkaniseras, eftersom den i nuläget inte fungerar men det ändå på något vis är inbyggt i deras själva nationalidentitet att andra länder och människor bara är egendom som ska lyda under ett s.k. "Storryssland". För vad ryssarna låtsas kalla för "fred" är istället bara en återbyggnadsfas inför nästa försök till erövring (se Ukraina, 2014-2022).