2024-06-29, 19:22
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
-20% från toppen....var är du nu och tittar?
Det är väl ganska gängse att se detta, om du inte är blind.

Mörka utsikter för bostadsbyggandet

https://www.di.se/nyheter/morka-utsikter-for-bostadsbyggandet/
VISBY. Ett boprisfall på 20 procent och dramatiskt stigande byggkostnader har halverat nyproduktionen av bostäder.

Det pressar bostadsutvecklarna som efterlyser amorteringslättnader och mindre stelbenta kommunregler för att kunna möta efterfrågan från hushåll med tunnare plånböcker.

Snubben verkar ha helt rätt och och du verkar efterbliven.
Citera
2024-06-29, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gugugaga

VISBY. Ett boprisfall på 20 procent och dramatiskt stigande byggkostnader har halverat nyproduktionen av bostäder.

Det pressar bostadsutvecklarna som efterlyser amorteringslättnader och mindre stelbenta kommunregler för att kunna möta efterfrågan från hushåll med tunnare plånböcker.

Snubben har "helt rätt" om han pratade om realpriser som artikeln du länkade avser, men att när man pratar om bostadsmarknaden prata realpriser utan att specificera det är rätt konstigt. Standarden är helt klart att prata om nominella priser på bostäderna.
Citera
2024-06-29, 20:12
Medlem
Citat:

Jag trodde du hade någon statistik att luta dig mot men det du hade att komma med var en rubrik som ska få folk att klicka på länken😂
Citera
2024-06-29, 20:21
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag trodde du hade någon statistik att luta dig mot men det du hade att komma med var en rubrik som ska få folk att klicka på länken😂
Du menar Di har fel eller? Btw det är inte mig du diskuterar med från början din demente retard. Jag bara poängterar att det stämde väldigt bra med verkligheten med 20% nedgång.
Citera
2024-06-29, 21:36
Medlem
Citat:
Du menar Di har fel eller? Btw det är inte mig du diskuterar med från början din demente retard. Jag bara poängterar att det stämde väldigt bra med verkligheten med 20% nedgång.
Jag har inte diskuterat 20% nedgång med någon utan bara ställt frågan var man kan se den nedgången då någon påstod det.
Vi är rätt många här som följer bostadsmarknaden och en generell nedgång av priserna med 20% är vi väl rätt överrens om att det inte varit. Någon kommer säkert dragandes med att det nominellt är 20% men i rena kronor så är det väl bara några brf:er som höjt avgifterna kraftigt som tappat i värde. Men kan du visa statistik på 20% nedgång i ett större urval så gör gärna det😉
Citera
2024-06-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
När man pratar "eluppvärmning" för hus så menar man direktverkande el/elpanna.
https://www.energiradgivningen.se/eluppvarmning/

På vintern när det blir riktigt kallt så blir många luftvärmepumpar och liknande som direktverkande el.

En värmepump är kanske effektivare än direktverkande el men de drivs fortfarande på el.
Citera
2024-06-30, 07:40
Avslutad
Citat:

Brukligt på bostadsmarknaden är att man talar i nominella termer. Pratar man realt är man tydlig att poängtera det
Citera
2024-06-30, 07:41
Avslutad
Citat:

DI? Det är en person DI intervjuar som uttalar sig
Citera
2024-06-30, 07:51
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
På vintern när det blir riktigt kallt så blir många luftvärmepumpar och liknande som direktverkande el.

En värmepump är kanske effektivare än direktverkande el men de drivs fortfarande på el.
Detta gäller när det är minus 20 grader i luften typ. Men ja, värmepumpar förbrukar så klart el dom också, även om det är knappast jämförbart med direktverkande el.
Citera
2024-06-30, 20:27
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Vad skulle det bästa köpet varit med facit i hand ? T e x större lägenhet Östermalm 2014. Finns det något som toppar innerstaden i Sthlm sedan 2014?
Västra älvstranden i Göteborg har gått riktigt bra under den perioden. Var ett riktigt pissområde 2014 enligt mig och är idag ett av Göteborgs dyraste områden.

Svårt att hitta statistik specifikt där. Borde definitivt listas separat från resten av Hisingen, särskilt om man frågar de boende där
Citera
2024-07-01, 08:14
Medlem
Nya 36-månaders lägsta för ett par områden i Sthlm. (Lägenheter)

Sollentuna
Rinkeby

Rinkeby är nu ned -22,2 % jmf med sommaren 2021.
Citera
2024-07-01, 10:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Nya 36-månaders lägsta för ett par områden i Sthlm. (Lägenheter)

Sollentuna
Rinkeby

Rinkeby är nu ned -22,2 % jmf med sommaren 2021.

Men snälla nån. Det finns knappt några bostadsrätter i rinkeby? Det finns väl i princip bara en BRF vid E18 där och det är en nyproduktion med erkänt kass ekonomi.

Att vissa överbelånade nyproduktioner med katastrofalt höga avgifter fallit i pris är helt förväntat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in