Citat:
Ursprungligen postat av
olofzzon
Något jag tycker mig se ha sjunkit generellt i attraktivitet, är ettor. Dessa budades upp som galet under hysterin på 2010-talet, men verkar inte alls vara samma huggsexa nu post-pandemin. Demografisk effekt?
Rätt lätt förstå, endast 1 inkomst. Med 1.5% eller 4.5% ränta så blir det väldigt tufft för en ensamstående köpa i det senare fallet. Även föräldrar kan få svårt låna mer på bostaden. Här i Uppsala så kan du få en attraktiv lgh där endast enkelsäng får plats o som inte passar för två, för ca 1.8-2.3 miljoner. Medans en lgh där du har sovrum, plats för dubbelsäng, för ca 2.2-2.6 miljoner. Samma bostadsområde. Det skiljer oftast inte mer än Max 10kvm om de inte är samma kvm. De sistnämnda är givetvis lättare sälja m 2 inkomster eller ensam köpare som inser den ökade mängden möjliga köpare nästa försäljning. Men finns gränser. Var nyligen in i en lgh där köket var jättefint men inget bord gick att placera, omgjord från 2a t 1a, Sovrummet hade en dubbelsäng men ingenting annat fick i princip plats. Mycket svårsålt med dagens räntor. Människor inser också idag att är du inte nöjd med boendet efter ett tag, så kan du inte förvänta dig lätt att få sålt om ett halvår å få tillbaka pengarna. Herreg-d, jag vet mer än en som bott kort tid och försökt sälja längre än ett år nu. Går du in på mäklarsidor så ökar också annonser där de ber intressenter höra av sig, annonser där de inte ids ha visningar för säljarna nog bara kan tänka sig sälja till pris som mäklarna tvekar få folk på visning för.