2024-06-26, 08:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Något jag tycker mig se ha sjunkit generellt i attraktivitet, är ettor. Dessa budades upp som galet under hysterin på 2010-talet, men verkar inte alls vara samma huggsexa nu post-pandemin. Demografisk effekt?

Rätt lätt förstå, endast 1 inkomst. Med 1.5% eller 4.5% ränta så blir det väldigt tufft för en ensamstående köpa i det senare fallet. Även föräldrar kan få svårt låna mer på bostaden. Här i Uppsala så kan du få en attraktiv lgh där endast enkelsäng får plats o som inte passar för två, för ca 1.8-2.3 miljoner. Medans en lgh där du har sovrum, plats för dubbelsäng, för ca 2.2-2.6 miljoner. Samma bostadsområde. Det skiljer oftast inte mer än Max 10kvm om de inte är samma kvm. De sistnämnda är givetvis lättare sälja m 2 inkomster eller ensam köpare som inser den ökade mängden möjliga köpare nästa försäljning. Men finns gränser. Var nyligen in i en lgh där köket var jättefint men inget bord gick att placera, omgjord från 2a t 1a, Sovrummet hade en dubbelsäng men ingenting annat fick i princip plats. Mycket svårsålt med dagens räntor. Människor inser också idag att är du inte nöjd med boendet efter ett tag, så kan du inte förvänta dig lätt att få sålt om ett halvår å få tillbaka pengarna. Herreg-d, jag vet mer än en som bott kort tid och försökt sälja längre än ett år nu. Går du in på mäklarsidor så ökar också annonser där de ber intressenter höra av sig, annonser där de inte ids ha visningar för säljarna nog bara kan tänka sig sälja till pris som mäklarna tvekar få folk på visning för.
Senast redigerad av lone star 2024-06-26 kl. 08:50.
Citera
2024-06-26, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eldlagan
Nej. Jobbar själv inom tech/it/marknadsföring och ser bland alla stora sthlms techbolag att det är helt OK att jobba remote.

Även på mitt bolag har vi anställda med samma löner både utomlands, i Skåne och i Norrland.

Grejen är att mina kollegor i Sthlm VILL bo i en dyr etta/tvåa på Söder eller Östermalm. De vill inte bo i en villa i Bromma, Nacka, Huddinge, Spånga, Sollentuna, Sigtuna (eller t.o.m. längre bort), även om de kunde det.

Det är verkligheten.

Sen har jag kollegor som köpte hus i Spanien och jobbar remote och trivs bra. Men de inbitna Stockholmsfolket lägger hellre ALLA pengar på en ”fin” tvåa eller trea i ett ”coolt” område innanför tullarna. (Trots att de har eller ska få barn, nästan så att vi älskar att bo trångt här hehe)

Så är det. Träffar många unga i Stockholm via jobb och bekanta. Generellt bor de mycket hellre två personer på kanske 30 kvm på Odenplan än 60 kvm i Traneberg som är halva priset. Detta trots att de närmar sig 30.

De skulle nog inte byta 100kvm precis utanför tullarna mot 30 på bra adress
Citera
2024-06-26, 09:56
Medlem
Vad tror ni? Är det mängder med objekt till hösten? Eller är det bättre att slå till såhär på sommarn? Sitter i köptankar…
Citera
2024-06-26, 10:30
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeStefano
Vad tror ni? Är det mängder med objekt till hösten? Eller är det bättre att slå till såhär på sommarn? Sitter i köptankar…
Ser just nu ovanligt stabilt ut. Räntorna ser inte ut att skjuta i höjden just nu, snarare stagnera. Tror därför faktiskt inte det blir billigare just nu. Men jag kan ha fel.

Trodde i alla fall på en korrektion på -40 % eventuellt -50 % från toppen. Det blev ca -30 % och återhämtat sig nu till -20% från toppen.
Citera
2024-06-26, 10:38
Medlem
Lite-korkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Det är köparnas marknad. Innebär inte drömpriser men gott om tid och utbud att välja sitt objekt.
Marknaden går hårt mot dem som måste sälja.
Områden med lägre ruljans blir ännu mer spretiga i prisbilden. Nyskilde Niklas och dödsbo Agda får sänkt 10%, medan avvaktande Anders får sitt satta pris efter halvår eller mer.
Jovisst, sålde nu och fick hyggligt betalt, dock lägre än vad vi ville ha men eftersom vi köpte dyrare objekt blev det ju ändå en bättre affär än om man skulle väntat på bättre tider, minskningen på det dyrare är ju större än på det billigare
Citera
2024-06-26, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Ser just nu ovanligt stabilt ut. Räntorna ser inte ut att skjuta i höjden just nu, snarare stagnera. Tror därför faktiskt inte det blir billigare just nu. Men jag kan ha fel.

Trodde i alla fall på en korrektion på -40 % eventuellt -50 % från toppen. Det blev ca -30 % och återhämtat sig nu till -20% från toppen.
-20% från toppen....var är du nu och tittar?
Citera
2024-06-26, 12:46
Medlem
Detta bör bidra till att hålla uppe prisbilden i vissa områden och upprätthålla viljan till stor skuldsättning:

Var femte svensk funderar på att flytta på grund av gängkriminalitet
https://www.bostadspolitik.se/2024/06/25/var-femte-svens-funderar-pa-att-flytta-pa-grund-av-gangkriminalitet-yngre-man-mest-otrygga/

Det som kan motverka prisuppgångar på grund av detta är väl att många välbeställda väljer att i stället flytta till något säkrare land.

Vet någon om det har börjat bloppa upp gated communities i Sverige? Att investera i en sådan fastighet torde i så fall vara en ganska god affär.
Citera
2024-06-26, 12:57
Medlem
Citat:
Jag tror du ska slå till på en gång.
Har du något att sälja?
Citera
2024-06-26, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag tror du ska slå till på en gång.
Har du något att sälja?

Inget att sälja. Pang på bara. Närförort till Stockholm prisklass 5.5-7.5 miljoner.
Citera
2024-06-26, 13:42
Medlem
Citat:
Inget att sälja. Pang på bara. Närförort till Stockholm prisklass 5.5-7.5 miljoner.
Då är det bara att köra. Om du vill gå in med marginal så är renoveringsobjekt i bra läge det bästa och sen göra mycket själv eller köpa något i toppskick där någon annan redan tagit besvär och kostnader. Att köpa ett mellanting tror jag är den sämsta affären.
Citera
2024-06-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Då är det bara att köra. Om du vill gå in med marginal så är renoveringsobjekt i bra läge det bästa och sen göra mycket själv eller köpa något i toppskick där någon annan redan tagit besvär och kostnader. Att köpa ett mellanting tror jag är den sämsta affären.

Okej, den här? Byggd 2009 ligger i Bollstanäs. https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-bollstanas-upplands-vasby-kommun-adlerfelts-gata-67-20925077
Citera
2024-06-26, 17:18
Medlem
Citat:
Okej, den här? Byggd 2009 ligger i Bollstanäs. https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-bollstanas-upplands-vasby-kommun-adlerfelts-gata-67-20925077
Den typen av hus och områden finns det ju massor av så välj ett område som ni vill bo i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in