2024-06-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skippan123
Sockerbomb? Sen beror det väl på hur mycket man ger dem och hur länge. Mina barn har då inte blivit beroende. De fick välling tills de var ca 1 år på kvällen och sen åt de samma kost som vi vuxna helt och hållet. Så det handlar väl mer om hur lat man är. Men så är det väl med allt. Man får ju tänka lite själv också

Vaddå hur lat man är? då ger man tillskottsnäring inte välling, ett svenskt påfund att barn behöver välling och inget annat land har välling till barn.. ska man ha mer näringsrikt och järnrikt substitut för amning/ersättning så är det tillskottsnäring/ersättning som ges från 6 månader. Så nej det handlar inte om lathet utan att det är ett billigare alternativ
Citera
2024-06-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enforvirradtjej
Det är ju så jäkla olika med olika barn. Vårt barn är 1,5 och käkar ersättning på kvällen.

Hellre det än välling, vår bvc såg inga problem med att ge ersättning heller förbi 6 månader så länge barnen följde sin kurva. Hade aldrig gett välling
Citera
2024-06-30, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motiv2011
Vaddå hur lat man är? då ger man tillskottsnäring inte välling, ett svenskt påfund att barn behöver välling och inget annat land har välling till barn.. ska man ha mer näringsrikt och järnrikt substitut för amning/ersättning så är det tillskottsnäring/ersättning som ges från 6 månader. Så nej det handlar inte om lathet utan att det är ett billigare alternativ
Men du menar att det är fel att ge välling men ok att ge gröt?
Citera
2024-06-30, 23:52
Medlem
Citat:
Men du menar att det är fel att ge välling men ok att ge gröt?

Välling innehåller maltodextrin. Varför detta finns i vällingen övergår mitt förstånd. Det*enda*som maltodextrin gör är att det ger barnet en ”kick” som den man får av snabba kolhydrater, dvs en sockerkick. Kicken från maltodextrin är starkare än den av socker. Maltodextrin finns också i gainers som kan drickas efter hård träning för att fylla på kroppens reserver av kolhydrater. Varför ska man ge så mycket näringsbefriat socker till sitt barn och särskilt innan läggdags? Varför ge sitt barn en sockerkick upp till skyarna innan läggdags

Gröt kan man göra av vanlig havregryn som man mixar själv och tillsätter järnridån frukt eller paltbröd, så frågan skjuter jag tillbaka till dig? varflr ska man ge överlag halvfabrikat när man kan göra själv?
Citera
2024-06-30, 23:58
Medlem
Perfekt att man gör samarbete med knatteplock och den superbra skeden när man sen handlar vanliga matningsskedar från Bambino
Citera
2024-07-01, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motiv2011
Välling innehåller maltodextrin. Varför detta finns i vällingen övergår mitt förstånd. Det*enda*som maltodextrin gör är att det ger barnet en ”kick” som den man får av snabba kolhydrater, dvs en sockerkick. Kicken från maltodextrin är starkare än den av socker. Maltodextrin finns också i gainers som kan drickas efter hård träning för att fylla på kroppens reserver av kolhydrater. Varför ska man ge så mycket näringsbefriat socker till sitt barn och särskilt innan läggdags? Varför ge sitt barn en sockerkick upp till skyarna innan läggdags

Gröt kan man göra av vanlig havregryn som man mixar själv och tillsätter järnridån frukt eller paltbröd, så frågan skjuter jag tillbaka till dig? varflr ska man ge överlag halvfabrikat när man kan göra själv?
När det gäller gröt har jag aldrig köpt färdig gröt så det var bara en allmän fråga. Jag har gjort egen gröt till mina barn. Nu är de alla vuxna sedan länge och de har alla fått välling och hemlagad mat. De har aldrig haft några allergier, problem med tillväxt, vikt eller annat så jag tror nog att mitt sunda förnuft har fungerat. Jag tror att alla larm om allt som är farligt gör att man snart inte ge vågar dem nånting längre. Allt som man har gett barn att äta och saker som man av erfarenhet lärt sig av generationer tillbaka, knep som fungerat i årtionden är livsfarligt helt plötsligt. Naturligtvis är inte allt bra men igen lite sunt förnuft och eftertanke så tror jag nog att om ens föräldrar och man själv mått bra så tror jag nog att ens eget barn ska må bra av detsamma. Annars får man prova något annat. Så tror jag som är 60 år men det behöver inte alla andra tro. Tack och lov kan vi tycka olika och det är väl jättebra.
Citera
2024-07-01, 00:18
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paprikasvans
Perfekt att man gör samarbete med knatteplock och den superbra skeden när man sen handlar vanliga matningsskedar från Bambino

Hahaha jaaa, tänkte exakt samma sak 😂
Finns det ingen regel som säger att "gör du reklam för vårt företag så får du fan inte göra tvärtemot dagen efter din dumma jävel"
Citera
2024-07-01, 06:35
Medlem
Citat:
Oj vad klantigt av Hanna! Hon kunde ju verkligen bara ha tagit bort bambinoskedarna från videon?
Även fast man har olika bestick för olika syften så minskar ju trovärdigheten helt när hon inte är konsekvent.

Knatteplock har ju dessutom skedar som inte är "pre spoons" för "vanlig matning" men jag antar att de inte ingick i samarbetet och då är bambino mkt billigare.
😂
Nu har jag aldrig handlat av Knatteplock tidigare då vi körde BLW tidigt och kände aldrig behov av allt annat bös i silikon som säljs men uppfattade ändå Knatteplock som lite mer seriös än att låta slarviga Hanna misslyckas med ännu ett samarbete.

Reklamen var okej men varför ska jag köpa dyra skedar från knatteplock när hon visar att hon också använder från annat billigare märke?
Citera
2024-07-01, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Nej det är vid sex månader man behöver börja byta ut till mer järnrik mat och välling istället för ersättning.

Också varit en långtidsammare på tre av mina fem barn men min yngsta toddler ammade bara i något halvår och vi körde på välling/vanlig mat där nånstans i ålder.

Lars är snart nio månader så ersättning kan man strunta i (även om man såklart kan fortsätta men då behöver man ändå fylla på med mer järn).

De ger ju gröt, gröt och välling är i stort sett samma sak. Välling är inget måste om man ger gröt.
Tror det är mer vanligt att man fortsätter med ersättning fram till ett år än att börjar med välling.
Citera
2024-07-01, 08:33
Medlem
Citat:

Tänkte samma. Men det är inget ovanligt när det gäller Hanna. Det är ju Mantle samarbete, sen använder hon nåt hon köpt på Rusta. Det finns fler exempel nånstans i tråden men som jag glömt nu. Detta med knatteplock är överhuvudtaget ingen bra reklam heller för vi vet ju att L blir akut dödshungrig alltid och då får burkmat som inte är uppvärmd i bilen.
Citera
2024-07-01, 08:37
Medlem
Citat:
Varför finns det då välling som är från 6 månader och 8 månader?
För att man bör börja introducera mat från 6 månader, och välling är mat (flytande gröt) och kan därför ges från 6 månader. Välling är inte en ersättare för ersättning, utan är bara flytande gröt, och grötmål ska inte ges mer än 3 ggr/dag.
Citera
2024-07-01, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigNojd
Jadu jag sa inte att vårt barn åt BARA ersättning till ett års ålder. Även vanlig mat efter sex månader. Fattar inte riktigt vad som är fel? 🤔
Jag svarade FruKrokodil som skrev saker om att ersättning inte behövs när man är i Laras ålder och att man får många olika råd. Du har inte gjort något fel! Min bebis är några veckor äldre än Lara och äter mat 3-4 ggr per dag och ammas i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in