2023-12-19, 00:52
Medlem
Leuraedinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuntAugusta
Förbjud postkodslotteriets biltuta i sin jingel.

Jag tror på allvar någon tutar i trafiken, det är extremt stressande på Stockholms gator.

Håller helt med, jag har också reagerat flera gånger över det där.
Citera
2023-12-30, 15:21
Medlem
Till mitt försvar säger jag först: Jag tycker inte jag är speciellt hetsig i trafiken. Kör i laglig hastighet för det mesta och håller avstånd. Anser inte att folk som håller hastighetsbegränsningarna är väglöss. Man får till och med köra något under skyltad fart om man vill.

Med detta sagt så får jag krupp på folk som inte har vett att hålla lite tempo när det är påkallat. Exempel:
* Trafikljus. Det slår om till grönt och föraren framför verkar först behöva lägga mobilen på laddning, fundera en stund på var kopplingen sitter nu igen, sedan trycka ned sagda pedal, peta i ettan och först därefter lååångsamt rulla iväg från korsningen.

* Påfarter. Uttjatat ämne. Men varför ska det vara så fruktansvärt svårt att gasa upp i lämplig hastighet när man ska ut på motorväg? Man är faktiskt en trafikfara om man inte anpassar farten, utan glider ut på motorvägen i 60 knyck. Dessutom utan att ha någon vidare uppsikt bakåt och tycka att alla andra ska flytta på sig för här kommer jag!

* Rondeller: Det finns inte en bil i sikte, men av någon anledning ska man stanna en stund för att kolla att kusten är klar innan man vågar köra vidare. De enda gånger jag varit nära att köra på folk bakifrån har varit i dessa situationer. Jag tittar själv åt vänster och ser att det är tomt på bilar och gör mig redo att rulla vidare ut i cirkulationsplatsen. Då ser jag att idioten framför har stannat och jag får tvärnita.
Citera
2024-06-30, 01:59
Medlem
Amanites avatar
Idioter utan framförhållningskänsla som bromsar in onödigt inför rondeller, sitter och sover vid rödljus när de slår om till grönt, vägrar hålla till höger när avstånd finns att köra om på vänster sida, patologiskt håller hastighetsbegränsningar och vägrar följa trafikrytm.
Listan kan göras rätt lång på beteende som inte hör hemma i trafiken.
Och ja just det, retards som kör runt med högljudda sporthojar eller smattrande glidare och gasar på extra för att bara låta mycket i tätbebyggd miljö ska också ha nackskott.
Citera
2024-06-30, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Idioter utan framförhållningskänsla som bromsar in onödigt inför rondeller, sitter och sover vid rödljus när de slår om till grönt, vägrar hålla till höger när avstånd finns att köra om på vänster sida, patologiskt håller hastighetsbegränsningar och vägrar följa trafikrytm.
Och ja just det, retards som kör runt med högljudda sporthojar eller smattrande glidare och gasar på extra för att bara låta mycket i tätbebyggd miljö ska också ha nackskott.

En liten kommentar…

Trafikrytmen ska bara följas om den är inom vad trafiklagarna säger rörande hastighet etc, vilket betyder att är trafikrytmen 97 kmh på en 80-väg så ska man inte följa trafikrytmen, då ska man lägga sig i en hastighet på max 80 för då gör man rätt. Alla andra som kör fortare utan giltigt skäl är de som gör fel…
Citera
2024-06-30, 12:35
Medlem
Folk som hoggar vänsterfilen och inte har uppmärksamhet. Jag skiter i om jag färdas i alldeles för hög hastighet, kör du inte om ska du vara i högerfil. Om du väl kör om så gör du det snabbt så jag kan komma förbi. Det är din skyldighet att inte hindra trafik i onödan.
Citera
2024-06-30, 12:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Till mitt försvar säger jag först: Jag tycker inte jag är speciellt hetsig i trafiken. Kör i laglig hastighet för det mesta och håller avstånd. Anser inte att folk som håller hastighetsbegränsningarna är väglöss. Man får till och med köra något under skyltad fart om man vill.

Med detta sagt så får jag krupp på folk som inte har vett att hålla lite tempo när det är påkallat. Exempel:
* Trafikljus. Det slår om till grönt och föraren framför verkar först behöva lägga mobilen på laddning, fundera en stund på var kopplingen sitter nu igen, sedan trycka ned sagda pedal, peta i ettan och först därefter lååångsamt rulla iväg från korsningen.

* Påfarter. Uttjatat ämne. Men varför ska det vara så fruktansvärt svårt att gasa upp i lämplig hastighet när man ska ut på motorväg? Man är faktiskt en trafikfara om man inte anpassar farten, utan glider ut på motorvägen i 60 knyck. Dessutom utan att ha någon vidare uppsikt bakåt och tycka att alla andra ska flytta på sig för här kommer jag!

* Rondeller: Det finns inte en bil i sikte, men av någon anledning ska man stanna en stund för att kolla att kusten är klar innan man vågar köra vidare. De enda gånger jag varit nära att köra på folk bakifrån har varit i dessa situationer. Jag tittar själv åt vänster och ser att det är tomt på bilar och gör mig redo att rulla vidare ut i cirkulationsplatsen. Då ser jag att idioten framför har stannat och jag får tvärnita.
Kan bara hålla med! Det som särskilt stör mig är folk som just inte kan se till att komma iväg när det slår om från rött till grönt. Framförallt i stan och under rusningstrafik och framförallt vid signaler som "tas" av kollektivtrafiken. Ibland är intervallet så kort att enbart två eller tre kommer över för att idioten främst sitter och slöar med mobilen.

Något annat som stör mig är att folk inte kan planera sin körning. T ex att de hamnar stående mitt i en korsning på grund av köer och på så sätt blockerar för alla andra. Kör inte ut i korsningen då!

Sen de som ligger i fel fil på en motorväg som delar sig och efter heldragen linje upptäcker detta och då drar linjen och spärrområde och bara förväntar sig att folk ska flytta sig eller vara beredda på en sån idiotmanöver. Kör man fel på en motorväg, fortsätt i färdriktningen till nästa avfart och vänd där, precis som reglerna gäller.

Ytterligare en sak är de som inte blinkar vid filbyte eller påbörjar filbytet först och blinkar sen.

En annan sak är 2-1 vägar. T ex är det 100 km/h som gäller. Då ligger de 110 på den tvåfiliga sträckan och går ner till 85 på enkelfils sträckan. En annan sak är de som då får för sig att köra om en lastbil och inte kan dra på lite under omkörningen, utan ska sega sig om så max två bilar kommer om på en två km lång sträcka.

Sen de som håller på med mobilen under körning. Just här upplever jag att unga kvinnor är överrepresenterade.

Kan också störa mig på de som ska in i en rondell och det är helt fritt åt alla håll och god sikt som ändå ska stanna. Tror dessa personer tittar typ max en meter framför motorhuven, och är samma personer som kör på motorväg och kommer ikapp en lastbil, bromsar och kastar sig ut i vänsterfilen med noll koll.
Citera
2024-06-30, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite

Håller helt med. Är högaktuellt nu under sommaren. Jag bor vid en större stadsgata och titt som tätt gasar dessa idioter förbi så det vrålar mellan husen. Polisen borde ha rätt att avliva dessa på plats - eller åtminstone köra deras jävla fordon till skroten.
Citera
2024-06-30, 15:07
Medlem
Folk som bromsar hela tiden för minsta lilla gupp.
Citera
2024-06-30, 15:26
Medlem
Jag stör mig på långsamheten vid köbildning framför ett rödljus. Tänk tio bilar i rad som väntar på grönt. Om alla hade haft koll på ljuset och accelererat samtidigt när det slår om till grönt hade det flutit på hur fint som helst. Men nej, bil 1 och 2 drar iväg direkt. Bil 3 står kvar några sekunder. Bil 4 väntar tills bil 3 har kommit några meter innan den börjar köra osv osv. Så jävla irriterande haha.
Citera
2024-06-30, 15:41
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretige
Alla former av vänsterfil eller mittfils lusar är värst. Parkeringshuliganer som medvetet eller omedvetet slår bucklor i din bil är i samma nivå.

Vad tycker du om omkörning på insidan när du själv ligger i 120 och inte ens har möjlighet att flytta på dig. DET är irriterande...
Citera
2024-07-01, 11:16
Avslutad
”Du ska inte köra om”
”Jag SKA köra om”
I Lördags körde jag på en ökänd väg där det även skett dödsolyckor pga allt storvilt. Hjorten kommer snabbt ut ut skogen som är tät utmed vägen.
Jag kör uppför en backe och ser ingen bil bakom mig och jag ligger 10km över skyltad hastighet. På nolltid dyker det upp två bilar i röven på mig, precis lagom för att köra om mig. Inget fel med det. Jag hade kört om själv om jag legat bakom där.
Först en nyare BMW och bakom den följer an AUDI och min tanke är att det är två kompisar som borde växa upp. Jag märkte att ingen av bilarna var några speciella bilar utan en vanlig BMW520. Audin vettefan. Men AUDI fortsatte omkörning av BMWn och kom om vid en skymd knäppa på vägen när båda bromsade för kameran. Jag såg dem under hela vägen och såg även mötet.
Nu till det sjukaste.
Lagom till nästa raksträcka ser jag dem i slutet på den och där svänger AUDIn av. Efter ca en mil är jag ifatt en bilkö där BMWn ligger sist. Här har vägen övergått till 2-1väg och jag är nöjd med hastigheten så jag håller avstånd. När det går över till 2-filigt kör inte BMWn om men den lägger sig mellan två filer så man inte kan köra om om man vill det.
Blattejävel/ungjävel?
Nejdå. Vägen tar slut med en rondell och då ser jag föraren i BMWn och det är en Svensk jävla gubbe som riskerar sitt och andras liv för att inte riskera att bli omkörd.
I min värld släpper man förbi bilar som kör löjligt fort eftersom de faktiskt kan ha anledning till det även om föraren i AUDIn antagligen bara skulle hem
Citera
2024-07-01, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ermex
Folk som hoggar vänsterfilen och inte har uppmärksamhet. Jag skiter i om jag färdas i alldeles för hög hastighet, kör du inte om ska du vara i högerfil. Om du väl kör om så gör du det snabbt så jag kan komma förbi. Det är din skyldighet att inte hindra trafik i onödan.
vad bra att du skiter i det, för vi skiter i dig också och blockerar dig mer än gärna. kräv inte att andra ska följa lagen om du inte gör det själv först. Det enda du kan kräva är att de i vänsterfilen inte kör under skyltad hastighet i onödan. Kör man olagligt fort har du inga rättigheter öht, utan riskerar endast andra människors liv. Pga det feltänket du sysslar med så kommer vi dra dra ut på våra omkörningar och låta de ta extra lång tid. Alltid lika roligt när man ser nån idiot som ligger och hetsar där bak som börja koka

Kräv inte respekt om du inte kan visa det själv först unge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in