Citat:
Ursprungligen postat av
Lilithseyes
Enligt lagen har man rätt till hälften vid skilsmässa. Det spelar ingen roll vad vi tycker. Jag vet allt du skrev. Det jag undrar är varför bodelningen tar ett halvår (LD skrev att hon skickade in skilsmässiopapper i september och det är sex månaders betänketid om man har barn under 16 år så de borde varit skilda "på pappret" i snart ett halvår). Vad innebär det rent konkret? Är det nån slags tvist med advokater? Eller tar det tid att stajla och fotografera huset, formulera annons och lägga ut, välja mäklarfirma, är det sånt de går och grubblar på halvårsvis? Jag har aldrig skilt mig så jag vet inte hur en bodelning går till i praktiken.
Bodelningen kan ta åratal. Om man inte är överens.
Skilsmässan däremot tar sex månader med betänketid (eftersom de har barn) och den har gått igenom. Om du kollar så står både LD och Oskar som ogifta.
Sen så skrev hon långt tidigare att Oskar tar över huset och det har han ju också uppenbarligen gjort. Tänker också på att hon skrev att hon smög i deras hem. Så Oskar har uppenbarligen tagit över det.
Sen är det att det inte bara är att splittra 50/50. Tex övertog de lägenheten på Söder från hans föräldrar om jag minns rätt. De kan exempelvis ha gett den enbart till Oskar som enskild egendom. Då räknas inte den in. Brodern var väl också involverad och fick mycket mer när de sålde ut bolaget och där kan det också ha gjorts manövrar så att det inte bara är att splittra 50/50.
Med det sagt så tror jag mycket väl att hon får en del och hon har väl själv sagt det , men eftersom de är skilda, barnen bor i huset så får väl hon skaffa fram pengar själv utöver viss summa för barnen så länge tills uppdelningen är klar.
Jag vet när skilsmässan kom upp för ett -två år sedan så påpekade just folk att hon skulle få miljoner. Hon svarade att hon skulle få pengar men att det skulle bli svårt för hon ville köpa något och bo nära barnen, för hyreskontrakt får hon inte. Undra om hon vet att brf:er också kollar ekonomi och att hon inte blir en ideal granne med sina inkasso och kronofogdeskulder. Idiotiskt att skaffa sig såna.