2024-06-30, 05:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lassea
Jag bara undrade om du känner henne. Trodde du gjorde det eftersom du skrev ”du är en sjuhelvetes jävla bra morsa!!”
Du får skriva vad du vill, var bara en enkel fråga och ja, hon är tappad, det framgår tydligt i hennes Insta-inlägg.

Jaså, det får jag. Intressant. Lite udda sätt att uttrycka "en enkel fråga" kan jag tycka men okej.

Jag menade givetvis utifrån det hon skrivit eller berättat om. Hur det är i verkligheten kan jag förstås inte veta. Det trodde jag var underförstått. Du vet väl inte heller hur hon är IRL. Jag har följt henne sen 2009 när äldsta dottern (som nu är 16 år) var bebis, läst hennes blogg och senare Instagraminlägg så gott som dagligen i många år, lyssnat på poddarna, lyssnat på hennes Youtube-videos, sett alla tv-intervjueŕ och debatter hon medverkat i, läst hennes krönikor och denattartiklar och de första 10 åren handlade mycket av detta om barn och föräldraskap. Så, jag tycker mig ha fått en viss uppfattning om hur hon tänker kring barnuppfostran och föräldrarollen, vad hon har för ideal och målsättning osv. Visst, hon kanske är en kass morsa i verkligheten, den möjligheten finns. Och i så fall vadå? Då har jag råkat ge en medmänniska en komplimang utan att ha 100 % bevis för att min uppfattning stämmer. Oj så hemskt! En komplimang kostar ju så mycket. Men vet du vad, jag bjuder på det, så generös är jag. Jag tar den risken.
Citera
2024-06-30, 05:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trass
Kanske tycker de hon är ”tråkig” nu när hon är deprimerad och dessutom har massa problem i livet med skilsmässa och dålig ekonomi. En del kan inte hantera sånt, vanligtvis män dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Men jag trodde också hennes vänner skulle sluta upp och stötta henne. Var väl inte lika kul att umgås med LD när hon är fattig.

Eller så är det hon som inte orkar umgås eller ha kontakt med folk på grund av sin depression.
Citera
2024-06-30, 05:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TjongPrick
Hoppas att hon hittar någon snart. Som tvättar stjärten noga.

Ja, det är tydligen viktigt för henne att ANDRA använder tvål. Själv använder hon bara tvål till händerna om hon bytt blöja på nåt barn, duschar bara en gång i veckan (utan tvål), tvättar rumpan med olja och resten av kroppen med kokosolja på tvättlapp. Enligt vad hon själv skrivit mååånga gånger under en tioårsperiod. Hon kommer givetvis att dementera allt detta och idiotförklara mig. Jag har lärt mig hur hon funkar vid det här laget.
Citera
2024-06-30, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Enligt lagen har man rätt till hälften vid skilsmässa. Det spelar ingen roll vad vi tycker. Jag vet allt du skrev. Det jag undrar är varför bodelningen tar ett halvår (LD skrev att hon skickade in skilsmässiopapper i september och det är sex månaders betänketid om man har barn under 16 år så de borde varit skilda "på pappret" i snart ett halvår). Vad innebär det rent konkret? Är det nån slags tvist med advokater? Eller tar det tid att stajla och fotografera huset, formulera annons och lägga ut, välja mäklarfirma, är det sånt de går och grubblar på halvårsvis? Jag har aldrig skilt mig så jag vet inte hur en bodelning går till i praktiken.

Bodelningen kan ta åratal. Om man inte är överens.

Skilsmässan däremot tar sex månader med betänketid (eftersom de har barn) och den har gått igenom. Om du kollar så står både LD och Oskar som ogifta.

Sen så skrev hon långt tidigare att Oskar tar över huset och det har han ju också uppenbarligen gjort. Tänker också på att hon skrev att hon smög i deras hem. Så Oskar har uppenbarligen tagit över det.

Sen är det att det inte bara är att splittra 50/50. Tex övertog de lägenheten på Söder från hans föräldrar om jag minns rätt. De kan exempelvis ha gett den enbart till Oskar som enskild egendom. Då räknas inte den in. Brodern var väl också involverad och fick mycket mer när de sålde ut bolaget och där kan det också ha gjorts manövrar så att det inte bara är att splittra 50/50.

Med det sagt så tror jag mycket väl att hon får en del och hon har väl själv sagt det , men eftersom de är skilda, barnen bor i huset så får väl hon skaffa fram pengar själv utöver viss summa för barnen så länge tills uppdelningen är klar.

Jag vet när skilsmässan kom upp för ett -två år sedan så påpekade just folk att hon skulle få miljoner. Hon svarade att hon skulle få pengar men att det skulle bli svårt för hon ville köpa något och bo nära barnen, för hyreskontrakt får hon inte. Undra om hon vet att brf:er också kollar ekonomi och att hon inte blir en ideal granne med sina inkasso och kronofogdeskulder. Idiotiskt att skaffa sig såna.
Citera
2024-06-30, 08:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Bodelningen kan ta åratal. Om man inte är överens.

Skilsmässan däremot tar sex månader med betänketid (eftersom de har barn) och den har gått igenom. Om du kollar så står både LD och Oskar som ogifta.

Sen så skrev hon långt tidigare att Oskar tar över huset och det har han ju också uppenbarligen gjort. Tänker också på att hon skrev att hon smög i deras hem. Så Oskar har uppenbarligen tagit över det.

Sen är det att det inte bara är att splittra 50/50. Tex övertog de lägenheten på Söder från hans föräldrar om jag minns rätt. De kan exempelvis ha gett den enbart till Oskar som enskild egendom. Då räknas inte den in. Brodern var väl också involverad och fick mycket mer när de sålde ut bolaget och där kan det också ha gjorts manövrar så att det inte bara är att splittra 50/50.

Med det sagt så tror jag mycket väl att hon får en del och hon har väl själv sagt det , men eftersom de är skilda, barnen bor i huset så får väl hon skaffa fram pengar själv utöver viss summa för barnen så länge tills uppdelningen är klar.

Jag vet när skilsmässan kom upp för ett -två år sedan så påpekade just folk att hon skulle få miljoner. Hon svarade att hon skulle få pengar men att det skulle bli svårt för hon ville köpa något och bo nära barnen, för hyreskontrakt får hon inte. Undra om hon vet att brf:er också kollar ekonomi och att hon inte blir en ideal granne med sina inkasso och kronofogdeskulder. Idiotiskt att skaffa sig såna.

Okej men vad är det rent konkret som tar tid då? Sitter man i möten med advokater? Ska den ene stämma den andre? Eller hur går det till?

Om Oskar "tar över" huset får han väl köpa ut LD? Huset köpte de ju i syfte att bo i gemensamt så då har ju LD rätt till hälften?

Ja, jag förstod också hur deras boendeupplägg ser ut, jag är nämligen också läskunnig. Ja, jag vet att de är skilda men inte exakt vilken månad skilsmässan gick igenom. Och ja, jag har fattat att du tycker att LD ska "försörja sig själv".

"Idiotiskt att skaffa sig skulder" tycker jag är en idiotisk sak att skriva. Givetvis vill ingen hamna hos Kronofogden. Och LD förstår nog att det minskar hennes chanser på bostadsmarknaden. Du uttrycker dig förmätet och dumförklarar andra. Du "upplyser" om självklarheter som ingen frågat om, för att plocka poäng på andras bekostnad. Ditt syfte med diskussionen verkar vara att se ner på andra.
Citera
2024-06-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Okej men vad är det rent konkret som tar tid då? Sitter man i möten med advokater? Ska den ene stämma den andre? Eller hur går det till?

Om Oskar "tar över" huset får han väl köpa ut LD? Huset köpte de ju i syfte att bo i gemensamt så då har ju LD rätt till hälften?

Ja, jag förstod också hur deras boendeupplägg ser ut, jag är nämligen också läskunnig. Ja, jag vet att de är skilda men inte exakt vilken månad skilsmässan gick igenom. Och ja, jag har fattat att du tycker att LD ska "försörja sig själv".

"Idiotiskt att skaffa sig skulder" tycker jag är en idiotisk sak att skriva. Givetvis vill ingen hamna hos Kronofogden. Och LD förstår nog att det minskar hennes chanser på bostadsmarknaden. Du uttrycker dig förmätet och dumförklarar andra. Du "upplyser" om självklarheter som ingen frågat om, för att plocka poäng på andras bekostnad. Ditt syfte med diskussionen verkar vara att se ner på andra.

Han har ju redan tagit över huset. Det säger hon själv och det kommer naturligtvis tas med i bouppteckningen. Men sannolikt är det så att hon har noll chans att står för kostnaderna så det är väl enklast så.

Oftast skickas förslag mellan jurister men annars fortsätter det till tingsrätten. Min kompis föräldrars bodelning tog åtta år…..

Vet inte varför du blev så aggro om att jag sade att det var idiotiskt att av henne att skaffa skulder. Hon har val. Hon väljer alltid det som gör att hon slipper jobb. Jag dumförklarade inte dig men henne. Men jaja, då diskuterar vi inget mer.
Citera
2024-06-30, 08:49
Avslutad
Citat:
Han har ju redan tagit över huset. Det säger hon själv och det kommer naturligtvis tas med i bouppteckningen. Men sannolikt är det så att hon har noll chans att står för kostnaderna så det är väl enklast så.

Oftast skickas förslag mellan jurister men annars fortsätter det till tingsrätten. Min kompis föräldrars bodelning tog åtta år…..

Vet inte varför du blev så aggro om att jag sade att det var idiotiskt att av henne att skaffa skulder. Hon har val. Hon väljer alltid det som gör att hon slipper jobb. Jag dumförklarade inte dig men henne. Men jaja, då diskuterar vi inget mer.

Ja precis och då får han köpa ut henne så hon kan köpa en bostad med löpande kostnader som hon har råd med.

Jag tror inte att det finns nån här som tycker att det är bra att hamna hos Kronofogden så jag vet ärligt talat inte vad du vill med att påtala det.
Citera
2024-06-30, 10:56
Medlem
moralhoras avatar
Jag skulle gissa att ett stort "problem" i bodelningen är helt enkelt att LD inte kan betala för något hem. Skulle hon "få" Södermalmslägenheten så måste hon ju också betala för den. Oavsett hur fula pikar LD ger åt O så tror jag inte han är typen som vill lämna sina barns mamma helt till ödes, därav att hon "smyger runt". Jag gissar på att han betalar rätt mycket för hennes uppehälle, om än inte alla räkningar.
Citera
2024-06-30, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag skulle gissa att ett stort "problem" i bodelningen är helt enkelt att LD inte kan betala för något hem. Skulle hon "få" Södermalmslägenheten så måste hon ju också betala för den. Oavsett hur fula pikar LD ger åt O så tror jag inte han är typen som vill lämna sina barns mamma helt till ödes, därav att hon "smyger runt". Jag gissar på att han betalar rätt mycket för hennes uppehälle, om än inte alla räkningar.

Hon skriver på sitt insta som svar på frågan "varför är ekonomin så dålig" så här:

Bodelning! Det kan ju ta ett tag och under tiden är alla "mina" tillgångar inte mina (dvs halva värdet av giftorättsgodset).

Utöver det har jag ingen stabil inkomst. Den jag har går till de utgifter som är mina samt till att försörja barnen under mina barndagar.
Citera
2024-06-30, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora

Det beror väl på hur mycket hon får efter bodelningen. Hon kanske får ut så pass mycket att hon klarar sig några år om hon lever sparsamt.
Citera
2024-06-30, 13:44
Medlem
Hon svarar mer nu.

Hon träffar sina vänner men lägger inte ut det på nätet. Hon tycker också det är svårt att umgås för att hon är djupt deprimerad.

Oskar har alla kostnader både för hus och lägenhet. Hon betalar alltså bara sina egna utgifter och typ mat för barnen. Hon får inget underhåll.

De (barnen) har bra kontakt med kusinerna och hon nämner att hennes mamma är nere då och då och är en bra mormor. Nämner sin familj lite.

Hon vill helst inte jobba inom hemtjänsten. Barnomsorg ja. Självklart skulle hon jobba med vad som helst om överlevnaden hänger på det, men det gör det ju absolut inte.

Min reflektion:
Om igen- jisses, känns lat. Allt betalt utom mat/tel/kläder/busskort/nöjen ungefär. Känns som en student som bor hemma. Ett extrajobb inom hemtjänst eller dylikt hade kunnat lösa det där ganska enkelt. Ingenstans reflekterar hon över lyxen att hennes boendekostnader och vad som förefaller vara allt till barnen utom mat (dvs kläder, klubbavgift, semester mm) är betalt. Hon sitter och säger att hon inte vill hemtjänsten och låter räkningarna gå till kronofogden. Det är nog många nyskilda som skulle vilja vara i hennes sits. Lyxen att inte jobba, även om hon tycker hon är pank. Det är ju ett val. Hon vill ju "inte jobba hemtjänst".

Brukar inte kommentera hennes barn annat än hur hon är som mor (de är ju som sagt barn) men de förefaller vara normala med vänner i alla fall och det är ju bra.
Citera
2024-06-30, 14:52
Medlem
Citat:
Hon vill helst inte jobba inom hemtjänsten. Barnomsorg ja. Självklart skulle hon jobba med vad som helst om överlevnaden hänger på det, men det gör det ju absolut inte.

Min reflektion:
Om igen- jisses, känns lat. Allt betalt utom mat/tel/kläder/busskort/nöjen ungefär. Känns som en student som bor hemma. Ett extrajobb inom hemtjänst eller dylikt hade kunnat lösa det där ganska enkelt. Ingenstans reflekterar hon över lyxen att hennes boendekostnader och vad som förefaller vara allt till barnen utom mat (dvs kläder, klubbavgift, semester mm) är betalt. Hon sitter och säger att hon inte vill hemtjänsten och låter räkningarna gå till kronofogden. Det är nog många nyskilda som skulle vilja vara i hennes sits. Lyxen att inte jobba, även om hon tycker hon är pank. Det är ju ett val. Hon vill ju "inte jobba hemtjänst".

Det är ju det här som är så jävla sjukt. I ena inlägget skriver hon att hon måste låta ej kritiska räkningar gå till kronofogden. I nästa att hon visst kan ta jobb i hemtjänsten om hon blev ekonomiskt tvungen. Fyfan vilken jävla attityd.

Å andra sidan är hon inte ensam om att ha råd med den attityden. Gemensamt för dem är att de har man eller föräldrar som försörjer dem.

Hennes problem är att hon är arbetsskygg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in