Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Känslan av att litteraturen *utvecklas* över tid - stilistiskt, litterärt tematiskt. genom nya sätt att skapa berättande röster eller i dialog med både samtid och historia - från årtionde till årtionde, tycks ha försvunnit i den platta och konturlösa nutid där "allt" verkar finnas några knapptryck bort.
Litteraturen har deklasserats till, som Stiskalo skriver, varor, modeprylar eller liknande, och jag upplever att samma sak har hänt med (pop/rock-)musiken, den har inte heller någon kulturell tyngd längre, och har morphat till en strömmande ljudtapet utan egenvärde.
Nu är det rätt längesedan du kom med ditt svar, semestertider kan skänka viss lojhet och så vidare, men läste idag någonting som passar in på dina tankar här. Det är en regnig dag och det känns passande att sitta inne och skriva Flashbackinlägg om vad man ska ha litteraturen till istället för att läsa den.
"Konsekvent halvhjärtat när ambientlitteraturen lanseras. Men ganska trivsamt ändå" står det på SvD idag. Per Klingberg har skrivit. Så han håller väl delvis med dig.
Jag läste på försommaren lite i en av alla dagböcker som lanseras i Sverige nu, enligt litteraturvetare Birgitta Holm skrivna i Lars Noréns fotspår. På grund av honom står Sverige enligt Holm ut som enda dagboksintresserade land i världen. Sverige ska alltid vara så extremt. Det verkade vara på grund av att Sverige är så extremt som personen - efter att ha åkt och älskat att åka tunnelbana på den blåa linjen i Stockholm - emigrerat till Brasilien (för att skriva dagbok om emigrationen). Stor litteratur enligt Joel Halldorf, som fått nytta av litteraturen genom att omnämnas i den och bli smickrad av detta. Upphovspersonen till den stora litteraturen har återvänt och hon verkar bo i en villa i Rönninge just nu, rätt långt ifrån det enligt Victor Malm kläggtäta Gamla Enskede. Men det var en parentes som ändå ingår i vad man ska ha litteraturen till om ingen läser den. För nätverkande, dumbom. Den där dagboken hade sålt nånstans runt 6-700 ex trots att den har ordet våld i titeln, något som enligt en annan dagboksförfattare är enda sättet för kvinnor att få respekt för sina dagböcker. Så respekt kanske, men ingen försäljning?
600 ex. Då undrar man vad det betyder att en av författarna i artikeln jag citerar skrivit en "uppmärksammad" roman om att ha tråkigt som mammaledig. Är den "uppmärksammad" om någon av ens tillskyndare skriver om den i tidningen? För det är ändå kalla fakta att 600 ex är rätt liten försäljning, hur bra boken än är.
Det här med att den smalare litteraturen inte får så mycket uppmärksamhet är att slå in öppna dörrar. Litteraturvetaren Victor Malm skriver ju hela tiden att litteraturen bara är ett specialintresse nuförtiden. Han lär ju känna till siffrorna, men har ändå fått starta bokpodd på Expressen där man snackar lite böcker en halvtimme. Då brukar det hittills handla om nån kompromiss mellan en smal bok men känt namn, som Sigge Eklunds Gruppen.
Apropå Sigge Eklund så har Alex Schulman listat sina 10 favoritböcker i DN nyligen, inklusive Mio min Mio och en kärvänlig känga till vad han referar till som "Malm-Schuldt": två litteraturkritiker som han menar inte går att lita på.
Jag skulle bli glad och lättad om Alex Schulman fick börja skriva litteraturrecensioner. Han verkar läsa sådant han fastnar för i en normal takt, och lägga till lite poesi på fyllan på Gotland om somrarna enligt sig själv. Hoppas någon på DN tar sitt förnuft till fånga och drar nytta av Schulmans fåfänga kring sitt litterära arv och hans normalfungerande litteraturintresse.
Jag skriver bara såhär retsamt för att Alex Schulman och de på DN ska vilja gå till motattack, revansch och så vidare, så att det händer någonting på litteratursidorna till hösten. Den där boktipslistan kändes välgörande och som något som går att uppnå. Vem har inte redan läst Mio min Mio och gillat den? Sedan kanske inte Sigge Eklund tycker det är så bra eftersom man inte får recensera kompisar fast alla får göra det ändå utom Nioosha Shams.
Men det var en utvikning. Skyller på att det är sommar. Jag har läst Gruppen i sommar och lite i Jävla karlar och så pyttelite i Jon Fosse som är jättebra och jättetung fast det egentligen inte är svårläst. Och så läste jag en kolumn av Horace Engdahl - som ju åtminstone på ytan verkar gilla litteratur mer än våld eftersom han sitter kvar i Svenska Akademien - om att intellektuella gillar att sparka folk på pitten. Om man menar Victor Malm så passar det ganska bra. Om man menar Alex Schulman så passar det ännu bättre.
Så lösningen på vad vi ska ha litteraturen till är nog att Alex Schulman och Victor Malm ska få nya och för dem mer stimulerande arbetsuppgifter. Sigge Eklund har gått över till att regissera film.
Jens Liljestrand har idag skrivit en bekännelseroman i miniformat om att han hade litteraturen som ung till att kompensera för att han kände sig olycklig trots att han hade allt och refererade Jack Kerouac, Charles Bukowski, Ulf Lundell och Per Hagman för sin förlorade mandom och det känner man ju igen från killar i sin ungdom som alltid ville vara någon annanstans.
Synd att Grungewhore är avstängd bara. Det har inte blivit någon Knausgård hittills för mig men det kanske kommer. Får börja med att lyssna på bokpodden?