Cecilia Djurberg och jag är överens om att det finns en desperation i snacket om läskrisen. Men att utnämna själva läseakten till "intellektuell onani" känns hårt mot den läsande människan. Det stämmer inte heller överens med det hon säger om "den flitiga läsarens förmåga att sätta sig in i andra människors perspektiv och orientera sig andra preferenser än sina egna". Eller menar hon istället att läsaren har en "oförmåga" fram till att läsupplevelsen blivit delad?
Enligt Djurberg krävs, postläsning, samtal och tankar som genererats på ett annat sätt än genom groupthink enligt AIn som ChatGPT:
synonymt med att komma oläst till kvällspressens bandade bokcirklar med och av "klägget" och Få Saker Förklarat För Sig, antar jag?
Dessutom ska litteraturen rädda sexet, jotack, men det vet väl varje tant som vandrat med grottbjörnar och delat njutningen? Fast noga räknat är det finromance likt Matrix som gäller numer (inte bluepill/redpillvarianten). Ingen nyhet att tantsnusk säljer. Den som vill läsa reklam för språkröret och förebilden för förenade kåta gummor igen istället för att delta i hot book summer kan klicka här. Fånigt, på det hela taget. Jag gissar att den ensamme Flashbackmannen hinner med både att läsa böcker och kolla Onlyfans enligt preferens. Men det är såklart unga tjejer man ska knäppa på näsan för att de läser fel saker och på fel sätt. Män kommer alltid undan.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/0VprQJ/linda-skugges-lasporrfilm-slar-hot-book-summer