2024-08-02, 16:14
Avslutad
Cecilia Djurberg och jag är överens om att det finns en desperation i snacket om läskrisen. Men att utnämna själva läseakten till "intellektuell onani" känns hårt mot den läsande människan. Det stämmer inte heller överens med det hon säger om "den flitiga läsarens förmåga att sätta sig in i andra människors perspektiv och orientera sig andra preferenser än sina egna". Eller menar hon istället att läsaren har en "oförmåga" fram till att läsupplevelsen blivit delad?

Enligt Djurberg krävs, postläsning, samtal och tankar som genererats på ett annat sätt än genom groupthink enligt AIn som ChatGPT:

synonymt med att komma oläst till kvällspressens bandade bokcirklar med och av "klägget" och Få Saker Förklarat För Sig, antar jag?

Dessutom ska litteraturen rädda sexet, jotack, men det vet väl varje tant som vandrat med grottbjörnar och delat njutningen? Fast noga räknat är det finromance likt Matrix som gäller numer (inte bluepill/redpillvarianten). Ingen nyhet att tantsnusk säljer. Den som vill läsa reklam för språkröret och förebilden för förenade kåta gummor igen istället för att delta i hot book summer kan klicka här. Fånigt, på det hela taget. Jag gissar att den ensamme Flashbackmannen hinner med både att läsa böcker och kolla Onlyfans enligt preferens. Men det är såklart unga tjejer man ska knäppa på näsan för att de läser fel saker och på fel sätt. Män kommer alltid undan.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/0VprQJ/linda-skugges-lasporrfilm-slar-hot-book-summer
Citera
2024-08-11, 18:53
Medlem
Om man inte läser kan ju böckerna fylla andra praktiska funktioner. T.ex. som bokstöd
Citera
2024-08-11, 18:53
Medlem
Om man inte läser kan ju böckerna fylla andra praktiska funktioner. T.ex. som bokstöd
Citera
2024-08-19, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HellsingStar

Jag läste en artikel och tänkte på dig. Lyra Ekström Lindbäck har slutat raljera över att ingen läser hennes kulturmammasnusk och valt att läsa någon yngre istället för att behandla de yngre som något att trampa på. De yngre hon menar är rätt duktiga på att trampa på andra själva, men själva principen, att hon ändrat sig och faktiskt läser andras litteratur på ett seriöst sätt är ju intressant och säkerligen av godo för litteraturvärlden:

"Är det någon som läser någon annan än sig själv i det nya poesiklimatet?

I stället för att ta till mig Jonathan Brotts råd att välja glädjen och tänka ”att de här killarna och tjejerna verkar ha något på gång, och de är fan rätt trevliga” bestämmer jag mig för att följa Alva Hedlunds uppmaning till mig i SvD att sluta raljera och ta deras litteratur på allvar. "

https://www.expressen.se/kultur/lyra-ekstrom-lindback/de-unga-poeterna-ar-inte-sexiga-eller-roliga/

Sedan landar hon i att det de gör är gjort och gammalt och andra sura rönnbär, men nyfikenhetens ansats är i grunden god.
Citera
2024-08-21, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag läste en artikel och tänkte på dig. Lyra Ekström Lindbäck har slutat raljera över att ingen läser hennes kulturmammasnusk och valt att läsa någon yngre istället för att behandla de yngre som något att trampa på. De yngre hon menar är rätt duktiga på att trampa på andra själva, men själva principen, att hon ändrat sig och faktiskt läser andras litteratur på ett seriöst sätt är ju intressant och säkerligen av godo för litteraturvärlden:

"Är det någon som läser någon annan än sig själv i det nya poesiklimatet?

I stället för att ta till mig Jonathan Brotts råd att välja glädjen och tänka ”att de här killarna och tjejerna verkar ha något på gång, och de är fan rätt trevliga” bestämmer jag mig för att följa Alva Hedlunds uppmaning till mig i SvD att sluta raljera och ta deras litteratur på allvar. "

https://www.expressen.se/kultur/lyra-ekstrom-lindback/de-unga-poeterna-ar-inte-sexiga-eller-roliga/

Sedan landar hon i att det de gör är gjort och gammalt och andra sura rönnbär, men nyfikenhetens ansats är i grunden god.

I senaste avsnittet av Gästabudet pratar Lyra Ekström Lindbäck och Michaela Blomqvist med Alva Hedlund och en annan av de "unga poesitjejerna". Lyra citerar faktiskt ett inlägg av dig här på fb, det du skrev om den där modernistaförläggarens artikel.

De diskuterar bland annat en text av Jonathan Brott. Han fick i uppdrag att skriva en hyllningstext om Gunnar D Hansson, och skrev en slags skämttext som går ut på att han inte orkade läsa några av D Hanssons dikter.

Utan att säga något ont om Brott, jag menar det kanske var en rolig text, vill jag ändå påstå att hans text illustrerar många människors relation till litteratur idag. Man orkar inte läsa den. Även de som är intresserade av litteratur orkar inte läsa den. Man är mer intresserad av att vara intresserad av att läsa än att faktiskt läsa
Citera
2024-08-21, 16:46
Avslutad
Citat:
I senaste avsnittet av Gästabudet pratar Lyra Ekström Lindbäck och Michaela Blomqvist med Alva Hedlund och en annan av de "unga poesitjejerna". Lyra citerar faktiskt ett inlägg av dig här på fb, det du skrev om den där modernistaförläggarens artikel.

De diskuterar bland annat en text av Jonathan Brott. Han fick i uppdrag att skriva en hyllningstext om Gunnar D Hansson, och skrev en slags skämttext som går ut på att han inte orkade läsa några av D Hanssons dikter.

Utan att säga något ont om Brott, jag menar det kanske var en rolig text, vill jag ändå påstå att hans text illustrerar många människors relation till litteratur idag. Man orkar inte läsa den. Även de som är intresserade av litteratur orkar inte läsa den. Man är mer intresserad av att vara intresserad av att läsa än att faktiskt läsa

Nu fick jag grov ångest. Men återkommer kanske. Flashback är lekstuga inte citatmaskin
Citera
2024-08-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Nu fick jag grov ångest. Men återkommer kanske. Flashback är lekstuga inte citatmaskin

Nejdå! Du ska inte ha ångest! En av de sa att det var ovanligt välformulerat för att vara ett flashbackinlägg.
Citera
2024-08-21, 16:57
Avslutad
Citat:

Okej nu har jag andats ut. Jag minns inte vad jag skrev om Lyra Ekström Lindbäck men antagligen var det otrevligt då det är konsekvent otrevligt att "läsa henne" som det så upphöjt heter. Men den här artikeln om poesikillarna och jämförelsen av deras poesitidskrifter tycker jag var mer seriös och jag tycker att Elis Monteverde Burreaus svar var mer eller mindre 10 av 10. Länkar strax igen för andras läsbarhet

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/yElBOA/dikt-av-elis-monteverde-burrau-om-poesidebatten

Måste vara fjärde gången jag länkar texten idag. Älskade den texten.

Nej, det har blivit svårt att läsa. Jag är glad att jag tog mig igenom Jävla karlar. Romaner är inte riktigt min grej utom på sommaren.
Senast redigerad av ConvoPost 2024-08-21 kl. 17:05.
Citera
2024-08-21, 17:32
Avslutad
Citat:
Nejdå! Du ska inte ha ångest! En av de sa att det var ovanligt välformulerat för att vara ett flashbackinlägg.

Jag kan inte hitta inlägget. Vet du vilken tråd det var i?
Jag antar att en av dem sa att det var ovanligt välformulerat för att vara ett flashbackinlägg och sen kom sedvanligt elakt kulturgnägg. Men skulle gärna vilja läsa vad jag skrivit som annekterats av damerna, kanske även andra tramsebyxor och skratthyenor så länka gärna till ditt påstående.
Citera
2024-08-21, 18:36
Avslutad
"Efter det förra avsnittets diskussion om litteratur utan litteratur blev några unga poeter arga på oss. Vi bjöd in Alva Hedlund och Clara Cronhielm från kretsen kring Babo för att reda ut missförstånden och klargöra konfliktlinjerna. De bjuder oss på alkoläsk och beskriver sin litteratursyn".

https://gastabudet.com/

Jag är också arg på litteraturhoran. Sparkar gör man åt rätt håll, uppåt.
Citera
2024-08-24, 20:01
Avslutad
Fint om en ny läsare:

"Något fantastiskt har hänt! Influeraren Oliver Strige har – för första gången på 20 år – läst en roman: Bret Easton Ellis ”Skärvorna”, på modiga 608 sidor. Han är helt tagen av upplevelsen...vad är det egentligen för idioter som driver med honom i sociala medier? Som framhåller hur töntig han är, hur efterbliven, och – mellan raderna: hur intellektuellt överlägsna de själva är. Vad håller de på med?
Detta är just problemet med de coola: alltid ska de stå i vägen för att vara ny och okunnig och sist på bollen och svettigt entusiastisk, ja det finns inget de hatar så mycket som att låta andra leva. Deras högt värderade coolhet är i själva verket inget annat än ängsligt gränspoliseri. Och oavsett vilka ägaranspråk de här personerna gör på litteraturen så skiter de fullständigt i allt utom hur de själva ser ut när de poserar med boken som en accessoar. Bokstavligen."

https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-det-finns-inget-de-coola-hatar-sa-mycket-som-att-lata-oliver-strige-leva/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in