2024-06-28, 17:04
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad gör alla som bor i 1700/1800/1900 tals fastigheter med krypgrund, gamla fönster, äldre värmesystem?
Du har hus byggda på 00 talet med energiklass D och E.
Förslaget är direkt sinnesjukt.

Jag anser precis tvärtom!

Det behövs att alla drar sitt strå till stacken och hur detta nu spelas ut får vi ju se.

Men att förbättra bostäders energiförbrukning och att det sedan sätts solceller på framtida byggnader,

VAD i detta skulle vara " sinnesjukt " ?

/
Citera
2024-06-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff

Det behövs att alla drar sitt strå till stacken och hur detta nu spelas ut får vi ju se.

Men att förbättra bostäders energiförbrukning och att det sedan sätts solceller på framtida byggnader,

/
Förespråka solceller i ett land som är kolsvart största delen av året är rätt korkat..till att börja med.
Strå till stacken, man undrar vilken stack som du inbillar dig finns.
Citera
2024-06-28, 18:23
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Det är en brittisk ekonom som ser bostadsmarknaden i 18 års cykler, han har förutspått en smäll år 2026 för den brittiska marknaden som är större än de både tidigare kriserna som han prickade in hyfsat bra.
Men jag har bara sett att han pratar om Storbritannien specifikt. Så det är antagligen det vanliga klickjakten som spökar.

Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
https://www.thisismoney.co.uk/money/mortgageshome/article-13084091/Man-forecast-two-property-slumps-says-house-prices-jump-20-falling-2026.html

2026 kommer raset det enligt honom.

Tackar!
Citera
2024-06-28, 18:35
Avslutad
Citat:

/

Herregud, tjatar idioter fortfarande om solceller i fucking Sverige? Sen finns det ingen stack, Sverige tillhör invandrarna som sagt. Om jag vill bränna 2000kwh i månaden så får jag väl fucking göra det. Detta problemet skulle kanske idioter tänkt på innan man bestämde att istället totaltförstöra landet med analfabeter. 1.2 miljoner analfabeter finns det i Sverige uppskattas det, vi får se, nya rapporten ska komma i år. Kanske skulle du börja med att försöka få invandrare att dra något öht innan du försöker effektivisera bort problem hos folk som inte ens skapat dom. Om du tar upp nån jävla miljöpolitik i det hela är du efterbliven. Indien och Kina skiter fullständigt i miljön och står för majoriteten av världens föroreningar. Inte för jag tror att CO2 är farligt för jorden.
Citera
2024-06-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och som alla andra i tråden har du inga hemmaboende barn?

Att lämna radhuset för ett HR gör ingen med barn som har ett val. Oavsett hur mycket de sparar på kalaset
Barnen är utflugna i Brf:r sponsrade av mig.
Bara jag och frugan.
Citera
2024-06-28, 23:30
Medlem
Citat:
Fast han pratar om Storbritannien, inte hela världens fastighetsmarknad.

Nä det väl självklart för det flesta att Nord Korea inte är inkluderat. Men UK har nog stora likheter med
Sverige med bostadsbubbla och helt sjuka priser.
Citera
2024-06-29, 01:45
Medlem
Försöker sälja villan i mellanstor stad för 5-6 millar. Det går trögt..mkt trögt… Inte ens skambud. Är det läge att ta ev. bud runt 5 millar eller ska man ha is i magen o vänta 1 år? Kan uppsidan vara nästan 1 mille om räntan är klart lägre då? Har inga lån på huset.
Citera
2024-06-29, 06:16
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Försöker sälja villan i mellanstor stad för 5-6 millar. Det går trögt..mkt trögt… Inte ens skambud. Är det läge att ta ev. bud runt 5 millar eller ska man ha is i magen o vänta 1 år? Kan uppsidan vara nästan 1 mille om räntan är klart lägre då? Har inga lån på huset.
Det kommer nog förbli trångt i dörren en längre tid framöver, men om du inte behöver sälja ska du förmodligen inte göra det heller. Förvänta dig dock att det kan ta bra mycket längre än ett år.
Citera
2024-06-29, 07:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie

Är det ett renoveringsobjekt? Dvs gamla fönster, badrum, kök, uppvärmning etc? (Med gamla menar jag +15 år?)

Om så är fallet kommer det sannolikt vara trögt en lång tid framöver. Att renovera med hantverkare är snordyrt och jämför du ditt hus med ett näraliggande relativt nybyggt/renoverat så behöver ditt hus ligga klart under deras pris så att det med råge täcker renovering av allt (med hantverkare) för att det ska vara atttaktivt
Citera
2024-06-29, 09:37
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du är permanentboende där du är skriven. Punkt.

Jo, som enskild person, å andra sidan kan du hyra ut ditt fritidshus.
Det har byggts många fritidshus i attraktiva lägen, fjällen m.fl. platser som används i sådan utsträckning med eget brukande och uthyrning att de är att klassa som permanent boende. Fritidshus har mjukare lagkrav på sig, tillgänglighet, energi mm.
Krasst kan tillsynsmyndigheten (Byggnadsnämnden) följa upp nybyggnationen flera år efteråt för att se om verksamheten har ändrats från fritidshus till permanent boende, typ eget bruk 1 månad/år och uthyrning 4 månader/år. Visar det sig att byggnaden har fått annan verksamhet relativt bygglovet måste alla punkter för permanent boende uppfyllas, vilket kräver kostsam ombyggnation, dessutom ska verksamheten stämma med detaljplanen.
Med tanke på de hårdare energikraven bör även en genomlysning av brukandet av fritidshusen byggda efter år 2000 vara nödvändigt, tillsynen har inte fungerat.
Rimligen bör en revidering av verksamhetstyp i fritidshus påverka marknaden, speciellt i attraktiva lägen.
Citera
2024-06-29, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Förespråka solceller i ett land som är kolsvart största delen av året är rätt korkat..till att börja med.
Strå till stacken, man undrar vilken stack som du inbillar dig finns.

Du har ju helt fel om solceller.

https://hemsol.se/solceller/produktion-per-ar-och-manad/

En 10 kw anläggning i Stockholm (blir bättre ju längre söderut du är) producerar relativt bra även på "vintern" - kanske inte December och Januari men det är 2 månader av 12.

Kollar vi Mars t ex - 716 - 985 kwh - nästan 1000 kwh som man slipper köpa.
Citera
2024-06-29, 11:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

/
Fast att i princip lägga lika mycket som huset är värt för några tusen kWh lägre elförbrukning per år är sinnessjukt. Energi är grunden för vår civilisation och vårt välstånd, det är hur energi produceras som är intressant. Sveriges utsläpp sjunker dessutom och hade gjort det ännu mer om inte 7-klövern stängt fungerade reaktorer. Räknar vi in skogen så är Sverige klimatneutralt om inte klimatpositivt.
Så nej förslaget är sinnessjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in