2020-04-21, 19:27
Medlem
För att det suger
Citera
2020-04-23, 10:23
Medlem
Merwinnas avatar
Jag "pratade" just med en kvinna på ett anonymt forum (inte Flashback), och hon skrev att Facebook är en av anledningarna till att hon inte vill skilja sig, trots att det finns många saker som tyder på att hon borde göra det. Hon har kommit in i att arrangera bilder av sitt och makens perfekta liv och lägga ut dem på Facebook, och hon anser att hon kommer att lida en stor statusförlust om hon inte kan göra det längre... I sådana fall, hade det varit bättre att aldrig ha Facebook från början!
Citera
2020-04-23, 10:28
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag "pratade" just med en kvinna på ett anonymt forum (inte Flashback), och hon skrev att Facebook är en av anledningarna till att hon inte vill skilja sig, trots att det finns många saker som tyder på att hon borde göra det. Hon har kommit in i att arrangera bilder av sitt och makens perfekta liv och lägga ut dem på Facebook, och hon anser att hon kommer att lida en stor statusförlust om hon inte kan göra det längre... I sådana fall, hade det varit bättre att aldrig ha Facebook från början!
Människan kan vara precis hur dum som helst. Otroligt att världen är så pass välfungerande som den ändå är.
Citera
2020-04-23, 10:54
Medlem
svartnatt666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amnesia5150
För att det suger
Gillar du inte avsugningar?
Citera
2024-06-28, 19:07
Medlem
HasseBanans avatar
Finns flera anledningar.

Facebook har gått i bräschen för den nya ego-kulturen där man vill bli sedd och bekräftad för egen del, men struntar i alla som inte får lika mycket bekräftelse och gillningar som de själva. Fb har också visat hur många vars liv nästan bara går ut på att äta gott eller visa upp sina ungar och husdjur. Väldigt få som faktiskt tillför något av värde. Innan Facebook värderade folk sina privatliv ganska högt och man lämnade inte ut saker om sig själv eller privatlivet i onödan. Nu vill flertalet bli "kändisar" på sociala medier och man vill få likes och bekräftelse för de mest meningslösa saker.

TikTok har väl visat det med råge. Folk som lägger upp intetsägande meningslösa korta klipp och folk med lika meningslösa liv som glor på det.

Även om Facebook numer börjat överges av allt fler yngre, är det dock ändå en plattform som är mer flexibel och inte är begränsad eller nischad för en viss typ av inlägg eller aktiviteter. Men känsligheten för vad man får skriva är riktigt löjlig i många grupper, och folk har successivt blivit känsligare och mer lättkränkta, så pass att folk avvännar personer som skriver eller lägger ut något som inte faller dem i smaken. Sen detta med personer som i ren arrogans inte svarar när man kontaktar dem på messenger, även folk man kanske känt sen barnsben/ högstadie- och gymnasietiden. Även om man inte bör göra någon stor grej av det (folk är som de är), så är det grymt frustrerande när man inte får svar på frågor om sådant man behöver veta.
Citera
2024-06-28, 19:22
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Jag tog bort min facebook för ca. 10 år sen och har inte tittat tillbaka sen dess.
Jag märkte av hur mycket tid och energi det gick åt till att störa mig på alla dessa människor och deras förehavanden...
Citera
2024-06-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Finns flera anledningar.

Facebook har gått i bräschen för den nya ego-kulturen där man vill bli sedd och bekräftad för egen del, men struntar i alla som inte får lika mycket bekräftelse och gillningar som de själva. Fb har också visat hur många vars liv nästan bara går ut på att äta gott eller visa upp sina ungar och husdjur. Väldigt få som faktiskt tillför något av värde. Innan Facebook värderade folk sina privatliv ganska högt och man lämnade inte ut saker om sig själv eller privatlivet i onödan. Nu vill flertalet bli "kändisar" på sociala medier och man vill få likes och bekräftelse för de mest meningslösa saker.

TikTok har väl visat det med råge. Folk som lägger upp intetsägande meningslösa korta klipp och folk med lika meningslösa liv som glor på det.

Även om Facebook numer börjat överges av allt fler yngre, är det dock ändå en plattform som är mer flexibel och inte är begränsad eller nischad för en viss typ av inlägg eller aktiviteter. Men känsligheten för vad man får skriva är riktigt löjlig i många grupper, och folk har successivt blivit känsligare och mer lättkränkta, så pass att folk avvännar personer som skriver eller lägger ut något som inte faller dem i smaken. Sen detta med personer som i ren arrogans inte svarar när man kontaktar dem på messenger, även folk man kanske känt sen barnsben/ högstadie- och gymnasietiden. Även om man inte bör göra någon stor grej av det (folk är som de är), så är det grymt frustrerande när man inte får svar på frågor om sådant man behöver veta.
Det låter inte normalt.

Saken är att du antingen är en riktigt giftig person eller råkar befinna dig I en riktigt giftig omgivning.

Det med att inte svara kör hela samhället. Jag blir irriterad på att allt från läkare, till myndighetspersoner gör så. Fick för många år sedan en kontaktperson som började att omedelbart visa upp dåliga beteenden i form av att jag skulle jaga henne och om jag svarat sent för att jag sovit t.ex så svarade hon än senare. Henne sket jag omedelbart i. Jag var ensam, inte dum i huvudet. När man läker ifrån skadorna från toxiska människor vill man inte att socialtjänsten kastar på en nya sådana.

Lågt socialt rankade människor fjäskar kring dem som har högre eller nätverkar bra och fryser ut de som de anser har lågt socialt värde för att själva göra sig märkvärdigare. Det är inte Facebook utan personerna bakom skärmen som är orsak. Man skiter i sådana bara. Beteendet indikterar låg, social rang och osäkerhet. Jag skulle aldrig agera så och vill inte ha människor under min anständighetsnivå i mitt dagliga liv.

Allt handlar om ditt eget mindset. Plocka bort de där typerna.

Sedan så får du leva med att folk inte vill ha med dig att göra om du lever på att kränka andra. Om det istället är där skon klämmer. Folk är inte lättkränkta, utan tydligare med var gränserna går. Du behöver inte acceptera det men du är därmed också inte längre inkluderad bland dem där det är av betydelse.

Ingen gillar en mobbare. Definitivt inte om det är en vuxen mobbare.
Citera
2024-06-28, 19:40
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Det låter inte normalt.

Saken är att du antingen är en riktigt giftig person eller råkar befinna dig I en riktigt giftig omgivning.

Det med att inte svara kör hela samhället. Jag blir irriterad på att allt från läkare, till myndighetspersoner gör så. Fick för många år sedan en kontaktperson som började att omedelbart visa upp dåliga beteenden i form av att jag skulle jaga henne och om jag svarat sent för att jag sovit t.ex så svarade hon än senare. Henne sket jag omedelbart i. Jag var ensam, inte dum i huvudet. När man läker ifrån skadorna från toxiska människor vill man inte att socialtjänsten kastar på en nya sådana.

Lågt socialt rankade människor fjäskar kring dem som har högre eller nätverkar bra och fryser ut de som de anser har lågt socialt värde för att själva göra sig märkvärdigare. Det är inte Facebook utan personerna bakom skärmen som är orsak. Man skiter i sådana bara. Beteendet indikterar låg, social rang och osäkerhet. Jag skulle aldrig agera så och vill inte ha människor under min anständighetsnivå i mitt dagliga liv.

Allt handlar om ditt eget mindset. Plocka bort de där typerna.

Sedan så får du leva med att folk inte vill ha med dig att göra om du lever på att kränka andra. Om det istället är där skon klämmer. Folk är inte lättkränkta, utan tydligare med var gränserna går. Du behöver inte acceptera det men du är därmed också inte längre inkluderad bland dem där det är av betydelse.

Ingen gillar en mobbare. Definitivt inte om det är en vuxen mobbare.

Jag har fortfarande fb. men använder det mindre och mindre. Jag har alltid varit rätt försiktig med vad jag lagt ut för att inte riskera att göra någon upprörd, ledsen eller förargad. Jag har försökt vara flexibel. även i frågor där jag haft bestämda uppfattningar och åsikter om saker., försökt visa att jag kan se saker från flera håll. Men det har ändå blivit avvänningar och att folk slutat att svara när man skrivit till dem.

Jag är definitivt inte typen som "gillar att kränka andra", men vissa saker har jag bara känt att jag måste få "sjunga ut" om. Mobbare har jag aldrig varit, då jag själv i perioder blev mobbad i grundskolan, och vet mycket väl hur det känns för den som är utsatt.

Jag tror att många har upplevt att det är så. Har aldrig haft någon social rang att tala om och är rätt anspråkslös som person. Men flera kan nog skriva under på att sociala medier gjort något med folks mentalitet.
Citera
2024-06-28, 20:18
Moderator
pbos avatar
Sedan tråden startades har ett lämpligare forum tillkommit.

Relationer och samlevnad --> Sociala medier
/Moderator
Citera
2024-06-28, 21:06
Bannlyst
Jag förstod aldrig Facebook-hypen? Skaffade en men har varit inne ett fåtal gånger bara. Endast för Marketplace de senaste 3 åren.

En sak jag har märkt även dessa åren är hur många män som bara sitter och masskickar ut vänförfrågningar till alla tjejer? Även mig som inte är aktiv. Är de botar eller riktiga män?
Citera
2024-06-28, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Jag har fortfarande fb. men använder det mindre och mindre. Jag har alltid varit rätt försiktig med vad jag lagt ut för att inte riskera att göra någon upprörd, ledsen eller förargad. Jag har försökt vara flexibel. även i frågor där jag haft bestämda uppfattningar och åsikter om saker., försökt visa att jag kan se saker från flera håll. Men det har ändå blivit avvänningar och att folk slutat att svara när man skrivit till dem.

Jag är definitivt inte typen som "gillar att kränka andra", men vissa saker har jag bara känt att jag måste få "sjunga ut" om. Mobbare har jag aldrig varit, då jag själv i perioder blev mobbad i grundskolan, och vet mycket väl hur det känns för den som är utsatt.

Jag tror att många har upplevt att det är så. Har aldrig haft någon social rang att tala om och är rätt anspråkslös som person. Men flera kan nog skriva under på att sociala medier gjort något med folks mentalitet.
Jag använder sociala medier och bara kör på. Jag har lärt mig mycket de här tio åren på nätet om människor och deras dåliga sidor och rädslor osv.

Människor uppträder illa mot dig om de själva gynnas av det. Det är alltså i te bara för att somliga gör fel utan även för att de gör rätt. Om du är snyggare än dem, mer eftertraktad, smartare, mer begåvad, kommer med mer intelligenta poänger osv kommer de ge sig på dig för att du om du är nertryckt och de framställer dem själva som märkvärdigare. Genom att trycka ner dig för att du är snyggare, smartare och annat så vill de att andra ska se dem som överlägsna dig. Att de står över någon som dig som trots allt har egenskaper som inte kan döljas. Du är attraktiv. Har hög intelligens. Eller andra saker. Du kanske utmanar negativa normer. Är duktig på ditt jobb osv men om de kan få dig att dansa efter deras pipa så uppnår de en narcissistisk triumf.

Men generellt så är det som så att folk är as idag helt enkelt. Alla tror att de är för märkvärdiga för att besvara andras meddelanden. Är det nåsom skulle få mig att sparka ut någon med buller och bång, är om en perssspelade viktig och nekade mig gensvar som härskarteknik för att hålla något jag behöver ifrån mig. Information och svar på frågor inkluderas i det. Jag är ingen jävla fanclub till andra.

Men de blir otroligt chockade när man är redo att slå in deras ytterdörr för stt narcissistiska taktiker inte funkar på mig. Jag blir inte sårad av råttskit. Däremot så känner jag med er som blir det och som uttrycker att människor i dagens samhälle sårar er.

Det här är pga internet. Det är medlet och mönstret de anammar. Tar vi det längre så är de säkerligen samma personer som hade agerar mycket dysfunktionella under diktaturer och utan svårigheter angettt alla möjliga för att sättas i läger och utsättas för tortyr osv.

Människan är inte god och det syns i hur hon agerar mot den svaga, utsätta, utstötta, sårbara osv. Klarar människor inte av att inte agera som rovdjur eller bräka i flock efter människor av skäl som legitimerar övergrepp- så kan vi inte förvänta oss att samma människor ska klara av att uppträda väl genom teknik. Det är vad du ser. Din låga rang innebär utfrysning av människor som också förklarar hur koncentrationsläger, etniska utrensningar, folkmord, förföljelser och annat kan uppstå där det finns människor (alla människor ingår skoningslöst vad som utgör människan).

Låg social rang kanske av att du har en personlighet som lätt utsatts för men se gärna på alternativet av att du även kan ha egenskaper som andra velat trycka ner dig för, för stt de och inte du, ska bli gillade.
Citera
2026-07-01, 15:45
Medlem
Brallkillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Jag förstod aldrig Facebook-hypen? Skaffade en men har varit inne ett fåtal gånger bara. Endast för Marketplace de senaste 3 åren.

En sak jag har märkt även dessa åren är hur många män som bara sitter och masskickar ut vänförfrågningar till alla tjejer? Även mig som inte är aktiv. Är de botar eller riktiga män?

Ofta äldre, väldigt lättlurade män som tror att alla tuttlisor som dyker upp är äkta, fast de uppenbart är fakeprofiler.

Aktiviteten på Facebook numer är endast hög i diskussionsgrupper och på Marketplace, i övrigt har folk övergett plattformen.

Största anledningen till att jag övergav fb för ett antal år sedan var alla dessa efterblivna gubbar som alltid återkommer i alla SD-vänliga och ytterhöger-grupper och som lusar ner varenda seriös diskussion med sina lågintelligenta kommentarer. Samma gubbar som tror skickar vänförågningar till eller accepterar förfrågningar från ovan nämnda fakeprofiler.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in