Citat:
Ursprungligen postat av
HasseBanan
Jag har fortfarande fb. men använder det mindre och mindre. Jag har alltid varit rätt försiktig med vad jag lagt ut för att inte riskera att göra någon upprörd, ledsen eller förargad. Jag har försökt vara flexibel. även i frågor där jag haft bestämda uppfattningar och åsikter om saker., försökt visa att jag kan se saker från flera håll. Men det har ändå blivit avvänningar och att folk slutat att svara när man skrivit till dem.
Jag är definitivt inte typen som "gillar att kränka andra", men vissa saker har jag bara känt att jag måste få "sjunga ut" om. Mobbare har jag aldrig varit, då jag själv i perioder blev mobbad i grundskolan, och vet mycket väl hur det känns för den som är utsatt.
Jag tror att många har upplevt att det är så. Har aldrig haft någon social rang att tala om och är rätt anspråkslös som person. Men flera kan nog skriva under på att sociala medier gjort något med folks mentalitet.
Jag använder sociala medier och bara kör på. Jag har lärt mig mycket de här tio åren på nätet om människor och deras dåliga sidor och rädslor osv.
Människor uppträder illa mot dig om de själva gynnas av det. Det är alltså i te bara för att somliga gör fel utan även för att de gör rätt. Om du är snyggare än dem, mer eftertraktad, smartare, mer begåvad, kommer med mer intelligenta poänger osv kommer de ge sig på dig för att du om du är nertryckt och de framställer dem själva som märkvärdigare. Genom att trycka ner dig för att du är snyggare, smartare och annat så vill de att andra ska se dem som överlägsna dig. Att de står över någon som dig som trots allt har egenskaper som inte kan döljas. Du är attraktiv. Har hög intelligens. Eller andra saker. Du kanske utmanar negativa normer. Är duktig på ditt jobb osv men om de kan få dig att dansa efter deras pipa så uppnår de en narcissistisk triumf.
Men generellt så är det som så att folk är as idag helt enkelt. Alla tror att de är för märkvärdiga för att besvara andras meddelanden. Är det nåsom skulle få mig att sparka ut någon med buller och bång, är om en perssspelade viktig och nekade mig gensvar som härskarteknik för att hålla något jag behöver ifrån mig. Information och svar på frågor inkluderas i det. Jag är ingen jävla fanclub till andra.
Men de blir otroligt chockade när man är redo att slå in deras ytterdörr för stt narcissistiska taktiker inte funkar på mig. Jag blir inte sårad av råttskit. Däremot så känner jag med er som blir det och som uttrycker att människor i dagens samhälle sårar er.
Det här är pga internet. Det är medlet och mönstret de anammar. Tar vi det längre så är de säkerligen samma personer som hade agerar mycket dysfunktionella under diktaturer och utan svårigheter angettt alla möjliga för att sättas i läger och utsättas för tortyr osv.
Människan är inte god och det syns i hur hon agerar mot den svaga, utsätta, utstötta, sårbara osv. Klarar människor inte av att inte agera som rovdjur eller bräka i flock efter människor av skäl som legitimerar övergrepp- så kan vi inte förvänta oss att samma människor ska klara av att uppträda väl genom teknik. Det är vad du ser. Din låga rang innebär utfrysning av människor som också förklarar hur koncentrationsläger, etniska utrensningar, folkmord, förföljelser och annat kan uppstå där det finns människor (alla människor ingår skoningslöst vad som utgör människan).
Låg social rang kanske av att du har en personlighet som lätt utsatts för men se gärna på alternativet av att du även kan ha egenskaper som andra velat trycka ner dig för, för stt de och inte du, ska bli gillade.