2012-02-04, 15:42
Medlem
Kurtfans avatar
Har sökt men inte hittat någon tråd som besvarar det jag är ute efter.

För några veckor sedan valjde jag att ta bort min facebooksida. Här är några anledningar enligt mig:

1. Tar upp tid.
2. Trött på alla vänner som lägger upp bekräftelsestatusar som "gilla min profilbild bla bla" osv.
3. Att facebook spar all information.

Vad tycker ni? Kom gärna med fler anledningar.
Citera
2012-02-04, 15:46
Medlem
endures avatar
Jag har inaktiverat mitt facebook-konto, men använder för tillfället ett annat konto där jag har en utvald skara vänner och grupper, det som krävs för att jag ska hålla koll på när vi ska mötas och andra events.

En stor anledning du har missat, skulle jag säga är att det inte finns någonting att berätta IRL. Det här med att man sitter tillsammans och berättar vad som har hänt eller var man har varit eller om någon annan har ersatts med "A, jag vet, såg det på facebook".
Citera
2012-02-04, 15:49
Medlem
adrenalinejunkies avatar
Jag avaktiverade (man kan ju som sagt inte ens ta bort skiten helt och hållet) min facebook för någon månad sen, har så jävla mycket tid till att göra annat nu!
Citera
2012-02-04, 15:49
Moderator
rancors avatar
En annan anledning är att man i mindre utsträckning "äger" sin egen information. Facebook, Google och även fillagringstjänster som Dropbox tjänar pengar på information på något sätt, inget är gratis här i världen och andra bli rika på informationen.

På något sätt borde vi som informationsleverantörer få betalt och behålla rättigheterna till det vi publicerar vilket inte är fallet idag.

// rancor
Citera
2012-02-04, 15:50
Medlem
adrenalinejunkies avatar
Jag inaktiverade (man kan ju som sagt inte ens ta bort skiten helt och hållet) min facebook för någon månad sen, har så jävla mycket tid till att göra annat nu! yay!
Citera
2012-02-04, 15:53
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Jag har inaktiverat mitt facebook-konto, men använder för tillfället ett annat konto där jag har en utvald skara vänner och grupper, det som krävs för att jag ska hålla koll på när vi ska mötas och andra events.

En stor anledning du har missat, skulle jag säga är att det inte finns någonting att berätta IRL. Det här med att man sitter tillsammans och berättar vad som har hänt eller var man har varit eller om någon annan har ersatts med "A, jag vet, såg det på facebook".

Måste erkänna att jag har ett annat konto jag med med ett begränsat antal av mina närmaste vänner. Även så jag kan komma åt vissa grupper där jag kan diskutera precis som du, vart och när man ska mötas osv.

Bra exempel där, känner igen det så väl :P
Citera
2012-02-04, 15:53
Medlem
LiteVilsens avatar
Citat:

Detta håller jag med om till hundra procent. Det har blivit så mer och mer och tycker det är skit tråkigt. Konversationen dör ut på mindre än två minuter...
Citera
2012-02-04, 16:10
Medlem
Jag vill vara ganska annonym, hade lunar på tiden det begav sig, men det var iallafall lagomt annonymt.
Jag vill inte skylta med vilka "dåliga" vänner jag har, farbror blå's favoritsida...
Citera
2012-02-04, 16:14
Medlem
Adelaides avatar
Jag har kvar min facebook, men ibland så tänker man "vafan ska jag göra här förutom att lägga upp min information och chatta lite"
Liksom, ibland så blir facebook så in i helvete tråkigt så man bara funderar på att ta bort det. När jag startade min facebook, för cirka 2 år sen, så såg det skitkul ut, men nu efter ett tag så blev det lite för trist.
Citera
2012-02-04, 16:25
Medlem
Ska man bara chatta så finns msn och maila kan man göra ändå.
Hälsa på varandra istället för att skicka bilder så kommer tomhetskänslan de fösta verkar ha försvinna
Citera
2012-02-04, 16:25
Medlem
zippogippos avatar
Citat:
Jag tycker tvärt om, man behöver ju inte skriva sin livs historia på fb, så jag tycker mer att det bidrar till samtalsämnen, typ om man träffar en gamma polare som man inte är med så ofta så kanske han öppnar med "jag såg att du gått och skaffat flickvän, fan va skoj " Och så har man något att snacka om, men det är väl både bra och dåligt antar jag!
Citera
2019-04-15, 19:28
Medlem
Avstår du Facebook så avstår du det gemensamma nätet av folk på kontaktlistan. Folk som bor långt bort och du sällan träffar blir som nån som knappast hör av sig. På Facebook känns det som du har folk närmare, du kan följa dem var de gör om dagarna och kommentera.

På Facebook snackar man generellt för flera att läsa och det kan ju inte jämföras med SMS, telefon, E-post
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in