2024-06-28, 13:20
Medlem
hippilis avatar
Tror inte på att göra det lagligt.

Det skulle inte fungera med fler som lallar runt och inte vet vad dom gör det räcker att folk inte klarar av alkohol som också ger skador på hälsan och biverkningar som märks när folk avlar barn i framtiden.

Vi lever i ett förbuds land där inget verkar bli lagligt och att det inte skulle bli droghandel på gatorna, kyss mej där ryggen tar slut drogsäljarna säljer lika mycket endå och det kan dom aldrig göra något åt
Citera
2024-06-28, 13:21
Medlem
Anatoliys avatar
Mitt största problem med legalisering är den stora risken för hasch psykoser.
Citera
2024-06-28, 13:22
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nu är jag också för en legalisering, men det är knappast så att det skulle ha en markant påverkan på gängen.

Nja, men kanske på nyrekryteringen ifall intäkterna minskar tillräckligt. Ett helhetsgrepp där det beslagtas all bling och så lär hjälpa.
Citera
2024-06-28, 13:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkan.
... för att stoppa våra gäng!
Varför skulle det göra det. "I samtliga länder som legaliserat cannabis fortgår en omfattande illegal försäljning, och försäljningen till minderåriga har ej stävjats" ur Läkartidningen (debatt, 2021). Vad hänvisar du till, källa känsla?
Citera
2024-06-28, 13:28
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy
Mitt största problem med legalisering är den stora risken för hasch psykoser.

Med legalisering kommer ju rimligtvis reglering, som gräns på thc-styrka, och att det inte blandas i allsköns annan skit i gräset.

Sen behövs ju en kulturell medvetenhet över riskerna. Så att de med latent sjukdom väljer att avstå och inte råkar ut för den skadan. Vi har ju en viss medvetenhet om alkohol så att vi inser att de som däckar behöver vändas så att de inte spyr ihjäl sig...
Citera
2024-06-28, 13:32
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Jag tycker det är bra att gängen skjuter ihjäl varandra.

Vet du hur mycket skjutningarna kostar samhället?

Citat:
Siffran har ett par år på nacken. Ligger den fortfarande på 75 miljoner?

– En våldsintensiv gängkriminell som tillfogar allvarlig fysisk skada för flera personer ligger med säkerhet på 75 miljoner eller högre.

314 skjutningar och 90 skadade fram till mitten av oktober i år, enligt polisens siffror. Alla exempel är inte som ditt, men efter en snabb uträkning är det kostnader i miljardklassen. Låter det rimligt?

– Absolut, det är ohyggligt mycket pengar.

Källa: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/xg28xV/gangvaldets-kostnader-75-miljoner-for-en-skjutning
Citera
2024-06-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
Vet inte hur man kan tro att detta skulle förstöra gängen, till och med i USA är marknaden så hårt reglerat att en betydande del av svarta marknaden är kvar. Skulle vi ha lättare regleringar? Även om man lyckades eliminera den svarta marknaden hade det inte påverkat situationen i Sverige nämnvärt. Jag bryr mig inte om man legaliserar cannabis eller är till och med emot det trots att jag brukar diverse substanser, det är en helt ointressant förändring som bara skulle göra det lite mer bekvämt för dom som röker mycket vilket är helt ointressant i ljuset av att vi har högst narkotikadödlighet i EU nästan. Avkriminalisering av alla droger däremot där kan vi förändra mycket till det bättre.

Vi kan väl titta på Canada som exempel. Ett land med kultur väldigt likt oss.

Den svarta marknaden av canabis har minskat marginellt, men kompenseras av att dom i dag har
högre marginaler. Den legala cannabisen är dyr så den kriminella verksamheten har kunnat höja sina
priser.

Den legala marknaden omsätter lite mer ( 55-60 % av försäljningen ) så man kan säga att bruket
har fördubblats på 3-4 år sedan den legaliserades.

Jag tror på samma utveckling i sverige. Gängen kommer behålla sina volymer och sina kunder samt
att en helt ny grupp kommer börja röka.

Om det sker på bekostnad av alkoholförsäljningen vet ingen.

Jag bryr mej inte speciellt heller men har svårt att se fördelarna.
Fördelen skulle väl vara att Norrmän åker till Värmland för att röka på helgerna och
Finnarna röker på sina kryssningar ?
Citera
2024-06-28, 13:43
Medlem
Shitnuggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Då borde du kolla in detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=KwRLD49gJhI

Ska man legaliserar varenda drog i Sverige, så måste de finnas innan ett kompentent sjukvård som kan ta hand dom som vill sluta sitt missbrukande. Om de finns inga infrastruktur bakom de, så förespråkar jag ej total legalisering av varenda drog.

Nej, jag tänker inte kolla på ditt mongoloid-YT klipp om någon efterbliven idiotkonspiration. Skriv dina argument som en normalbegåvad människa.

En legalisering av cannabis skulle självklart leda till skattepengar som finansierar beroendevården.
Citera
2024-06-28, 13:48
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lite-korkad
Ska knark legaliseras för att få bukt med gängen?
Varför folk är emot? jo för det är knark, av knark blir man dum i huvet
Haha, med det argumentet lever du upp till ditt namn.
Citera
2024-06-28, 13:51
Medlem
sykkelpumps avatar
Har man sett bra människor i sin närhet förlora företag, familj och/eller eget hus p g a droger så känns det självklart att ogilla ökat användande av droger.

Att en legalisering i någon högre grad skulle påverka gängbrottsligheten är en utopi som vissa hänvisar till för att avstigmatisera/legalisera sitt eget kriminella brukande.

Gängen kommer alltid att ha en svart marknad för droger, till ett lägre pris och med tillgänglighet för dom som inte får handla lagligt. Förutom detta så har dom massvis med annan verksamhet att livnära sig på och kommer även att hitta nya verksamheter om en inkomstkälla stryps lite grann.

Så nej, det kommer inte att påverka något till det bättre för den genomsnittliga svensken, att legalisera ytterligare droger utöver alkohol och tobak.
Citera
2024-06-28, 13:54
Medlem
Bättre att gängen tjänar pengar på att sälja knark till dem som vill köpa knark än att de måste tjäna pengar på nått annat. För den som tror att en person som idag lever på knarkhandel istället kommer att ta ett jobb inom hemtjänsten bara för att marknaden försvinner är ju helt dum i huvudet. Självklart kommer de gå över till nån annan form av olaglig verksamhet som är mycket värre. Typ våld, utpressning, trafficking, lura systemet på skattepengar, osv.
Känns galet att behöva resonera så egentligen, men det är verkligheten vi lever i nuförtiden.
Citera
2024-06-28, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shitnugget
Vilket konspiratorisk nonsens-trams.

Man legaliserar droger för att förmå människor med problematiskt bruk att söka vård utan att behöva vara rädda för legala reprisalier.
Vill du passivera människor så ge dom fri tillgång till preparat, porr och ge dom bidrag.

Sen ja det finns andra anledningar men ovan är goda sätt att kontrollera en befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in