Citat:
Ursprungligen postat av
Psykoslek
Vet inte hur man kan tro att detta skulle förstöra gängen, till och med i USA är marknaden så hårt reglerat att en betydande del av svarta marknaden är kvar. Skulle vi ha lättare regleringar? Även om man lyckades eliminera den svarta marknaden hade det inte påverkat situationen i Sverige nämnvärt. Jag bryr mig inte om man legaliserar cannabis eller är till och med emot det trots att jag brukar diverse substanser, det är en helt ointressant förändring som bara skulle göra det lite mer bekvämt för dom som röker mycket vilket är helt ointressant i ljuset av att vi har högst narkotikadödlighet i EU nästan. Avkriminalisering av alla droger däremot där kan vi förändra mycket till det bättre.
Vi kan väl titta på Canada som exempel. Ett land med kultur väldigt likt oss.
Den svarta marknaden av canabis har minskat marginellt, men kompenseras av att dom i dag har
högre marginaler. Den legala cannabisen är dyr så den kriminella verksamheten har kunnat höja sina
priser.
Den legala marknaden omsätter lite mer ( 55-60 % av försäljningen ) så man kan säga att bruket
har fördubblats på 3-4 år sedan den legaliserades.
Jag tror på samma utveckling i sverige. Gängen kommer behålla sina volymer och sina kunder samt
att en helt ny grupp kommer börja röka.
Om det sker på bekostnad av alkoholförsäljningen vet ingen.
Jag bryr mej inte speciellt heller men har svårt att se fördelarna.
Fördelen skulle väl vara att Norrmän åker till Värmland för att röka på helgerna och
Finnarna röker på sina kryssningar ?