Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Jag är övertygad om att de trasiga dödsfallen har en helt naturlig orsak. För en arbetsplats i denna storlek är det tyvärr inte helt ovanligt att folk dör helt spontant. Många jobbar skift och man arbetar troligen rätt så hårt för att få igång volymproduktion så snabbt som möjligt. Som alltid så kommer en olycka sällan ensam så att det är tre döda på kort tid är egentligen inte så anmärkningsvärt. Skulle tro att man inte kommer att hitta någon orsak med koppling till arbetsplatsen och att det inte blir fler spontana dödsfall på några år.
Skifarbete sliter hårt på kroppen.
14 av 18 studier har visat att skiftarbete ökar risken för hjärtinfarkt å kärlkramp med 40%.
5 av 5 studier visar att riskökningen för typ 2 diabetes är 70%
8 av 10 studier har visat att nattarbete ökar risken för bröstcancer med i snitt 50%.
Skiftarbete ökar risken för dödliga arbetsolyckor med mer än 50%.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...igt-for-halsan
Jag tror ungefär som du, men ändå inte.
Dom båda städarna borde ju rimligen jobbat dagtid.
Även inom underhåll, som 59-åringen jobbade med, jobbar merparten dagtid. Om inte Northvolt har en annorlunda strategi skulle säga att enbart 5-10% av underhållspersonalen jobbar skift.
Obduktionsrapporten för 33-åringen säger ju att han inte var helt frisk.
Undrar om gör några läkarundersökningar av sina anställda över huvud taget? Borde genomgått en när han anställdes åtminstone.
Min gissning är att både Sodexo och Northvolt, skurit ner undersökningen till ett minimum. Givetvis av snålhet, men också för att dom anställt mycket personal på kort tid.
Så även om dom avlidit av naturliga orsaker, så hade det säkert kunnat undvikas. Om det hade varit en fungerande fabrik.
Men är ju tydligen kaos där, så varför skulle just läkarundersökning fungera?
Nåja. Northvolts VD, Peter Carlsson, har ju sålt av en bråkdel av sina aktier i firman och dragit in nära 200 miljoner kr på enbart det.
Så två döda negrer och en gammal gubbe, är nog inget han ligger sömnlös över.