2024-06-27, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Beror ju på om de verkligen kan vinkla detta till något som checkar alla boxar i onda Svensson narrativet som med tex Lundin Oil. Jag tror de kommer kunna göra det. Men återstår att se.

Ja det är väl just det, helheten och narrativet avgör. Media har ändå fortlöpande lyckats få fram en hel del besvärande information. Hade hoppats på att de även hittade lite om deras farliga avfall och vilka/vilket företag som har hand om det.

Fortsättning följer.
Citera
2024-06-27, 01:30
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrpan
Känner inte till alla kemiska ämnen som nämns i tråden men om någon av dem är primärt skadliga för levern skulle jag satsa mina pengar på den substansen. Förklarar också fördröjningen till dödsfallet till efter de slutat sitt pass. Gifter som orsaker svikt i andningen tex ger mer direkta dödsfall.
Levergifter tar flera dygn på sig att verka (tänk vit flugsvamp eller paracetamol). Man blir rejält sjuk och får gulsot och förvirring.

Det finns däremot lungskadande ämnen (tex fosgen) som orsakar kemisk lunginflammation och död på ett par timmar.
Citera
2024-06-27, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckeboby
Giftiga lödprocesser i s.k. rena rum där städning måste utföras.
Det krävs flussmedel som får batteripoler att fästa med varandra.

Vilka flussmedel som används kan man ju undra över, vet att det krävs väldigt potenta medel för att lödningar inte ska spricka, vibrera sönder...blir det glappis så kan det bli termisk rusning, det börjar brinna, det är värsta tänkbara som kan hända.

Använda skyddsutrustning på rätt sätt vet jag att vissa har svårt eller struntar i att följa instruktioner och blir kontaminerade och förgiftade som resultat.

Mitt tips är att det är där förgiftningarna äger rum, i dessa lödprocessmiljöer.

Jobbat själv där scania inte ville veta av våra mkt giftiga, men väldigt effektiva flussmedel i vår tillverkning av deras produkter så det fick läggas ut på "Jävelberg och hans söner"...

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Flussmedel och lödning låter som en mycket intressant teori. Nu har jag absolut 0 kunskap om detta eller själva processen. Vet du vad flussmedel brukar innehålla? Gissar de reagerar med lödningen och ”går upp i rök”?

Och dessa små partiklar och sopor tar sen Sodexo hand om antar jag.
Har man värmt matlådan i lödugnen? Det vore inte första arbetsplatsen det sker på.
Citera
2024-06-27, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Lite mer framkommer om Mahari som var det första dödsfallet.

"Mahari Bakari hade flyttat till Skellefteå för att arbeta som lokalvårdare hos Northvolt. Efter ett arbetspass i januari kom han hem vid klockan nio. Han pratade i telefon med sin fru innan han gick och lade sig.

Mahari vaknade aldrig igen. Barndomsvännen Ybrah Ruusom blev uppringd av en rumskompis som försökt väcka honom.

– Mahari pratade om att de jobbade med kemikalier och alltid bar skyddskläder. Kemikalierna luktade starkt, säger Ybrah.

Enligt vännen hade Mahari inga sjukdomar."

De första utredes men avskrevs och det är inte helt omöjligt att du har rätt i att när en svensk dog som Per-Håkan blev det fart på utredarna samt att det där kunde påvisas någon form av exponering, att han även hade asta men i övrigt frisk och att han hittades på balkongen som flera skrivit kan betyda att han tagit sig ut för att få "luft".

"Lars-Erik beskriver det som en chock. Hans bror var pigg och hade just varit på en hälsokontroll inför sin 60-årsdag. Där bekräftades det att han var frisk.

– Han sa till grannarna att han var frisk som en 25-åring.

Den värsta åkomman Per-Håkan hade var astma."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...s-pa-northvolt

Njääää, jag menar faktiskt den som egentligen dog först i sep/oktober, mordutredningen las sen ner.
Mannen jobbade åt sodexo har jag för mig, man 35 år hittad ensam & död i sin bostad i barackerna.
Först misstänkt misshandel, sen istället misstänkt mord, sen lades utredningen ner, ingen egentlig dödsorsak kunde fastställas och allt bedömdes vara nån sorts olyckshändelse.
Den
Det finns ju 4 dödsfall utan att någon ”vanlig” dödsorsak har kunnat hittas, än i alla fall.
Citera
2024-06-27, 02:19
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritz12
Det är nog städare som inte fått utbildning eller slarvat med säkerheten att det är farligt att städa på vissa områden utan skydd. Kanske var utländsk bemanningspersonal som inte kan svenska och se och läsa säkerhetsförskrifter.
Dom har med tiden fått i sig skadliga ämnen mer och mer.

Skulle inte personerna få symptom om man blir utsatt för farliga ämnen under en lång tid? Och inte dö plötsligt utan varningstecken?
Citera
2024-06-27, 02:23
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Levergifter tar flera dygn på sig att verka (tänk vit flugsvamp eller paracetamol). Man blir rejält sjuk och får gulsot och förvirring.

Det finns däremot lungskadande ämnen (tex fosgen) som orsakar kemisk lunginflammation och död på ett par timmar.

Hur lätt är det att upptäcka skador i levern eller lungorna?
Citera
2024-06-27, 02:44
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

- Hur många tycker det är konstigt att några personer av tusentals anställda dör i förtid?

Men är det inte ovanligt att dö som 19 eller 33 år gammal och utan att dödsorsaken kan utredas?
Citera
2024-06-27, 03:17
Medlem
Är företaget svenskt i grunden? Är det för övrigt någon anställd/ insatt, som vill sammanfatta för oss lekmän vad man gör/ hur den industriella processen till slutprodukten går till. Och i samband med detta kort redogöra för kritiska moment och kemikalier som är potenta potentiella hälsofaror?
Citera
2024-06-27, 03:25
Medlem
Helmutschnubbs avatar
En letar sig till balkongen och den andra har tecken på lungödem.

Förgiftning som påverkar luftvägarna kanske inte alltid är lätt att upptäcka förrens det är för sent. Går man dessutom och lägger sig med nedsatt lungfunktion kan det bara räcka med att man har slapp muskeltoning i munnen för att man ska få andningsstop under sömnen.
Senast redigerad av Helmutschnubb 2024-06-27 kl. 03:32.
Citera
2024-06-27, 03:56
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag är övertygad om att de trasiga dödsfallen har en helt naturlig orsak. För en arbetsplats i denna storlek är det tyvärr inte helt ovanligt att folk dör helt spontant. Många jobbar skift och man arbetar troligen rätt så hårt för att få igång volymproduktion så snabbt som möjligt. Som alltid så kommer en olycka sällan ensam så att det är tre döda på kort tid är egentligen inte så anmärkningsvärt. Skulle tro att man inte kommer att hitta någon orsak med koppling till arbetsplatsen och att det inte blir fler spontana dödsfall på några år.

Skifarbete sliter hårt på kroppen.
14 av 18 studier har visat att skiftarbete ökar risken för hjärtinfarkt å kärlkramp med 40%.
5 av 5 studier visar att riskökningen för typ 2 diabetes är 70%
8 av 10 studier har visat att nattarbete ökar risken för bröstcancer med i snitt 50%.
Skiftarbete ökar risken för dödliga arbetsolyckor med mer än 50%.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...igt-for-halsan

Jag tror ungefär som du, men ändå inte.

Dom båda städarna borde ju rimligen jobbat dagtid.
Även inom underhåll, som 59-åringen jobbade med, jobbar merparten dagtid. Om inte Northvolt har en annorlunda strategi skulle säga att enbart 5-10% av underhållspersonalen jobbar skift.

Obduktionsrapporten för 33-åringen säger ju att han inte var helt frisk.
Undrar om gör några läkarundersökningar av sina anställda över huvud taget? Borde genomgått en när han anställdes åtminstone.

Min gissning är att både Sodexo och Northvolt, skurit ner undersökningen till ett minimum. Givetvis av snålhet, men också för att dom anställt mycket personal på kort tid.

Så även om dom avlidit av naturliga orsaker, så hade det säkert kunnat undvikas. Om det hade varit en fungerande fabrik.
Men är ju tydligen kaos där, så varför skulle just läkarundersökning fungera?

Nåja. Northvolts VD, Peter Carlsson, har ju sålt av en bråkdel av sina aktier i firman och dragit in nära 200 miljoner kr på enbart det.
Så två döda negrer och en gammal gubbe, är nog inget han ligger sömnlös över.
Citera
2024-06-27, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helmutschnubb
En letar sig till balkongen och den andra har tecken på lungödem.

Förgiftning som påverkar luftvägarna kanske inte alltid är lätt att upptäcka förrens det är för sent. Går man dessutom och lägger sig med nedsatt lungfunktion kan det bara räcka med att man har slapp muskeltoning i munnen för att man ska få andningsstop under sömnen.

Man måste ju förstås inte leta sig ut på balkongen för att man har lufthunger eller illamående. Man kanske har ett sexpack stående där, vill utforska ett obscent ljud man tyckte sig höra - eller såg en snygg brud tvärs över gatan man inte vill släppa ur sikte
Citera
2024-06-27, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tydligen väntar man nu på Per-Håkan Söderströms obduktion.

Dygnstempen låg runt 8 -14 grader i Skellefteå då han hittades död ute på balkongen den 5 juni.

Varför ute på balkongen? Hade han svårt att andas och behövde friskluft?

”Flera hade träffat honom kvällen innan han dog. Han hade surrat som vanligt, det hade inte varit nånting konstigt, säger sambons dotter ..”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...iga-soker-svar

Vid kl 20 den 4/6 hade Skellefteå drygt 20 grader, så absolut inte konstigt att sitta på balkongen en sådan kväll särskilt om balkongen är mot väst med kvällssol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in