2024-06-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormcatcher
Detta bolag hålls enbart vid liv pga Volkswagen och "lån". Bolaget förlorar 30 miljoner kr per byggt batteri! De lånar över 50 miljarder och vill ha mer pengar framöver... Vem betalar?

Eftersom det är EU och svenska staten som har lämnat miljarder i lånegarantier så blir det vi skattebetalare som får stå för kostnaderna när företaget går i konkurs.

Det här är ett helt vansinnigt projekt som kommer att konka när politiker slutar pytsa in mer pengar till företaget.
Citera
2024-06-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Spontana förtida dödsfall är ju inget unikt i sig - även unga anamnestiskt friska människor avlider av aneurysm, blodproppar och hjärtåkommor. Att tre på kort tid avlider, på en stor arbetsplats, är inget anmärkningsvärt heller. Det anmärkningsvärda här är att man påstår sig inget finna till ledtråd i obduktionerna..
Nja... jag skulle nog vilja se statistik på hur många som dör spontant utan förvarning per 100.000 i de relevanta åldersgrupperna. Men jag har inte sett sådan.

Givetvis är det också anmärkningsvärt som du skriver att inget hittats i obduktionen. Hade det varit en blodpropp eller brustet kärl hade det inte varit så mycket att diskutera
Citera
2024-06-26, 18:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
3 stycken döda i snabb följd och först nu ska det inledas en förundersökning, mm härlig arbetsplats där man som arbetare inte är värd någonting.
Giftig gas gissar jag på, men vadå skit samma det är ju bara att ersätta dessa med nya löneslavar istället för att fixa gasen, antagligen är det dyrt och då bättre att låta arbetarna dö, det blir ju billigare för den fine företagaren
Hitta inte på egna lögner nu. De har avlidit inom 6 månader inte snabbföljd.
Finns heller inget om någon gas utan enbart din gissning.
Sluta skita ned tråden med dina funderingar.

"Tre arbetare på batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå har hittats döda i sina hem de senaste sex månaderna. Omständigheterna kring dödsfallen är oklara."

https://da.se/2024/06/oro-pa-northvo...a-till-jobbet/
Citera
2024-06-26, 18:42
Medlem
Undrar vad det var för olycka eller olyckshändelse som den här Northvolt-arbetaren råkade ut för?
(FB) Man hittad död i Skellefteå – polisen utreder mord (2023-09-10)

Hittades död i bostaden. Utreddes först som mord men avskrevs sedan som olyckshändelse..
Citera
2024-06-26, 19:32
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Det kommer inte behövas så många elbilar i framtiden med tanke på att arbetare redan dör under processen med batteritillverkningen, nu när arbetarna dör på löpande band i en stor välventilerad lokal hur ska det gå med personerna som sedan sitter i en tillsluten bil när gifterna tränger in i kupén?
Rönnskärsverken i Boliden.
Ala Lombolo i Kiruna.
Kubal Aluminium i Sundsvall.

Något verkar ruttet, så det ligger mer en en hund begraven i röda Norrland där korrumperade sossar styrt sedan urminnes tider. Arbetare och deras arbetsmiljö har man struntat i eftersom den kommunala makten är viktigare och utan storföretag så hade inte dessa sossepampar kunnat smörja kråset med anklever och champagne.
Det måste till en utredning, och den utredningen ska inte vara en utredning som styrs av sossar och IF Metall. Toyota har tagit arbetarnas parti genom att deras servicepersonal inte får befinna sig på denna plats där det enligt rykten dumpats all möjlig skit redan från 1940talet. Det ska enligt rykten transporterats farligt avfall från hela Norrland likt Think Pink men sossarna har blundat och gnuggat händerna över extra inkomster. Och är det batterierna som orsakat detta så kommer elbilsmarknaden dö innan ens denna fabrik kommit i gång till 25%
Det är ju bra för miljön att så många människor som möjligt dör en förtida död.
Ordet miljöbil har fått en ny innebörd.
Citera
2024-06-26, 20:29
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är väl inget konstigt.
Toyota är där och servar truckar.
Det finns en misstanke om att det kan vara något på Northvolt som är orsaken och man vill att det utreds innan man låter sin personal fortsätta där.

Men läser man bara tidningarnas katastrofrubriker kan det bli fel.

Jag tycker Toyota gör rätt som en försiktighetsåtgärd till man får svar på vad de avlidna dog av.
Alternativt kunde man utfört service i en byggnad där det är klart att inget finns som kan påverka deras tekniker.

”Som arbetsgivare värnar vi om våra medarbetares säkerhet… Utifrån den information som vi har tagit del av hos Northvolt i Skellefteå har vi som arbetsgivare tills vidare beslutat att genomföra så lite service och underhåll på plats som möjlig”, skriver Annika Dörner, HR-Direktör på Toyota Material Handling, till Dagens Arbete.

Vad surrar du om?
Jag har inte skrivit något om att det är konstigt. Jag skrev däremot att Toyota verkar ta det på allvar.
Det är ju uppenbarligen du som inte klarar av att läsa, och förstå.
Citera
2024-06-26, 20:32
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Företaget blöder 3 miljarder kronor om året, så de måste väl minska på personalstyrkan för att spara pengar på något sätt (https://www.allabolag.se/5590158894/northvolt-ab)
Citera
2024-06-26, 21:53
Medlem
Jag är övertygad om att de trasiga dödsfallen har en helt naturlig orsak. För en arbetsplats i denna storlek är det tyvärr inte helt ovanligt att folk dör helt spontant. Många jobbar skift och man arbetar troligen rätt så hårt för att få igång volymproduktion så snabbt som möjligt. Som alltid så kommer en olycka sällan ensam så att det är tre döda på kort tid är egentligen inte så anmärkningsvärt. Skulle tro att man inte kommer att hitta någon orsak med koppling till arbetsplatsen och att det inte blir fler spontana dödsfall på några år.

Skifarbete sliter hårt på kroppen.
14 av 18 studier har visat att skiftarbete ökar risken för hjärtinfarkt å kärlkramp med 40%.
5 av 5 studier visar att riskökningen för typ 2 diabetes är 70%
8 av 10 studier har visat att nattarbete ökar risken för bröstcancer med i snitt 50%.
Skiftarbete ökar risken för dödliga arbetsolyckor med mer än 50%.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...igt-for-halsan
Senast redigerad av Mynicname 2024-06-26 kl. 21:59.
Citera
2024-06-26, 22:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Vad surrar du om?
Jag har inte skrivit något om att det är konstigt. Jag skrev däremot att Toyota verkar ta det på allvar.
Det är ju uppenbarligen du som inte klarar av att läsa, och förstå.

De tillfälligt stoppar service på truckar hos Northvolt till de vet att det inte är något allvarligt där.
Om de kan göra service utanför Northvolt så fortsätter de.
Senast redigerad av Sunimod 2024-06-26 kl. 22:28.
Citera
2024-06-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Toyota har tagit arbetarnas parti genom att deras servicepersonal inte får befinna sig på denna plats där det enligt rykten dumpats all möjlig skit redan från 1940talet. Det ska enligt rykten transporterats farligt avfall från hela Norrland likt Think Pink men sossarna har blundat och gnuggat händerna över extra inkomster.
Dina rykten ger jag inte mycket för! Området där fabriken byggts var ett skogsområde där träden fälldes innan bygget, så dumpning tror jag inte alls på,
Har jag fel så får du komma med mer konkreta bevis och inte hittepå-fakta.

Däremot så är vi nu i ett läge där allt fler vågar kritisera och ifrågasätta sådant som masspsykos-Sverige tidigare tystat. Det började med att invandringen stärker Sverige, för att sedan ifrågasätta vindkraft och nedmonteringen av kärnkraft för att nu nyktra till om den gröna omställningen.
Citera
2024-06-26, 22:34
Medlem
Detta fall intresserade mig mycket när jag läste om det i tidningen idag, känns helt klart som här är en hund begraven. Läst igenom tråden nu och har en del erfarenhet inom sjukvården, vart med vid flera hundra dödsfall.

Min tanke är att de fått i sig någon substans som är levertoxisk. Inflammation i levern, när levern inte fungerar som de ska kan blodet stocka sig (mycket blod passerar levern och orkar inte leven med ökar trycket i blodkärlen, vätska trängs ut från blodkärlen ut i vävnaderna och kan tex orsaka att de skummar i luftrören.

Håller med om att 3 dödsfall per 5 tusen inte är så anmärkningsvärt. De obehagliga är att dödsorsaken är okänd. Förra året dog 1400 personer med oklar dödsorsak i hela Sverige. Jag har aldrig träffat nån utan att läkare kunnat fastställa dödsorsak eller att dödsfall varit väntat pga av sjukdomshistorik.

Känner inte till alla kemiska ämnen som nämns i tråden men om någon av dem är primärt skadliga för levern skulle jag satsa mina pengar på den substansen. Förklarar också fördröjningen till dödsfallet till efter de slutat sitt pass. Gifter som orsaker svikt i andningen tex ger mer direkta dödsfall.

Alkohol som någon skrivit om är föga troligt, är inte typiska symtom även om alkohol inte heller är bra för levern. Fentanyl kan vi också utesluta, stänger av andningen rakt av bara, ingen lufthunger (som gör att man söker sig ut på balkongen) eller bubbel i luftvägarna.

Nu kan man ju visserligen dö av stress på arbetsplatser, finns en bra pod om det om nån är intresserad men tror inte de heller skulle ge de symtomen.

Ska grotta ner mig mer i de olika substanserna som nämns och damma av lite gamla böcker om förgiftningar.
Citera
2024-06-26, 22:48
Medlem
Känns som det viktiga är att göra en rejäl undersökning av dom som jobbar där. Ta prover.

Sen kolla över skyddsutrustningen dom använt. Har dom haft rätt filter i maskerna? Bara pappersfilter duger inte och byter dom tillräckligt ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in