Citat:
Ursprungligen postat av
Tjottaplingplong
Att man inleder en utredning om vårdslöshet i trafik sker rutinmässigt för att öppna polisens verktygslåda. Det sker ofta vid sådana här olyckor som man vet kommer väcka uppmärksamhet och där frågor kommer uppstå från anhöriga m.m. Men som jag skrev innan, så är ingen delgiven misstanke ännu såvitt känt. Hade det varit fråga om uppenbara överträdelser så hade delgivning förmodligen skett vid detta laget. Att det blir märken i träd är inget konstigt, det är runt 2 ton som åkt in i ett träd i kanske 50 km/h.
Nej nej. Bilisten åkte inte in i bara ett träd, bilen for in i tre träd och två människor dog efter att bilen troligen studsat in i det ena trädet efter det andra och stop blev det först när bilen slog in i det tredje trädet.Här handlar det inte om bara 50 km/h. Dessutom ska du kunna stanna före varje hinder som går att förutse och ha goda marginaler för hinder som är oförutsedda.
Men visst föraren kan ha tagit fel på gas och bromspedal i ren panik. Innan bilen for in bland träden.
Trots detta så tycker jag synd om föraren som tvingas leva med detta resten av hans liv och jag hoppas innerligt att han får all den hjälp som finns att få bland familj, vänner, kamrater och expertis.
”Händelsen utreds som grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Ingen är delgiven misstanke i nuläget. Polisen har ännu inte kunnat genomföra förhör, utöver de initiala.
– Det viktigaste är att de drabbade får återhämta sig innan vi påbörjar förhörsarbetet, säger Annika Laag, presstalesperson på polisen.”