2024-06-26, 15:51
Medlem
Tog en promenad på platsen och förvånas över avsaknaden av bromsspår eller andra skador på asfaltsytorna.

Precis där grönytor och skogen börjar så ligger två stora betongbrunnar som sticker upp ca 20-30 centimeter ovan mark. Dessa verkar ha tagit i framvagnen på bilens förarsida. Tittar man på bredden och höjden av skadorna på trädstammarsom står 3-4 meter in i skogen så ser det ut som att bilen lättat vid inslaget i brunnarna, Det finns skador på träden nästan 2 meter upp ovan mark. Islaget ser brett ut så jag skulle gissa på att bilen vridit runt och att passagerarsidan tagit smällen.

Det hade varit intressant att se vraket och fått en klarhet i var dom omkomna varit placerade i bilen.

Ovan är amatörbetraktelser och skall tas med en nypa salt.
Citera
2024-06-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohusjulle
Tog en promenad på platsen och förvånas över avsaknaden av bromsspår eller andra skador på asfaltsytorna.

Precis där grönytor och skogen börjar så ligger två stora betongbrunnar som sticker upp ca 20-30 centimeter ovan mark. Dessa verkar ha tagit i framvagnen på bilens förarsida. Tittar man på bredden och höjden av skadorna på trädstammarsom står 3-4 meter in i skogen så ser det ut som att bilen lättat vid inslaget i brunnarna, Det finns skador på träden nästan 2 meter upp ovan mark. Islaget ser brett ut så jag skulle gissa på att bilen vridit runt och att passagerarsidan tagit smällen.

Det hade varit intressant att se vraket och fått en klarhet i var dom omkomna varit placerade i bilen.

Intressant, såg du några påkörningsskador på refugen?
Senast redigerad av Keepitsimple2 2024-06-26 kl. 16:24.
Citera
2024-06-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keepitsimple2
Intressant, såg du några påkörningsskador på refugen?

Lustigt att du ställer exakt den frågan då jag själv var nyfiken på detta.

Var ute och tittade på refugen och den har ett chip i sig på det hörnet där en bil skulle träffa med vänster framhjul. Däremot så ser brottytan i betongen inte ny ut utan jag skulle sätta min hundring på att det är en äldre skada.

Jag är om sagt förbryllad över avsaknaden av bromsspår på olycksplatsen. Polisen var under gårdagen där med ett stort manskap på minst 10 personer och en enhet med stripad bil där det stod något i stil med "Olycksutrednings enhet".

Jag hade om möjlighet fanns önskat ta en promenad utmed vägkanten för att se om det finns spår av att olycksbilen kört ner på höger sida vägen med ett hjulpar och sedan rätats upp och sladdat över in i skogen på motsatt sida vägen. Det ger dock ingen bärighet för varför det saknas bromsspår.
Citera
2024-06-26, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solifera
Nu var det inte mig du svarade men vill ändå flika in: Man kan nog lära barn att respektera både fart, lagar, äldre, lärare, inte dricka eller knarka mm, men säg det barn som alltid kommer att hålla mamma och pappas ord i minnet när det vuxit upp. Den dagen kommer för alla när man kanske vill testa gränser, dricka sig full första gången, sladda med bilen, kanske t.o.m falla för grupptryck mm mm
Min personliga åsikt är i alla fall att alla dödsolyckor med unga människor med hela livet framför sig är oerhört tragiska

Absolut. Men för att förebygga denna död, bör man säga till ungarna att ALDRIG leka på vägarna. Eller vill du bara blunda och hoppas för att "alla kommer sladda med bilen"?

Att supa sig full första gången slutar sällan med död.
Citera
2024-06-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohusjulle

När jag åkte förbi för några dagar sedan så såg jag spår i asfalten strax innan olycksplatsen. Ungefär som om du tänker dig spår efter två fälgar utan däck på var sin sida av en bil. Dessa spår var svarta.
Om det har med olyckan att göra. Vet jag inte. Men spår fanns.
Spåren borde rimligtvis vara kvar där än om dessa inte slitits bort av andra trafikanter som kört förbi ?

För ett tag sedan skedde en annan singelolycka med dödlig utgång på valldavägen. Då körde en bilist in i en portal vid Vallda kyrka och spåren efter den olyckan finns kvar där än i form av en icke reparerad portal.
Senast redigerad av Tavelramskrok 2024-06-26 kl. 20:24.
Citera
2024-06-26, 19:47
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keepitsimple2
Ok, det var nytt för mig att det finns en polisanmälan om äggkastning. Eftersom du är en så försiktig general så antar jag att du har belägg för det påståendet.

Min bild är att det finns ett vittne till äggkastningen från den aktuella bilen, eller en likadan bil som var på samma plats vid samma tidpunkt om man skall vara noga. Vittnet har efter att det blev känt att en likadan bil hon såg vid samma tidpunkt som olycksbilen och var i samma område konraktat polisen för att berätta vad hen sett.

Någon polisanmälan har jag inte hört talas om tidigare vad gäller äggkastningen, men nu vet vi det.

Jag tror inte att äggkastningen kommer att lyftas fram överhuvud taget av polisen om den inte var en del av orsaken till olyckan. Äggkastningen gjordes enligt vittnet en bra bit från olycksplatsen

Det fetade: Jag har kanske inte täckning för att det finns en formell polisanmälan men det ska ha framkommit i Facebook-gruppen om händelser i Vallda att den som skrev där om äggkastningen också hört av sig till polisen. Så jag tror vi kan utgå ifrån att det är känt för polisen att det kastades ägg från en bil den kvällen.

Källa:
(FB) Två unga män döda i bilolycka utanför Kungsbacka (2024-06-22)
Citera
2024-06-26, 20:23
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Men det är väl underbart att det bara var folk i bilen som dog? Dom hade kunnat rensa trottoaren från en grupp barn, ränt in i en bil med sköra pensionärer eller förstört för andra genom att skapa död och elände utanför bilen.

Som vanligt klarade sig föraren, och det kan man verkligen beklaga - men vi skall inte ha sådana här hänsynslösa förare i det gemensamma trafikrummet.
Ju fler idioter som skjuter ut sig ur genpoolen desto bättre blir livet för oss andra.

Svårare än så är det inte.

Exakt så är det men tyvärr tenderar dessa ouppfostrade, självgoda, "odödliga" och omogna förare att överleva vad dom i övermod ställt till med i trafiken. Alltför många unga passagerare som dött pga förarens arrogans och briljerande i trafiken.
Företrädarna för nollvisionen borde verkligen ta tag i detta och begränsa unga körkortsinnehavares förehavande på våra allmänna vägar med ett kännbart "straff" om reglerna överskrivs.
I Finland fanns ett förbud att överskrida 80 km/t under första året efter att körkortet ficks.
Kanske något likanande borde införas i Sverige.
Citera
2024-06-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Exakt så är det men tyvärr tenderar dessa ouppfostrade, självgoda, "odödliga" och omogna förare att överleva vad dom i övermod ställt till med i trafiken. Alltför många unga passagerare som dött pga förarens arrogans och briljerande i trafiken.
Företrädarna för nollvisionen borde verkligen ta tag i detta och begränsa unga körkortsinnehavares förehavande på våra allmänna vägar med ett kännbart "straff" om reglerna överskrivs.
I Finland fanns ett förbud att överskrida 80 km/t under första året efter att körkortet ficks.
Kanske något likanande borde införas i Sverige.

När det kommer till motorcykelkort så finns det olika klasser. Kanske borde det också finnas klasser för bilkörkort ?
Idag kan vilken nybakad B-korts innehavare som helst lagligt sätta sig och köra en bil som nästan går hur fort som helst, med hur många hästkrafter per kilo bil som helst.

Detta tycker jag är orimligt.

En bilist är inte färdig utbildad även om den nybakade körkortsinnehavaren har körkort. För att nå dit krävs det årtionden av bilkörning.
Citera
2024-06-26, 20:39
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
När det kommer till motorcykelkort så finns det olika klasser. Kanske borde det också finnas klasser för bilkörkort ?
Idag kan vilken nybakad B-korts innehavare som helst lagligt sätta sig och köra en bil som nästan går hur fort som helst, med hur många hästkrafter per kilo bil som helst.

Detta tycker jag är orimligt.

En bilist är inte färdig utbildad även om den nybakade körkortsinnehavaren har körkort. För att nå dit krävs det årtionden av bilkörning.

Sverige ligger i topp 3 i världen, med minst olyckor per capita. Så tagga ned. Dödsolyckor sker av olika anledningar. I detta fall vet vi inget om varför olyckan skedde, ingen är ens delgiven brott.
Citera
2024-06-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Sverige ligger i topp 3 i världen, med minst olyckor per capita. Så tagga ned. Dödsolyckor sker av olika anledningar. I detta fall vet vi inget om varför olyckan skedde, ingen är ens delgiven brott.

Olyckor sker oftast av en anledning.
Misstanke om vårdslöshet i trafik finns och då spelar det mindre roll var Sverige ligger rent toppmässigt.
På Valldavägen skedde en annan trafikolycka med dödlig utgång för nästan exakt fyra månader sedan. Då var det en portal som föraren körde in i. Spåren finns kvar där än.

Men Vad är.det som gör att man lutar sig mot någon statistik. Olyckan har ju trots allt skett.
Nybakade trafikanter ska inte kunna köra hur fort som helst. Inte ens i Vallda.
Träden vid olyckan visar att det gick fort. Kanske till och med jävligt fort. Sen kan vi kanske tro att föraren tog fel på gas och bromspedal och att allt skedde i panik. Eftersom inga bromsspår finns på platsen.

Jag tror inte att olyckan skedde med vilje och jag hoppas verkligen att föraren får all stöd och hjälp han kan få. För detta får han leva med resten av hans liv.

Var fann du statistiken ?
Senast redigerad av Tavelramskrok 2024-06-26 kl. 21:05.
Citera
2024-06-26, 21:06
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Olyckor sker oftast av en anledning.
Misstanke om vårdslöshet i trafik finns och då spelar det mindre roll var Sverige ligger rent toppmässigt.
På Valldavägen skedde en annan trafikolycka med dödlig utgång för nästan exakt fyra månader sedan. Då var det en portal som föraren körde in i. Spåren finns kvar där än.

Men Vad är.det som gör att man lutar sig mot någon statistik. Olyckan har ju trots allt skett.
Nybakade trafikanter ska inte kunna köra hur fort som helst. Inte ens i Vallda.
Träden vid olyckan visar att det gick fort. Kanske till och med jävligt fort. Sen kan vi kanske tro att föraren tog fel på gas och bromspedal och att allt skedde i panik. Eftersom inga bromsspår finns på platsen.

Jag tror inte att olyckan skedde med vilje och jag hoppas verkligen att föraren får all stöd och hjälp han kan få. För detta får han leva med resten av hans liv.

Att man inleder en utredning om vårdslöshet i trafik sker rutinmässigt för att öppna polisens verktygslåda. Det sker ofta vid sådana här olyckor som man vet kommer väcka uppmärksamhet och där frågor kommer uppstå från anhöriga m.m. Men som jag skrev innan, så är ingen delgiven misstanke ännu såvitt känt. Hade det varit fråga om uppenbara överträdelser så hade delgivning förmodligen skett vid detta laget. Att det blir märken i träd är inget konstigt, det är runt 2 ton som åkt in i ett träd i kanske 50 km/h.
Citera
2024-06-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottaplingplong
Att man inleder en utredning om vårdslöshet i trafik sker rutinmässigt för att öppna polisens verktygslåda. Det sker ofta vid sådana här olyckor som man vet kommer väcka uppmärksamhet och där frågor kommer uppstå från anhöriga m.m. Men som jag skrev innan, så är ingen delgiven misstanke ännu såvitt känt. Hade det varit fråga om uppenbara överträdelser så hade delgivning förmodligen skett vid detta laget. Att det blir märken i träd är inget konstigt, det är runt 2 ton som åkt in i ett träd i kanske 50 km/h.

Nej nej. Bilisten åkte inte in i bara ett träd, bilen for in i tre träd och två människor dog efter att bilen troligen studsat in i det ena trädet efter det andra och stop blev det först när bilen slog in i det tredje trädet.Här handlar det inte om bara 50 km/h. Dessutom ska du kunna stanna före varje hinder som går att förutse och ha goda marginaler för hinder som är oförutsedda.

Men visst föraren kan ha tagit fel på gas och bromspedal i ren panik. Innan bilen for in bland träden.

Trots detta så tycker jag synd om föraren som tvingas leva med detta resten av hans liv och jag hoppas innerligt att han får all den hjälp som finns att få bland familj, vänner, kamrater och expertis.

”Händelsen utreds som grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Ingen är delgiven misstanke i nuläget. Polisen har ännu inte kunnat genomföra förhör, utöver de initiala.

– Det viktigaste är att de drabbade får återhämta sig innan vi påbörjar förhörsarbetet, säger Annika Laag, presstalesperson på polisen.”
Senast redigerad av Tavelramskrok 2024-06-26 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in