2024-06-23, 00:58
Medlem
Två män födda 2002 har dött i en singelolycka på Onsalahalvön utanför Kungsbacka på lördagskvällen. Ytterligare tre har förts till sjukhus.

Larmet om olyckan kom in vid 20.30. En personbil med fem personer i körde in i ett träd.

Förutom de två männen som dött i olyckan, som var födda 2002, ska en man född 2003 vårdas på sjukhus med livshotande skador. Två män födda 2000 vårdas också på sjukhus med lindrigare skador.

någon som vet något mer?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...for-kungsbacka
Citera
2024-06-23, 01:19
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Valldavägen i området Halla på Onsalahalvön sydväst om Kungsbacka.
https://www.gp.se/nyheter/storgotebo...e-a467f9dd55a9

Valldavägen - är det en 70 km/h-sträcka? Fast genom Halla borde det väl vara max 50 km/h?
Citera
2024-06-23, 01:20
Medlem
Citat:
Under lördagskvällen körde en bil i Kungsbacka av vägen och krockade med ett träd. I bilen satt fem unga män i 20-årsåldern. Nu meddelar polisen att två av dem avlidit.
– Ytterligare en passagerare vårdas med allvarliga, eventuellt livshotande skador, säger polisens vakthavande befäl Gör*n C*rlbom.

Citat:
De fem unga männen färdades under lördagskvällen i en bil på Valldavägen i området Halla på Onsalahalvön sydväst om Kungsbacka. Av något skäl ska bilen sedan ha kört av vägen och krockat med ett träd.

Klockan 20.39 larmades ambulans, räddningstjänst och polis till platsen. På plats kunde man konstatera att två av bilens passagerare avlidit.

– Det var fem ungdomar som satt i bilen. Dom är alla i tidiga 20-årsåldern, säger Gör*n C*rlbom på polisen.

De tre överlevande personerna – föraren och två passagerare – omhändertogs av vårdpersonal och fördes till sjukhus. En av dem vårdas nu med allvarliga, eventuellt livshotande skador.

Citera
2024-06-23, 01:30
Medlem
Jag skulle aldrig sätta mig i en bil med fem tonåringar i. Känns som att chansen för en incident är 50/50..
Citera
2024-06-23, 01:43
Medlem
Många olyckor senaste tiden, där ungdomar kör rakt in i ett träd. Naturligtvis för att de tappat kontrollen, men det är ofta liknande olyckor.

Oavsett oerhört tragiskt.
Citera
2024-06-23, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mh76
Många olyckor senaste tiden, där ungdomar kör rakt in i ett träd. Naturligtvis för att de tappat kontrollen, men det är ofta liknande olyckor.

Oavsett oerhört tragiskt.

Ja, spontant känns det som att det ökat de senaste, säg fem åren. Har inga siffror på att det är så, men just att det rör sig om 15-20-åringar, som färdas i en fullsatt bil och ränner in i ett träd eller voltar av vägen.
Det måste gått väldigt fort?
Citera
2024-06-23, 02:08
Medlem
Venators avatar
Göteborgs-Posten har uppdaterat med att de anhöriga till alla fem i bilen är underrättade. Ifall någon läser här och undrar om sin anhörige.

Det lär ju att gått rejält fort om det blev ett så tragiskt utfall. Tar man ett träd i hög fart så hjälper ju inte säkerhetsbälte. Vi har ju sett bilar som i princip varit vridna runt träd och sitter någon på den sidan som tar smällen i en sådan situation är det nog tyvärr ganska lätt att sedan konstatera dödsfallet redan på plats. Kanske föraren väjde för ett rådjur och förlorade kontrollen.
Citera
2024-06-23, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Valldavägen - är det en 70 km/h-sträcka? Fast genom Halla borde det väl vara max 50 km/h?

Har tyvärr inte svar på din fråga om hastighetsbegränsningen på platsen.
Ser bara på Google Maps att det är mkt skog nära vägen runt Halla. Känns som de kan ha slirat av vägen och kört in i ett träd typ på en massa ställen.
Citera
2024-06-23, 02:16
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Britta.Spjut
Det måste gått väldigt fort?

Jag har väldigt svårt att se att detta skulle ha hänt i laglig fart.
Kör man lagligt så hinner man reagera och stanna utan dödsfall. Ja, möjligen något kvaddad bil, men långt ifrån så våldsamt som detta lär ha varit.
Citera
2024-06-23, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag har väldigt svårt att se att detta skulle ha hänt i laglig fart.
Kör man lagligt så hinner man reagera och stanna utan dödsfall. Ja, möjligen något kvaddad bil, men långt ifrån så våldsamt som detta lär ha varit.

Jag är benägen att hålla med.
Har givetvis inga detaljerade uppgifter om just detta fall men på kartan ser det inte ut som några avancerade kurvor längs sträckan. Förutsatt att media rapporterat om rätt sträcka.
Citera
2024-06-23, 02:44
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Britta.Spjut
Jag är benägen att hålla med.
Har givetvis inga detaljerade uppgifter om just detta fall men på kartan ser det inte ut som några avancerade kurvor längs sträckan. Förutsatt att media rapporterat om rätt sträcka.

Är det rätt sträcka så ser det ju ut som vägar man ligger i 30-40km/h på.
Citera
2024-06-23, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Är det rätt sträcka så ser det ju ut som vägar man ligger i 30-40km/h på.

Tycker du?
Jag tycker det ser ut som vanlig landsväg, 70-väg utan svår vägsträckning, inga jobbiga kurvor odyl. Men jag vet inte... Det är ju "lätt" att säga när man inte kört där själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in