2024-06-26, 18:23
Medlem
Silfverryggs avatar
En liten instick i Kaukasus. Armenien skyller nu på att ryssen kapade Karabach och gav den till Azerbadjan. Fina vänner man har inom CSTO (som Armenien har tänkt att lämna numera).
Citat:
Secretary of the Security Council of Armenia Armen Grigoryan said that Russia seized Nagorno-Karabakh and then handed it over to Azerbaijan
https://t.me/bbbreaking/184827

I den senaste fångutväxlningen, sparkade Ukraina ut en prälle.
Citat:
Enligt BBC:s ryskspråkiga tjänst flögs bland de frigivna ryska krigsfångarna också till Moskva även metropolit Ionafan från den ukrainska ortodoxa kyrkan under Moskvapatriarkatet. I augusti 2023 dömdes 75-årige Ionafan, som egentligen heter Anatolij Jeletskij, till fem års fängelse för att ha stött Ryssland i kriget. RadioFreeEurope/RadioLiberty rapporterade på söndagen att Ionafan påstås ha släppts och var på väg till Moskva. Som skäl för befrielsen angavs patriark Kirills, den rysk-ortodoxa kyrkans överhuvud, ingripande.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html
Citera
2024-06-26, 18:27
Medlem
[quote=ThinkRightly|88695103]Det militära stödet från USA verkar vara perfekt avvägt för att frontlinjerna ska stå så stilla som möjligt.
Min lilla konspirationsteori (vet inte om det stämmer) är att USAs hemliga plan är att kriget ska hålla på så länge tills båda parterna tröttnar, och att Ryssland får en liten bit av Ukraina till en hög kostnad. Alltså att det blir en kompromiss där ingen av parterna får allt, men båda parterna får lite.
Vad får Ukraina? Ukraina får slippa att bli av med så mycket av sitt land som Ryssland först hade planerat.[/QUOTE]

Det fetade. Detta är inte att få något utan istället att förlora något. Vad Ukraina skall få är krigsskadestånd etc.

Pissryssarna skall tillbaka till sina egna gränser, detta är steg ett. Sen får man ta det därifrån. Att säga att Ukraina skall ge bort delar av sitt land får stå för dig.
Citera
2024-06-26, 18:34
Medlem
ThinkRightlys avatar
[quote=BothSidesNow|88695602]
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Det militära stödet från USA verkar vara perfekt avvägt för att frontlinjerna ska stå så stilla som möjligt.
Min lilla konspirationsteori (vet inte om det stämmer) är att USAs hemliga plan är att kriget ska hålla på så länge tills båda parterna tröttnar, och att Ryssland får en liten bit av Ukraina till en hög kostnad. Alltså att det blir en kompromiss där ingen av parterna får allt, men båda parterna får lite.
Vad får Ukraina? Ukraina får slippa att bli av med så mycket av sitt land som Ryssland först hade planerat.[/QUOTE]

Det fetade. Detta är inte att få något utan istället att förlora något. Vad Ukraina skall få är krigsskadestånd etc.

Pissryssarna skall tillbaka till sina egna gränser, detta är steg ett. Sen får man ta det därifrån. Att säga att Ukraina skall ge bort delar av sitt land får stå för dig.
Jag vill förstås inte att Ukraina ska ge upp delar av sitt land.
Jag försöker bara på ett rationellt sätt förstå varför USA inte vill att Ukraina ska besegra Ryssland.
Citera
2024-06-26, 18:45
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Vi har hört våra vatniks påstå att Ryssland nu har 3 miljoner man som producerar nya vapen 24/7 i snart ett år nu. Samtidigt har vi inte sett några av dessa enorma mängder vapen vid fronten. Det vi sett är kinesiska golfbilar, sködpaddstanks gjorda av gamla tanks från 50-talet och skrotplåt, mopeder, gympaskor och annat Mad Max junk. Då man undrar var de nya grejerna är påstår stollarna att man gömt dessa i enorma bergslager i Uralbergen och att man kommer att plocka fram dessa då alla gamla vapen är slut. Är det din uppfattning också?

Nej Det är inte min uppfattning men jag kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Som Rysshatare är jag sjukt less på att höra:

Rysslands stridsvagnar tar slut.....datum.
Ryssland sätter nu in sina sista reserver.....
Ryssland har inga kamerasensorer till sina drönare så de baxar dem från svenska fartkameror....
Putin har.....x veckor kvar i livet, sen tar hans sjukdom honom...
Ryssland får slut på kryssningsmissiler om x månader...
Efter Robotny är det fri väg ända fram till Azov-sjön....

Jag är less på det för att det ger alltid ett dåligt beslutsunderlag att förlita sig på fakta som inte är korrekt.

Angående de nya grejjorna:
Det har ju inte gått någon förbi att MBT:s inte är funktionella i dagens nya drönarmiljö. Det kan allså vara så att Ryssland inte tillverkar fler T90 för att de vill se om det ändå inte är bättre att bränna över ett fält i en dessertcross där infanteriet snabbt kan sitta av om de ser en drönare?
Citera
2024-06-26, 18:47
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Jag säger inte emot dig men tror du att västs ledare uppfattar det som att de befinner sig en kris? Visst är startsträckan något längre i ett förbund med flera demokratier men jag tror att det skulle tas beslut som banade väg för ett ytterst väloljat krigsmaskineri med olika länder i olika roller, om allt stod och föll med det. Det man hoppas på nu är en pragmatisk syn och beslut som leder mot en varaktig fred för Ukraina och slutet för Kreml. Även om det blir en kännbar kostnad på kort sikt.

Ja det här har du rätt i. Strategin är inte att Ukraina ska vinna överlägset. Strategin är att mjukt hitta smärtpunkten där Ryssland faktiskt kan acceptera en för väst rimlig överenskommelse.
Citera
2024-06-26, 18:49
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Har du en faktiskt källa på det här eller är det fortfarande bara prognoser?
Sades att SU-34M annars kommer ligga på andraplatsen i produktion efter SU-57(ifall den uppnår 20st/år) och där har enbart 4st levererats i år. Totalt för 2024 pratade man om leverans på strax under 20st SU-34, i nuvarande takt 8st och då kanske det även rör sig om uppgraderingar. Dvs prognoser är inte samma som verkligheten.

Hittar bara artiklar från januari om uttalanden om att SU-57an skall öka i produktion. Hittar inga uppdateringar.
https://militarywatchmagazine.com/article/su57-production-surging-2024-others

On point. Jag har inte insyn i det exakta tillverkade antalet stridsflyg. Just den datan är nog relativt sekretessbelagd och den skyddas. Det är därför jag inte eller tar för givet att en optimistisk rapport om att bara ett fåtal tillverkas är korrekt.
Citera
2024-06-26, 18:52
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det där med Zelenskys mandat att styra Ukraina eller inte är avhandlat 100 ggr nu. I övrigt saknar jag argument mot ditt yrande. vad betyder Prada i detta sammanhang? kostym?, inget personligt mot dig, ok. Lämnar även ditt inlägg därhän.

Edit: Jaha Prada betydde visst parlament på ukrainska! Missade det.

Nope. Verkhovna rada. Prada är, som du säger, något helt annat. Den där stugan har haft väldigt ofta fel i sina raljeranden, så den filuren kan lämnas ifred i sin miserabla pro-assad, pro-trumpet, pro-putte önskedrömmar.

Men här är lite bilder och videoklipp från Ukraina. Reporter är Emil Kastehelmi, krigskommentator på Iltalehti.
Citat:
Hösten 2022 svepte kriget genom byar och städer igen när ukrainarna befriade Kharkiv och norra Donetsk från ockupanternas ok. Den här gången var det ryssarnas tur att vara i nöd. Ockupanterna drevs också ut ur Dovhenke, men utsikten var ödslig. Byn hade lidit svårt i slaget.
...
Mitt i byn fanns dock tecken på uthållighet bland invånarna. Ett monument hade rests i mitten, runt vilket gräset också hade drivits. Den hedrade minnet av de ukrainare som dödades i striderna i byn. Den offentliga administrationsbyggnaden i bakgrunden var inte i så gott skick, eftersom den hade utsatts för hårda strider. Taket hade rasat in och det fanns stora hål i väggen.
...
Byborna befarar att problemet med minor och sprängämnen kommer att pågå länge. Före den ryska invasionen kunde lokalbefolkningen ibland hitta sprängämnen från andra världskriget på sina åkrar, och nu finns det ännu farligare material i landet.
...
Överraskande nog inledde mannen också en diskussion om vinterkriget, nu när en finländare hade anlänt. Enligt honom känner ukrainarna till och uppskattar Finlands historia. Slaget vid Raate väg (Raatteen tie) och ukrainarnas roll i det är också känt. Det är först efter Sovjetunionens fall som frågan har börjat diskuteras.
- Finland uthärdade allt. Ukraina kommer att vara lika starkt, säger han.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d7368a84-7ed7-4c7d-82f9-c458f2b8eae5
Citera
2024-06-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Det militära stödet från USA verkar vara perfekt avvägt för att frontlinjerna ska stå så stilla som möjligt.
Vad får Ukraina? Ukraina får slippa att bli av med så mycket av sitt land som Ryssland först hade planerat.
Vi får hoppas att din kompromissteori slår fel då, Ryzzland ska inte ha en millimeter av Ukrainas mark!
Citera
2024-06-26, 19:05
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Källa till detta?

Allting pekar på att rysk flygindustri har enorma problem.

Gällande civil luftfart så har hade Putin redan 2022 lovat 1036st flygplan till 2030.

Inget har blivit byggt än så länge.
https://www.wilsoncenter.org/blog-post/sanctions-are-spoiling-russias-plans-make-its-own-airplanes

Åter igen: Ingen källa som har insyn. Men det har inte heller twittrarna som säger att nästan inga stridsflyg tillverkas. Jag tar därför hellre höjd för worst case och anser att Ukraina behöver hundratals F16 och ett mega-flygskoleprojekt som syftar till att utbilda hundratals flygförare.

Det är ett extremt rimligt antagande att Ryslands civila flygindustri gjort helt stopp och halt eftersom de bygger på västerländska vitala komponenter. Till skillnad från den militära industrin kan vi bekräfta att det är så. För vissa modeller gääer tom västerländska motorer från RR.

Även det mesta av avioniken är västerländsk. De här planen specifierades och designades ursprungligen i en tid där Ryssen inte var sanktionerad och Irkuts VD var nog inte i loopen kring Putlers Ukraina-planer.

Då det kommer till SU-57 och SU-3X så är det en backbone produkt för Ryssland och jag tror ingen av dem är designade med vitala delar från väst då Putler och Ryssland antagligen vetat rätt länge att de vill ta fighten mot väst.

Det finns västerländska komponenter i SU - planen, men det är mer generiska komponenter som inte riskerar hamna på en sanktionslista eller iaf relativt lätt kan köpas via bulvan-land.

Actuators, regulatorer, givare och en del andra komponenter som har för mycket multi-användning för att väst ska förbjuda all försäljning och export av dem.
Citera
2024-06-26, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Nej Det är inte min uppfattning men jag kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Som Rysshatare är jag sjukt less på att höra:

Rysslands stridsvagnar tar slut.....datum.
Ryssland sätter nu in sina sista reserver.....
Ryssland har inga kamerasensorer till sina drönare så de baxar dem från svenska fartkameror....
Putin har.....x veckor kvar i livet, sen tar hans sjukdom honom...
Ryssland får slut på kryssningsmissiler om x månader...
Efter Robotny är det fri väg ända fram till Azov-sjön....

Jag är less på det för att det ger alltid ett dåligt beslutsunderlag att förlita sig på fakta som inte är korrekt.

Angående de nya grejjorna:
Det har ju inte gått någon förbi att MBT:s inte är funktionella i dagens nya drönarmiljö. Det kan allså vara så att Ryssland inte tillverkar fler T90 för att de vill se om det ändå inte är bättre att bränna över ett fält i en dessertcross där infanteriet snabbt kan sitta av om de ser en drönare?

Tycker att det låter som något ryssland skulle använda som ursäkt.
Inte för att jag alls menar att du företräder dom utan för att jag tror att rykten om den överlägsna ryska krigsindustrin är kraftigt överdrivna. Trots att man producerar miljontals artillerigranater årligen känner man sig nödgad att köpa sekunda vara från Nordkorea??

Varför rysk-tillverkade MBT är så särskilt utsatta kan ju diskuteras men MBT’s roll är ju inte att agera trupptransport heller.

Nog för att kriget är en ögonöppnare på flera sätt men det är ju inte så att väst slutar upp med att utveckla allehanda pansarfordon pga en utmaning även om man generellt sett helst för krig på ett helt annat sätt än ryssland?

Men köttvågor blandat med planlösa terrorbombningar kanske är det nya svarta att slå igenom till sist?
Senast redigerad av EnoughisEnough 2024-06-26 kl. 19:09.
Citera
2024-06-26, 19:33
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
jag tror att rykten om den överlägsna ryska krigsindustrin är kraftigt överdrivna

Det här. Jag håller med om det till 100%. Det är ju därför det här inte har tagit tre dagar och det är därför det fortfarande är krig. Det är därför Ryssland inte vunnit. Men samtidigt så är det fortfarande krig och Ukraina har inte heller vunnit ännu och det är uppenbart att Ryssland heller inte är sådär extremt underlägsna och helt inkompetenta som en del av de starkaste rösterna i "team väst" gjort gällande.

Att se nyktert på det är en bra utgångspunkt för att förstå vilken mängd stöd Ukraina faktiskt behöver.
Citera
2024-06-26, 19:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Åter igen: Ingen källa som har insyn. Men det har inte heller twittrarna som säger att nästan inga stridsflyg tillverkas. Jag tar därför hellre höjd för worst case och anser att Ukraina behöver hundratals F16 och ett mega-flygskoleprojekt som syftar till att utbilda hundratals flygförare.

Det är ett extremt rimligt antagande att Ryslands civila flygindustri gjort helt stopp och halt eftersom de bygger på västerländska vitala komponenter. Till skillnad från den militära industrin kan vi bekräfta att det är så. För vissa modeller gääer tom västerländska motorer från RR.

Även det mesta av avioniken är västerländsk. De här planen specifierades och designades ursprungligen i en tid där Ryssen inte var sanktionerad och Irkuts VD var nog inte i loopen kring Putlers Ukraina-planer.

Då det kommer till SU-57 och SU-3X så är det en backbone produkt för Ryssland och jag tror ingen av dem är designade med vitala delar från väst då Putler och Ryssland antagligen vetat rätt länge att de vill ta fighten mot väst.

Det finns västerländska komponenter i SU - planen, men det är mer generiska komponenter som inte riskerar hamna på en sanktionslista eller iaf relativt lätt kan köpas via bulvan-land.

Actuators, regulatorer, givare och en del andra komponenter som har för mycket multi-användning för att väst ska förbjuda all försäljning och export av dem.
Fast nu dillar du.

Både Superjet-100 och MC-21 kan flygas med helt ryska motorer. Men de kan då uppenbarligen inte tillverka dessa motorer i tillräckligt mängd. Varför skulle militärflygets motorer vara annorlunda.

Sedan det stora faktumet att det är viktigare att kunna hålla igång den civila flygfarten än att bygga nya stridsflygplan. Fungerar inte det civila livet i Ryssland så kan de inte hålla igång kriget. Även det strategiska flyget är viktigt att hålla igång. Sedan Ryssland har ju enligt egna uppgifter flera tusen kvar av av sina stridsflygplan. Frågan är snarare varför de inte flyger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in