Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Hyggligt att du är tillbaka "Ken", och hoppas att du blir kvar..
Vad tror du om de närmaste 3-6 månaderna, och tänker jag på något som jag ser som Ukrainas "akilleshäl". Nämligen luftvärnet. Som bekant så slår ju ryssarna återkommande mot kraftverk, el-produktion.., och det kommer ju en vinter också.
Detta.., är det som kan bli ödesdigert för Ukraina. Så tolkar jag det hela..
En positiv sak som hänt under de senaste dagarna är att granatflödet till fronten har kommit igång på allvar. Det handlar om de tjeckiska "en miljon granater", varav mycket av det som kommer just nu härrör från den serbiska "batch", värd 855 miljoner euro, som tjeckerna fick loss. Fram till årskiftet handlar det om ca 500 000 granater, vilket innebär en ökning av volymen med uppemot 3000 per dag. På Telegram klagar milbloggare på att ukrainarna har övertag i volym på flera frontavsnitt, liksom utbrott av typen "serberna är inte längre är slaver", "alla serber är horor", etc. Jag tror - utan att veta säkert - att detta har lett till att en större offensiv vid Charkiv, involverande 90 000 man rysk trupp, som skulle ha skett nu i dagarna har blåsts av. Ska en offensiv göras, så bör den annars göras nu, när vädret är så fint. Möjligheten att nyttja artilleri, utan att behöva snåla, kommer att stabilisera frontlinjena inför höst och vinter.
Elbristen i vinter kommer inte att drabba den militära delen av det ukrainska samhället och Ukrainas möjlighet att föra krig. Det systematiska ryska förstörandet av allt som har med el att göra drabbar ju nästan uteslutande civilbefolkningen. Detta är ett mycket fult sätt att föra krig på, som mycket väl skulle kunna klassas som krigsbrott. Frågan är varför ryssarna gör detta, då det militära värdet är negligerbart. Det är också osannolikt att förstörelsen skulle tvinga fram en opinion mot kriget i Ukraina bland civilbefolkningen. Om historien är till någon vägledning, så kommer de ryska angreppen snarare ha motsatt resultat, nämligen att folk blir förbannade och vill ge igen.
Ukrainarna får kämpa sig igenom ännu en kall vinter. Kriget kommer att pågå i flera år, men så länge som stödet från väst fortgår, så kan ryssarna inte vinna det här.