2024-06-25, 23:16
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Gränsen för Ukraina kommer att gå två mil öster om Lviv.

Du missade 3 nollor. Den kommer att vara 2000 mil från Lviv. Och du kommer sitta med fulvodkan i ena näven och saltgurka i den andra boendes i den nya ryska huvudstaden Omsk när träsket moskva återställs som våtmark, den svenska flaggan vajar över Petrograd, den finska flaggan är åter i Viborg och den kinesiska över Haishenwai samtidigt som Köningsberg blir en självständig fjärde baltisk stat med medlemskap i både Eu och Nato och som kommer att ha den största flottan som seglar i hela Mare Nato.
Detta samtidigt som Ukraina kommer att ha 5 nya oblast under sig.

Kristallkulan berättade detta för mig nyss bekräftat av te-löv, kaffesump och tarot-korten.
Lika trovärdiga källor som de ryska när det gäller ditten och datten samt kremls skitsnack.

Men däremot verkar det som det nyligen small rejält i Voronezh oblast i staden Olkhovatka idag. Ammunitionsförråd upp i rök.
https://www.youtube.com/watch?v=f_-RIwuJ02w (The Enforcer - MASSIVE EXPLOSION At Russian Ammo Depot, Entire City SHUT DOWN | Breaking News With The Enforcer).
Citat:
Emergency situation declared in Olkhovatka district of Voronezh region due to "detonations of explosive objects" as result of a drone attack
https://t.me/rusbrief/243430
Citera
2024-06-25, 23:22
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Asså....jag blev lite hård nu.
Behöver jag prata med någon om det?

Nope. Helt normal reaktion.
Och som präst i två internet-kyrkor, ger jag även syndernas förlåtelse i förväg ifall du bestämmer dig för att... synda.

Men gällande Dagestan ger en finsk forskare sin syn på händelserna där.
Citat:
Enligt Lassila har Dagestan, som har muslimsk majoritet, länge varit en källa till sorg för Moskvas centralregering.
- Ända sedan det ryska imperiets dagar har Dagestan varit ett tecken på allt annat än smidig samexistens.
- Moskvas centralmakts förtryck av dessa områden har skapat en mycket lång period av hat och bitterhet, säger Lassila.
Enligt Lassila har Kreml inte många verktyg i sin verktygslåda för att stävja oroligheterna i norra Kaukasus.
- Hela Norra Kaukasus är och kommer att förbli ett problem för Putins regim. När Putins regim driver sig själv in i en återvändsgränd kan till och med Rysslands sönderfall diskuteras.
- Ur Kremls synvinkel kommer regionerna i norra Kaukasus att stå i frontlinjen med separatistiska attityder, säger Lassila.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/b25507ec-5bc5-464c-a0f7-35df9b6f5fa6

Hoppas hela jävla Kaukasus exploderar och går emot puttefnask den dåraktige. Det om nåt skulle kunna tänkas hjälpa Ukraina.
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-06-25 kl. 23:28.
Citera
2024-06-25, 23:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/7YzCt4uSSV
Sergey Mardan kallar Serbien för en hora.

Just där har han kanske inte helt fel. Genom att inte i kontraktet skriva in en klausul om förbud mot vidareexport så inses ju mot vem granaterna skulle komma att användas. Så ja, reaktionen är inte oväntad.
Citera
2024-06-25, 23:36
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Om vi inte hade raljerat för två år sedan om hur extremt kassa ryssen är hade kriget varit slut idag.

Jag är inte up för att raljera idag om att Ryssen är totalt jävla menlösa miffon som inte kan skita ur sig annat än en T-34 en gång i kvartalet för gör vi det så är det Ukrainska män och kvinnor som betalar med sitt blod för vår egen beräkning av exakt hur mycket resurser som krävs för att stoppa Ryssland....igen.

Äh jag menade inte att dra igång den delen av diskussionen igen

Faktum är att jag vet att Ryssland förmodligen kan producera vad som helst i liten skala / Det är när de skalar upp produktionen saker brukar kunna gå lite fel .

De är faktiskt väldigt innovativa ( i en liten skala ) De är dessutom mästare på att " hitta alternativa användningsområden och att få saker att fungera trots de hinder som ligger i deras väg )

Så mycket inget ont om ryska arbetare och ingenjörer / Deras chefer är dock totalt olämpliga i en chefsroll
Citera
2024-06-25, 23:42
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Fantastiskt! Vågar vi gissa på att det dröjer ca två månader innan Zelenskyj deklarerar att alla kraven är uppfyllda? Med så mycket jordbruksmark borde EU-bidragen hamna mot skyarna.

Nu är det inte Ukraina som bestämmer när kraven är uppfyllda det är EU, tror ingen har hävdat det skulle ske de närmaste 5 åren. Kanske inom 10 år, en förutsättning är nog att Kriget är slut så vi får se till att skicka mer vapen så Ukraina bränner bort allt ryskt bajs i Ukraina först.
Citera
2024-06-25, 23:54
Medlem
Enligt twitteruppgifter från "Noel Reports" har det även idag varit skottlossning i Makhachkala, Dagestan.

Ryssland kommer att få stora problem.
Citera
2024-06-26, 00:01
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt twitteruppgifter från "Noel Reports" har det även idag varit skottlossning i Makhachkala, Dagestan.

Ryssland kommer att få stora problem.

Om det är den incidenten jag misstänker, så var det tydligen falsk larm.
Citat:
Local channels write that the cordon on University Square is being lifted. According to tg channel 112, the cause of the incident was allegedly a false call
https://t.me/astrapress/58373
Citera
2024-06-26, 00:26
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Äh jag menade inte att dra igång den delen av diskussionen igen

Faktum är att jag vet att Ryssland förmodligen kan producera vad som helst i liten skala / Det är när de skalar upp produktionen saker brukar kunna gå lite fel .

De är faktiskt väldigt innovativa ( i en liten skala ) De är dessutom mästare på att " hitta alternativa användningsområden och att få saker att fungera trots de hinder som ligger i deras väg )

Så mycket inget ont om ryska arbetare och ingenjörer / Deras chefer är dock totalt olämpliga i en chefsroll

Jag är inte ett fan av Rysslands system och min egen tro på att Ryssland åter igen kommer få ta ett stort L eller "kuken i röven" om man så säger baserar sig på exakt det du skriver.

Deras eget sätt att se på ledarskap, rätt och fel, och statsapparatens roll över huvud taget är inte konkurrenskraftig. Varken mot Väst eller mot Kina. Min ibland lite vassa argumentation är dock baserad på att även vi här i väst har vissa features i vårt ledarskap som inte är optimalt i en situation som denna. I tider av kris behöver vi mer av "just fucking do it" och mindre av "låt oss verkligen analysera".
Citera
2024-06-26, 00:53
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Min ibland lite vassa argumentation är dock baserad på att även vi här i väst har vissa features i vårt ledarskap som inte är optimalt i en situation som denna. I tider av kris behöver vi mer av "just fucking do it" och mindre av "låt oss verkligen analysera".

Jag säger inte emot dig men tror du att västs ledare uppfattar det som att de befinner sig en kris? Visst är startsträckan något längre i ett förbund med flera demokratier men jag tror att det skulle tas beslut som banade väg för ett ytterst väloljat krigsmaskineri med olika länder i olika roller, om allt stod och föll med det. Det man hoppas på nu är en pragmatisk syn och beslut som leder mot en varaktig fred för Ukraina och slutet för Kreml. Även om det blir en kännbar kostnad på kort sikt.
Citera
2024-06-26, 07:39
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Problemet är att vi inte alls vet vad den korrekta siffran är och därför har jag varit väldigt anti alla påståenden på internet om att "Ryssland får snart slut på" i kombination med väldigt elementär grundskolematematik.

Det är farligt att ta en "rapport" eller en "uppgift" ur högen som man gillar och sedan köra på den bara för att man tycker den verkar mest sympatisk för sin egen sak.

Det finns även västerländska underättelesebaserade rapporter som säger att Ryssland kan skita fram minst 100 MBT per månad. Är det så att de tillverkar mindre så kan det vara en negativ sak om de lagt in bromsen för att de kommit fram till att MBT inte är framtiden på markarenan.

För 18 månader sedan så hörde vi samma sak: "Ryssland får slut på artillerigranter om..."
och så tog man en rapport om låg produktion för sanning utan att tänka efter om landet som har 40k anställda bara i ammunitionstillverkning (typ nästan 2x svenska försvarsmakten) verkligen någonsin kommer få slut på granater eller om de tillverkar exakt så många som de vill, och har en kapacitet att öka om de vill.

Tänk lite nu:
Det här är landet som på 40-talet kunde producera 30 000 tanks på ett år.
Nu är de 30 miljoner människor till och på 70 år har ett och annat skett även i Ryssland som gör att produktion går snabbare.

Det är INTE bara att härda ut!
Ryssland producerar exakt den mängd MBT de vill. Behöver de fler drar de igång en lina till, ökar till 4 skift. Ryssland producerar den mängd MBT de just nu anser de behöver och det kanske är så att de anser att MBT:s börjat spela ut sin roll till förmån för andra vapensystem.

Väst vinner det här när vi tar det på allvar.
D.v.s när vi själva släpper på bromsen helt. Innan dess så vinns inget krig för att någonting vitalt hos Ryssen tar slut.

Den enda uppenbara arean där Ukraina helt lyckats dominera och slå ut fler enheter än vad som kan tillverkas är sjöarenan där Ryska ytstridsfartyg ryker i en omfattning Ryssen omöjligen kan keep up with. På armésidan så är ryska brister ibland mer medvetna val och på flyg och luftförsvar så finns det en risk att Ryssland tillverkar mer än vad som skjuts bort.
Vi har hört våra vatniks påstå att Ryssland nu har 3 miljoner man som producerar nya vapen 24/7 i snart ett år nu. Samtidigt har vi inte sett några av dessa enorma mängder vapen vid fronten. Det vi sett är kinesiska golfbilar, sködpaddstanks gjorda av gamla tanks från 50-talet och skrotplåt, mopeder, gympaskor och annat Mad Max junk. Då man undrar var de nya grejerna är påstår stollarna att man gömt dessa i enorma bergslager i Uralbergen och att man kommer att plocka fram dessa då alla gamla vapen är slut. Är det din uppfattning också?
Citera
2024-06-26, 07:57
Medlem
Citat:
Då det kommer till flyg så är ca 20 SU 35 och ca 20 SU 57 tillverkade under 2024 fler än vad Ukraina får i donation och fler än vad Ukraina skjuter bort.

Har du en faktiskt källa på det här eller är det fortfarande bara prognoser?
Sades att SU-34M annars kommer ligga på andraplatsen i produktion efter SU-57(ifall den uppnår 20st/år) och där har enbart 4st levererats i år. Totalt för 2024 pratade man om leverans på strax under 20st SU-34, i nuvarande takt 8st och då kanske det även rör sig om uppgraderingar. Dvs prognoser är inte samma som verkligheten.

Hittar bara artiklar från januari om uttalanden om att SU-57an skall öka i produktion. Hittar inga uppdateringar.
https://militarywatchmagazine.com/article/su57-production-surging-2024-others
Citera
2024-06-26, 08:04
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Ryssland attackerar nu och tar territorie efter territorie. Man kan se det på alla dessa military channels som är ganska många, både i Ukraina, Danmark och Asien.
Citat:
Ryssland tycker inte om att attackera för att det kostar mer liv, än om man gräver ner sig och väntar att fienden skall attackera.
Citat:
Ryssland har fölorat 55.000 soldater - Ukraina har förlorat minst 600.000 soldater.

Så Ryssland attackerar och tar mark hela tiden fast de inte vill attackera för då får man stora förluster, men Ukraina som försvarar sig har förlorat över 10 ggr fler soldater än Ryssland...?!

Det blir bara en halv potatis för den logiken. Bättre kan du(?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in