2024-06-26, 15:04
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Man går för övrigt in i lgh efter att låssmed osv tillkallats. Patrullen på plats hör aldrig skottet, bara en duns (trots att .30-06 låter lika mkt som Magnum).

Uppfattningen om att skottet lät oväntat lite går igen från mordplatsen alltså. Denna gång är det en hel polispatrull som inte känner igen ljudet av ett skott trots betydande förmodad erfarenhet från skjutbanan. Kan vara en slump. Kan vara något annat.

Kan CA ha satt i system att ladda ner sin ammunition på grund av att han var rädd om den egna hörseln? Även om han ju vistades på skytteklubb och alltså inte var fobiskt rädd för starka ljud avtar ju ljud kraftigt med avstånd. Ljudet från det egna vapnet uppfattas alltså som högst och då kan det i teorin finnas en vilja att minska ljudet från just det.

Att stå med ljuddämpare på en skytteklubb eller i ett jaktlag kan nog uppfattas som rätt kufiskt. Möjligen passerade det den kufiska smärtgränsen till och med för CA. Bara en tanke.
Citera
2024-06-26, 15:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vad skulle det annars vara?

Var är det inte skumt att skjuta sig med ett gevär?

Brorn kontaktar polisen efter att ha fått ett självmordsbrev av CA och som inte går att få tag på därefter. Ja, påknackningen torde vara den utlösande faktorn.

Varför det, om han skjutit sig rakt i hjärtat?

Man går för övrigt in i lgh efter att låssmed osv tillkallats. Patrullen på plats hör aldrig skottet, bara en duns (trots att .30-06 låter lika mkt som Magnum).
Mord. Det är ju såklart osannolikt, men jag vill vända på varje lite halvskum sten.

Det är inte skumt att skjuta sig med ett gevär. Det är skumt att skjuta sig i bröstet med ett gevär.

Då borde han ju ha suttit där i dagar med geväret redo.

För att man inte dör direkt av ett hjärtskott. Nu såg jag dock att det först kom en låssmed. Då är han stendöd.
Citera
2024-06-26, 15:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Uppfattningen om att skottet lät oväntat lite går igen från mordplatsen alltså. Denna gång är det en hel polispatrull som inte känner igen ljudet av ett skott trots betydande förmodad erfarenhet från skjutbanan. Kan vara en slump. Kan vara något annat.

Kan CA ha satt i system att ladda ner sin ammunition på grund av att han var rädd om den egna hörseln? Även om han ju vistades på skytteklubb och alltså inte var fobiskt rädd för starka ljud avtar ju ljud kraftigt med avstånd. Ljudet från det egna vapnet uppfattas alltså som högst och då kan det i teorin finnas en vilja att minska ljudet från just det.

Att stå med ljuddämpare på en skytteklubb eller i ett jaktlag kan nog uppfattas som rätt kufiskt. Möjligen passerade det den kufiska smärtgränsen till och med för CA. Bara en tanke.
Ja, nu steg den saken upp som det mest skumma med det här.

Hur kan de inte höra ett gevärskott när de står utanför lägenheten?

De kan ju höra en människa som faller till marken.

Jag vet inte om ens en nerladdning av ammunitionen kan förklara det.
Citera
2024-06-26, 15:24
Medlem
Faderligs avatar
Lite halvmärkligt också att det står att polisen åkte dit snart efter att brodern kontaktat dom. Men klockan var ju kvart över tre på natten.

Varför kontaktade han dom så sent?
Citera
2024-06-26, 15:28
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Min första rent spontana tanke var att han redan var död innan polisen knackade på och att det egentligen var mördaren polisen hörde rota omkring. Men för mig kändes det så pass osannolikt att jag försökte hitta en förklaring i nerladdning istället. Men frågan är om det kan uteslutas att en mördare försvann genom ett fönster till exempel. Det borde gå om CA bodde på första eller i värsta fall andra våningen. Kollade man att alla fönster var stängda från insidan?

Rättsläkaren borde inte kunna se skillnad på om CA egentligen avled någon minut innan polisen knackade på. Mördaren kan ju i teorin ha sett polisbilen komma genom fönstret. Nu är man förstås inne på väldigt osannolika jaktmarker, men det skadar inte att dryfta i alla fall.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-06-26 kl. 15:38.
Citera
2024-06-26, 15:30
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Min första rent spontana tanke var att han redan var död innan polisen kom till platsen och att det egentligen var mördaren polisen hörde rota omkring. Men för mig kändes det så pass osannolikt att jag försökte hitta en förklaring i nerladdning istället. Men frågan är om det kan uteslutas att en mördare försvann genom ett fönster till exempel. Det borde gå om CA bodde på första eller i värsta fall andra våningen. Kollade man att alla fönster var stängda från insidan?

Rättsläkaren borde inte kunna se skillnad på om CA egentligen avled någon minut innan polisen knackade på. Mördaren kan ju i teorin ha sett polisbilen komma genom fönstret. Nu är man förstås inne på väldigt osannolika jaktmarker, men det skadar inte att dryfta i alla fall.
Ja, de hörde ju till och med rörelse där inne. Hur kan man då inte höra ett skott?

Klart det är osannolika jaktmarker. Men det finns inte mycket bättre jaktmarker inom mop tyvärr.

Det förefaller ju på förhand märkligt. Då är det värt att kolla upp
Citera
2024-06-26, 15:42
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ja, de hörde ju till och med rörelse där inne. Hur kan man då inte höra ett skott?

Klart det är osannolika jaktmarker. Men det finns inte mycket bättre jaktmarker inom mop tyvärr.

Det förefaller ju på förhand märkligt. Då är det värt att kolla upp

Du har förstås helt rätt. Rent instinktivt försökte jag väl värja mig mot att bli förlöjligad bara. Det brukar bli så tyvärr när man går i någon oväntad riktning.

Noterar att CA avled i augusti vilket är kompatibelt med öppna fönster om han nu bodde tillräckligt lågt. Om det är första våningen kan det till och med ge tillträde. Och polisen bör inte reagera på ett öppet fönster i sommarvärmen.
Citera
2024-06-26, 16:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Hur bra koll tror ni chefsåklagare Krister Petersson skaffade sig på CA-spåret under sin tid som spaningsledare?
Har det framgått någonstans?
Vet KP att CA är dömd för djurplågeri, misshandel och åtalad för olaga hot t.ex.?
Vet KP att CA höll sig undan skytteklubben år 1986?
Eller att CA köpt rätt sorts kulor vid minst ett tillfälle?

Med tanke på hur dålig ordning det varit på CA-spåret hela tiden så skulle det inte förvåna mig om ingen av gubbarna i spaningsledningen hade den överblicken över hela CAs akt tyvärr.
KP ville inte lösa Palmemordet, han ville stänga utredningen.
Citera
2024-06-26, 16:01
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Uppfattningen om att skottet lät oväntat lite går igen från mordplatsen alltså. Denna gång är det en hel polispatrull som inte känner igen ljudet av ett skott trots betydande förmodad erfarenhet från skjutbanan.

Citat:

Förklaringen är väl rätt enkel. Den höga "dunsen" är själva gevärsskottet.
Vi har väl ingen aning om vad CA hade för dörr, det kanske var en bra dörr, en säkerhetsdörr, inte ovanligt i Stockholm.
Polispatrullen kanske känner igen ett skott på skjutbanan, men har nog aldrig hört ett skott genom en dörr förut.
Vanligaste kommentaren från folk som hör skott är, det lät inte alls som på film.
Jag tycker man ska vara öppen och fri i tanken men detta är garanterat ett villospår som pågår i tråden just nu...
Citera
2024-06-26, 16:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vi har väl ingen aning om vad CA hade för dörr, det kanske var en bra dörr, en säkerhetsdörr, inte ovanligt i Stockholm.
Polispatrullen kanske känner igen ett skott på skjutbanan, men har nog aldrig hört ett skott genom en dörr förut.
Vanligaste kommentaren från folk som hör skott är, det lät inte alls som på film.
Jag tycker man ska vara öppen och fri i tanken men detta är garanterat ett villospår som pågår i tråden just nu...
Det vore väl det då.

Men nu hör de ju någon röra sig därinne. Så så bra ljudisolerat kan det inte vara.

Varför är du stängd i tanken då? Du kan inte garantera det.

Det är ingen som påstår att det troligtvis är något som inte har en naturlig förklaring här. Det är bara några saker som verkar lite konstiga som jag i brist på annat tycker är värt att kolla upp. Hur ska man annars kunna snubbla över något nytt? Ska man bara diskutera samma saker om och om igen?
Citera
2024-06-26, 16:18
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:

Att dunsen var gevärsskottet var hela utgångspunkten för mitt inlägg. Det var därför jag skrev att polisen inte ”känner igen” ljudet, inte att de inte hörde det.

Det behöver inte nödvändigtvis vara trivialt att en hel polispatrull med bevisad skjutvana inte känner igen ljudet av ett skott. Men det kan naturligtvis ha en naturlig förklaring.
Senast redigerad av BarnsligaBengt 2024-06-26 kl. 16:46.
Citera
2024-06-26, 17:30
Medlem
Jag har läst lite sporadiskt i tråden och lyssnat på lite poddar mm och har ett par funderingar kring saker som jag undrat om någon har gått vidare med och som det fortfarande finns chans att gå till botten med.

Han säger i polisförhör att han förvarade revolvern i ett bankfack under mordnatten och angav även vilken bank det var efter en följdfråga från polisen. Har man kontrollerat att CA hyrde ett bankfack på aktuell bank under aktuell tid och att det är tillräckligt stort? Är det för övrigt inte ovanligt att man förvarar ett vapen till ett värde av 2-3000 kr i ett bankfack när man har ett vapenskåp? Kan det vara så att han inte hade tänkt igenom svaret med bankfack särskilt noga utan svarade det spontant i ett försök att distansera sig själv från vapnet under mordnatten?

Det har framkommit att han hade en flickvän och att de bodde ihop under en tid. Hur stora ansträngningar har man gjort för att få tag i henne? Hon borde sannolikt fortfarande vara vid liv och det hade varit väldigt intressant att få höra mer från henne hur CA var som person. Jag tycker att det borde vara möjligt att hitta henne med hjälp av ledtrådar från grannar, hyresvärdar mm även om hon inte var skriven på deras gemensamma bostadsadress.

En labil person med så dålig impulskontroll att man sparkar på en hund, skjuter sönder en TV (och ev. skjuter en statsminister) bör ha utfört många fler brott i sitt liv. Har man tittat närmare på ouppklarade brott i närheten av de områden som han rörde sig i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in