2024-06-25, 07:56
Medlem
fragolas avatar
Hur bra koll tror ni chefsåklagare Krister Petersson skaffade sig på CA-spåret under sin tid som spaningsledare?
Har det framgått någonstans?
Vet KP att CA är dömd för djurplågeri, misshandel och åtalad för olaga hot t.ex.?
Vet KP att CA höll sig undan skytteklubben år 1986?
Eller att CA köpt rätt sorts kulor vid minst ett tillfälle?

Med tanke på hur dålig ordning det varit på CA-spåret hela tiden så skulle det inte förvåna mig om ingen av gubbarna i spaningsledningen hade den överblicken över hela CAs akt tyvärr.
Citera
2024-06-25, 08:15
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Hur bra koll tror ni chefsåklagare Krister Petersson skaffade sig på CA-spåret under sin tid som spaningsledare?
Vet KP att CA är dömd för djurplågeri, misshandel och åtalad för olaga hot t.ex.?

Med tanke på hur dålig ordning det varit på CA-spåret hela tiden så skulle det inte förvåna mig om ingen av gubbarna i spaningsledningen hade den överblicken över hela CAs akt tyvärr.

Med tanke på att de gjorde en grov miss till och med med SE (som de bevisligen la väldigt mycket tid på) kan man väl tvivla på det. De trodde ju att han stämplade ut efter väktarsamtalet.

Enligt deras egen tidsräkning skulle det ju då innebära att SE antingen tar vänster flera minuter före LOP och därför borde ha missat allting, eller tar höger och sedan gör en kovändning för att gå mot mordplatsen strax bakom LOP. Jag kan förstå om man tycker att det verkar misstänkt, men det bygger ju på en grov missuppfattning. I verkligheten fanns alla möjligheter för honom att vara kvar i receptionen när skotten föll.

Skulle tro att PU hade mått bra av att orientera sig lite i trådarna här faktiskt. Det gäller både CA, SE och i övrigt.
Citera
2024-06-25, 12:54
Medlem
Citat:

Min känsla ar att Krister Petersson och co satsade allt på ett kort Skandiamannen.
Citera
2024-06-26, 00:12
Medlem
Faderligs avatar
En liten fundering jag plötsligt kom på som jag hopas någon här har svar på.

Vad var det för vapen CA sköt sig med?
Citera
2024-06-26, 00:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Med tanke på att de gjorde en grov miss till och med med SE (som de bevisligen la väldigt mycket tid på) kan man väl tvivla på det. De trodde ju att han stämplade ut efter väktarsamtalet.

Enligt deras egen tidsräkning skulle det ju då innebära att SE antingen tar vänster flera minuter före LOP och därför borde ha missat allting, eller tar höger och sedan gör en kovändning för att gå mot mordplatsen strax bakom LOP. Jag kan förstå om man tycker att det verkar misstänkt, men det bygger ju på en grov missuppfattning. I verkligheten fanns alla möjligheter för honom att vara kvar i receptionen när skotten föll.

Skulle tro att PU hade mått bra av att orientera sig lite i trådarna här faktiskt. Det gäller både CA, SE och i övrigt.

Om nu inte den grova missen är att det inte var något väktarsamtal kl. 23:19.

HO jobbar bevisligen vid skärmen i receptionen när det här samtalet skulle ha skett, enligt larmlistan.

Det tar bara "ett par minuter" att kolla upp det.

Tror att utredningen skulle må bra av att inte fastna i gamla uppfattningar i decennier.

En munk på ett café 1987 väger av någon anledning tyngre än en korrekt tid och ett signalement.
Citera
2024-06-26, 06:53
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
En liten fundering jag plötsligt kom på som jag hopas någon här har svar på.

Vad var det för vapen CA sköt sig med?
Rapporten är maskad men uppgifter jag sett på flera ställen är att det skulle ha varit en älgstudsare eller iaf något jaktgevär. Och att han sköt sig i bröstet, inte i huvudet.
Citera
2024-06-26, 07:47
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Har också läst att det ska vara älgstudsare. Man kan notera att det är lite ovanligt att skjuta sig i bröstet istället för huvudet. Kollade upp detta en gång och fann att det var 3 gånger vanligare att skjuta sig i huvudet än i överkroppen vid självmord med skjutvapen.

Citera
2024-06-26, 09:15
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Har också läst att det ska vara älgstudsare. Man kan notera att det är lite ovanligt att skjuta sig i bröstet istället för huvudet. Kollade upp detta en gång och fann att det var 3 gånger vanligare att skjuta sig i huvudet än i överkroppen vid självmord med skjutvapen.
Den statistiken skulle man vilja ha rensad/sorterad för jägare (personer med jägarexamen, som CA).
Jag är ju frestad att göra en koppling till Palmes mordkula, just i överkroppen.
Men jag inser att det är just en frestelse.
Jägare har väl gått kurser som handlar om var i överkroppen man placerar en kula på ett djur för att döda det(?)
Citera
2024-06-26, 09:28
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Den statistiken skulle man vilja ha rensad/sorterad för jägare (personer med jägarexamen, som CA).
Jag är ju frestad att göra en koppling till Palmes mordkula, just i överkroppen.
Men jag inser att det är just en frestelse.
Jägare har väl gått kurser som handlar om var i överkroppen man placerar en kula på ett djur för att döda det(?)

Jo, men det är oavsett ett lite speciellt val i och med att medvetandet är helt opåverkat inledningsvis och man får uppleva sin död på ett väldigt påtagligt sätt. I alla fall fram till att man tappar medvetandet.

Jag har alltid tänkt mig att huvudpoängen med att skjuta sig i huvudet är att man hoppas på att det blir svart i rutan direkt.
Citera
2024-06-26, 09:43
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Jo, men det är oavsett ett lite speciellt val i och med att medvetandet är helt opåverkat inledningsvis och man får uppleva sin död på ett väldigt påtagligt sätt. I alla fall fram till att man tappar medvetandet.

Jag har alltid tänkt mig att huvudpoängen med att skjuta sig i huvudet är att man hoppas på att det blir svart i rutan direkt.

Du har en poäng.
Värt att addera kontexten också. Han genomför detta under ett visst mått av stress. Det bankar på dörren. Det är polisen.
Säkerligen är det mer otäckt att rikta ett vapen mot huvudet, både sitt eget eller någon annans.

Men, jag vill återigen inflika att detta verkligen är svagast möjliga indicier, alltför svaga att egentligen ta upp?
Och, sekretessen är väl jättehård, han kanske visst sköt sig själv i huvudet och det här med bröstkorgen är rykten/missförstånd(?)
Citera
2024-06-26, 09:48
Medlem
Roerligs avatar
Han avslutar med kula kaliber .30-06 från en studsare Sako Hunter.
Citera
2024-06-26, 11:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Rapporten är maskad men uppgifter jag sett på flera ställen är att det skulle ha varit en älgstudsare eller iaf något jaktgevär. Och att han sköt sig i bröstet, inte i huvudet.
I bröstet rakt framifrån?

Det låter ju lite halvknepigt. Särskilt i en stressad situation när polisen knackar på.

Hade han licens på det vapnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in