2024-06-26, 11:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Den statistiken skulle man vilja ha rensad/sorterad för jägare (personer med jägarexamen, som CA).
Jag är ju frestad att göra en koppling till Palmes mordkula, just i överkroppen.
Men jag inser att det är just en frestelse.
Jägare har väl gått kurser som handlar om var i överkroppen man placerar en kula på ett djur för att döda det(?)
Det är enbart för att det är säkrare och mindre risk för skadeskjutning, pga större träffyta, man skjuter i bröstet på djur vid jakt.

Jag har verkligen svårt att se en jägare sätta ett gevär mot bröstet och skjuta. Det är ju framförallt väldigt krångligt, hur håller man ens vapnet stabilt när man trycker av liksom? Och hur vet man exakt var man siktar?

När man pratar om folk som skjuter sig i bröstet handlar det väl främst om pistoler?
Citera
2024-06-26, 11:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är enbart för att det är säkrare och mindre risk för skadeskjutning, pga större träffyta, man skjuter i bröstet på djur vid jakt.

Jag har verkligen svårt att se en jägare sätta ett gevär mot bröstet och skjuta. Det är ju framförallt väldigt krångligt, hur håller man ens vapnet stabilt när man trycker av liksom? Och hur vet man exakt var man siktar?

När man pratar om folk som skjuter sig i bröstet handlar det väl främst om pistoler?

Det är väl lätt att föreställa sig hur man praktiskt går tillväga för att skjuta sig i hjärtat med ett gevär.

I huvudet blir knepigare om man ska skjuta sig tinningen, som väl är det man i första hand tänker sig. Beror i och för sig på hur lång pipan är. Alternativet blir i pannan eller genom munnen.

Vapnet var licensierat, om han nu inte hade fler jaktvapen än de som är kända.
Citera
2024-06-26, 11:54
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Gevär/hagelgevär i munnen eller under hakan är väl en ”klassiker”. Tanken då är att man skjuter sönder hjärnan nedifrån. Det var så Kurt Cobain tog sig av daga till exempel.
Citera
2024-06-26, 12:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är väl lätt att föreställa sig hur man praktiskt går tillväga för att skjuta sig i hjärtat med ett gevär.

I huvudet blir knepigare om man ska skjuta sig tinningen, som väl är det man i första hand tänker sig. Beror i och för sig på hur lång pipan är. Alternativet blir i pannan eller genom munnen.

Vapnet var licensierat, om han nu inte hade fler jaktvapen än de som är kända.
Är det verkligen det? Jag försökte hitta exempel på detta och hittade att det verkade vara rätt vanligt att skapa atrapper för att lyckas. Nu är visserligen CAs armar så långa att han ska klara det. Men helt enkelt är det nog inte.

Det enkla sättet är att sätta pipan under hakan och rikta snett bakåt.

Utan att ha kollat upp det så tror jag det är det överlägset vanligaste sättet. Att sätta mot tinningen är ju bara ännu krångligare.
Citera
2024-06-26, 12:05
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Gevär/hagelgevär i munnen eller under hakan är väl en ”klassiker”. Tanken då är att man skjuter sönder hjärnan nedifrån. Det var så Kurt Cobain tog sig av daga till exempel.

Måhända inte det enklaste att förmå sig till att göra.

Men hjärtat är, som någon var inne på, otäckt såtillvida att det känns lite ”osäkert” att skjuta sig där plus farhågan att man kanske kommer vara medveten en stund även om tilltaget lyckas.

Otur att han inte kunde skjuta sig i ryggen, det finns nämligen inget säkrare ställe enligt rättsläkaren och en träff inom ett stort område räcker för full förvissning.
Citera
2024-06-26, 12:37
Medlem
Faderligs avatar
Är det helt omöjligt att få ut dokumentetation angående det här självmordet?
Citera
2024-06-26, 13:11
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Är det helt omöjligt att få ut dokumentetation angående det här självmordet?

Hoppas det faktiskt, inget att grotta i och inget som eg har bäring på Palmemordet... tycker jag... Det får räcka med hur media beskrev Stig Engströms sista dagar.
Citera
2024-06-26, 13:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Hoppas det faktiskt, inget att grotta i och inget som eg har bäring på Palmemordet... tycker jag... Det får räcka med hur media beskrev Stig Engströms sista dagar.
Det vet vi väl inte föränn vi läst det. Det låter ju rätt skumt på förhand. Men troligtvis inte är något annat än något som bara låter skumt. Fast i brist på annat är det väl värt att kolla upp ändå.

Vad gäller att grotta i hans liv hade jag hållt med om det inte hade varit på tok för sent för det. Det är som att lyfta en sten ur Falu koppargruva vid det här laget.
Citera
2024-06-26, 13:54
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Det vet vi väl inte föränn vi läst det. Det låter ju rätt skumt på förhand. Men troligtvis inte är något annat än något som bara låter skumt. Fast i brist på annat är det väl värt att kolla upp ändå.

Av alla saker som pekar på Christer Andersson som gärningsman i Palmemordet kommer hans självmord längre ner på listan. Det skumma är väl i så fall att han skjuter sig när polisen knackar på. Inte hur han går tillväga rent tekniskt. Han äger vapen, som han har licens för, han skjuter sig själv med ett av dessa, han är ensam i lägenheten, polisen är på andra sidan ytterdörren.
Citera
2024-06-26, 14:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Av alla saker som pekar på Christer Andersson som gärningsman i Palmemordet kommer hans självmord längre ner på listan. Det skumma är väl i så fall att han skjuter sig när polisen knackar på. Inte hur han går tillväga rent tekniskt. Han äger vapen, som han har licens för, han skjuter sig själv med ett av dessa, han är ensam i lägenheten, polisen är på andra sidan ytterdörren.
Nu tänkte jag väl mest på att se om det faktiskt är ett självmord det rör sig om.

Jag tycker absolut det är skumt att skjuta sig i bröstet med ett gevär.

Att han gör det precis när poliserna knackar på efter att ha varit okontaktbar så länge att brorsan blivit orolig känns ju också lite skumt. Men det kan ju varit den puchen han behövde.

Dessutom borde han väl vara levande när poliserna kommit in. I alla fall inte vara helt uppenbart konstaterat död och bortom räddning.
Citera
2024-06-26, 14:12
Medlem
Roerligs avatar
Här finns dokumenten gällande dödsfallet. Maskade som sig bör, framkommer inte mycket mer än det som redan avhandlats.

https://wpu.nu/images/8/8a/IVA_16636-17_PM_CA_Sj%C3%A4lvmord_2008-11-28.pdf

Håller med om att man bör vara återhållsam med att grotta i det där.
Citera
2024-06-26, 14:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Nu tänkte jag väl mest på att se om det faktiskt är ett självmord det rör sig om.

Vad skulle det annars vara?

Citat:
Jag tycker absolut det är skumt att skjuta sig i bröstet med ett gevär.

Var är det inte skumt att skjuta sig med ett gevär?

Citat:
Att han gör det precis när poliserna knackar på efter att ha varit okontaktbar så länge att brorsan blivit orolig känns ju också lite skumt. Men det kan ju varit den puchen han behövde.

Brorn kontaktar polisen efter att ha fått ett självmordsbrev av CA och som inte går att få tag på därefter. Ja, påknackningen torde vara den utlösande faktorn.

Citat:
Dessutom borde han väl vara levande när poliserna kommit in. I alla fall inte vara helt uppenbart konstaterat död och bortom räddning.

Varför det, om han skjutit sig rakt i hjärtat?

Man går för övrigt in i lgh efter att låssmed osv tillkallats. Patrullen på plats hör aldrig skottet, bara en duns (trots att .30-06 låter lika mkt som Magnum).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in