2024-06-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Sluta trolla
Den är kvar
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/83548

Du e medveten om att det går söka på sålda lägenheter på Booli va????

Denna gick för 3 940 000
https://www.booli.se/annons/5343570
Fel lya

My bad! Måste blandat ihop, är själv i köpläge så det är många objekt man plöjer per dag ;(
Citera
2024-06-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
My bad! Måste blandat ihop, är själv i köpläge så det är många objekt man plöjer per dag ;(

Mmm
Se upp med tomträtt bara 😂😂😂😂
Citera
2024-06-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Den finns i alla större städer. T.ex. New York med vettlösa priser på lägenheter om man vill ha en mitt i Manhattan. Folk som köper dessa lägenheter är av typen att de inte behöver ta några lån vilket gör att dessa lägenheter blir mer immuna mot konjukturen och även regler när det gäller lån. Det blir helt enkelt två marknadslägen på grund av detta.

Fast det gäller även attraktiva lägenheter för mer vanligt folk som tar lån för att köpa, har varit rätt bra ruljans och budgivning på finare treor och fyror i Stockholms innerstad senaste månaderna.
Citera
2024-06-25, 17:59
Medlem
Något jag tycker mig se ha sjunkit generellt i attraktivitet, är ettor. Dessa budades upp som galet under hysterin på 2010-talet, men verkar inte alls vara samma huggsexa nu post-pandemin. Demografisk effekt?
Citera
2024-06-25, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Fast det gäller även attraktiva lägenheter för mer vanligt folk som tar lån för att köpa, har varit rätt bra ruljans och budgivning på finare treor och fyror i Stockholms innerstad senaste månaderna.

Jaap även finare/bra objekt, treor i närförorter har budats upp rejält, vi budade på en fin sekelskiftstrea i Aspudden som blev lite för dyr sett till ytan, utgångspris 4.9, slutpris 6.4 lol...
Citera
2024-06-25, 22:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Något jag tycker mig se ha sjunkit generellt i attraktivitet, är ettor. Dessa budades upp som galet under hysterin på 2010-talet, men verkar inte alls vara samma huggsexa nu post-pandemin. Demografisk effekt?

För att det då fanns färre, men nu finns det desto fler då det är det som har byggts mycket av på sista 10 åren. Så kallad marknadsekonomi. Men något sådant existerar väl knappt enligt bubbel-pladdrare med foliehatten på. Och vaccin för covid var också bajs. Priserna ska ner.
Citera
2024-06-25, 22:16
Avstängd
Citat:
Jaap även finare/bra objekt, treor i närförorter har budats upp rejält, vi budade på en fin sekelskiftstrea i Aspudden som blev lite för dyr sett till ytan, utgångspris 4.9, slutpris 6.4 lol...

Hur kan en bostad blir för dyr sett till ytan? Du menar att den blev för dyr för din plånbok? Eller menar du att den som vann budgivningen måste nyttja dia imaginära kvadratmeter på ett visst sätt?

Marknaden tyckte att den var värd 6.4 millar. Du tycker inte samma. Det är helt ok.
Citera
2024-06-26, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hur kan en bostad blir för dyr sett till ytan? Du menar att den blev för dyr för din plånbok? Eller menar du att den som vann budgivningen måste nyttja dia imaginära kvadratmeter på ett visst sätt?

Marknaden tyckte att den var värd 6.4 millar. Du tycker inte samma. Det är helt ok.

Marknaden.. lol..
Om banken tvärslutar att låna ut pengar så skulle den knappt vara 'värd' något alls.
Citera
2024-06-26, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
I Göteborg råder verkligen "två marknadslägen" parallellt just nu. Attraktiva innerstadsobjekt är det ruljans på, medan om du köpte i t.ex. Tuve (förort; not high end nor all terrible) efter 2016, är det inte helt självklart att du får igen pengarna idag.

Red: Insåg nu att jag i princip repeterade mitt förra inlägg. Men ni som följer marknaden i andra städer, är det liknande läge där?
Det är köparnas marknad. Innebär inte drömpriser men gott om tid och utbud att välja sitt objekt.
Marknaden går hårt mot dem som måste sälja.
Områden med lägre ruljans blir ännu mer spretiga i prisbilden. Nyskilde Niklas och dödsbo Agda får sänkt 10%, medan avvaktande Anders får sitt satta pris efter halvår eller mer.
Citera
2024-06-26, 02:19
Medlem
Edit: fel, ta bort.
Senast redigerad av Aabbcc123 2024-06-26 kl. 02:23.
Citera
2024-06-26, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf

När det närmar sig 110k/kvm utanför tullarna och totalytan knappt är 56 halvtaskigt planerade kvm fördelade på tre rum så ja, då tyckte jag det var för dyrt sett till ytan/storleken då jag, sambo och barn förmodligen inte skulle få plats bekvämt i 5+ år. Uppenbarligen så tyckte någon annan inte det som tillsammans med 5 andra, mig inkluderat, budade upp den.

Då sparar jag hellre slantarna till ett bättre objekt, ps vårt tak ligger på 7m.

Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Marknaden.. lol..
Om banken tvärslutar att låna ut pengar så skulle den knappt vara 'värd' något alls.

Haha lite så!
Senast redigerad av Aabbcc123 2024-06-26 kl. 02:22.
Citera
2024-06-26, 03:25
Medlem
Citat:
Fast det beror ju helt på, många branscher är extremt koncentrerade i Stockholm, exempelvis, finans, pr, tech.

Nej. Jobbar själv inom tech/it/marknadsföring och ser bland alla stora sthlms techbolag att det är helt OK att jobba remote.

Även på mitt bolag har vi anställda med samma löner både utomlands, i Skåne och i Norrland.

Grejen är att mina kollegor i Sthlm VILL bo i en dyr etta/tvåa på Söder eller Östermalm. De vill inte bo i en villa i Bromma, Nacka, Huddinge, Spånga, Sollentuna, Sigtuna (eller t.o.m. längre bort), även om de kunde det.

Det är verkligheten.

Sen har jag kollegor som köpte hus i Spanien och jobbar remote och trivs bra. Men de inbitna Stockholmsfolket lägger hellre ALLA pengar på en ”fin” tvåa eller trea i ett ”coolt” område innanför tullarna. (Trots att de har eller ska få barn, nästan så att vi älskar att bo trångt här hehe)
Senast redigerad av eldlagan 2024-06-26 kl. 04:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in