Citat:
Ursprungligen postat av
sefipaw
Hur visste de vilken mail-address de skulle skriva till? Om du är känd sen tidigare så behöver de inte se ditt leg, såklart. Om de fått veta din identitet från t.ex. polisen så räcker ju det.
Hur som helst så bryter de mot lagen om de inte för journal som du har elektronisk åtkomst till. Det är inte jag som har svårt att acceptera att de inte gör så - det är lagen.
Vi andra får ju inte random mail från psyket. Offentliga vård-inrättningarskickar inte ut reklam-mail. Uppenbarligen kontaktade de dig för att de vet vem du är och att du behöver vård.
De skickade ett mejl på den plats jag var på. Ungefär som om du skulle skicka ett mejl till mig här. Du kan göra det, men du vet ändå inte vem jag är. Sen har de fått en riktig mejladress från mig. Men den är också anonym. Du skulle kunna få den också. Spelar ingen roll för min säkerhet.
Håller med dig att få den typen av reklam-mejl är lite ovanliga, särskilt givet vårdkön till psykvården. Därför jag var lite orolig att de skulle försöka låsa in mig i början - Vad vet, eller tror dem? Även om det jag gjorde på stället de kontaktade mig på var ganska harmlöst så finns det en juridisk aspekt på det hela.
Det är ju en orsak till varför jag är lite fundersam på om de sitter och sätter några konstiga diagnoser på mig bakom min rygg? Eller om de uppriktigt inte bryr sig? Men i så fall förstår jag inte "sorterings"-frågorna som verkar syfta till att få in mig i någon kategori.
Du säger att de bryter mot lagen. Jag tror inte det. Inte så man bedriver offentlig verksamhet. Jag har en teori om hur det kan gå till, men den vill jag inte dryfta här.
Citat:
Ursprungligen postat av
sefipaw
Hur betalar du för vården, dessutom? Antingen så betalar du med bankkort, eller också har du fått frikort. I båda fallen får mottagningen veta din identitet. För jag antar att du, som alla andra patienter i Sverige, måste presentera dig i receptionen inför varje besök så att vårdgivaren får veta att du är där?
Nä, går och sätter mig i ett väntrum på avtalad tid så kommer hon och hämtar mig bara. Har inte betalat en krona eller presenterat mig i någon reception. Kontakten sköter vi via en anonym mejladress om det är några ändringar eller avbokningar av tiderna.