• 1
  • 2
2024-06-23, 22:21
Medlem
fido1986s avatar
Har gått i typ terapi ett tag. Frågade senast om vad hon skriver i sina anteckningar? Om hon anser att jag har någon diagnos?

Tycker inte att svaret var glasklart. Det var mest harklande om att det var stödanteckningar om vad vi pratat om osv. Men att om hon skulle säga något så var det att det är min autism i kombination med en tuff uppväxt.

Samtidigt så ställer hon en massa frågor till mig. Om jag blir rädd. Om vissa saker varit medfödda eller något jag lärt mig osv. Fattar ju att det är för att sortera in mig. Men i vad?

Så min fråga, stämmer det att hjärnskrynklare är ointresserade av att sätta en diagnos, och bara ser till patientens bästa? Eller handlar det om att hon döljer något för mig?
Citera
2024-06-23, 22:28
Medlem
Shitnuggets avatar
Psykiatriker är de enda som får sätta diagnoser då de har läkarutbildning.
Citera
2024-06-23, 22:43
Medlem
Logga in på 1177 och kolla i din journal. Jag har för mig att terapeuter kan sätta "lättare" diagnoser, typ där diagnosen beskriver dags-läget istället för ett långvarigt tillstånd. De får skriva "depressiv episod" men inte "depression". Men jag är inte säker.
Citera
2024-06-23, 22:48
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitnugget
Ja, men psykologer gör i regelutredningsarbetet åt psykiatrikern (sedan sätter psykiatrikern diagnosen).

Jag är tveksam om de kommer att få fortsätta göra så.

När asperger blev autism blev det också en rent biologisk medicinsk "åkomma".
Då skall man naturligtvis leta efter biologiska medicinska markörer inte tramsa med fråge formulär.
Det säger sig själv att man missar en hel del och går över ån efter vatten.

Tyvärr rullar rutiner på som vanligt även efter tex. att asperger flyttats i DSM.
Citera
2024-06-23, 22:55
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitnugget

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ja, men psykologer gör i regelutredningsarbetet åt psykiatrikern (sedan sätter psykiatrikern diagnosen).

Då skall man naturligtvis leta efter biologiska medicinska markörer inte tramsa med fråge formulär.

Tyvärr rullar rutiner på som vanligt även efter tex. att asperger flyttats i DSM.

En psykolog får sätta en diagnos själv
Citera
2024-06-23, 22:58
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Logga in på 1177 och kolla i din journal. Jag har för mig att terapeuter kan sätta "lättare" diagnoser, typ där diagnosen beskriver dags-läget istället för ett långvarigt tillstånd. De får skriva "depressiv episod" men inte "depression". Men jag är inte säker.

Jag går på samtalen anonymt. Jag kan inte se det i min journal.

Frågade mest för att jag var nyfiken. Inte för att det spelar så stor roll egentligen. Men harklandet gör mig fundersam?

Är det verkligen så oviktigt för dem?
Citera
2024-06-23, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Jag går på samtalen anonymt. Jag kan inte se det i min journal.

Frågade mest för att jag var nyfiken. Inte för att det spelar så stor roll egentligen. Men harklandet gör mig fundersam?

Jag har för mig att svensk lag kräver att legitimerade psyk-vårdare för journal. Vill minnas en annan tråd där användaren gick till privat psykolog och trodde att denne därför inte förde journal, men det ska de tydligen göra.
Citera
2024-06-23, 23:42
Medlem
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-2008-355/#K3

Personer som är skyldiga att föra en patientjournal
3 § Skyldig att föra en patientjournal är
1. den som enligt 4 kap. patientsäkerhetslagen (2010:659) har legitimation eller särskilt förordnande att utöva ett visst yrke,
2. den som, utan att ha legitimation för yrket, utför arbetsuppgifter som annars bara ska utföras av logoped, psykolog eller psykoterapeut inom den allmänna hälso- och sjukvården eller utför sådana arbetsuppgifter inom den enskilda hälso- och sjukvården som biträde åt legitimerad yrkesutövare,
3. den som, utan att ha legitimation för yrket, utför samma slags arbetsuppgifter inom den allmänna hälso- och sjukvården som en hälso- och sjukvårdskurator, och
4. den som utför insatser enligt lagen (2019:1297) om koordineringsinsatser för sjukskrivna patienter.

Hantering av journalhandlingar
14 § Uppgifter i en journalhandling får inte utplånas eller göras oläsliga i andra fall än som avses i 8 kap. 4 §.

Bevarande av journalhandlingar
17 § En journalhandling ska bevaras minst tio år efter det att den sista uppgiften fördes in i handlingen. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om att vissa slags journalhandlingar ska bevaras under längre tid än tio år.

En legitimerad (eller ej legitimerad) vård-givare som inte för elektronisk journal som du har åtkomst till bryter mot lagen, vad jag kan se.
Citera
2024-06-23, 23:43
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Diagnoserna i sig är ointressanta, din terapeut är ju intresserad av dig på ett betydligt djupare plan.

Däremot kan din terapeut, om han är rimligt begåvad och duktig, efter en tid kunna förklara för dig hur dina problem ser ut via någon av de modeller eller ramar som olika ”diagnoser” rymmer inom sina respektive spektrum.

Egna anteckningar och egen journal över sina patienter och klienter för alla terapeuter.
Citera
2024-06-23, 23:46
Medlem
Citat:

Vilka markörer är det?
Citera
2024-06-23, 23:52
Medlem
Citat:

Asperger är väl fortfarande en psykiatrisk diagnos?
Citera
2024-06-24, 01:21
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-2008-355/#K3

Personer som är skyldiga att föra en patientjournal
3 § Skyldig att föra en patientjournal är
1. den som enligt 4 kap. patientsäkerhetslagen (2010:659) har legitimation eller särskilt förordnande att utöva ett visst yrke,
2. den som, utan att ha legitimation för yrket, utför arbetsuppgifter som annars bara ska utföras av logoped, psykolog eller psykoterapeut inom den allmänna hälso- och sjukvården eller utför sådana arbetsuppgifter inom den enskilda hälso- och sjukvården som biträde åt legitimerad yrkesutövare,
3. den som, utan att ha legitimation för yrket, utför samma slags arbetsuppgifter inom den allmänna hälso- och sjukvården som en hälso- och sjukvårdskurator, och
4. den som utför insatser enligt lagen (2019:1297) om koordineringsinsatser för sjukskrivna patienter.

Hantering av journalhandlingar
14 § Uppgifter i en journalhandling får inte utplånas eller göras oläsliga i andra fall än som avses i 8 kap. 4 §.

Bevarande av journalhandlingar
17 § En journalhandling ska bevaras minst tio år efter det att den sista uppgiften fördes in i handlingen. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om att vissa slags journalhandlingar ska bevaras under längre tid än tio år.

En legitimerad (eller ej legitimerad) vård-givare som inte för elektronisk journal som du har åtkomst till bryter mot lagen, vad jag kan se.

Det är offentlig verksamhet. Den är seriös. Ingen aning exakt hur de rundar lagen?

De behövde uppgifter från mig vid första besöket. Men jag fick hitta på dessa.

Följde din länk, kan de föra journal på min alias?

Citat:
"6 § En patientjournal ska innehålla de uppgifter som behövs för en god och säker vård av patienten.

Om uppgifterna finns tillgängliga, ska en patientjournal alltid innehålla
1. uppgift om patientens identitet,"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här