2024-06-24, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
På onsdag 26 juni löper fristen för överklagande ut.
När överklagandet/-na skickats till hovrätten kan vi få reda på nytt målnummer samt ganska snart när målet beräknas gå upp till förhandling.
Just nu är det som jag förstått bara Am*n som överklagat. Åklagaren har ju inte någon anledning att överklaga i detta fall.

Angående advokatkostnader så är det inte fritt fram för advokaterna att begära valfritt belopp utan de behöver lämna in en räkning där timmarna ska motiveras. Det förekommer att tingsrätten sätter ner arvodet om advokaten lagt omotiverat många timmar. De normala timtaxorna sätts årligen av regeringen och Domstolsverket.

Tack för datum!

Så nu återstår beslutet i HR, utredning på Kumla av GM och beslut om var han ska placeras under många långa år! Om någon månad eller två kan han förmodligen börja "boa" in sig i sin nya lya.
Eftersom det är så ont om platser så kanske han även får en "livskamrat" att dela dessa 12? kvadratmeter med.

Advokatens jobb är att göra så gott de kan för sin klient, i detta fall hade han det inte lätt (och inte mycket att komma med). Klart att de överklagar ett livstidsstraff och dessutom så har han kramat ut så mycket slantar det går.
Citera
2024-06-24, 06:04
Medlem
Citat:
Ursäkta om jag tagit fel. Någon skribent skrev det tidigare i tråden.

Det var jag som skrev att det finns häktesplatser på Hinseberg.

Ps Jag visste det eftersom Toves mördare J blev placerad där innan domen föll. Ds
Citera
2024-06-24, 09:24
Medlem
Överklagande

https://gofile.io/d/P3RlE4

.
Citera
2024-06-24, 09:33
Medlem
drmaximusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Överklagande

.
åh... Han tar med flashback som bevismaterial i tillägget..
gräsklipparn, din chans äro kommen...
Citera
2024-06-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Överklagande

.

Tack!

Har skummat igenom det mesta men vad som jag finner mest av intresse:

Beslut; Sista dag för att påbörja huvudförhandlingen är den 31 juli 2024. På grund av ovanligt många förtursmål - häktade brottsmål - kommer huvudförhandlingen att påbörjas den 7 augusti 2024.

Blir en lång (kanske het) sommar i häktet för den (tänkte) blivande pappan!
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-06-24 kl. 10:58.
Citera
2024-06-24, 10:22
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmaximusen
åh... Han tar med flashback som bevismaterial i tillägget..
gräsklipparn, din chans äro kommen...
Jo , Flashback är ju allmänt känt som den trovärdigaste av källor ....
Citera
2024-06-24, 10:36
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Tack!

Har skummat igenom det mesta men vad som jag finner mest av intresse:

Beslut; Sista dag för att påbörja huvudförhandlingen är den 31 juli 2024. På grund av ovanligt många förtursmål - häktade brottsmål - kommer huvudförhandlingen att påbörjas den 7 augusti 2024.

Blir en lång (kanske het) sommar i häktet för den blivande pappan!

Blivande pappan? Barnet dog.
Citera
2024-06-24, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Blivande pappan? Barnet dog.

Tack, har hunnit ändra i mitt inlägg (tillägg "tänkte")!
Citera
2024-06-24, 11:13
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Tack för datum!

Så nu återstår beslutet i HR, utredning på Kumla av GM och beslut om var han ska placeras under många långa år! Om någon månad eller två kan han förmodligen börja "boa" in sig i sin nya lya.
Eftersom det är så ont om platser så kanske han även får en "livskamrat" att dela dessa 12? kvadratmeter med.

Advokatens jobb är att göra så gott de kan för sin klient, i detta fall hade han det inte lätt (och inte mycket att komma med). Klart att de överklagar ett livstidsstraff och dessutom så har han kramat ut så mycket slantar det går.

Jag förstår verkligen inte försvarsstrategin som advokat Abbaszadeh valde. Om det beror på att hans händer var bakbundna av klientens lögner eller om detta mål översteg hans kompetens vet jag inte. Hans insatser imponerade i vart fall inte på mig.

Jag skulle sammanfatta strategin som ”min klient är ingen kallblodig mördare utan en snäll men strulig kille som ljuger för att vara andra till lags och inte är mogen att ta självständiga beslut.”

I det läget hade det varit bättre om klienten hållit tyst istället för att underminera försvaret genom att hitta på nya lögner som visar hur beräknande han är.

Citat:
Det var jag som skrev att det finns häktesplatser på Hinseberg.

Ps Jag visste det eftersom Toves mördare J blev placerad där innan domen föll. Ds
Ber om ursäkt för att jag förväxlade dig med en annan skribent.
Citera
2024-06-24, 11:52
Medlem
Citat:
Jag förstår verkligen inte försvarsstrategin som advokat Abbaszadeh valde. Om det beror på att hans händer var bakbundna av klientens lögner eller om detta mål översteg hans kompetens vet jag inte. Hans insatser imponerade i vart fall inte på mig.

Jag skulle sammanfatta strategin som ”min klient är ingen kallblodig mördare utan en snäll men strulig kille som ljuger för att vara andra till lags och inte är mogen att ta självständiga beslut.”

I det läget hade det varit bättre om klienten hållit tyst istället för att underminera försvaret genom att hitta på nya lögner som visar hur beräknande han är.

Ber om ursäkt för att jag förväxlade dig med en annan skribent.

Nu har jag ingen detaljkunskap i hur man valt att lägga upp försvaret. Men eftersom detta är ett indiciemål där den misstänkte helt enkelt hävdar att han inte var i lägenheten och inte har någonting med mordet att göra - så finns det ju inte så mycket mer att göra/säga.
Citera
2024-06-24, 12:13
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu har jag ingen detaljkunskap i hur man valt att lägga upp försvaret. Men eftersom detta är ett indiciemål där den misstänkte helt enkelt hävdar att han inte var i lägenheten och inte har någonting med mordet att göra - så finns det ju inte så mycket mer att göra/säga.

Exakt så. Den tilltalade hade antagligen vunnit på att säga så lite som möjligt.
Nu valde han istället att lämna långrandiga svar, och även käfta emot åklagaren i en del fall. Han ansträngde sig för att lämna logiska förklaringar även på frågor som inte hade direkt betydelse för skuldfrågan, men problemet var att han sa emot sina egna tidigare uppgifter och beslogs med lögn på ett stort antal punkter.

Nu vet vi ju inte om advokaten rått honom att försöka svara kortfattat och om klienten i så fall kunde eller ville följa ett sådant råd.
Citera
2024-06-24, 13:57
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Exakt så. Den tilltalade hade antagligen vunnit på att säga så lite som möjligt.
Nu valde han istället att lämna långrandiga svar, och även käfta emot åklagaren i en del fall. Han ansträngde sig för att lämna logiska förklaringar även på frågor som inte hade direkt betydelse för skuldfrågan, men problemet var att han sa emot sina egna tidigare uppgifter och beslogs med lögn på ett stort antal punkter.

Nu vet vi ju inte om advokaten rått honom att försöka svara kortfattat och om klienten i så fall kunde eller ville följa ett sådant råd.

Jag tror att advokaten var hyfsat frustrerad över sin klient och önskade säkert en av och på knapp på A*min, " Att gräva en grop åt sej själv" passar väl perfekt in på A*min. Jag kan inte se i dagsläget att HR skulle ändra TR domslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in