2024-06-24, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Försökte bara påvisa att det är riskabelt att ha sina pengar på banken. För oss svenskar är det lite mindre riskapbelt (iaf just nu) och vi blir "bara" drabbade av ca 10% årlig inflation som äter upp värdet av våra pengar.
1 miljon kronor har efter tio år med 10%:ig inflation köpvärde motsvarande 380 000...

Absolut inte.

Inte kontanter, nej.
Bitcoin, ja absolut.

Fast då missar du helt poängen med de risker jag tagit upp. Jag talar inte alls om risken att fiat eller krypto förlorar värde utan om riskerna att förlora tillgången till sina pengar.

Väldigt märkligt därför om du vågar bära krypto på dig till ett värde av flera miljoner kronor men inte vågar det med fiat, med avseende på rånrisken, inte med avseende på en värdeförändring. Och för kryptos del avser jag din seed phrase på ett papper i plånboken.
Senast redigerad av UnfilteredFountain 2024-06-24 kl. 09:34.
Citera
2024-06-24, 09:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnfilteredFountain
Fast då missar du helt poängen med de risker jag tagit upp. Jag talar inte alls om risken att fiat eller krypto förlorar värde utan om riskerna att förlora tillgången till sina pengar.

Väldigt märkligt därför om du vågar bära krypto på dig till ett värde av flera miljoner kronor men inte vågar det med fiat, med avseende på rånrisken, inte med avseende på en värdeförändring. Och för kryptos del avser jag din seed phrase på ett papper i plånboken.
Jag kan bära krypto för mijoner med mig genom att memorera 12 ord. Rånrisken är minimal.
Citera
2024-06-24, 09:42
Medlem
Citat:
Jag kan bära krypto för mijoner med mig genom att memorera 12 ord. Rånrisken är minimal.

Ja om du litar så mycket på att ditt minne klarar det resten av livet då är det lugnt.
Jag litar inte på minnet på det sättet, inte år efter år eller om jag råkar ut för en olycka.
Men i detta fall har även du som jag valt bort HW-lösningar för att förvara hemligheten.
Citera
2024-06-24, 09:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja om du litar så mycket på att ditt minne klarar det resten av livet då är det lugnt.
Jag litar inte på minnet på det sättet, inte år efter år eller om jag råkar ut för en olycka.
Men i detta fall har även du som jag valt bort HW-lösningar för att förvara hemligheten.
Som sagt, det finns flera olika sätt att mitigera riskerna du talar om beroende på vad man värdesätter, och det vet ju du som den expert du säger dig vara. Har du "bättre lösningar" som funkar för dig, good for you. Andra sätter dock högt värde i kryptolösningar oavsett om du gör det eller inte.
Senast redigerad av Leaston 2024-06-24 kl. 09:51.
Citera
2024-06-24, 09:52
Medlem
Citat:

Bra sak att du inte litar på minnet!

Rent vetenskapligt är det oerhört riskabelt att förlita sig på sitt minne på det sättet som krävs enligt diskussionen ovan. Minnet är betydligt skörare (och mer föränderligt) än vad gemene man tror. Finns väldigt mycket forskning i ämnet och gemensamt är slutsatsen att minnet inte är att lita på ...
Citera
2024-06-24, 10:16
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
Nere på 62k nu. Dags för lite påfyllning såhär strax innan löning eller skall vi ner ännu mer..
Citera
2024-06-24, 10:54
Medlem
Är väl inte otroligt vi går ner mot 56k närmsta tiden, där ligger nämligen wma linjen.
Citera
2024-06-24, 11:41
Avslutad
Citat:

Hur är rånrisken minimal? Har du mycket hög smärttröskel apropå tortyr? Hur agerar du om rånare hotar dina respektive? Rånarna har mycket närmare till dina pengar med dina 12ord än om du har dem på ett konto/i aktier på bank/ETF.
Citera
2024-06-24, 11:44
Avslutad
MtGox ska enligt uppgift börja betala ut Bitcoins till ägarna som hade coinsen innan MtGox gick under.
https://cointelegraph.com/news/mt-gox-trustee-start-bitcoin-bitcoin-cash-repayments

Utbetalningarna kan ske så snart som i juli och spås sätta press på Bitcoin-priset.
Många gånger har det varit falska rykten om återbetalningar från MtGox, denna gång verkar det dock bli av.
Citera
2024-06-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chili-cheese19kr
Nere på 62k nu. Dags för lite påfyllning såhär strax innan löning eller skall vi ner ännu mer..

Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Är väl inte otroligt vi går ner mot 56k närmsta tiden, där ligger nämligen wma linjen.

Det vore i linje med hur det brukar se ut, om vi stutsar på eller i närheten av 200 wma. Den ligger i dag på 57,5k men stiger ganska snabbt. Så kanske får vi en lokal botten strax under 60k? I så fall blir det en högre botten, och allt är fortfarande frid och fröjd.

https://buybitcoinworldwide.com/charts/200-day-moving-average/

Vi har i princip legat stilla hela våren, och volatiliteten är pyttelåg och sjunkande, vilket kan ses här:

https://www.coinglass.com/pro/i/bl

Historiskt har ett sådant läge slutat med en explosiv rörelse uppåt. En explosiv rörelse nedåt från detta läge är förstås tänkbar men vore i så fall något nytt för bitcoin.
Citera
2024-06-24, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det vore i linje med hur det brukar se ut, om vi stutsar på eller i närheten av 200 wma. Den ligger i dag på 57,5k men stiger ganska snabbt. Så kanske får vi en lokal botten strax under 60k? I så fall blir det en högre botten, och allt är fortfarande frid och fröjd.

https://buybitcoinworldwide.com/charts/200-day-moving-average/

Vi har i princip legat stilla hela våren, och volatiliteten är pyttelåg och sjunkande, vilket kan ses här:

https://www.coinglass.com/pro/i/bl

Historiskt har ett sådant läge slutat med en explosiv rörelse uppåt. En explosiv rörelse nedåt från detta läge är förstås tänkbar men vore i så fall något nytt för bitcoin.
Min spekulation är att denna gången så kommer MtGox betala ut massa coins. Däremot kan de redan ha sålt massa coins för de MtGox-användare som hellre ville få betalt i fiat.
Citera
2024-06-24, 12:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Hur är rånrisken minimal? Har du mycket hög smärttröskel apropå tortyr? Hur agerar du om rånare hotar dina respektive? Rånarna har mycket närmare till dina pengar med dina 12ord än om du har dem på ett konto/i aktier på bank/ETF.
Hur ofta blir du rånad och utsatt för tortyr tills dess att du övertygad dem om att du har/inte har tillgång till 12 ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in