2024-06-22, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Nej, det är bara högerspöken som låter sig påverkas av dylikt.

Finns nog flera ryzztroll isf.
Citera
2024-06-22, 23:55
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James.Fjong
Du påverkas minsann inte, men de otäcka högerspökena.
Stor töntvarning på dig. Bara ordet högerspöke är cringe så det räcker.

Som sagt…
Citera
2024-06-22, 23:56
Medlem
Europes avatar
Det är allmänt känt att sverigedemokrater, AfS:are, nynazister och extremvänstern är överrepresenterade på Flashback i politikdelen. Eller, ja, för de flesta, TS verkar ju inte ha känt till det. Varför skulle sossar ha samma behov att lufta sina uppfattningar här, när de redan görs av nästan hela gammelmedia som om de vore objektiva sanningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Ja, det händer att jag tappar hoppet om mänskligheten en aning efter att ha läst här ett tag, faktiskt. Så stort fokus på alla negativa känslor och handlingar hela tiden, hat, småsinthet, hämndkänslor, elakt skvaller, medvetna feltolkningar till det värsta, fulaste invektiven man kan hitta för att göra varandra så illa det bara går etc. Det sliter och jag känner hur jag håller på att bli likadan. Då får man ta en paus fort som fan så att det går över!

Samtidigt är det väl rätt naturligt att folk gör just det på ett anonymt forum istället för på sin fejsboksida?
Citera
2024-06-23, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Med tanke på den "påverkanskampanj" som Jimmie uttryckte det påverkade valet.

Hur går det med den påverkanskampanj som sker på Flashback 24/7.

Inför EU-valet var det en omröstning här om vilket parti man skulle rösta på. SD fick 50% av dessa röster.

I själva verket blev det 13 %.

Det är lätt att bli förblindad av alla hatinlägg som skrivs här om invandring/invandrare. I slutändan visar det sig att livet utanför Flashback inte ser ut som du vill/önskar.

Blir du påverkad?

Tänk till nu och kom inte med svar om skjutningar, för ingen gillar dem.
Hur tänkte du här? Menar du att du tror att medlemmarna här inne är representativa för befolkningen? Hur många deltog i röstningen? Måste varit många eftersom du anser att den är representativ
Citera
2024-06-23, 00:09
Medlem
Lägg märke till att diskussioner om sådant här inte rör sig kring vad som är sant och falskt, eller vad som är rätt och fel. Utan är en extrapolering ur en självklarhet. Varenda intryck vi får har en påverkan. Så allt vad vem som helst säger och gör, är ju givetvis påverkansoperationer i den meningen.

Denna mångtydighet om "påverkan" har använts i Sverige sedan videovåldet och satanism inom musik på 80-talet. TS kan ju gå tillbaka och kolla Siewert Öholms löjliga program om det. Finns säkert på Youtube.

Så istället för att tala om fakta, eller om vad som är sant, utnyttjar man denna bristande insikt på ett ganska lömskt sätt. Ordet påverkansoperation har en sådan laddning att man tänker "det är ryssen" eller liknande, och det förbikopplar ens egen omdömesförmåga.
Citera
2024-06-23, 00:22
Medlem
Intressant topic. En sak jag kom att tänka på spontan som faktiskt påverkat mig i vanliga livet är att jag blivit mycket mer restriktiv med att hugga i och ge ett spontant hjälpande handtag i vardagliga situationer.

Tidigare i livet när man dels var yngre och lite mer naiv men också före man läst kommentarer här inne så gick jag mer på automatik:

Någon behöver hjälp > hjälpa till.

Nu när jag läst allt skit som skrivs om oss wt, funderar jag ett varv till.

Någon behöver hjälp > har en aura av att tycka att jag är en wt-idiot > han kan stå där med sina startkablar.

Alternativt:

Någon behöver hjälp > ingen aura av dryghet > huven öppnas och starthjälp ges.

Det är nog det som är mest påtagligt. Kanske också vetskapen om att man lyckats göra sossarna så impopulära bland yngre män.
Citera
2024-06-23, 00:29
Avslutad
Grejen är den att väldigt få sdare faktiskt röstade i eu valet.
Då dom inte är lika intresserade av det. vilket iof är konstigt. Men så ligger det till.
Valdeltagandet va lågt.

Det är npgot helt annat vid riksdagsval. Då är valdeltagandet högt.
Och sd växer
Citera
2024-06-23, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det borde ju vara rätt uppenbart för de flesta att en undersökning på Flashback inte är representativ för Sverige som helhet.

Men som svar på frågan så påverkas nog alla av vad man läser. Och jag skulle gissa att de som påverkas mest är de som tror att de är immuna från att påverkas.

Uppenbarligen. Dock sprider trollen sin åsikt på andra sidor samtidigt.
Det är med marginal oftast fakekonton som sprider rasistiska toppkommentarer på alla plattformar. Ofta med humor eller överdrift så de får likes.
Och man hugger grovt på de med riktiga konton som tycker annorlunda. Idag vågar knappt folk stå för sin åsikt utan säger ”det alla andra säger” eller inte säger något alls för att undvika diskussion. Det är så högern tagit övertaget senaste 5 åren på att påverka folks åsikter.
Senast redigerad av Sierra.Leone 2024-06-23 kl. 01:09.
Citera
2024-06-23, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Grejen är den att väldigt få sdare faktiskt röstade i eu valet.
Då dom inte är lika intresserade av det. vilket iof är konstigt. Men så ligger det till.
Valdeltagandet va lågt.

Det är npgot helt annat vid riksdagsval. Då är valdeltagandet högt.
Och sd växer

Jag har sett många SDare påstå detta men finns det något belägg på att deltagandet varit särskilt lågt just bland SDs väljare det här valet?
Deltagandet var något lägre än förra EU-valet men inte så stor skillnad, 53,39% i år mot 55,27% år2019. Inte ens 2% lägre deltagande.
Citera
2024-06-23, 01:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag har sett många SDare påstå detta men finns det något belägg på att deltagandet varit särskilt lågt just bland SDs väljare det här valet?
Deltagandet var något lägre än förra EU-valet men inte så stor skillnad, 53,39% i år mot 55,27% år2019. Inte ens 2% lägre deltagande.

jag har egentligen bara läst en artikel.
Så jag kan eventuellt ha fel.

https://www.dn.se/sverige/darfor-backade-sverigedemokraterna-i-eu-valet/
Citera
2024-06-23, 01:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Hur tänkte du här? Menar du att du tror att medlemmarna här inne är representativa för befolkningen? Hur många deltog i röstningen? Måste varit många eftersom du anser att den är representativ
Det behövs inte jättemånga för att en undersökning ska vara skapligt tillförlitlig. Det är inte storleken som är problemet, utan urvalet.

Även om en poll här hade tio gånger så många svarande som undersökningarna från Sifo och Novus så hade den haft lägre tillförlitlighet.

Här är en poll https://www.flashback.org/poll.php?do=showresults&pollid=6781

500 svarande. SD fick 39%, AfS 12%, Medborgerlig Samling 5% medan S fick 5% och M 7%. Inte en chans att få det resultatet ens med ett någorlunda representativt urval på 100 pers, dvs en femtedel. I verkligheten fick AfS 0.26% av rösterna. Sannolikheten att 12 personer av 100 slumpmässigt valda ur befolkningen skulle rösta AfS är astronomiskt liten. Den sannolikheten är 0.00000000000001 eller en på tiotusen miljarder.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-06-23 kl. 01:56.
Citera
2024-06-23, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T02
Med tanke på den "påverkanskampanj" som Jimmie uttryckte det påverkade valet.

Hur går det med den påverkanskampanj som sker på Flashback 24/7.

Inför EU-valet var det en omröstning här om vilket parti man skulle rösta på. SD fick 50% av dessa röster.

I själva verket blev det 13 %.

Det är lätt att bli förblindad av alla hatinlägg som skrivs här om invandring/invandrare. I slutändan visar det sig att livet utanför Flashback inte ser ut som du vill/önskar.

Blir du påverkad?

Tänk till nu och kom inte med svar om skjutningar, för ingen gillar dem.

Jag tror väldigt få personer blir påverkade ideologiskt/politiskt av vad som skrivs på FB.
De som diskuterar och läser om politik här är personer som redan är intresserade och har en fast åsikt.

De som kan bli påverkade av trollfabriker eller påverkanskampanjer nås inte på flashback.
De nås via vanliga medier eller sociala medier som Facebook eller Instagram.
Den osäkre personen som velar lite fram och tillbaks utan klar åsikt sitter inte och läser politiska forum, varken flashback eller något annat.
Men däremot så kan de se inlägg som postas på Facebook, eller Instagram och läsa i tidningen och se på nyheterna om hur hemskt parti X är eller hur hemsk politiker Y är och liknande.

Så nej jag skulle vilja påstå att flashback har helt obetydlig påverkan på dem politiska bilden i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in