2024-04-26, 10:51
Medlem
såg en video där de nämner att även Model Y 2023 tex har premiumljud?
Citera
2024-04-26, 11:39
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Jag åker som sagt en långresa per år med barn i bilen så klart man vill fram så snabbt det går men som du också säger. Det kanske rör sig om ett mindre stopp extra? Det är ju något man får ta i beaktning om det är en dealbreaker eller inte. Hur är ljudanläggningen i en SR om man jämför med andra bilar? LR tycker jag har magiskt ljud och musik i bilen är för mig halva nöjet när jag åker till jobbet.
Har ingen koll på Y när det gäller det, men i 3 är det en enklare ljudanläggning utan sub i SR, tror det samma gäller Y. Men som sagt, jag vet inte men tycker mig komma ihåg att jag läst att det skiljer en hel del.
Citera
2024-04-26, 11:40
Moderator
Citat:
såg en video där de nämner att även Model Y 2023 tex har premiumljud?
Så är det kanske, googla på det, finns sidor som listar specs på olika bilar, beroende på byggplats och datum så kan det skilja litegrann.
Citera
2024-04-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har ingen koll på Y när det gäller det, men i 3 är det en enklare ljudanläggning utan sub i SR, tror det samma gäller Y. Men som sagt, jag vet inte men tycker mig komma ihåg att jag läst att det skiljer en hel del.

Är säkerligen så. Men upplever du att ljudanläggningen i din är bättre än andra "vanliga" bilar? Eller är det som vilken bil som helst.
Citera
2024-04-26, 12:13
Moderator
Citat:
Är säkerligen så. Men upplever du att ljudanläggningen i din är bättre än andra "vanliga" bilar? Eller är det som vilken bil som helst.
Min 3SR+ har såvitt jag vet stora ljudsystemet, i vilket fall sitter det en sub i den och jag tycker ljudet är bra, bättre än förra bilen som också hade sub och nån slags "premiumsystem", men om jag jämför mot kompisens e-Tron 55 så har ju han bättre ljud om man säger så.
Men ja, jag är nöjd med mitt ljud, det spelar klart och relativt fylligt med ok (bara ok, inte mer) bas.
Citera
2024-04-26, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Min 3SR+ har såvitt jag vet stora ljudsystemet, i vilket fall sitter det en sub i den och jag tycker ljudet är bra, bättre än förra bilen som också hade sub och nån slags "premiumsystem", men om jag jämför mot kompisens e-Tron 55 så har ju han bättre ljud om man säger så.
Men ja, jag är nöjd med mitt ljud, det spelar klart och relativt fylligt med ok (bara ok, inte mer) bas.

Spännande. Tack för inputen.
Efter att jag har suttit i en y LR och lyssnat så tycker jag inte någon annan bil är i närheten. Iaf inte de med Bose eller H/K ljud. Men e-tron kanske har Merdian eller liknande.

Men en SR kanske har tillräckligt bra ljud för att inte störa sig på det iaf
Citera
2024-04-26, 12:40
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Tack snälla för bra info!
Är det bara 25 mil vintertid? Inte för att det egentligen gör något men är ju ganska lite. Dock åker jag inte mer än 5 mil per dag så behöver kanske ladda 1 gång i veckan på vintern då vilket e ok.
Och bra med AWD om den är så pass bra också.

Tog en ruttplanerare på teslas supercharger och ställde in sommarens semester. Då visade den med en SR att jag skulle stanna och ladda i 5 minuter efter kanske 40 min åkning. Väldigt märklig.

Men du är nöjd med din LR?

Ja om inte ännu mindre än 25mil vintertid beroende på köld och körsätt.
Tänk på du aldrig kör ner till 0% …räckviddsuppgifter är ju till tömt batteri men ingen sund människa kör så.
Jag laddar till 80% och kör aldrig under 10%
Dessutom snålar jag aldrig.
Allt du ser om WLTP har inget med räckvidd att göra…se det som en jämförelsesiffra mot andra elbilar.

Parametrar för när Teslan ”vill ladda” är ju väldigt många och inget du behöver följa.
Med SR blir du mer styrd att du måste ladda då bilen har mindre kapacitet
Med LR vidgar du möjligheterna
Citera
2024-04-26, 12:51
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:

Men du är nöjd med din LR?

Tesla är bästa ”elbilen”……Inte bästa bilen utan bästa ”elbilen”
Supernöjd i stort!
Inget krånglar och väldigt rejäl framförallt utrymmen, teknologin, ljud, väghållning, prestanda….Jag har AccBoost dessutom
Effektiviteten och förbrukningen är grym.

Missnöjd med stenhård stötdämpning! Inget man märker av på landsväg men hemsk på ojämnt underlag.
Missnöjd med avsaknad av många små detaljer som Tesla tar bort av besparingsskäl.
skitsaker men exempelvis inga stänkskydd, bak inga knappar för stolsvärme, sämre funktion i adaptiv farthållare, ingen vettig regnsensor.
Men fördelarna väger klart över nackdelarna!!
Kört 3000mil och inte haft en enda detalj som krånglat
Citera
2024-06-22, 11:31
Medlem
Efter att jag köpte en M3 vill far min skaffa sig en Y.

Är det någon som vet skillnaden mellan en Y long range årsmodell 2021 kontra 2022?

2022 sticker iväg i pris så förmodar den är uppdaterad. Är det fjädring? Något mer?
Citera
2024-06-22, 18:44
Moderator
Citat:
Efter att jag köpte en M3 vill far min skaffa sig en Y.

Är det någon som vet skillnaden mellan en Y long range årsmodell 2021 kontra 2022?

2022 sticker iväg i pris så förmodar den är uppdaterad. Är det fjädring? Något mer?
Googla på det men såvitt jag förstått så är det ingen alls skillnad på dem, men de kanske byggs på olika ställen? Tyskbyggda bilar är tydligen att föredra, Fremont i USA är sämre.
Citera
2024-06-29, 22:26
Medlem
gärningsmannens avatar
Tesla Model Y återtar förstaplatsen juni 2024.

https://alltomelbil.se/tesla-model-y...est-salda-bil/

Även Polestar 2 klättrar rejält. Gissar att orsaken är mycket förmånlig privatleasingkampanj för Polestar och räntekampanjen för Tesla.
Citera
2024-07-16, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Just nu meddelas att basmodellen av MY som tillverkas i Berlin kommer att få batterier från BYD.
Räkna med prissänkning.

Är dessa ute på marknaden nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in