2024-07-17, 02:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe
Är dessa ute på marknaden nu?

På beställningssidan så tycker tydligen Tesla att du inte behöver veta vilken sorts batteri den har eller var bilen är tillverkad.
https://www.tesla.com/sv_se/modely

Modell: Batteri

Performance: Long Range
Long range AWD: Long Range
Long Range RWD: Long Range RWD
Bakhjulsdrift: Standard Range
Citera
2024-07-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Efter att jag köpte en M3 vill far min skaffa sig en Y.

Är det någon som vet skillnaden mellan en Y long range årsmodell 2021 kontra 2022?

2022 sticker iväg i pris så förmodar den är uppdaterad. Är det fjädring? Något mer?

Är ingen expert på MY, men som jag förstått det så är fjädringen/dämpare extremt mycket bättre på de tysktillverkade MY jämfört med de som görs i USA och i Kina. Tyskarna fick som jag läst fria händer att förbättra fjädring och chassidynamik när de började att tillverka sin version av MY utanför Berlin.

Så det kanske skilja vissa sådana här detaljer som fjädring, dämpare, batterier, etc. beroende på vilka länder och fabriker som olika Teslor tillverkas i. Fabriken i Berlin var även först med hatthylla och bättre ljuddämpning i MY om jag minns rätt.

Så checka upp att din pappa får en tysktillverkad MY är mitt tips. Skippa om de är från Kina eller USA.
Senast redigerad av mtflash 2024-07-18 kl. 12:55.
Citera
2024-07-22, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Är ingen expert på MY, men som jag förstått det så är fjädringen/dämpare extremt mycket bättre på de tysktillverkade MY jämfört med de som görs i USA och i Kina. Tyskarna fick som jag läst fria händer att förbättra fjädring och chassidynamik när de började att tillverka sin version av MY utanför Berlin.

Så det kanske skilja vissa sådana här detaljer som fjädring, dämpare, batterier, etc. beroende på vilka länder och fabriker som olika Teslor tillverkas i. Fabriken i Berlin var även först med hatthylla och bättre ljuddämpning i MY om jag minns rätt.

Så checka upp att din pappa får en tysktillverkad MY är mitt tips. Skippa om de är från Kina eller USA.

Tesla Y från USA säljs inte i Europa.

Hatthylla har tyska Y, fjädringen ändrades Q2 2022 till det bättre på Kinesiska Y och de tyska har också den uppsättningen. Tesla har INTE en miljon olika dämpare och fjädrar att hållas i lager utan det var en löpande förändring man införde samtidigt som lastvikten ökade från 325 kg till 565 kg. Inga fria händer här inte. Skillnaden är inte extrem men den finns där och alla Y efter Q2 2022 har den fjädringen. Performance har däremot en annan setup som många anser vara bättre och det var P som kom först från den tyska fabriken och därför har säkert en och annan blandat ihop det.
Citera
2024-07-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Tesla Y från USA säljs inte i Europa.

Det stämmer. I dag tillverkas alla Model Y för den europeiska marknaden i Tyskland (Berlin).

Model S och X i Europa tillverkas i USA (Fremont), och Model 3 i Europa tillverkas i Kina (Shanghai).
Citera
2024-11-27, 18:48
Medlem
BAB7s avatar
Varning: Tesla Model Y kan bli en dödsfälla vid olycka!

Tesla Model Y kan bli en dödsfälla för baksätespassagerarna vid en olycka.
Efter en olycka, när bilen blir strömlös är det en komplicerade process att ta sig ut från baksätet, då detta måste göras med hjälp av en kniv och ett snöre som sedan ska dra i.
En process som tar flera minuter enligt experten.

Vid brand eller om bilen hamnat i vatten, är det redan för sent.
Bilen förvandlas till en dödsfälla.

Enligt experten en skandal.

Det är också en skarp varning till alla barnfamiljer som äger en sådan bil.

Utomlands har redan flera peroner dött pga att dörrarna på tesla-bilar inte kunnat öppnats efter en olycka, bla har folk blivit innebrända i sina tesla-bilar.

Diskutera ämnet:
Varför åtgärdar inte tesla detta?
Vågar ni sätta er familj i en tesla?

Länk https://carup.se/bakdorrarna-dodsfal...tesla-skandal/
Citera
2024-11-27, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Efter en olycka, när bilen blir strömlös är det en komplicerade process att ta sig ut från baksätet, då detta måste göras med hjälp av en kniv och ett snöre som sedan ska dra i.

Utomlands har redan flera peroner dött pga att dörrarna på tesla-bilar inte kunnat öppnats efter en olycka, bla har folk blivit innebrända i sina tesla-bilar.

Diskutera ämnet:

Skulle aldrig köpa en Tesla vilket skit. dålig kvalitet, dålig service vägrar avtal med facket mm mm men att dom är en dödsfälla borde få fler att tveka! Ha en bra lilllördag!
Citera
2024-11-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Diskutera ämnet:

Därför att det alltid har handlat om pengar och inget annat. De bryr sig inte om dödsfall.

Och nej, jag skulle inte köpa en Tesla själv. Inte sedan Elon öppnade käften för flera år sedan. kunde varit världens bästa bil och han hade inte fått en krona av mig oavsett men i det här fallet är det ännu mindre värt.

Ja Teslor var hype när de kom, nu är de mest förlöjligade för deras truck eller så finns det oändligt många klagomål på kvalité och säkerhet (som genom tiderna tystats ner). För att inte tala om hans anti-unions insatser men det är en annan topic.
Citera
2024-11-27, 21:03
Medlem
Hänger på här - har vi bilar med elöppning både in o ut-
vet en som konverterade sin bil till detta utan dörhandtag
o det blev tjafs på besiktnngen

Vet att Cadillac XLR har elöppning eftersom vi måste ha startkablar
o extra batteri för att öppna utifrån bil som stått länge
Citera
2024-11-27, 21:20
Medlem
Tigerkakans avatar
Mycket konstigt att hur en bildörr ska öppnas inte är reglerat av en standard.
Biltillverkare styrs hårt i andra konstruktioner men varför inte här.
Båda dom bilarna i Peters klipp är ju dödsfällor vid en krock.

Däremot är det miljoner andra bilar som är lika illa där innerhandtaget kräver ström för fungera eller är sinnesjukt komplicerade och 100% spröd plast så de fallerar direkt vid en krock.
Hört från bärgare att nya bilar vid en krock är extremt vanligt dörrarna inte alls fungerar.
Inga bilar skruvas ihop längre utan det är bara snabb clips i plast

Tesla som gått långt i besparingar har ju här gjort ett konstigt val att både ha knapp och mekanik.
Ett vanligt mekaniskt handtag med stålvajer som går till en mekanism i metal som 100% hade förr är både bäst, billigt och miljömässigt.
Citera
2024-11-27, 23:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Finns en tråd i Olyckor och katastrofer: (FB) Kanada: Kraschade Tesla - el-dörrar gick inte att öppna - 4 brann inne (2024-10-24)
Citera
2024-11-27, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Mycket konstigt att hur en bildörr ska öppnas inte är reglerat av en standard.
Biltillverkare styrs hårt i andra konstruktioner men varför inte här.
Båda dom bilarna i Peters klipp är ju dödsfällor vid en krock.

Däremot är det miljoner andra bilar som är lika illa där innerhandtaget kräver ström för fungera eller är sinnesjukt komplicerade och 100% spröd plast så de fallerar direkt vid en krock.
Hört från bärgare att nya bilar vid en krock är extremt vanligt dörrarna inte alls fungerar.
Inga bilar skruvas ihop längre utan det är bara snabb clips i plast

Tesla som gått långt i besparingar har ju här gjort ett konstigt val att både ha knapp och mekanik.
Ett vanligt mekaniskt handtag med stålvajer som går till en mekanism i metal som 100% hade förr är både bäst, billigt och miljömässigt.

Men är inte två-dörrars bilar många gånger problem vid krock om man sitter i baksätet - o cabbar när det gäller skador på passagerare (säskilt vid volt) - kan tänka mig att lättare bilar tunnare plåt gör
att dörrna ö h t inte går att öppna.

Hur ser plastclips ut som håller skärmar o annat - trodde att de snarare limmas.

Liten fråga - Audi A8 som är alumium - hur är det med dörrar/kaross där - är det större eller mindre
risk jfrt andra bilar att dörrarna inte går att öppna eller är dörr mot stolpar stabilare?
Citera
2024-11-28, 18:58
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men är inte två-dörrars bilar många gånger problem vid krock om man sitter i baksätet - o cabbar när det gäller skador på passagerare (säskilt vid volt) - kan tänka mig att lättare bilar tunnare plåt gör
att dörrna ö h t inte går att öppna.

Hur ser plastclips ut som håller skärmar o annat - trodde att de snarare limmas.

Liten fråga - Audi A8 som är alumium - hur är det med dörrar/kaross där - är det större eller mindre
risk jfrt andra bilar att dörrarna inte går att öppna eller är dörr mot stolpar stabilare?

Såklart 2 dörrars och cab ännu större problem men det vill man inte prata om…..för övrigt en minoritet……Ännu värre med moppe bilar som exploderar om man nyser i dom.

Aldrig sett en karossplåt del sitta med plastclips….Snarare alla som monteras på kaross i övrigt beslag,reglage,inredning,plastdetaljer…..Skruv är något man tar bort där det går.

A8 aluminium vet jag inte skulle vara annorlunda. De konstrueras ute från exakt samma förutsättningar…..Aluminium har halva sträck gränsen mot stål så man behöver profilera/pressa/förstärka mycket mer än med stål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in