Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Man ska inte betala för "proffs" och köpa deras dyra fonder. De enda proffs som är värda att betala för deras förvaltning är ledningen i investmentbolag.
såklart det är så eftersom folk bara har en tendens till att dela med sig av de affärer som gått bra. De flesta skulle tjäna mer på att bara köpa indexfonder kontinuerligt. Jag förstår inte varför det skulle vara så dåligt? Det är ju en jättebra idé att ha den filosofin.
Kurt-sune har rätt.
Stor riskspridning is key för investering i värdepappersinstrument, vilket man får genom att köpa några indexfonder riktat mot globalamarknaden eller investmentbolag. Köpa 1-3 aktier som gemene svensk, det är som spela på lotto.
Man ska köpa in sig vid olika tidpunkter sedan kontinuerligt köpa varje mån från sin lön och ALDRIG sälja utan i viss mån endast plocka ut utdelning/överskott. Lär av Aktiestinsen, han sålde aldrig men återinvesterade även all utdelning, vilket går emot min filosofi.
Man måste hitta balansen att unna sig saker också och inte bara investera. Många akademiska autitiska nördsvenskar som pysslar med aktier lider av snålssjukan, de brukar aldrig unna sig något och saknar behov av materiella saker, upplevelser och flash, sen dör de med massa miljoner precis som aktiestinsen som nollor. Slemhogs filosofi är att genom fondinvesteringar sen kunna slippa jobba heltid, att äga min egen tid, men trots de har möjlighet köra lite flådiga bilar, dra på flashiga semestrar någon gång ibland, kunna hyra en mindre lyxyact i medelhavet ett par veckor vartannar år, så som kändisar lever fast bara ibland.
Man lever bara en gång, tiden går fort och man kan inte ta med sig förmögenheten i graven.