Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Ja, jag har rätt. Och vad är slutsatsen av det? Tryck gasen i botten på AGI-utvecklingen? Eller något annat?
Jag har aldrig förespråkat att ", trycka gas i botten," vad gäller AI-utvecklingen. Men i motsats till dig så ser jag de stora grundläggande brister som finns hos, dagens, AI. Vi vet inte när vi uppnår AGI/ASI eller hur framtidens teknologi och påföljande utmaningar kommer att se ut. Men vi vet att enbart uppskalning av modellerna ger allt mindre i återbäring, låt vara att allt mera effektiva chip gör det teoretiskt möjligt att fortsätta ett tag till innan kostnaderna och energiförbrukningen gör det praktiskt omöjligt.
Så du och din alarmist kollega vill alltså att jag skall lösa ett framtida hypotetiskt problem som vi ännu inte känner till detaljerna utav, utan datavetenskaplig utbildning och utan effektiva orakel-glasögon, och dessutom garantera 100 procent säkert resultat. Så fungerar inte världen. Och vi vet inte ens om vår filosofiska diskussion är. Något akut. Kanske bromsas den teknologiska utvecklingen upp, kanske fortsätter den att accelerera, vi vet inte ens det!
Ändå har jag försökt, utifrån min utbildningsbakgrund och de lilla datavetenskapliga kunskaper jag skaffat mig det senaste ett och ett halvt året, att komma med några försiktiga förslag . Kan inte du och din alarmist kollega tagga ner lite tills vi, åtminstone, ser vad som kommer med botar på "GPT-5 nivå" och kanske "GPT-6 nivå", för på GPT-5 nivå lär vi inte få se botar, som resonerar utanför deras träningsdata, på mänsklig nivå. Och utan denna förmåga så finns inget akut AI-anpassningsproblem. Och även GPT-6 nivån lär inte vara AGI, då så mycket återstår att lösa innan man kan ens kan börja tala om ett "potentiellt AGI, med tillhörande AI-anpassningsproblem". Men fortsätt gärna att tala om säkerhet, och filosofera vidare, även fast det senare är ganska meningslöst, då vi inte vet vad vi kommer att stå inför, eller när.