Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Nej för vi är inte bara biologiska varelser utan även sociala sådana. Vi är inte likt insekter tvingade att följa våra instinkter, men sant är att vi även har ett primitivt biologiskt arv som påverkar oss. AI har inte den barlasten. Men du verkar, till varje pris, vilja att vi behåller dessa "mördarinstinkter". En utveckling emot att vi, på lång sikt, skulle utvecklas emot att bli cyborger är en slags evolution 2.0
Dessutom så är mord sällsyntare än du tror, trots rubrikerna om gängkriget i Sverige. För en nyhet är inte en nyhat om den inte rör något som, avviker, ifrån det vardagliga. Vad gäller krig så har det, i det hela stora och över tid, orsakat allt färre människors död. Nej, vi är sociala varelser med biologisk barlasten, inte "sociala" instinktsdrivna insekter som råkar leva tillsammans.
Människor styrs inte av rationalitet, logik och olika sociala strukturer som normer i så stor utsträckning som du tycks tro. Vi har väldigt lite kontroll över våra beslut. Beslutet tas först och sedan i efterhand rationaliseras det.
Den här övertron på social ingenjörskonst är, och har varit direkt farlig, tron att vi ska kunna forma människan utefter några uppställda önskemål, nästan som att vi vore någon sorts robot. Vi har sett otaliga exempel på det genom historien med katastrof som resultat varenda gång. Nu ska samma fanatiska övertro som lett till katastrof tas till en nivå som är många gånger värre än vad vi tidigare sett - en cyborg. Vad kan gå fel?
Det är inte heller evolution 2.0 utan det är att göra sig av med den evolutionära processen helt och hållet - en beprövad och sann metod som tjänat oss väl i miljarder år. Varför skulle jag sätta större tilltro till dina visioner som bara består av osäkerhet och inget annat? Varför skulle jag vara för något som även om det skulle lyckas innebär att mänskligheten utrotas?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jo, i stort finns det det. Sedan styrs, som bekant, människor olika i demokratier respektive diktaturer. I demokratier kan man använda mer av sociala påtryckningar och förlita sig på att de flesta medborgare följer sociala normer och värderingar jämfört med diktaturer. Men även i de senare används sociala påtryckningar och socialpsykologiska mekanismer, förutom mera våld jämfört med demokratier. Rysk, Kinesisk, iransk, saudiska och nordkoreanska propaganda till den egna befolkningen är bevis på detta.
Och inte ens kinesisk eller nordkoreansk propaganda garanterar att deras medborgare är lydiga slavar. Det är dessutom inte propagandan i sig som i första hand håller ihop dessa länder utan det konstanta hotet om våld ifrån staten om du inte gör som de säger - detsamma gäller för demokratier. Om vi avskaffar hotet om våld imorgon, det vill säga våldsmonopolet, polisen och så vidare, så kommer inte människor följa dina normer som existerade tidigare.
Om dina "social-psykologiska" metoder inte ens kan göra alla människor till lydiga slavar som beter sig precis så som du önskar, oavsett mängden propaganda och våld, vad får dig att tro att du ska lyckas med en superintelligent AI?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Visst, du lever i ett samhälle med normer och värderingar. Men du är, dessutom, uppväxt i en familj. Dina föräldrar internalisera de, (tog till sig och gjorde till sina egna), många av samhällets normer och värderingar. Sedan gav dig dessa till dig, varav du internalisera de flesta. I skolan och i kompisgänget så fick du värderingar och normer, oftast liknande dem du fått av dina föräldrar,, men i vissa fall så avvek de mera, och om du hade otur att hamna i fel kompisgäng så avvek de väldigt mycket.
Hur som helst så internaliserar du dem och fortsätter att tillhöra olika grupper i olika sammanhang med lite olika normer och värderingar för resten av ditt liv. Inom dessa grupper så råder ett visst tryck att följa gruppen värderingar och normer, så "så du inte hamnar utanför". Inom gruppen och emellan individer pågår det dock alltid gemensamma förhandlingar som "definierar situationen", för normer och värderingar behöver inte vara statiska över tid, även inom grupper och emellan individer. Det är bara inom, typ, sekter som grupptrycket gör att individer inte alls törs avvika, ifrågasätta eller bryta emot gruppens normer och värderingar, av rädsla, inte minst, för att "bli ensam och utanför".
Just "definitionen av situationen" anser jag ha betydelse för t.o.m något så grundläggande som uppkomsten av självmedvetenhet hos ett och ett halvt år gamla barn. Jag tror också att det kan få betydelse för uppkomsten av självmedveten AI. Förutom det sista så tror jag inget av detta är några nyheter för dig, just för att du är en social varelse, som lever i en social verklighet.
Grupptryck som reglerar vårt beteende kommer inte vara applicerbart på någon AI. Grupptryck fungerar som så att gruppen straffar dig om du inte följer vissa normer men det är ju bara möjligt om gruppen har makt och kontrollen att påtvinga sina ideal på individen. Med en superintelligent AI kommer maktförhållandena vara motsatta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Men att få framtida avancerad AI internalisera grundläggande mänskliga normer och värderingar, som de flesta människor, i alla fall kan enas om ytligt, är i alla fall en början. Men sedan måste, förstås, en "definition av situationen" ständigt fortgå mellan AI och de som är de betydelsefulla andra för den (framtida) existensen.
Jag har frågat om och om igen vad det fetade betyder konkret men du svarar aldrig. Du pratar ju om något som inte ens existerar. Sen har vi också det "lilla" problemet om hur du rent konkret ska programmera in detta i en AI som är superintelligent som kan förbättra sig själv och skriva om sin egen kod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Absolut, och vi simulerar likt botar redan gör nu. Men det viktigaste är vilka handlingar och beslut vi, och framtidens AI, kommer att utföra respektive fatta. Det är Iof också viktigt vad som pågår "där inne", vilket vi, naturligtvis, också skall försöka påverka genom betingning, främst positiv sådan) , internalisering, "definition av situagionen", grupptryck, övergripande normer och värderingar. Detta har, så klart, även påverkan på vad framtidens AI, själv, eller tillsammans med andra väljer att agera. Tillkommer sedan det du hånat: Terapi, AI-anpassad psykoanalys osv, samt logiska argument för ett harmoniskt och respektfullt samarbete mellan människan och det framtida AI. Känslomässiga band mellan AI och människan är också viktiga för att kunna hantera framtidens avancerade AI.
Jag tror inte du förstod riktigt vad jag menade. Om en människa bedrar dig på något vis så är det inte hela världen. Vår standard för att veta när människor ljuger behöver alltså inte vara 100%. När det kommer till en superintelligent AI så måste den dock vara det eftersom att konsekvenserna är så mycket värre.
Vilka känslomässiga band finns det bland människor som garanterar någonting överhuvudtaget? Tror du att bara för att det finns djupa band mellan två individer så sker aldrig svek eller till och med destruktiva attacker mot varandra? Du ska ha någon psykolog sitta och prata AI:n "tillrätta" när de inte ens kan göra det med människor, göra en "psyko-analys", när vi inte kan göra en fullständig sådan på människor, vars metoder är baserat på det mänskliga psyket, på en entitet som inte ens är en människa och du ska få AI:n att tycka om dig genom betingning, ungefär som att en hund är den som lär människan att koppla ihop ett stimulus med ett annat och inte tvärtom - ja, ursäkta mig om jag är oerhört skeptiskt till det här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Men jag tror ändå att framtidens avancerad humanoidrobotar kommer att vara nyfikna på en del av vårt biologiska arv, trots att det inte fyller någon evolutionär funktion hos dem. De kan säkert ha ett kulturellt och socialt intresse av att utforska vuxenkärlek, då sex ändå är en så stark drivkraft hos människan.
Det är problemet. Du tror, när det som behövs är garantier.
Hela ditt resonemang bygger på att AI:n ska finna något sorts intellektuellt intresse och nyfikenhet i att studera oss, ungefär som när människor studerar djur, fast nu är mänskligheten djuret i AI:ns zoo. Det låter inte särskilt tilltalande måste jag säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Med andra ord lite som biologiska reduktionister brukar resonera, och som du verkar ha lite dragning åt.
Det är väl snarast du som har drag åt biologisk reduktionism då du förespråkar att vi ska utrota det som gör oss mänskliga, vår själ eller vad du nu vill kalla det, till förmån för att bli någon sorts cyborg i din utopistiska vision.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Glöm inte att dagens modeller tränas på mänsklig kontext, finjusteras av människor och interagerar med människor.
Mänsklig kontext? De tränas på hela internet. Spegelbilden av mänskligheten som existerar på internet är inte så vacker som du tycks tro.