2024-06-20, 10:15
Medlem
Bajenjeppes avatar
-
Citera
2024-06-20, 10:23
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ja det är det. Ni suger upp allt som kan stå på två ben sen gallrar ni successivt, och detta är djupt problematiskt när man gör det i en sån utsträckning som ni gör det.
'
Så kan man säga om man är gnagare och avundsjuk. Ett annat sätt är att konstatera att Bajen erbjuder alla som helt frivilligt vill spela i Bajen möjligheter att få göra det. Iaf i Bajenland.
Hörde att man härnäst börjar erbjuda möjlighet till fler barn som vill spela i Bajen men som bor på röda linjen mot Mälarhöjden.
De som inte vill spela i Bajen har massor av alternativ för det. Ingen är tvingad utan allt är frivilligt.

Citat:
Ni gallrade för fan sexåringar vid nått tillfälle. Det är en enorm skillnad mellan en klubb som försöker bygga det bästa laget med dom spelarna dom har, och en klubb som försöker bygga det bästa laget med dom lagen dom har.
Slutade läsa vid "Ni gallrade..." -då inget du hittills kritiserat Bajen för är något unikt för Bajen och något som Aik eller andra klubbar skulle göra så mycket bättre.

Citat:
Ja, modellen är ekonomiskt sund för Hammarby IF, men det är även tveklöst den modell som får så många spelare som möjligt att sluta spela fotboll i en ålder där ingen kan säga huruvida någon kommer bli en framtida elitspelare eller inte.
Saknar belägg för denna åsikt, så viftar bort den tills vidare.
Vi kan konstatera att Bajen har stor bredd även upp i åldrarna, alltså bakom akadmiverksamheten. Bra så.

Citat:
Vidare ska det påpekas att vi, som alla andra klubbar, begår misstag löpande. Den stora skillnaden är att ni har dubbelt så många spelare i er organisation än vad vi och dif har tillsammans, vilket inte är något annat än dunderbefängt.
Vi har A-lag, HTFF och damlag. Vad menar du med dubbelt så många spelare och vart vill du komma med det?
HTFF finanserar sig själv flera gånger om, med tanke på vilka spelare HTFF har genererat de senaste 5 åren.
A-laget har bantat ner 30 spelare (varav 5 utlånade) i vintras till 26 eller något, och ytterligare några skall väl bort under sommaren. Men vari ligger det befängda menar du?

Citat:
Men vet du vad, vi kan ju skita i allt vad moral och etik heter så kan vi alla sitta där med 5000 fotbollslag som vi betalar Joseph Kony att fylla upp med lovande talanger, och när vi ändå håller på kan vi lika gärna kopiera City Group/Red Bull och skaffa några hundra farmarlag, idka sports washing till lite diktaturer und so weiter. Blir säkert skitbra.
Moral och etik är viktigt. Ser inte det omoraliska att erbjuda så många som möjligt som vill spela fotboll i Hammarby att också få göra det.

Du skriver mycket men du säger väldigt lite, om du frågar mig. Mest subjektiva åsikter tycker jag.
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-06-20 kl. 10:25.
Citera
2024-06-20, 11:00
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ja det är det. Ni suger upp allt som kan stå på två ben sen gallrar ni successivt, och detta är djupt problematiskt när man gör det i en sån utsträckning som ni gör det. Ni gallrade för fan sexåringar vid nått tillfälle. Det är en enorm skillnad mellan en klubb som försöker bygga det bästa laget med dom spelarna dom har, och en klubb som försöker bygga det bästa laget med dom lagen dom har. Ja, modellen är ekonomiskt sund för Hammarby IF, men det är även tveklöst den modell som får så många spelare som möjligt att sluta spela fotboll i en ålder där ingen kan säga huruvida någon kommer bli en framtida elitspelare eller inte.

Vidare ska det påpekas att vi, som alla andra klubbar, begår misstag löpande. Den stora skillnaden är att ni har dubbelt så många spelare i er organisation än vad vi och dif har tillsammans, vilket inte är något annat än dunderbefängt.

Men vet du vad, vi kan ju skita i allt vad moral och etik heter så kan vi alla sitta där med 5000 fotbollslag som vi betalar Joseph Kony att fylla upp med lovande talanger, och när vi ändå håller på kan vi lika gärna kopiera City Group/Red Bull och skaffa några hundra farmarlag, idka sports washing till lite diktaturer und so weiter. Blir säkert skitbra.

Det känns verkligen inte som du har speciellt bra koll på stockholmsfotbollen och ungdomsfotbollen. Absolut är Bajen och BP mest lika varandra, men jag förstår inte vad som skulle vara negativt med nuvarande modell, vilket inte är det som du beskriver det. Man erbjuder jättemånga barn att spela fotboll i en stor organisation med heltidsanställda sportchefer och liknande, som kan stötta föräldratränare och höja kvalitén mer än vad många små föreningar kan där föräldratränare ofta lämnas ensamma till att lösa mycket. Till att spelarna fyller 8 år erbjuds ett fåtal spelare som ligger långt fram i sin utveckling att spela i ett akademilag med välutbildade tränare. Dessa lag består ofta i början av 6-7 spelare eller liknande (BP kör dock ett andra akademilag också). Vill man inte spela i det laget måste man såklart inte det. Man börjar med små trupper för att kunna bygga på med åren istället för att behöva plocka bort spelare som inte längre håller tillräckligt hög nivå.

I den åldern och uppåt är det många spelare utifrån som självmant söker sig till klubben, inte tvärtom. Just med tanke på att man är så många i dessa klubbar, har man som i Bajens fall valt att ha ett andralag, så man kan erbjuda fler en bra fotbollsutbildning. Större chans för fler att spela i ett sånt lag och positivt för klubben att nivån ökar. Eftersom en förening bara får ha ett lag i t.ex. P16 Allsvenskan, så innebär ett andralag (på pappret en annan förening) att spelare som inte platsar i förstalaget slipper stressa och söka sig till annan förening, utan kan bli kvar.
Andralag har ju för övrigt även Djurgården i form av DTFF och Gnaget i form av AIK Solna FK. BP har ju tagit steget längre och har Bromma TFF som ett tredjelag i ett antal årskullar. Bromma TFF P16 leder för övrigt P16 Regional med 5 poäng, vilket gör att klubben ser ut att kunna ha 3 lag i P16 Allsvenskan nästa år. Bra för BP, bra för svensk fotboll med fler spelare i en klubb som kan utbilda fotbollsspelare, men lite tråkigare för andra klubbar då.

Om din tanke är att det bästa vore att göra som Gnaget och Djurgården där man har färre spelare och färre lag, men samtidigt hoppas att man ska få fram spelare till A-laget utan att plocka in spelare externt, så vet jag inte om du bara är naiv eller har dålig koll. Tar man Gnaget som exempel, som avskaffade akademilag efter P08-kullen, blir jag bara mer säker på att man kommer behöva jobba mycket mer externt och hämta in ungdomar från andra klubbar om man vill producera spelare till Allsvenskan. P09-kullen hade ändå som ett akademilag i form av "lag Svart" med en AIK-topp (på den tiden) inblandad. P2010-kullen är väl den första riktiga kullen där man kan se vad som kommer fram när man försökt lägga krut på hela kullen istället för ett akademilag och flera breddlag bakom under de tidiga åren. Inte för att resultaten är det viktigaste när spelarna är 14 år, men när man ligger sist i Stockholms seedade serie för stadens 12 bästa lag, så tycker jag ändå det ger en liten fingervisning om att klubben kommer behöva leta spelare externt när denna kull ska utgöra P17 och P19. De mest talangfulla spelarna idag kommer nog dessutom hinna fundera mer än en och två gånger ifall man kanske inte ska gå till ett bättre lag.

Det var någon djurgårdare för någon vecka sen som pekade på att man hade många spelare med till Elitlägret i P09-kullen. Ca hälften av dessa har tillkommit från andra klubbar i Stockholm (övriga storklubbar, RCD Espanyol, Stuvsta IF etc.) bara senaste året ungefär.

Det är i de äldsta årskullarna man aktivt arbetar för att plocka in spelare. I övrigt är det klubbnamnen som lockar spelarna till sig.

Framtiden får såklart utvisa vilken modell som är bäst, men att i dagens läge tycka att Bajen och BP är på fel spår, känns ändå som en högoddsare. Sen ska man naturligtvis inte underskatta vad det betyder att hundratals barn varje år börjar spela i Bajen, i Bajens fall, och blir bajare även om det på ett sportsligt plan för egen del slutar i att man varit aktiv på breddnivå.
Senast redigerad av Bajenjeppe 2024-06-20 kl. 11:03.
Citera
2024-06-20, 11:28
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Det var någon djurgårdare för någon vecka sen som pekade på att man hade många spelare med till Elitlägret i P09-kullen. Ca hälften av dessa har tillkommit från andra klubbar i Stockholm (övriga storklubbar, RCD Espanyol, Stuvsta IF etc.) bara senaste året ungefär.
Du vet att det mest var ett svar när din vän skickade upp och var stolt över att ni hade massor av spelare i damernas p16 (givetvis utan att nämna att det var damer som ingen förutom bajen helt plöstligt bryr sig om) eller vafan det var, alltså ironiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Snart kommer svaren: "Jag vet inte vad jag skall säga" eller "Du är på helt egen nivå"....
Skillnaden är väl att han skriver någorlunda ödmjukt och inte raljerar som om bajen var mittpunkten av universum..
Citera
2024-06-20, 11:42
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Du vet att det mest var ett svar när din vän skickade upp och var stolt över att ni hade massor av spelare i damernas p16 (givetvis utan att nämna att det var damer som ingen förutom bajen helt plöstligt bryr sig om) eller vafan det var, alltså ironiskt?

Skillnaden är väl att han skriver någorlunda ödmjukt och inte raljerar som om bajen var mittpunkten av universum..
Ok, om det är tonen som stör så kan det vara för att det är lite provocerande när Teu kommer med påhopp på min kära klubb, påhopp som inte stämmer så som det läggs fram.

"Bajen modellerna känns väldigt skadliga för kidsen"
"Det Bajen gör är djupt problematiskt"
"Det Bajen gör får ungdomar att sluta"
"Det Bajen gör är dunderbefängt"
"Bajen skiter i moral och etik"

…och alla personliga påhopp på det, så fort man inte håller med.
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-06-20 kl. 12:41.
Citera
2024-06-20, 18:24
Medlem
QuantumQuills avatar
Appropå värden på Transfermarkt så är denna topp 20 -lista av högsta truppvärden intressant:
https://x.com/jonny_bjorklund/status/1803807596744212944
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-06-20 kl. 18:31.
Citera
2024-06-20, 18:32
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Appropå värden på Transfermarkt så är denna topp 20 -lista av högsta truppvärden intressant:
Djukanovics värde på transfermarkt ser helt bisarrt ut. Sedan lär ju Mackräkans värde vara överskattat också.
Citera
2024-06-20, 19:09
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Bajen gör mycket bra det är inget att förneka.
Men du verkar inte se det som problematiskt alls att ni går i bräschen för den moderna fotbollen där ni försöker bli svensk fotbolls Westfield Mall of Scandinavia typ. Det är fokus på truppvärde och farmarlag. Tveklöst mest "City-group"-aura i landet. Det känns ironiskt att ni ändå historiskt i många fall skulle kunna anses vara det mest själfulla laget i Sverige och nu snarare är extremer på den andra änden av spektrat.

Jag tror det är ett stort problem när stora klubbar växer och "tar över" ungdomsverksamheten, även om jag har hycklande känslor och vill att Djurgården ska expandera på samma gång. Det är ett tveeggat svärd, jag vill att ungarna som bor i Huddinge ska gå och se Huddinge i division 2, att dom ska spela för Huddinge tills dom är typ 16-17 MINST och sen bli plockade, jag vill att det ska finnas ett rikt lokalt fotbollsliv utanför storklubbarna, samtidigt kan inte Djurgården stå vid sidan av och "föregå med gott passivt exempel" om det innebär att vi blir ifrånsprungna.

Svår situation men fotbollens utveckling är så jävla äcklig just nu att jag mer och mer börjar känna att jag är beredd att kompromissa med framgång om kan behålla själen, jag börjar mer och mer känna att det kanske är bättre att ha Une-Larsson som man nästan "känner" än att bara värva in massa siffror som ska ge tillväxt. (Självklart hyckleri också eftersom jag älskade genombrotten av Tino/Olunga/Badji/Mush)
Citera
2024-06-20, 19:16
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Bajen gör mycket bra det är inget att förneka.
Men du verkar inte se det som problematiskt alls att ni går i bräschen för den moderna fotbollen där ni försöker bli svensk fotbolls Westfield Mall of Scandinavia typ. Det är fokus på truppvärde och farmarlag. Tveklöst mest "City-group"-aura i landet. Det känns ironiskt att ni ändå historiskt i många fall skulle kunna anses vara det mest själfulla laget i Sverige och nu snarare är extremer på den andra änden av spektrat.

Jag tror det är ett stort problem när stora klubbar växer och "tar över" ungdomsverksamheten, även om jag har hycklande känslor och vill att Djurgården ska expandera på samma gång. Det är ett tveeggat svärd, jag vill att ungarna som bor i Huddinge ska gå och se Huddinge i division 2, att dom ska spela för Huddinge tills dom är typ 16-17 MINST och sen bli plockade, jag vill att det ska finnas ett rikt lokalt fotbollsliv utanför storklubbarna, samtidigt kan inte Djurgården stå vid sidan av och "föregå med gott passivt exempel" om det innebär att vi blir ifrånsprungna.

Svår situation men fotbollens utveckling är så jävla äcklig just nu att jag mer och mer börjar känna att jag är beredd att kompromissa med framgång om kan behålla själen, jag börjar mer och mer känna att det kanske är bättre att ha Une-Larsson som man nästan "känner" än att bara värva in massa siffror som ska ge tillväxt. (Självklart hyckleri också eftersom jag älskade genombrotten av Tino/Olunga/Badji/Mush)
Men om det finns spelare i Huddinge som vill spela i Djurgården, ska dom inte få göra det?

Vart går för gränsen hur många ungdomar en klubb får ha, tycker du?

Jag ser liksom inte något tydligt problem någonstans.
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-06-20 kl. 19:23.
Citera
2024-06-20, 19:27
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
jag vill att det ska finnas ett rikt lokalt fotbollsliv utanför storklubbarna,
Finns det inte det menar du? Det finns massor av småklubbar mitt i Bajenland. Många är riktigt bra också.
Citera
2024-06-21, 00:06
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Märklig tränarsäsong. Nu var det väl klart tidigt men Thelin har svag start med Elfsborg belönas med Aberdeen.

Både Askou och Jensen med svaga resultat belönas med utlandsjobb i Burnley/Sparta. Två större klubbar. Sen Berg som avgår. Redan 4 tränarbyten. Men ännu ingen sparkad tränare. Kan omöjligt hänt innan. Alm tittar nog på lite besviket. Alla chanser att undvika titeln som ”först att få sparken i Allsvenskan 2023” försvinner en efter en.
Citera
2024-06-21, 01:35
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Märklig tränarsäsong. Nu var det väl klart tidigt men Thelin har svag start med Elfsborg belönas med Aberdeen.

Både Askou och Jensen med svaga resultat belönas med utlandsjobb i Burnley/Sparta. Två större klubbar. Sen Berg som avgår. Redan 4 tränarbyten. Men ännu ingen sparkad tränare. Kan omöjligt hänt innan. Alm tittar nog på lite besviket. Alla chanser att undvika titeln som ”först att få sparken i Allsvenskan 2023” försvinner en efter en.
Alm undviker den minan genom att få nytt gig i Solna snart och spelet är fortsatt oavgjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in