Citat:
Ursprungligen postat av
Knügen
Om du glömmer storpolitiken och tänker på individnivå ett tag så tror jag inte att den sönderbombade ryska soldaten nödvändigtvis har skrivit på för att mörda och våldta i grannlandet. Han har nog skrivit på för att försvara sitt land och känner att han gör en god gärning. Jag är inte pro-ryssland, men jag tror inte heller att alla ryssar är onda och elaka..
Naturligtvis är det ryska narrativet att trupperna gör en "god gärning", "försvarar Ryssland", "befriar Ukraina", "bekämpar nazismen" och liknande intern propaganda. Det är också korrekt att den ryske soldaten (på alla nivåer) troligen är delvis manipulerad, delvis tvingad och dessutom har få reella val annat än att strida. Han är till lika stor del dessutom ett offer för sin nations kultur, människouppfattning och sina chefers värdering av egna människoliv. Det är naturligtvis inte så roligt, litet enkelt uttryckt. (*)
Tyvärr innebär krigets realiteter att man så länge striden pågår, inte kan tillåta sig att ta individinriktade hänsyn eller låta sympatier för fienden innebära att man ger efter eller skonar dem. Det är, med Pattons ord, "Inte du, utan den
andra dumma jäveln som får dö för
sitt land".
(*) En observation, tämligen anekdotisk, är att en rysk militär kulturyttring verkar vara att man hellre skjuter eller spränger sig då man sårats eller riskerar att tillfångatas. Det kan vara så illa, dels på grund av den enskilde soldatens inställning, och med stor säkerhet vetskapen om att "om man kapitulerar kommer man att få stå till svars för detta när freden en dag kommer" Strider man mot en fiende med den inställningen kan man ännu mindre visa hänsyn eller nåd.