2024-06-20, 08:34
Medlem
Knügens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Blev han tvingad att åka till Ukraina?

Jag vet inte. Alla som är anställda i Svenska försvaret är tvingade att delta utomlands ifall det behövs. Vet inte hur det är i Ryssland, kan du ra reda på det?
Citera
2024-06-20, 08:34
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knügen
Om du glömmer storpolitiken och tänker på individnivå ett tag så tror jag inte att den sönderbombade ryska soldaten nödvändigtvis har skrivit på för att mörda och våldta i grannlandet. Han har nog skrivit på för att försvara sitt land och känner att han gör en god gärning. Jag är inte pro-ryssland, men jag tror inte heller att alla ryssar är onda och elaka..

Så han gjorde ett val med andra ord. En SMO I ett annat land har inget att göra med att försvara sitt land.

Nåja . Ser vart du vill föra diskussionen och det fungerar inte på mig eller den kloka svensken. Så vi låter det vara där.
Citera
2024-06-20, 08:42
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Jag vet inte. Alla som är anställda i Svenska försvaret är tvingade att delta utomlands ifall det behövs. Vet inte hur det är i Ryssland, kan du ra reda på det?

Fast det här är inte sant. Utlandsinsatser är något man anmäler sig frivillig till. Det enda som är tvingande (numer) är försvar av andra Natoländer vid ett angrepp på deras mark. D.v.s., försvarsmakten kan inte, under några omständigheter, tvinga en soldat till t.ex. Mali, Afghanistan, Sudan, eller någon annan oroshärd.
Citera
2024-06-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken88
Då är det alltså inte Nato-vapen och Nato-instruktörer på plats i Ukraina? Där ser man...

Jag skulle snarare nominera USA:s nuvarande regim för att ha genomfört det sämsta strategiska draget någonsin genom att tvinga Ryssland in i Kinas famn.

Snarare Putin själv som placerat sig i Kinas och Kims koppel genom det allvarliga strategiska misstaget att invadera ett korrupt struntland (Ukraina) som knappast någon utanför det landets gränser ens brydde sig om.

Putin kunde ju, liksom Polen, ha tyckt att det politiska kaoset i Ukraina var ganska bra, vinglandet mellan öst och väst säkerställde att Ukraina var en de facto buffertzon mellan Ryssland och övriga Europa. Men Putin han ville absolut skaffa sig kontroll över buffertzon och sen gick det som det gick...
Citera
2024-06-20, 08:57
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Kanske var det en tvåbarnspappa som nu inte kommer att kunna köra radiostyrd bil eller spela fotboll med sina barn?

Vore bättre om kriget avgjordes i en fight mellan Biden och Putin, man mot man, i judo eller boule etc. Då hade vi sluppit att förstöra flera generationer av unga och all infrastruktur som går till spillo.
Vore bättre om Putin bara tog sina soldater och åkte hem till Ryssland! De har inget i Ukraina att göra.
Och varför drog du in Biden i detta? Det är Ryssland som invaderat Ukraina.
Citera
2024-06-20, 08:59
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Det blev tvingande 2010 dvs. innan vi var med i Nato. När togs det bort?

På individnivå har det aldrig varit tvång att delta i utlandsinsatser. Den typen av tjänster läggs ut som platsannonser. När brorsan gjorde lumpen ~2006 (själv smet jag undan) var det 100% frivilligt, även om du gick vidare som yrkessoldat. FM gjorde väldigt mycket för att försöka värva folk. Även påverka oss anhöriga med fina videos om hur bra och tryggt det var där nere (Mali specifikt). Så om du ska fortsätta framhärda vill jag gärna se en källa till att enskilda soldater skulle varit tvingade, då den motsäger informationen som gavs då.

Edit: Ser din länk nu. Det var som fan. Men det förklarar varför det var obekant då senast jag hörde om det var som sagt 2006.

Ja, där får jag ge mig. Det är ju tråkigt om det är så. Men å andra sidan verkar det inte vara en grej längre. Har ett par polare som tjänstgjort i FM, och den av dem som gjort utlandsttjänst fick gå igenom en ganska tuff intervjuprocess för att få vara med överhuvudtaget.
Senast redigerad av erektidiot 2024-06-20 kl. 09:02.
Citera
2024-06-20, 08:59
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Det har strykit med ett hyggligt antal Ukrainare också och jag tycker lika synd om dom och deras efterlevande.
Som soldat eller medborgare i stridsför ålder kan man inte välja själv.
Majoriteten av de ryska soldaterna är där frivilligt för pengarna. Inte det minsta synd om dessa yrkesmördare.
Citera
2024-06-20, 09:02
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Angående avtalet med NK och Kim, betyder det då att NK är med i kriget också och hur stor vapenarsenal har de egentligen?
De älskar ju att visa upp sina missiler på deras parader men frågan är hur mycket mer som egentligen finns.

Ska man tro på denna text så kan det bli jobbigt om Kim börjar släppa män och arsenal till ryssarna. Tycks finnas en hel del och det lär även byggas på om man som land nu lägger 25% av BNP på just militären.
https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/nordkorea/utrikespolitik-och-forsvar/

Deras ekonomi räcker knappast långt för att utgöra nåt större hot..

"Med en befolkning på nästan 26 miljoner invånare för en BNP på endast 18 miljarder USD är Nordkorea ett av de fattigaste länderna på planeten, med en BNP per capita på mindre än 700 USD per år, knappt 1,5 % av BNP per capita i ett land som Frankrike"
Citera
2024-06-20, 09:31
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Kanske var det en tvåbarnspappa som nu inte kommer att kunna köra radiostyrd bil eller spela fotboll med sina barn?

Vore bättre om kriget avgjordes i en fight mellan Biden och Putin, man mot man, i judo eller boule etc. Då hade vi sluppit att förstöra flera generationer av unga och all infrastruktur som går till spillo.
Eller så hade Putin inte behövt attackera Ukraina och han kan vilken dag som helst krypa tillbaka bakom 1991 års gränser.
Ukrainas framtida generationer skall inte behöva leva med korruption och all misär som Ryssland drar med sig.
Citera
2024-06-20, 09:40
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
20.06.2024
Tanks — 7987 (+3)
Armored fighting vehicle — 15337 (+18)
Artillery systems — 14052 (+45)
MLRS — 1105 (+1)
Anti-aircraft warfare — 859 (+2)
Planes — 359
Helicopters — 326
UAV — 11260 (+39)
Cruise missiles — 2298 (+1)
Ships (boats) — 28
Submarines — 1
Cars and cisterns — 19134 (+56)
Special equipment — 2357 (+6)
Military personnel — aprx. 530920 people (+1170
1170 mördare som avslutat sin ”karriär ” abrupt. Nu har över en 1/2 miljon ryssar blivit varse att Ukraina inte var ett bra resmål. Vän av ordning undrar hur många fler korkade ryssar tänker åka på semester i Ukraina?
Citera
2024-06-20, 09:44
Medlem
Citat:
Det jag känner till förutom att den har en bra innebörd varav det mesta är självklara saker så är det att i dem flesta krig sker brott mot folkrätten.
Att använda fosforbomber, hänga upp krigsfångar i taket och elektrifiera skrevet på dem etc. är exempel på saker man bör avstå ifrån enligt kapitlet om mänskliga rättigheter i folkrätten.

Du glömde den lilla detaljen att det inte är tillåtet att anfalla andra stater utan medgivande av FN.
Citera
2024-06-20, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spjutspetsen
Jag hänger inte med. Kan du utveckla lite?

Skicka PM till mig om det funkar bättre.

Det har väl snackats sedan dag 2 i kriget ungefär när första sanktionen klickade in, att ryssland kommer bli som Nordkorea, bara mycket större. Hermit kingdom, paria state kärt barn har många namn. Han putte är väl där och rekar hur man kan leva off grid från resten av världen. En framtid bestående i att sälja kol och eventuellt olja till Kina i utbyte mot fina viner, mercedes och lite andra gradens elektronik.

Pratas att det aldrig kommer bli hungersnöd i ryssland pga. all finfin åkermark. Snarare i så fall pga. alla babushkor odlar sin egen potatis på bakgården. För åkermarken behövs diesel och det blir svårt utan raff. Venezuela har obegränsat med olja och tropiskt klimat för odling, ändå får kvinnorna sälja sig i grannländernas bordeller, se och lär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in