Citat:
Ursprungligen postat av
Weezl
Tror det hon fick betalt för serien är en fis i rymden för henne. Något annat motiv hade hon, blir galen på att inte veta vad det var! Hade hon och ”Wassem” planerat detta från början för att ta ner de utvalda människorna, eller att utpressa dem?
Det kanske var meningen från början att hon skulle stoppa serien, och under den tiden utpressa de medverkande med ”ni har blivit filmade men jag kan stoppa det om jag får pengar”? Och sen gick det inte som tänkt ändå och hon kunde inte stoppa det. Eller att hon/Wassem hade riktat in sig på några personer de ville ta ner och lyncha offentligt av annan anledning. Jag är så nyfiken på motivet till varför hon tog kontakt med TV från början - hon hade aldrig gjort det utan stor vinning. Hon är en renrasig psykopat.
Det må vara en fis i rymden om man använder pengarna, men låter man bara de ticka på på ett konto, medan man använder kontanter till sina andra omkostnader, är det en stabil, vit sidoinkomst.
Jag tror att Amiras ingång i projektet var följande:
- Att hon fick betalt
- Att hon fick förfoga över en centralt belägen lokal gratis
- Att hon försågs med avancerad utrustning för upptagning av ljud och bild
Planen var hela tiden att samla på sig material för att kunna utpressa Martin, Lise, Nicolai och liknande figurer och att programmet, efter hot från pojkvän och kanske någon annan/några andra medbrottslingar, aldrig skulle sändas. Det senare tycker jag bevisas av hur hon tappar masken fullständigt när hon får reda på att hon ska konfronteras med ljudinspelningarna som hade återskapats på diktafonen. Det känns dock rätt naivt från hennes sida att tro att programmet skulle stoppas även om journalisterna inte hade dragit ned brallorna på dem med den återställda diktafonen, men även en slipad bedragerska kan ha brister i sin plan.
Ponera att ovan är den korrekta skildringen av tankegången hos huvudpersonen, vad är det egentligen det här programmet har visat? Att vi har ett samhälle som genomsyras av kontakter samt tjänster och gentjänster mellan den undre och övre världen? Eller har man bara exponerat några enstaka svaga individer, som det förmodligen i kriminella kretsar har varit känt att man kan utnyttja?
En annan sak jag stör mig på med programmet så här i efterhand, är att hon alltför lättvindigt får komma undan med att hennes ingång i den här världen skulle vara den där skumma juridikbyrån i villan. Jag är helt övertygad om att hon hade samröre med kriminella även innan hon började studera vid juristprogrammet.