2024-06-18, 22:48
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Många av er har en förutfattad mening, en cognivite bias.
Vi har medlemmar i tråden som göder detta medvetet, med ett syfte att vilseleda.
Man måste stryka alla antagen och utgå ifrån det faktiska och sanna, för att sedan gå vidare till den enklaste lösningen. ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=vKA4w2O61Xo
Citera
2024-06-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det kan nog bli bråk under en promenad, men problemgrejen är ju den att gärningsmannen snabbt ska ha behövt få tag i en bil.

Bråk som startade redan i bilen känns möjligt.
Att en bil stått och lurpassat på henne och ev sällskap, känns inte helt omöjligt, men då har hon blivit bragt om livet i stort sett omedelbart (snävt med tiden dock).

Den faktiska tidsaspekten tar bort manga scenarior, beroende pa vilka vittnen man vill plocka in i pusslet. I princip alla som gjort svensk militartjanst och ovat narstrid vet att det inte ar helt enkelt att doda en manniska, oavsett styrkeforhallande. Speciellt inte en ung och frisk manniska som kampar for sitt liv. Att faktiskt orsaka dodligt vald utan vapen/kniv/tillhygge/etc med exempelvis strypning ar mycket svart, och det tar en hel del tid. Det funkar liksom inte som pa film dar man kan strypa nagon pa 10 sekunder. Glom det. Sedan ar det ju rimligt att anta att detta var en oplanerad garning utan avsikt att doda, och da kan vi lagga till mera tid dar garningsmannen inser sitt misstag med overvald och forsoker backa bandet, kanske med CPR eller liknande innan han/hon/dom inser att det inte funkar. Aven med en massiv olycka dar offret faller och slar skallen i en sten eller liknande sa ar det aterupplivningsforsok i situationens allvar med storsta sannolikhet. Men till slut blir det panik och det maste tankas och planeras, mer tid dar. Prova med sjukhuset som val bara ar 5 min bort ? Ringa ambulans fran ett narliggande hus ? Allt detta tar tid. Sa far er som kor pa tidslinje, det ar mycket att lagga in.
Senast redigerad av MrConwell 2024-06-19 kl. 01:05.
Citera
2024-06-19, 01:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Många av er har en förutfattad mening, en cognivite bias.
Vi har medlemmar i tråden som göder detta medvetet, med ett syfte att vilseleda.
Man måste stryka alla antagen och utgå ifrån det faktiska och sanna, för att sedan gå vidare till den enklaste lösningen. ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=vKA4w2O61Xo

Googla och skriv inte om sådant som du inte behärskar. Man kan göra antaganden, men de måste vägas mot sannolikhet. Anta att Kungen sköt Palme <> Hur sannolikt är det? I det här fallet vet vi inte så mycket om vad som är "faktiskt och sant", så därför måste vi föra resonemang. Så gör också polisen.

Förresten, har din vän UnitedKingdom tagit ledigt?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-19 kl. 01:45.
Citera
2024-06-19, 01:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
ThSt är vi vänt och vridit väldigt mycket. Han bodde på Österlånggatan då men lite uppåt höger sett från Torget och flyttade på hösten samma år. De är bara detta att då att han redan vid försvinnandet skall ha varit ihop med den unga ASP och dessutom gjorde henne på smällen en kort tid efter försvinnandet och de flyttade ihop mycket snart efter försvinnandet. ASP bodde väl då i Falköping, kom väl hem på helgerna. Jag orkar inte ta fram mina inlägg för detta igen men de finns i tråden.

Att Helena skulle varit gravid tror jag då rakt inte för jag tror denna tjej var försiktig och tänkte sig noga för då hon hade tydliga planer för framtiden. Allt tyder också på att Helena drack alkohol hos PW då hon stod på balkongen med vänner och ropa och skåla (P4. dok). PR kan mycket väl ha retat Ulrikas lillasyster för att vara intresserad av denne gymnastiklärare till hundkompis, detta är ju ett sorts vanligt skämt som man kan tänka sig att PR kör med...Betyder ju inte ett dugg.

ThSt är inget "mördarmaterial" detta har jag mycket svårt att tänka mig då han endast skulle varit en skön snubbe med sjukt lätt för brudar. Inget dokumenterat våldsamt beteende heller varken före eller efter försvinnandet. Som filmmanus kan detta vara en så här lagom knepigt deckargåta att göra men i verkligheten, nej.

Sedan är det så här då att vi har ju med hjälp av VictoriaWestling och då egentligen från MPRs ide/inspiration,´ fått fram ett stort framsteg i vår jakt på mördarna- bilen som Lockerudsvittnet såg och att den skulle till en adress i den begränsade och socialt problemfyllda och slitna stadsdelen LOCKERUD.

I och med detta stryks PU samt ThSt definitivt, sorry men så är det. Dessa GM bodde på Lockerudsvägen 63 resp.69 och de körde in bakvägen dit via cykelvägar i maskeringssyfte, möjligtvis också för att nå en parkerad bil där lättare samt också utifrån den aspekten med den fart denna bil hade (då man var uppe på gräsmattan(!) vid höghuset) i ingången i T-korsen. Hade bilen girat höger där så kan man kört in i träden eller i en parkerad bil. Denna aspekt kan man då också väga in.

Beträffande vad gäller de sista husen på Mariegärdesväg så finns det heller inga intressanta namn som bodde i dessa hus. RiKe hade flyttat och bodde inte här vid försvinnandet.

Vi skall alltså inte taga ögonen från bollen här. Danskarna, dessa ständigt återkommande.

Har också du något emot att vi tar ett omtag om ThSt? Var han på Stadt? Är det utrett?

Angående "mördarmaterial" så är det många som inte är det - men som ändå blir det ...

När det gäller Lockerud verkar du inte förstå att allt mellan Mariegärdes väg till Västra Vägen är Lockerud! Sedan vet du inte vart bilen skulle! Du bara vill att den skulle åt ett visst håll.

Nej, PU och ThSt stryks inte! Och definitivt inte PU! Du vet så väl hur mycket som talar för honom som inblandad. Det spelar ingen roll att han bodde på Bråten, han kan ändå ha kommit i lag med någon som bodde på Lockerud. Du verkar i din iver missa att "dansken" PN bodde på Bråten ... "Bilbytet" ska ha skett på Bråten ... Är minnet kort?

"Beträffande vad gäller de sista husen på Mariegärdesväg så finns det heller inga intressanta namn som bodde i dessa hus." Så kan det (kanske) vara, men så var det "vägen" över till Bråten igen, då.

Till sist: Kan du förklara en sak för mig: Hur skulle "danskarna" rent praktiskt kunna vara inblandade när Gabriella sa i media att hon aldrig tidigare hade sett EA? Och om Gabriella inte kände till EA, tror du då att hon skulle ha känt till JohLa? Och PN? Är det slumpen som gör att "danskarna" blir inblandade?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-19 kl. 01:47.
Citera
2024-06-19, 01:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Om Helena bragtes om livet i stort sett omedelbart, då får du bortse från "Hannas" vittnesmål vilket i och för sig inte är så svårt.

Hur menar du? "Hanna" kan väl ha hört bråket precis som hon säger att hon gjorde, men att Helena på något sätt abrupt miste livet - till exempel genom att falla olyckligt. Eller så blev Helena medvetslös och togs från platsen "levande" i "andra rundan" och helt sonika mördades på annan plats?
Citera
2024-06-19, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Har också du något emot att vi tar ett omtag om ThSt? Var han på Stadt? Är det utrett?

Har tanker jag faktiskt halla med Ugglan. Det ar mycket mera intressant (och sannolikt) att titta pa nagon som faktiskt stod HA nara och verkade ha en personlig relation. Nu verkar denna person ha ett alibi som ar kant i traden, sa kanske nagon kan re-posta detta ? Ugglan ? Det vore intressant att lasa.

Och nej Ugglan, du har fortfarande full frihet att posta minst 5000+ till inlagg om KM och PU. I expect nothing less. Keep them coming, don't stop. Innan du skriker ny konspirationsteori.
Senast redigerad av MrConwell 2024-06-19 kl. 02:13.
Citera
2024-06-19, 07:46
Medlem
Citat:
Hur menar du? "Hanna" kan väl ha hört bråket precis som hon säger att hon gjorde, men att Helena på något sätt abrupt miste livet - till exempel genom att falla olyckligt. Eller så blev Helena medvetslös och togs från platsen "levande" i "andra rundan" och helt sonika mördades på annan plats?

Min kara Uggla. Jag tvivlar starkt pa att HA skulle mordats med uppsat. Om hon varit levande efter den forsta handelsen sa skulle denna trad inte existera.
Citera
2024-06-19, 09:02
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jag tycker att jag var ganska tydlig när jag skrev att föraren av bilen inte kan ha sett Lockerudsvittnet på så långt håll i den skumma natten med all prunkande grönska. Jag tar det ett steg längre och hävdar att det är omöjligt. Det är till och med så att det är svårt att se en hel bil ordentligt vid X:-tra om man står där Lockerudsvittnet stod. Jag vill också påpeka att det inte fanns någon gatubelysning där Lockerudsvittnet stod (och inte idag heller). Alltså stod vittnet i mörkret. Glöm att föraren skulle ha kunnat se Lockerudsvittnet!

Jag tror att antingen skulle föraren till något av de nedersta husen på Mariegärdes väg - och givetvis därför tog den vägen - eller så skulle man ta sig till Bråten "bakvägen". Det sistnämnda kan jag tycka låter lite märkligt, eftersom risken att vakna människor skulle notera bilen i mellanområdet mellan Lockerud och Bråten var skyhög. Det minst iögonfallande sättet att ta sig till Bråten hade ju varit att fortsätta Marieforsleden framåt en kort bit till, och sedan köra in på Bråten som man brukade göra. Men i extremt stressade situationer kan ingenting uteslutas.

Citat:

Angående "mördarmaterial" så är det många som inte är det - men som ändå blir det ...

När det gäller Lockerud verkar du inte förstå att allt mellan Mariegärdes väg till Västra Vägen är Lockerud! Sedan vet du inte vart bilen skulle! Du bara vill att den skulle åt ett visst håll.

Nej, PU och ThSt stryks inte! Och definitivt inte PU! Du vet så väl hur mycket som talar för honom som inblandad. Det spelar ingen roll att han bodde på Bråten, han kan ändå ha kommit i lag med någon som bodde på Lockerud. Du verkar i din iver missa att "dansken" PN bodde på Bråten ... "Bilbytet" ska ha skett på Bråten ... Är minnet kort?

"Beträffande vad gäller de sista husen på Mariegärdesväg så finns det heller inga intressanta namn som bodde i dessa hus." Så kan det (kanske) vara, men så var det "vägen" över till Bråten igen, då.

Till sist: Kan du förklara en sak för mig: Hur skulle "danskarna" rent praktiskt kunna vara inblandade när Gabriella sa i media att hon aldrig tidigare hade sett EA? Och om Gabriella inte kände till EA, tror du då att hon skulle ha känt till JohLa? Och PN? Är det slumpen som gör att "danskarna" blir inblandade?

Mina fetningar.

Vi diskuterade ju detta förut, detta mycket konstiga. Att man i denna stressade situation efter händelsen i Kohagen och när man vänder vid Bäcken och sedan kör in mot stan igen skulle komma på denna helt vansinniga ide´ om man skulle till Bråten att först åka upp till Lockerud och sedan Mariegärdesväg ner över gräsmattan via cykelvägen till Bråten. Nej, nej.

Om man är så stressad så kör man rakaste bilvägen till Bråten. Man tänker inte så här omständligt. Det finns inte på kartan att man skulle komma på detta också i denna stund, då man tänker efter istället en gång extra, men det blir ändå en mycket mer riskfylld väg att ta...Nej, allt talar emot detta. Jag har tidigare trott detta, men nej detta skrotas.

Jag stod ute och lyssnade på fotbollsträning igen igår vid 20:00 och hörde till och med de dova dunsar av när de sparkade på fotbollen på detta avstånd : 850-900 meter, samt när folk klappade i händer. Ja, Lockerudsvittnet hörde bildörrar slå igen och även aggressiva mansröster som pratade i munnen på varann och självklart kvinnoskrik på avståndet 700 meter. Detta faktum står utom allt rimligt tvivel. Denna natt var även vindstilla.
Citera
2024-06-19, 09:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Min kara Uggla. Jag tvivlar starkt pa att HA skulle mordats med uppsat. Om hon varit levande efter den forsta handelsen sa skulle denna trad inte existera.

Kan du fundera på det där en till gång? Svara helst inte om du inte förstår.
Citera
2024-06-19, 09:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Mina fetningar.

Vi diskuterade ju detta förut, detta mycket konstiga. Att man i denna stressade situation efter händelsen i Kohagen och när man vänder vid Bäcken och sedan kör in mot stan igen skulle komma på denna helt vansinniga ide´ om man skulle till Bråten att först åka upp till Lockerud och sedan Mariegärdesväg ner över gräsmattan via cykelvägen till Bråten. Nej, nej.

Om man är så stressad så kör man rakaste bilvägen till Bråten. Man tänker inte så här omständligt. Det finns inte på kartan att man skulle komma på detta också i denna stund, då man tänker efter istället en gång extra, men det blir ändå en mycket mer riskfylld väg att ta...Nej, allt talar emot detta. Jag har tidigare trott detta, men nej detta skrotas.

Jag stod ute och lyssnade på fotbollsträning igen igår vid 20:00 och hörde till och med de dova dunsar av när de sparkade på fotbollen på detta avstånd : 850-900 meter, samt när folk klappade i händer. Ja, Lockerudsvittnet hörde bildörrar slå igen och även aggressiva mansröster som pratade i munnen på varann och självklart kvinnoskrik på avståndet 700 meter. Detta faktum står utom allt rimligt tvivel. Denna natt var även vindstilla.

Det finns ingenting som är rätt eller fel i panikartad stress. Men om vi ändå tänker oss att "bilen skulle dit den åkte", så var målet just Mariegärdes väg. Glöm då att de skulle ha rundat Lockerud på gräsmattorna längst ner. Eftersom föraren INTE kunde se Lockerudsvittnet när de kom i korsningen vid nuvarande X:-tra, kunde föraren lika gärna ha svängt höger och sedan vänster, men gjorde ju inte det. Om vi håller oss till ditt "raka tänk" bör Mariegärdes väg ha varit målet. Jag personligen tänker dock öppnare.
Du måste också förstå att Lockerudsvittnet bodde ju på Lockerudsvägen. Om "din" bil skulle ha kört Mariegärdes väg och "rundat" Lockerudsområdet längst ner för att sedan "ta sig upp på Lockerudsvägen bakifrån", tror du då inte att Lockerudsvittnet borde ha sett eller hört bilen komma upp där nere när hon ju stod på just den vägen? Hon har bara sagt till mig att bilen körde ner på Mariegärdes väg och sedan blev allt tyst.

Nej igen, sluta hitta på saker som inte finns. Lockerudsvittnet sa INTE till mig att hon hörde mansröster och bildörrar (jag frågade om just det!), hon sa att hörde ENDAST gälla kvinnoskrik. Du måste försöka att sansa dig lite och inte rusa åstad hela tiden.

* Och hur var det nu då med din dansk PN som bodde på Bråten - och "bilbytet" som ska ha skett på Bråten? Hur menar du att det här ska gå ihop om bilen skulle till endast Lockerud? Jag skulle väldigt gärna se att du svarar på det här.

* Och vilken är din förklaring till hur "danskarna" rent praktiskt skulle kunna vara inblandade när Gabriella sa i media att hon aldrig tidigare hade sett EA? Och om Gabriella inte kände till EA, tror du då att hon skulle ha känt till JohLa? Och PN? Är det slumpen som gör att "danskarna" blir inblandade, då? Svar på detta också, tack.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-06-19 kl. 09:53.
Citera
2024-06-19, 10:57
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Eller så blev Helena medvetslös och togs från platsen "levande" i "andra rundan" och helt sonika mördades på annan plats?

Är inte den allmänna uppfattningen att det inte är fråga om uppsåtligt mord, utan en oplanerad misshandel och vållande till annans död.
Citera
2024-06-19, 12:36
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Samtal med LoVi:

Nedkortat av mig IB03.

- LoVi: Först stod jag där och hörde en flicka som skriker. Och så hörde jag flera personer prata. Det var långt för mig så jag hörde inte vad de sade. Men det var natten och tyst, så man hörde så väl. Inga bilar, ingenting.

- LoVi: Hon skriker och skriker och jag tänkte blir det inte tyst så tar jag hunden och bilen och åker och tittar vad som händer.

- LoVi: Men sedan hör jag pang pang dörrar. Så jag tänkte de har väl tagit för många drinkar och tog bilen.

- RDY: Vilken riktning hördes ljuden från.

- LoVi: Ljuden kom från det håller där jag cyklade till jobbet, vägen ned till stan.

- LoVi: Klockan var halv tre tre. Det var olympiad jag tittade på hemma hos mig. [Här minns LoVi nog fel för olympiaden öppnade senare på sommaren]

- LoVi: Jag tänkte att nu så är hon tyst och hux flux kommer en vit bil, om jag inte minns fel, hög fart. Den körde vänster där jag stod och sedan en mjuk sväng höger.

- RDY: Mot Bråten?

- LoVi: Ja, men det är inte den stora vägen jag snackar om. Utan lilla vägen efter en mjuk sväng som slutar vid sista huset. [Senare under samtalet så förtydligas hur bilen kört och det talas om byggnader på det som idag är Mariegärdes väg]

- RDY: Såg du om den åkte till sista huset?

- LoVi: Ja, det finns inget annat alternativ. Sen är det gräsmatta före insatshusena.

- RDY: Du tror inte den körde över gräsmattan.

- LoVi: Nej den körde gräsmattan innan mot gröna höghuset. [gröna huset är ett av höghusen på Lockerud. bilen har alltså inte hållit sig helt på vägen när den kom farande]

Citat:
Det finns ingenting som är rätt eller fel i panikartad stress. Men om vi ändå tänker oss att "bilen skulle dit den åkte", så var målet just Mariegärdes väg. Glöm då att de skulle ha rundat Lockerud på gräsmattorna längst ner. Eftersom föraren INTE kunde se Lockerudsvittnet när de kom i korsningen vid nuvarande X:-tra, kunde föraren lika gärna ha svängt höger och sedan vänster, men gjorde ju inte det. Om vi håller oss till ditt "raka tänk" bör Mariegärdes väg ha varit målet. Jag personligen tänker dock öppnare.
Du måste också förstå att Lockerudsvittnet bodde ju på Lockerudsvägen. Om "din" bil skulle ha kört Mariegärdes väg och "rundat" Lockerudsområdet längst ner för att sedan "ta sig upp på Lockerudsvägen bakifrån", tror du då inte att Lockerudsvittnet borde ha sett eller hört bilen komma upp där nere när hon ju stod på just den vägen? Hon har bara sagt till mig att bilen körde ner på Mariegärdes väg och sedan blev allt tyst.

Nej igen, sluta hitta på saker som inte finns. Lockerudsvittnet sa INTE till mig att hon hörde mansröster och bildörrar (jag frågade om just det!), hon sa att hörde ENDAST gälla kvinnoskrik. Du måste försöka att sansa dig lite och inte rusa åstad hela tiden.

* Och hur var det nu då med din dansk PN som bodde på Bråten - och "bilbytet" som ska ha skett på Bråten? Hur menar du att det här ska gå ihop om bilen skulle till endast Lockerud? Jag skulle väldigt gärna se att du svarar på det här.

* Och vilken är din förklaring till hur "danskarna" rent praktiskt skulle kunna vara inblandade när Gabriella sa i media att hon aldrig tidigare hade sett EA? Och om Gabriella inte kände till EA, tror du då att hon skulle ha känt till JohLa? Och PN? Är det slumpen som gör att "danskarna" blir inblandade, då? Svar på detta också, tack.

Min fetning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in